Ingen snö i sikte till Monte, Latvala oroad över pristutveckling för Rally1, Sverige i skamvrån, Sainz krossade kotor i Dakar, M-Sport siktar helt på att ge Tänak VM-seger, mycket tv från Monte, Tidemand/Thulin kör skånsk Fiesta i Norge, VEC-Malm förklarar och Marcus trea i Jerring-fajten!

Blogg

Vet inte om jag riktigt hänger med ”väderexperterna” på Twitter som menar att årets Rallye Monte Carlo blir det mest oberäkneliga vad gäller vädret, på många år. När jag kollar prognosen för kommande helg så är temperaturerna strax över nollan på dagen, däremot tvåsiffrigt på natten över Gap. Ingen direkt nederbörd så det vanliga Monte-föret med bilar i slow motion på slicks i snöslask, kanske vi slipper, fast på klassiska Col de Turini ser det dock halkigt ut …

Foto:Okänd

*

    Att bara nio Rally1-bilar är anmälda till Rally Sweden väckte en del frågor vilket förvånar mig då antalet tävlande i ”Topp-klassen” inte är fler än så vilket varit känt i flera år. FIA:s förhoppning att hybridtekniken skulle locka nya fabrikanter har kommit helt på skam vilket inte förvånar, med tanke på den prislapp som sitter på en Rally1-bil. Toyotas teamchef Jari-Matti Latvala berättar i YLE-tv att en sådan bil kostar runt en miljon euro eller elva miljoner SEK och sedan tillkommer monumentala driftskostnader. Han konstaterar också logiskt, att tävlande med Rally2-bilar är mycket, mycket billigare.

    – Det finns många bra saker i det nuvarande systemet, fossilfritt bränsle och hybridmotorer vilket gör att vi gått framåt i miljötänk. Nackdelen är att sporten har blivit dyrare och det finns inte så hemskt många privatförare som kan hyra Rally1-bilar!

    Nu varnar Latvala ansvariga för att tänka efter noga innan man gör rally på VM-nivå ännu dyrare.

    Vi måste vara försiktiga vad gäller framtiden, hur vi kan sänka kostnaderna och göra bilar billigare. Det kan leda till fler biltillverkare vilket är livsviktigt!

    Latvala vill om jag tolkar rätt, gärna se att man backar ner mot dagens Rally2-bilar då prisskillnaden mellan en sådan och en Rally1 är gigantisk.

    Kunde vi närma oss Rally2 skulle det vara positivt för  sportens framtid, konstaterar Latvala.

    Nu vill han påskynda regeljobbet så att alla tidigt får besked vad som ska gälla från 2024 och där FIA måste prioritera att få in fler team i högsta klassen.

    Du kan aldrig veta om någon av dagens biltillverkare väljer att lämna och med bara två märken kvar kommer det att bli svårt att driva rally-VM!

    *

    Efter gårdagens publicering av anmälda till Rally Sweden har jag fått lite återkopplingar och där majoriteten av dessa tycker som jag att Rally2 borde vara huvudklass. Någon tycker att det är Ok med nio bilar och att världens bästa förare ska ha bilar som inte kan köpas av vem som helst. Håller inte med om detta, utan hade hellre sett att VM avgjordes bland de bästa 30 förarna i WRC2. Någon påpekar då att det blir aldrig rättvist och att förare med ”Fabriksteam” i ryggen alltid får vassare grejor att tävla med än”vanliga dödliga”. Så är det absolut och har varit så i alla tider, något som är svårt att komma runt. Men ändå, med ett striktare reglemente är chansen ändå större att det kan bli fler oväntade vinnare än i dag. Foto. Tommy Svensson

    Dessutom tror jag inte att Stig Blomqvist Talbot var mycket vassare än den som Gunnar Fagerlind körde i början av 80-talet…

    *

    Med bara tre svenskar anmälda (hemmaföraren Jörgen Johansson är en av dessa) till ”hemma-VM” hamnar vi i skamvrån enligt flera internationella rallytyckare.

    Foto: Pierre Skytt

    Dessa har till skillnad från mig, lusläst anmälningslistor långt tillbaka och då inte hittat sämre inhemskt intresse någonsin. Närmast kommer Rallye du Maroc 1975 som dock hade fyra marockaner anmälda, alltså en mer än i Umeå. Det är nog bara att inse att vår tid som stormakt i rallyvärlden är historia. Istället och kanske ännu mer viktigt, är att få länder kan uppvisa samma bredd inom sporten som Sverige. Då tänker jag både på antalet arrangerade tävlingar/utövare och där vågar jag säga att vi, kanske i kamp med Finland är världsledande! 

    *

    Carlos Sainz krasch i Dakarrallyt var värre än vad han själv förstod när han ville vända ambulanshelikoptern för att kunna fullfölja rallyt. Det visade sig att Sainz inte bara fått hjärnskakning utan även brott på två kotor.

    Foto: Red Bull Content Pool

    – Det som är bra är att båda kotorna är stabila och från och med idag är det viktigaste för mig att jag återhämtar mig så snabbt som möjligt, meddelar 60-åringen som vunnit Dakar tre gånger tidigare.

    *

    Inför torsdagens start av Rallye Monte Carlo är där mycket fokus på hur pass snabb Ott Tänak är med sin Puma Rally1. Enligt vittnen från testerna hade han lite svårt att komma in i rytmen med Puman och tiderna var inte alls så bra som alla hoppats. Detta behöver dock inte betyda ett dyft när blir skarpt läge och jag blir inte ett dugg förvånad om det blir toppstrid direkt. Nu har M-Sport Ford också tagit ett klokt beslut genom att lägga Märkes-VM åt sidan och istället helt fokusera på att matcha Tänak och Pierre-Louis Loubet för segrar. Undantagsvis kommer Richard Millener att ha tre Pumor att ta hand om, men normal läget är bara två. Malcolm Wilson avslöjar nu att det har varit helt orealistiskt att som mer privatteam försöka utmana mer eurostarka Hyundai och Toyota.

    Foto. M-Sport Ford

    Till brittiska Autosport förklarar Wilson kursändringen.

    -Jag måste vara ärlig, vi lägger alla våra ansträngningar på att försöka vinna och ge Tänak  chans på VM-titlen!

    Ett led i detta är att M-Sport i år ska ha betydligt fler testdagar än de senaste åren. Ett bevis på detta syntes inför Monte där Puman var först ut och där man har Loeb-seger från ifjol att försvara.

    *

    När SVT gick ut med att man tappat WRC i år blev jag lite sorgsen då det istället var C More som skulle visa Rally-VM. Men så dök det upp att även Sportkanalen och TV12 skulle visa, åtminstone från Monte Carlo. När jag sedan såg Ericson Motorports uppställning med tv-tider blev jag först glad, men sedan lite bekymrad. Bekymrad då det i princip betyder att man behöver sitta klistrad framför tvn fredag-söndag. Det kan jag lova, inget som Nova gillar då detta inte är kompatibelt med hennes kissrundor… 

    *

    I helgen är det NM-premiär med ”Rally Elverum” och där då Pontus Tidemand gör både Ford-comeback och som förare av GN Motorsports Fiesta Rally2.

    Bortsett från starterna med Fiesta WRC har det i stort sett handlat om Skoda de senaste nästan tio åren för Pontus. 2014 var förra gången han körde Fiesta R5 i WRC-France i hop med Patrik Barth. Nu blir det inte Barth i högerstolen utan debut för SMK Hörbys Julia Thulin i hop med SMK Eda-föraren. Inget konstigt alls då Julia är GNM:s teamkoordinator och den här gången tävlar i samma klass som hennes fjolårsförare Robert Virves. Virves laddar för Rally Sweden med portugisen Hugo Magalhaes i den Fiesta Rally2 han fick som pris för J-WRC-segern 2022. Estländaren Georg Linnamäe gör ny start med RedGrey-teamets Hyundai och blir säkerligen att räkna med i toppstriden. Hemmahoppen är främst Ole Christian Veiby som återigen sätter Johan Johansson i KMS-Polon, Eivind Brynildsen, Marius Aasen, Frank Tore Larsen och Anders Grøndal. Ende svensk förutom Tidemand är Isak Reiersen som den här gången har Morten Erik Abrahamsen som kartläsare i Fiesta Rally4:an. Här får han bland annat mäta krafterna med talangen som haft det mer än lovligt motigt senaste tiden, Ola Nore jr. Nu är han tillbaka i Opel och detta kan kanske vända på skutan? Fast frågan är om de rår på segermaskinen i klassen Steve Røkland, som vanligt med Peugeot.

    *

    I går berättade jag om ”Hälsingerallyt” där Volvo Euro Cup har sin årspremiär och då även att för första gången syntes inte cupansvarige Ted Malms namn bland de elva anmälda i klassen. Ted förstår att det väcker frågor och därför vill han gärna berätta bakgrunden.

    ” Till helgen är allra första tävlingen som jag inte är närvarande vid en VEC tävling sedan vi satte igång. Skälet är egentligen att denna tävlingen planerades in så sent då det fanns Norrlands förare som gärna ville ha en deltävling på vintern där uppe. Jag hade då redan planerat in att köra Rally Sweden som sista tävling med PV:n innan jag säljer den till förmån för nya projekt. Därför kände jag det blev tight med en tävling 1½ vecka före ”Svenska”. Jag är så pass i dåligt skick i kroppen idag att jag inte känner jag hade orkat med det, och ännu mindre om något hade skett däruppe före Svenska. Jag har ingen VEC bil klar just nu så då hade det fått bli att träna med PV:n och med mitt oflyt från ifjol så hade jag väl rasat motor eller något.

    Foto: Ted Malm

     Ha h ah aha jag kommer vara idel öra denna helgen för att få reda på hur det går för grabbarna där uppe. Men vi laddar bössan för att vara på plats till start i Danmark i maj då det drar igång igen. Just nu ser det ut som på bilden i verkstan då PV.n skall bli helt klar inför Svenska.”.

    *

    Avslutar med att jag blev glatt överraskad över att Marcus Ericsson var med in till slutet av ”Jerring-Priset” men slutade som trea. Att motorsport överhuvdtaget får komma in bland de ”fina sporterna” är redan det en seger, men att mäta sig mot en ryttare och en skridskoåkare i finalen var så klart omöjligt. Nu får Marcus nöja sig med att ha vunnit världens mest prestigefyllda racerlopp inför hundratusental åskådare, för att inte tala om alla som följde Indy 500 via tv. Jag missunnar inte sympatiske Niels van det Poel sitt pris och hans kommentar efteråt, om att han inte ens kan rida var en härlig passning till  hästfolket som annars brukar kunna se till till att deras favoriter vinner…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com