Ingen skåning i FIA-final, Ogier kan tänka sig mer WRC i framtiden, Neuville ensam om kritiken, "Årets RX-bild", PG värmer upp i Lima, byter BMW mot R5-Skoda och I Monte fortsätter Alvén sin resa!

Blogg

Tyvärr kom inte det skånska hoppet i FIA Rallystar, Eslövs Simon Andersson till slutrundorna där allt avgörs idag  i Tyskland och rallycrossbanan Estering. Simon förklarar.

Foto: Svensk Bilsport

Efter ett utdraget kval som sträckte sig över två dagar står det tyvärr klart att jag inte gick vidare till omgång tv, endast fem tiondelar saknades för att gå vidare för mig i vår snabba grupp.

    Att ändå lyckas kvalificera sig som en av 89 uttagna är en prestation, men Simon ville mer.

    Klart jag är lite besviken men det har varit lärorika dagar och en häftig upplevelse trots jag tyckte bilen var lite svårkörd.

    Foto: Svensk Bilsport

    Tre av åtta till finalen är svenskar, Elliot Sjögren, Isak Reiersen och Patrik Hallberg. 

    Jag är imponerad av alla deltagarna i den svenska truppen men att se hur den här trion håller ihop de olika utmaningarna är något alldeles extra, menar  Pier Steffansson, förbundskapten för Svensk Bilsport. 

    Under eftermiddagen körs tre sträckor plus reflextest och ett löppass samt att finalisterna skall intervjuas av juryn som bl.a. består av Pernilla Solberg, Malcolm Wilson och Thierry Neuville. 

    Bara att få träffa juryn blir stort, säger Elliot Sjögren.

    *

    Kanske kan det ändå bli mer rally för Sebastien Ogier än vad han tänkte från början och den förhoppningen ökade efter att han i veckan testade Toyotas WEC-bil. Nu har det utlovas besked om hur mycket racing det blir under året och en som sitter i spänd förväntan är Esapekka Lappi som  ska dela bil med Monte-tvåan under året.

    Foto. Toyota Gazoo racing

    Ogiers dröm är att ta sig till legendariska Le Mans 24h förklarade han i en intervju med en fransk radiokanal..

    Detta är fortfarande mitt mål och skulle vara en stor utmaning, menade Ogier.

    – Rallyförare byter annars mer till  Dakar eller rallycross, men det tilltalar mig inte. Le Mans är mytiskt, och eftersom det är något jag aldrig har gjort förut, tycker jag att det är väldigt motiverande. Jag vill utmana mig själv!

    Förvånande år också hans uttalande att han inte utesluter en återkomst till WRC på heltid.

    Inget är hugget i sten, jag vill ha alla dörrar öppna!

    *

    Thierry Neuvilles tuffa kritik mot teamledningen hos Hyundai och Oliver Solberg efter beslutet att avbryta Monte Carlo fortsätter att engagera. Dessbättre har jag inte sett eller hört en enda ”rallyröst” som delar hans uppfattning utan belgaren står tämligen ensam i sitt hörn och surar.  Dock kan det tyckas märkligt att teamet inte lyckades fixa avgas/bränsleläckaget (både sakerna har nämnts) som dök upp tämligen omgående i Hyundai i20 #2. Läckage som istället blev värre och värre för att till sist innebära att man plockades ur tävlingen. Att besättningen inte mådde bra under rallyt vittnar många om och efteråt besökte Oliver även sjukhus för kontroll.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Att beslutet att bryta inte var värmlänningens eget berättar han också i sin vlogg.

    – Teamet bestämde sig i princip för att vi skulle bryta  och då åkte vi till sjukhus och gjorde några kontroller där allt var bra. 

    Att Oliver och Elliot Edmondson inte mådde bra nådde DirtFish genom åskådare som berättade om besättningens ansträngningar att fortsätta efter avåkningen som troligen berodde på Olivers dåliga tillstånd. Åskådare berättade att paret övervägde att plocka ut sidorutorna för att få in mer luft bilen vilket är förbjudet och som inneburit uteslutning. Istället provade man att köra med Covid-munskydden på men inte heller detta hjälpte och det påstods även att Oliver lite på skämt frågat efter gasmasker.

    *

    Här ser ni ”World RX ’Photo of the Year” med portugisen  Paulo Maria bakom kameran. Att det på bilden är Johan Kristofferson, Timmy Hansen och Niclas Grönholm känns ganska naturligt.

    Foto: Paolo Maria

    Jag hade sett den speciella vinkeln från actionkameror på TV tidigare och även om jag vanligtvis inte gillar att fotografera genom skyddsräcken så blev dessa en perfekt inramning, berättar fotografen.

    Den gjorde det möjligt för mig att verkligen förmedla spänningen till fansen och tror att varenda åskådare skulle ha älskat att själv vara i den här positionen!

    *

    För någon vecka sedan signerade WRC-promotorn avtal med Safari Rally som betyder att rallyt i Kenya  finns kvar fem år framöver. Något kortare kontrakt, tre år fick arrangören av Rally Croatia som därmed är säkrat fram till och med 2024.

    *

    Lite uppdatering på antalet anmälda till då först och främst MAS Rallycup och ”Gällö Skog Rally” på lördag med Jämtlands MK som arrangör. Efter gårdagens ”nödanrop” har antalet anmälda ökat men är fortfarande och för mig väldigt förvånande lågt, bara 45 bilar. Några timmar återstår men något större hopp att MAS-premiären lyckas få ihop mer än 50 bilar finns nog inte.

    Foto: Fredrik Värnebjörk

    LBC-Rushen och därmed Supercupen är betydligt hetare för vinterälskande rallyåkare. När detta skrivs finns bara 19 lediga platser kvar till Lima den 12 februari och då återstår många dagar ännu innan Sune Rickardsson drar repet. Några som är bland de senast inkomna till Lima är PG Andersson/Anders Fredriksson som här ska ge GN Motorsports Fiesta Rally2 lite försmak på vad som väntar i Umeå… 

    *

    2019 dominerade Patrik Flodin/Göran Bergsten Rally SM med en Skoda Fabia R5 som efter bärgat guld fick maka på sig för den röda Volvo 940:an. Nu har Skodan hittat ny ”husse”, f.d BMW-åkaren Tomas Söderberg från Falkenberg och kartläsare Roger Dahlberg.

    Möjligheten att köpa bilen dök upp och trots att vi tänkt åka någon säsong till i BMW så kände vi att det var lite för bra för att tacka nej. Bilen är i ett otroligt fint skick och har en fin historik, berättar Tomas och fortsätter.Foto: DRIVE VXO Motorsport

    Efter att ha testat lite försiktigt i regnet på DRIVE VXO nu i helgen inser man att detta är en helt annan dimension än vad vi kört tidigare. Allt är kvickare, mer effektivt och självklart snabbare så det är både riktigt kul och samtidigt en stor utmaning som har respekt med sig. 

    Att det blir en tuff omställning medger Tomas och skyndar långsamt.

    Vi gör detta med hjärtat och även om vi självklart vill utvecklas och göra vårt allra bästa så har vi lågt ställda förväntningar. Det är mycket att lära så vi kommer att inrikta oss på tester med bilen i vinter och invänta våren!

    Premiär med bilen förväntas bli med South Swedish Rally i slutet av maj berättar nya ”hussen”

    Vi tävlar för att vi älskar rallysporten och när chansen kom att köra en riktig fabriksbil så tog vi den. Det viktigaste är dock att det är kul och BMWn finns kvar om vi skulle ångra oss.

    Detta är en riktig vitamininjektion även om jag har åkt både R5 och WRC-bil tidigare och vet av erfarenhet hur mycket fortare det går, menar högersittande Dahlberg.

    Pressen på att samspelet i bilen och att noterna funkar ökar, därför kommer vi lägga mycket tid på att träna och förbereda oss med detta inför premiären…

    Nu är detta inte sista nyheten från DRIVE VXO Motorsport avslöjar teamchef Hans Bååth.

    Nu är siktet inställt på SSR och innan vi anländer till Älmhult i maj, hinner vi presentera minst en nyhet till!

    *

    Dan Alvén i Mercedes #170 fortsätter att rapportera från Rallye Monte Carlo Historique.

    Detta ”stollastycke” kanske inte är lika viktigt som Putins, men kanske kan ge en annan bild av den tokiga värld vi lever i. I morse vaknades innan det var nödvändigt beroende på flera dagars och nätters dåliga organisation, men han man gett sig in i leken får man tåla smällarna. Efter att vandrat runt några timmar innan starten lördag morse, så kom den äntligen kl. 08.25. Vi for iväg mot nya och okända mål, dock via en snitslad bana. Det är dock inte alltid dom som snitslat har gjort rätt, men det får man också lösa under resan.

    Foto: Dan Alvén

     Dagen innehöll ca. 45 mil och 4 specialare (dock inte dom med korv och bröd). Jag gjorde väl ifrån oss, enligt vårt gemanande, men det tyckte tydligen inte dom som sköter mätningen  av vår genomsnittshastighet på dessa specialare. Vi ligger väl någonstans i mitten, men borde kanske ligga lite bättre och ni som känner mig, vet att jag högljutt kommer att protestera även om det inte hjälper. Bilen har gått bra tack vare mina två chefsmekaniker från djupaste Småland som skruvat i sitt anletes svett sedan i augusti 2021 eller om det var 2020. Har inte riktigt klart för mig med tanke på hur mycket som gjordes!

    Idag satt jag och kom på, att regularityrally är precis tvärtom som ett vanligt rally där det gäller att köra fort. Här kör man fortare mellan specialarna än på dom och 

    Ni som är intresserade kan ju fundera på hur någon har kommit på denna idé, jag har hört att den är kusinbarn till han som hittade på ”sporten” skidskytte.

    Foto: Dan Alvén

    När vi väl kom fram till Valance dagens slutmål tog vi en shuttle buss till bokat hotell, men ack vad man kan bedra sig. Hotellet bokades i oktober 2021 men när vi kom dit fanns inga gäster, ingen öppen restaurang, och allt skylldes på Covid-19. Kvickt beställdes en taxi till annat hotell som var fullt både beträffande  rum och i restaurangen. Det visade sig att där satt alla, som hade jobbat på andra hotell och blivit entlediga p.g.a Covid och fått ersättning utan jobb, så varför jobba om man kan gå på restaurang själv!

    Det är ju tur att man lägger sig lite senare idag då man skall upp lite tidigare i morgon också, så de kanske jämnar ut sig. Fortsättning följer. /Piloten

    PS. Frankrike är ett oorganiserat kaos tvärt om som Italiens kaos, som är organiserat ( men det visste ni ju redan)…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.