Ingen Rådström till Hässleholm, PG jagar tredje raka, WRC-finalen i Japan inställd, M-Sport tror på grekisk pall för Greensmith, Sorde kör MRF-bil i ERC, världsmästaren petades ur landslaget och nej tack från mig till att sticka huvudet sanden...

Blogg

Trots den våldsamma kraschen i South Swedish Rally har rykten gjort gällande att Dennis Rådström/Johan Johansson ändå skulle komma till start i EC Snapphanerally med ”nystruken” R5-Polo. Idag bekräftades motsatsen, det blir ingen start i Hässleholm även om Polon beräknas vara startklar i morgon. Istället är det Dennis och Johan som fortsatt dras med sviterna efter det tuffa mötet med den småländska naturen.

Idag har beslutet tagits att inte åka kommande helgs SM-Rally (Snapphanerallyt) i Hässleholm då Dennis har ont fysiskt och vi tror att det rör sig om spricka i något revben som skulle påverka hans körning på ett högst väsentligt sätt, rapporterar RMS-teamet.

-Kort och gott, hälsan får gå först!

    Foto: RMS

    Veckan efter kraschen var arbetstyngd för Dennis trogna mekaniker och där bland annat ny kaross hämtades hem från Holland till Torsby. Men nu är detta underordnat, i främsta rummet sätts besättningens hälsa berättas det från teamet.   

    Johan har fått kämpa med fysiska skador och även Dennis har känningar fysiskt. Rent mentalt blir ju en sådan här händelse också en utmaning för att komma vidare. Men vi är otroligt tacksamma för all support Rally-Sverige gett!

    En krasch av den här digniteten ger självklart också återverkningar budgeten berättas det från Torsby.

    – Ett stort hål i budgeten som vi inte vet hur vi ska fylla på igen? Några partners har hört av sig och vill hjälpa till, stort tack till er och skulle just du vilja stötta Dennis och Johan i kampen för att komma tillbaka så är vi otroligt tacksamma!

    Foto: Tommy Svensson

    I avsaknad av Rådström/Johansson ligger nu vägen mer eller mindre spikrak för PG Andersson/Anders Fredriksson mot ännu ett SM-guld och där tredje steget tas i Hässleholm.

    –  Jag gillar Snapphanerallyt och målsättningen blir att försöka ta hem en ny fullpoängare, bekräftar P-G.

    Han gillar även körningen på fredagen och HGP:s ”hemmaplan” eller Garnisonen.

    Det är en riktigt kul publiksträcka med bra bilkörning – inge bök och stök.

    Foto: Tommy Svensson

    Senast han körde ”Snapphane” var 2020 med seger precis som 2016 med WRC-Skodan och han minns att sträckorna var i hans smak.

    Kul vägar, som är lite mer kuperade med bra flyt. Riktigt roliga sträckor!

    Största hoten på pappret mot PG i GNM:s Ford Fiesta Rally2 är så klart SM-tvåan Mattias Adielsson och trean Thomas Thunström (bilden).

    Foto: Tommy Svensson

     

    *

    I dag bekräftades Toyota Gazzo Racings värsta farhågor att det som skulle bli en grandios hyllning på hemmaplan i Japan till teamet för dubbla VM-triumfer (jag vet att det inte är klart, men vad ska stoppa?) rann ut i sanden. Rally Japan är nu i likhet med mycket annat i den uppgående solens land inställt och detta för andra året i rad. Istället blir det troligen WRC-final som ifjol med ACI Rally Monza någon gång i november/december även om FIA och promotorn ännu inte bekräftat detta, men i stort sett alla källor pekar på samma sak.

    Foto: M-Sport Poland

    Med detta kommer troligen också regelverket att skrivas om och delen om att WRC2-vinnaren måste ha minst en tävling utanför Europa för att kunna titulera sig världsmästare, plockas bort. Om inte, blir Martin Prokop vinnare av WRC2 trots att han bröt Safarirallyt där han var ensam WRC2-förare, men också ende i tabellen som kört utanför Europa.

    *

    Lite tråkigt men när det handlar om WRC så är det i princip enbart Toyota och Hyundai som har ljus på sig. VM-seriens äldsta team M-Sport Ford är tyvärr i skuggan och inte riktigt lika konkurrenskraftig längre som senast 2017, när Sebastien Ogier/Julien Ingrassia körde hem en VM-titel till Cumbria och sir Malcolm Wilson. Nu anas dock en ny storhetstid från och med 2022 när Puma Rally1 ska bära mot framgång. Om målsättningarna med hybridbilen blir verklighet förstås, men så här långt ser det bra ut och man var i Cumbria faktiskt först ur startgroparna med att testa Puman på väg. Ansvaret för detta lades först på Malcolms egen son Matthew Wilson men sedan klev också Adrien Fourmaux i testoverallen och är nu den i teamets line up för nästa år som har mest mil i i bilen.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    Det var också droppen när Teemu Sunninen sidsteppades från Puma-testerna som gjorde att bägaren rann över och han därför nu kör Polo R5 i WRC2. Men än så länge är det WRC-Fiesta som gäller för teamet och i helgens ”Acropolis Rally” har man kanske sin bästa chans på länge att vara med och slåss om pallplatser. Fiestas grundkonstruktion är välkänt stryktålig (kanske elsystemet inte är riktigt lika pålitligt?) vilket blir A och O på de grekiska sträckorna.  Efter åtta års frånvaro från WRC är ”Acropolis Rally of Gods” tillbaka i VM-kalendern där det rankas som en av de tuffaste deltävlingarna väl i jämförelse med Safarirallyt. HQ i Lamia drygt 20 mil norr om Aten där man inleder rallyt med en knappt kilometer lång Superspecial på torsdagkväll. Trots att det är ett så krävande rally, körs det utan service på fredagen bortsett från däckbyte mitt på dagen. Även söndagen blir en tuff nöt att knäcka med två av rallyts längsta sträckor (även då utan service) innan 12,6 kilometer långa  Tarzan 2” avslutar som power stage  M-Sport har stolta traditioner att försvara i ”Gudarnas Rally” med totalt åtta segrar  och där Colin McRae ensam står för tre och dessutom i följd under 2000-02 med WRC-Focusen. Senaste segrare var 2103 när rallyt ingick i ERC och polacken Kajetan Kajetanowicz vann med en Fiesta R5. Teamchef Richard Millener hoppas att arrangören valt bort de ”värsta vägbitarna” och istället bjuder på lite snabbare och ”softer roads” än tidigare år.

    Detta vet vi dock inte förrän reken börjat men hur som helst så blir det en svår utmaning för våra killar, menar Millener. 

    En rek som inletts under mörka moln och  häftiga regn som gjort vägarna till ”mud holes” och där notskrivandet försvårats av dålig sikt något som Kajetanowicz rekbil bar tydliga spår av.

    Foto: Lotos

    Millener verkar tro mest på Gus Greensmith som han menar mycket väl kan vara minst topp-fem om inte ännu högre. För Adrien Fourmaux handlar det mer om att skaffa erfarenhet inför kommande år.

    Adrien behöver studsa tillbaka efter sin tunga krasch i Ypres detta före att kika på placeringarna, menar Millener.

    Fourmaux håller med och menar att det är det enda han kommer att fokusera på efter det som han beskriver som ”missödet” i Belgien. Precis som för Greensmith blir detta första starten i Grekland.

    Jag väntar mig hetta, stora stenar i spåren med risk för punktering och kanske även då möjligheten att bilen går sönder…

    Tom Kristensson står klokt nog över Grekland och inväntar istället favoriten Rally Finland om en månad.Foto: Jipo Car

    I helgens WRC2 kör istället hans teamkompis där, Martin Prokop för M-Sport Ford. Nikolay Gryazin i sin Fiesta-debut är fortsatt är anmäld av italienska Movisport SRL.

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    Mycket talar för att Dani Sordos sorti ur WRC blir hemma i Spanien och i nästsista deltävlingen i WRC. Såvida inte Andrea Adamo tänker om och låter spanjoren köra även finalen om det nu blir så på Monza. Fram till dess gör han på Azorerna sin första ERC-start i sedan 2018 och då som ny däcktestare för MRF. Tidigare har Craig Breen, Simone Campedelli, Emil Lindholm och senast Jari Huttunen gjort samma jobb som nu Sordo tar över. Det blev ett kort samarbete mellan Borja Rosada och Sordo när han tog över efter Carlos del Barrio som notläsare. Sista tävlingen blev Safarirallyt och nu är det istället 41 årige Cándido Carrera som sköter kontoret i Sordos Hyundai R5. Paret värmde upp inför Grekland där man kör WRC med seger i spanska asfaltmästerskapet för två helger sedan. Senast Sordo körde i ERC  kom han på pallen i Barum Czech Rallye Zlin. 

    *

    Återkopplar för en kort stund till nykorade världsmästaren i karting, Noah Milell från Kristianstad Kartingklubb. I dagens Kristianstadsbladet har sportchef Nilsson känt honom på pulsen dagen efter och i intervjun var där en sak som fick mig att studsa till. SBF lyfter gärna fram sina olika ”landslag” även om väldigt få ens vet vilka som är med i dessa, än mindre vad det inenbär att vara ”landslagsförare”. Jag är en av skeptikerna till upplägget och min känsla blev ännu starkare när Noah avslöjar att han inte ingår i kartingens blågula SBF-lag.

    Jag blev petad för tre-fyra år sedan utan att egentligen veta varför…

    Visst är det fantastiskt att bli världsmästare men samtidigt inte anses meriterad nog för en plats i landslaget. Känslan är ungefär som att peta Duplantis ur OS-truppen, något som måste ge en konstig smak i munnen för ansvariga…

    *

    Idag har Ericsson Motorsport ambitiöst som vanligt, räknat ut att det i helgen är 450 rallyåkare som är i gång samtidigt här i landet. Störst är ”EMK-Kannan” med lite över 180 anmälda och därefter SM-tävlingen ”EC Snapphanerally” med lite mer än hundra färre bilar. Till detta fyller sedan en handfull tävlingar på med mindre startfält och där man på Gotland sticker ut och kör en tävling för endast tio ekipage. Så klart är detta ändå lite ljus i pandemitunneln även om det torde vara runt hälften så många tävlande mot normala förhållanden. Ändå fick detta en bloggläsare att skriva mig på näsan med att rallysporten inte hade någon ”kris” tvärtom, sporten är kraftitg på gång uppåt hävdades det. Var han, för det var en han som skrev hittar dessa tecken vet inte jag. Bara det faktum att två tävlingar ställdes in  denna helg (Eslöv och Götene) på grund av för få deltagare talar emot ”på gång uppåt”. Inte ens en så erkänt bra tävling som ”East Sweden Rally” förmår att sudda bort lite av kristämpeln och med en dag kvar av anmälningstiden finns 52 förare anmälda. Detta innebär att även en struts måste sticka huvudet väldigt djupt ner i sanden för att inte inse att sporten står inför en av sina största utmaningar i modern tid. Snackade med en del folk i både SSR och på TV-Svängen och helt ovetenskapligt är nog inställningen hos de allra flesta, att även 2021 är att betrakta som ett förlorat år. Något som inte betyder att det är fel att arrangera tävlingar tvärt om, men det gäller att inte bli besviken när det inte blir så många anmälda som man är van vid eller räknar med. Full respekt för alla som verkligen försöker hålla rallyhjulen snurrande, men då jag inte gillar att få sand i ögonen gör jag inte samma sak som strutsen, väljer istället att ”kalla en spade för spade”. Ordförande/tävlingsledaren i EC Snapphanerally CG Wilke är klarsynt och hymlar inte med att han helst sett fler anmälda än de 76 ekipage varav 69 i de fem SM-klasserna som kör i helgen.

    Vi hade hoppats på några fler startande. Men säsongen är så komprimerad att det är tufft att hålla bilarna i topptrim till nästa tävling!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.