Ingen publik i Vimmerby, är "Q-stage" på väg tillbaka i WRC, Loix uppmanar att känna på dikena, WRC-tipset, AKK Sports miljösatsar, Victor H. "Toppseedad" i Kil och RS-dags i Eslöv!

Blogg

Redan igår visste jag att dagen var fullsmockad med fotojobb så det blev till att skriva Motorbloggen i morse istället för närmare kväll som vanligt.  Trots att både WRC i Belgien och Rally-SM i Kil står för dörren så börjar jag ändå i Vimmerby där det nästa lördag (21 augusti) körs andra deltävlingen i Bilsport Rallycup och första i Klassiska Rallycupen. Igår meddelade helt oväntat Vimmerby MS att Länsstyrelsen inte gav tillstånd för publik  ”Emil-Trofén” och då inte enbart på start och målplats som övriga arrangörer haft som krav, utan även ute i skogen vid sidan av de fyra specialsträckorna.

På grund av det tillstånd vi har för tävlingen och de restriktioner som finns just nu, ger det oss inte något utrymme för publik. Detta gäller utefter hela bansträckningen, meddelar Vimmerby MS. 

Klubben uppmanar därför all publik att stanna hemma och inte utmana tillståndet. 

    – Om det kommer att finnas folksamlingar längs med tävlingsbanan kommer tävlingen att avbrytas tills folksamlingarna upplösts, så för våra tävlandes skull stanna hemma!

    Onekligen tvärvändning från Länsstyrelsen i Kalmar län då lika hårda krav inte rests av kollegorna i till exempel Skåne där det fortfarande bara är start och mål området som måste vara utan publik. Åtminstone har det inte kommit till min kännedom att deras synsätt ändrats de senaste dagarna. Så klart är detta tråkigt för alla och enda anledningen till att publiken får stanna hemma är att tillståndet måste ha skrivits ut före den 1 juli då nya lättade restriktioner infördes. Tyvärr är det då så att det är dagen då tillståndet skrivs som avgör hur till exempel rally ska genomföras och inte den dag det körs… 

    *

    I förra veckan menade jag att WRC borde införa samma system som i ERC där man kör en ”Q-stage” för att avgöra startordningen. Nu har även en av de mer kända rallyrösterna på DirtFish hängt på och tycker även han att detta vore ett bra system för att få slut på den  ”orättvisa” som i synnerhet Sebastien Ogier utsätts för genom att alltid få starta först. Systemet provades 2012 och i 26 tävlingar körde man så här, men sedan lades detta i malpåse där det fortfarande ligger. I kommande Ypres är startpositionen väldigt viktig trots att det är asfalt som underlag, åtminstone på rakorna, i kurvorna är  det mest lera och annan skit som kan stöka till det. För helgens rally blir det också första gången på många år som som det inte körs någon kvalificering vilket gör att frågan åter är högaktuell. När DirtFish frågat runt lite så är det övervägande positiva reaktioner på att återinföra systemet, vilket bortsett från rättvis startordningen även skulle ge en flygande start på själv rallyt. I dag är ”Shake down” bara lite spel för galleriet utan något direkt värde vilket många inblandade håller med om. Så jag säger som engelsmannen, ”what are you waiting for”! 

    Foto: Ypres Rally

    Tilläggas kan att morgondagens shake down ”Langemark” troligen är den längsta någonsin i WRC med sina 9,8 kilometer. En sträcka som också blir ett ”Mini-Ypres” då förarna här möter allt som sedan väntar i helgen. Ruskigt snabb dessutom och när Thierry Neuville körde WRC-Hyundai på sträckan 2019 hade han ett snitt på 123,5 km/t…

    *

    Att det finns fler saker att bekymra sig över i Ypres förutom ”skiten i svängarna” är något som ”The King of Ypres” Freddy Loix håller med om. Han klassar ändå detta bara som tvåa på bekymmerskalan, allra svårast är att läsa greppet på de olika typerna av asfalt på en och samma sträcka.

    Du måste förstå hur greppet ändras hela tiden och försöka läsa underlaget, blir det dessutom blött blir det ännu svårare… 

    Foto: Ypres Rally

    Att få till bra tider utan att ” cut corners” är omöjligt menar Loix och det svåra är att veta var ”to cut”. Gör man det på fel ställe blir det punktering direkt förklarar belgaren. Att detta ställer stora krav på notskrivningen och inte minst på ”gravel  crews” är självklart och de som inte lagt ner rekbilen för att känna på dikena lär få problem menar ”Kungen”.

    *

    Då kör vi tipset och som vanligt är det jättesvårt.

    WRC.

    1. Thierry Neuville Hyundai

    2. Elfyn Evans Toyota

    3. Ott Tänak Hyundai

    4. Craig Breen Hyundai

    5. Sebastien Ogier Toyota

    Foto: Hyundai Motorsport

    Att tippa någon annan än hemmahoppet Neuville som vinnare känns konstigt. Ende föraren i toppen som har stor erfarenhet av Ypres plus att han är ensam om att ha kört här med WRC-bil.

    WRC2.

    1. Teemu Suninen Ford

    2. Oliver Solberg Hyundai

    3. Nikolay Gryazin VW

    4. Tom Kristensson Ford

    5. Jari Huttunen Hyundai

    Foto: M-Sport Ford WRT

    Tror att allt snack kring Suninens framtid blir extra tändmedel och att han därför visar att han faktiskt är en förare för större uppgifter än att köra Rally2-bil. Även om klassen bara innehåller fem ekipage är det väldigt svårt att hitta rätt ordning. Håller tummarna för att varken Tom Kristensson eller Oliver Solberg gör dumma misstag och blir jag bönhörd känns placeringarna högts rimliga.

    WRC3.

    1. Kris Princen Citroén

    2. Yohann Rossel Citroén

    3. Cedric de Cecco Skoda

    4. Gregoire Munster Hyundai

    5. Pieter Tsjoen VW

    Foto: Citroën Racing

    I klassen dräller det av belgiska flaggor och i avsaknad av de flesta vanliga utmanarna i klassen tror jag också på hemmaseger genom Princen. Om inte han. så någon annan med kännedom om sträckorna då bara fyra av de 19 i klassen inte kör på belgisk licens.

    Junior-WRC.

    1. Robert Virves Ford

    2. Martins Sesks Ford

    3. Jon Armstrong Ford

    4. Sami Pajari Ford

    5. William Creighton Ford

    Bara sex juniorer anmälda och där jag både hoppas och tror att den estländska talangen Virves äntligen får till ett ”clean race”. Han är snabb men också lite av mästare på att åka av vägen…

    *

    Inför Rally Finland i oktober har arrangören AKK Sports slutit treårsavtal med Neovoa OY som inenbär att man ska jobba för att skapa  en modell som kan kompensera för hela koldioxidavtrycket under Rally Finland. Rallyt som sysselsätter 4-5000 funktionärer gav 2017 intäkter på totalt 20 miljoner euro till området och nu vill man inte bara arrangera ”världens bästa rally” (AKK Sports uppfattning) utan även vara det mest ansvarsfulla rallyt i världen och en förebild för alla andra. Rallyt har under flera år jobbat för att minska koldioxidavtrycket genom medvetna val och kommer oundvikligen att leda till en minskning av det totala koldioxidavtrycket.

    Foto: AKK Sports

    I den första fasen av samarbetet kommer Neova att överföra ett området där man tidigare bröt torv och där nu AKK Sports åtar sig att plantera ny skog. Enligt  beräkningar avlägsnar 1 hektar extra skog i centrala Finland cirka 300 ton kol under sin 100-åriga livscykel.

    *

    Om saker och ting styrdes av logik så borde största intresset i ”Rally Killingen” innebära allt ljus på ”Internationella 2WD”, är det föresten omöjligt att få till bättre, slagfärdiga namn på SM-klasserna än nuvarande, bara en undran? Åter till ämnet, jag menar att det är trots allt här rallyframtiden finns i form av unga förare/kartläsare dessutom i bilar som FIA trots att vissa tycker annorlunda, är de som unga talanger borde satsa på. Till Kil kommer 16 ekipage och där man toppseedat SMK Hörbys Victor Hansen/Victor Johansson som går ut först i klasen med hårdsatsande Team Nybes nya Ford Fiesta Rally4. I tog duon en tredjeplats i J-SM med Peugeot R2 som nu är ersatt av den mer konkurrenskraftiga Fiestan.

    Fot: Team Nybe

    Ny bil och ny säsong, så det ska bli spännande hur allt kommer att gå. Men vi känner oss förberedda och redo att möta de snabba vägarna i Kil, menar Hansen

    Forden är ganska olika den Peugeot som jag kört innan då den har turbo. Men jag känner att jag kommer in i Forden mer och mer!

    Nu har han bara känt på bilen när Grus SM gästade Älmhult medan ”träningen” skett med fjolårsbilen och då utanför Sveriges gränser. 

    Vi har kört några utlandstävlingar och det har gått bra samt varit galet kul. Mycket asfalt har det blivit, så det är bra mil i kroppen för framtiden. 

    Två andra platser och en åttonde på asfalt har året hitintills inneburit och till detta en fjärde plats med Fiestan på Millebygdens grus. Till Rally Killingen kommer ”The two Victors” fyllda av självförtroende.

    Vi har bra förutsättningar samtidigt som alla är åksugna igen så det kommer att bli tufft.

    Svåra utmanare är främst Albin Nordh, Ydre i en likadan Fiesta som Hörby-föraren och Kullings Isac Nordström med Peugeot. Varning också för Calle Carlberg, Nässjö och så unge William Binbach från Kolsva som kör den udda Renault Twingo R2. Långt ner i klassen har man placerat internationellt  meriterade Adam Westlund och då detta i kraft av att han fortfarande har ”C-licens”. Trots detta är jag säker på att Adam har pallen i sikte och kanske även vill stå överst på lördag!

    Foto: Bengt Johansson

    Ur skånsk synvinkel är det troligen Trelleborgs Lukas Hägg/Daniel Borgqvist med ny Fiesta Rally4 som kan bli en obehaglig överraskning för många. Kanske lite svårare för Elias Lörd, Hässleholms MK (bilden) med lite mindre erfarenhet. Å andra sidan har Elias f.d Jonas Kruses notläsare Håkan Ekholm vid sin sida vilket nog kan kompensera upp en del… 

    *

    I dag kom inbjudan till RS-tävlingen ”AM Elteknik Rallysprint” i Eslöv den 12 september alltså dagen efter SM-tävlingen ”EC Snapphanerallyt” i Hässleholm. Som vanligt i form av ett varvlopp på Industriområdet nästan mitt i Eslöv och då blir 10 000 kronors-frågan, blir det mer tryck att anmäla sig här än till Minnesbergs Sprinten?Foto: Tommy SvenssonEn som säkerligen kommer att anmäla sig är Hässleholms Rolf Grybb som har segern att försvara från senaste gången (2019) tävlingen kördes.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.