Ingen "PlanB" i Mexiko kan ha kostat för Oliver, två sträckor kvar med Ogier i topp, Kragh vann "YM-premiären" och första grussprättet i Skåne!
BloggInnan vi går över till sista dagen av ”WRC Rally Guanajuato Mexico” måste jag få reflektera lite över lördagen. Att SS11 fick strykas för WRC2-åkarna och dom därefter när Esapekka Lappi gjorde en by strömlös har jag full förståelse för. Men därefter går jag vilse i pannkakan när arrangören lät Rally1-bilarna köra både SS12 och 13 medan bägge ströks för resten av de tävlande. Anledningen var att tidsschemat annars skulle havererat vilket låter väldigt konstigt i mina öron. Alla rallyarangörer från DM upp till VM har alltid en ”Plan B” där de tävlande hoppar över en struken sträck och sedan via alternativa vägar tar sig till nästa. Men inte i Mexiko tydligen, här stryker man helt sonika även de två efterföljande sträckorna för att hålla tidsschemat. En intressant tanke, tänk om samma sak hänt i Rally Sweden att 74 kilometer av totalt 126 SS-kilometer bara strukits. Då hade säkerligen knivarna slipats och längst fram i den kön hade de svenska ”rallyfansen” stått och mer eller mindre krävt att rallyt plockades bort från WRC-kalendern. Som bekant råder ett stort självskadebeteende inom sporten och här skulle den kunna fått fritt spelrum. Nu lär inte samma sak krävas varken av de mexikanska fansen eller från FIA/WRC då just rallyt här verkar helt skyddat oavsett hur illa saker och ting sköts.

Foto: Skoda Motorsport/Honza Fronek
Med detta klev Oliver Solberg in i WRC2-matchen sex timmar senare än planerat och gengäld vann han och Elliot Edmondson alla fyra sträckor man fick köra. Då kunde Oliver summera nio sträcksegrar av 13 möjliga. På dessa plockade han in en halvminut till Emil Lindholm/Reeta Hämäiläinen somna är tvåa. Teoretiskt om Oliver fått köra alla sträckor under dagen kunde avståndet mellan de båda varit runt 20-25 sekunder inför de avslutande fyra sträckorna. Teori är en sak, verklighet en annan och inför dagen skilde 41 sekunder vilket självklart skulle bli väldigt svårt att köra ikapp. Lär bli så att Oliver får vara nöjd med att passerat Kajetan Kajetanowicz och bli trea efter att Adrien Fourmaux tvingats stanna på SS21. Utan punktering på sträcka åtta hade Oliver varit stabil ledning.
*

Foto: toyota Gazoo Racing
När detta skrivs återstår två sträckor av Rally Mexico och där enda spänningen är om tvåan Elfyn Evans, Toyota lyckas hålla Thierry Neuville, Hyundai bakom sig. 5,8 sekunder skiljer och när belgaren fick däng med 1,7 på SS21 är det trots allt slagläge för Evans. Ledaren Sebastien Ogier är 23,2 sekunder före sin teamkompis och ”cruisar” nu mot sin sjunde seger i rallyt.
– På den här sträckan tog jag noll risker, konstaterade Ogier vid på målet på 35,6 kilometer långa ”Otates”.

Foto: Toyota Gazoo Racing
*
I WRC2 fullbordade Adrien Fourmaux M-Sports Fords katastrof när han tvingades att stanna på tredje sträckan från slutet. Ott Tänak och Pierre-Louis Loubet (kanske mer rätt Puman i Tänaks fall) hade långt tidigare gjort sitt för att göra utflykten till Mexiko helt meningslös. Låt vara att Tänaks sjätte plats ändå ger lite poäng som kanske kan förbättras på power stage, medan Loubet (9:a) och Jourdan Serderidis (8:a) säkerligen längtar efter att få åka hem.

Foto: Toksport
Ser ut som att Gus Greensmith/Jonas Andersson första tävling i med Skodan blir succé. I detta läge har man 34,6 sekunder tillgodo på Emil Lindholm med lite drygt två mil kvar att köra. Även om Oliver Solberg står upp och kör, nitade Lindholm med 26,6 sekunder på SS21 blir det tufft att nå fram till andra platsen. Tufft men inte omöjligt att köra in 15 sekunder vilket Oliver är fast besluten att försöka göra.
– Nu är vi uppe som trea och inte många kilometer kvar men vi ger absolut inte upp förrän det är över, hälsade en supertaggad Oliver inför starten på SS22.

Foto. Toksport
Nu väntar vi på upplösningen som visas live på TV12 och i morgon summerar jag intrycken.
*
Som jag noterade i fredags var det dåligt intresse från svensk sida när det i lördags var premiär för ”Yokohama Mesterskabet Vest” i Randers på Jylland. Bara ett ekipage med blågul flagga och det var Eslövs Escort-åkare Anders Karlsson med Kristoffer Harley i högerstolen. Ett tråkigt tidstillägg på 20 sekunder ”for berøring af chikane” gjorde att paret missade andra platsen i Klass 2 och istället fick nöja sig med att bli trea. Nu vann Nicolai Baltzer Jensen med en Mitsubishi tämligen komfortabelt och slutade även tvåa totalt. Före sig i totalen fanns ganska ohotade Hyundai-esset Ib Kragh med Bo Mølgard Jensen vid sin sida. En hel minut tillgodo hade Kragh till Mitsubishi-tvåan. Trea total och segrare i Klass 11 blev Frank Larsen med en BMW M3. Verkar överhuvudtaget vara lite svalare intresse för mästerskapet i år då bara 43 bilar var anmälda till premiären. Nästa stopp för ”YM Vest” är inte förrän den 17 juni och i Vinderup. ”YM Øst” inleder i Avedøre den 6 april.
*
Inte ens en full vecka kvar till den skånska gruspremiären ”Rally Anderslöv” som körs på lördag. Suget efter grussprut är stort hos såväl tävlande som publik och just Trelleborgs MK:s sträckor brukar vara väldigt publikvänliga med sitt ofta ”öppna landskap”. Lite smygpremiär var det i går när Hässleholms MK fått till en sträcka på för oss som gjort lumpen i staden, klassiska ”Möllerödsfältet”. Tråkigt nog var inte vädret på de dryga 20 ekipagens sida utan ett ihärdigt regn gjorde att sträckan bitvis blev ett ”dynghål”. Detta var dock inget som påverkade stämning eller rallylust utan de allra flesta var nöjda med ”shake down” inför säsongen.

Foto. Henrik Åkeson
Av naturliga skäl var de flesta som körde från HLMK men här fanns även Team Skåabs frontfigur Stefan Kristensson som slipade formen inför Anderslöv. Där ska han och Rickard Nilsson försöka matcha sin egen skyddsling PG Andersson men även Tom Kristensson i sitt första framträdande med sin ”Event-940” i skarpt läge.

Foto. Henrik Åkeson
Även danska rallyfamiljen Fraas med både pappa Johannes (Volvo 940) och sonen Kim (Subaru) passade på att känna på gruset innan allvaret börjar.

Foto: Lars Svensson
SM-satsande hemmaföraren Johannes Haraldsson med Magnus Lörd i den blå Grupp H-Golfen tog även dom chansen att få sprätta lite grus…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com