Inga lättnader för rally, DM-serien i Södra BF ställs in, Hyundai utan överraskningar, Mitsubishi dammar av "Ralliart", Kina ny rallynation, förste svensk är anmäld till DM3, klart för rally i Stoholm, Aronsson in i Brovallens Audi, Höljes flyttar till augusti och inte snyggaste Opeln...

Blogg

Idag börjar vi med tråkigheter dessutom högst förväntade sådana. Jag tänker så klart på onsdagens besked från Regeringen som precis som SBF:s Anna Nordkvist förutspådde i förra veckan inte medgav några direkta lättnader för motorsport. Nu sträcker sig gårdagens restriktioner bara drygt två veckor fram (1 juni) men på den korta tiden tror  inte jag att några speciella ljuspunkter för vår del kommer fram. Uppenbart har myndigheterna inte lyssnat på VVS-förbunden som önskat/krävt lättnader för utomhussporter med väg, vatten och skog som arenor. Enda synbara var att motionslopp med upp till 150 deltagare blir möjligt vilket känns tämligen futtigt då de flesta av den sorten och av någorlunda kaliber, har normalt flera tusen löpare. Rally nämns överhuvdtaget inte och därmed drar jag slutsatsen att några sådana inte kommer att köras inom överskådlig tid. Samma slutsats drar Södra BF:s rallyansvariga Ola Schönström (bilden) och Sebastian Steiner  som nu beslutat att lägga ner distriktets bägge DM-serier.

Foto: Tommy Svensson

Efter en tids funderingar har vi landat i ett beslut. Vi har inför beslut dels ställt frågan till de det berör huruvida DM-2021 skulle genomföras under nuvarande omständigheter dels följt utvecklingen nationellt kring eventuella förändringar kring restriktioner, förklarar Ola och Sebastian och fortsätter.

    – Framförallt gällande de s.k. VVS idrotterna och utifrån detta har vi beslutat att 2021 inte genomföra några DM-serier i  rally 2021.

    Nu siktar man istället på 2022 och där man inom kort kommer att bjuda in distriktets arrangörer till ett digitalt möte för att höra hur arrangörerna ser på sina förutsättningar och ambitioner till nästa år. På rallysidan är det bara SMK Hörby och TV-Svängen den 4 september som drabbas av att DM-statusen uteblir då man är ensam som att köra DM. Några fler arrangörer i RS får nu se sina tävlingar utan DM-status och dessa är Hörby, Hässleholm, Arlöv, Eslöv och Svedala. Dock är det även oklart om verkligen alla i dagsläget kommer att köra sina DM-tävlingar, närmast är det från april framflyttade Bilmånsson Hörby Rallysprint den 18 juli som är i farozonen att ställas in. Foto. Tommy Svensson

    För att denna ska kunna genomföras krävs i stor sett att alla restriktioner vad gäller publik släpps. Som sagt en tråkig inledning men ändå finns det de som hittar normalt sett stängda vägar hos tillståndsgivande myndigheter och lyckas få till stånd biltävling. I dag och på lördag till exempel är det full gas på på Svampabanan där det körs en deltävling i det som kallas ”SM i Bilkross” med runt 200 deltagare. En tävlingsform helt utanför SBF:s regelverk och som därmed inte heller behöver ta hänsyn till de regler som SBF i samråd med RF tagit fram… 

    *

    Först ut var som vanligt Andrea Adamo att visa fram vilka tre besättningar som ska köra Safarirallyt  för Hyundai Motorsport.,Ott Tänak, Thierry Neuville och Dani Sordo får förtroendet. Återstår att se om där även blir svenskt deltagande i form av Oliver Solberg? Om så blir fallet blir jag inte förvånad då en start i Kenya kan ses som att sätta honom i skolbänken inför kommande år…

    En längre tid har det ryktats om comeback i WRC både för Subaru och Mitsubishi men mer än till rykten har det inte kommit. Fast nu kan ryktet ändå få lite substans när det kommer till Mitsubishi som i sin finansiella rapport i tisdags skrev att deras motorsportavdelning ”Ralliart” ska göra comeback. I så fall inte en dag för tidigt med tanke på märkets historia med fem VM-segrar för bilmärke plus inte minst Tommi Mäkinens fyra VM-titlar i slutet av 90-talet.

    Foto: Tommy Svensson

    Men 2005 var det slut och man drog sig ur WRC men fortsatte att vara en av alla tiders segerrikaste Grupp N-bilar. Nu verkar dock inledningen bli lite blygsam för ”Mitsubishi Ralliart” förklarar vd Titso Kato.

    Vi kommer att lansera skräddarsydda tillbehör till våra kunder som vill njuta av Mitsubishi-upplevelsen men vi kommer också att återvända till tävlingar runt om i världen.

    Lite kryptiskt men källor nära Kato hävdar att både WRC och Dakarrally diskuteras något som kan bli aktuellt tidigast 2023.

    *

    Kanske blir det comeback för Mitsubishi samtidigt som första kinesiska bilmärket kan göra debut i WRC, men då på en lägre nivå och Rally3 är det som en källa inom landets bilindustri ser som realistiskt. Rallyintresset är enligt samma källa högt, ”Rally is very, very big in China” och närmast är det en  förhoppning att få till baka Rally China i WRC-kalendern som fansen hoppas på. I år är det 22 år sedan rallyt hade plats i VM-kalendern och där då Didier Auriol vann. Skulle rallyt komma tillbaka torde detta påskynda ett kinesiskt WRC-program även på bilsidan.

    Foto: Okönd

    Just Rally3-bilar är i dag M-Sport ensamma om att kunna erbjuda kunder och nu har 21 bilar lämnat M-Sport Poland som har huvudansvaret för Fiesta Rally3, en bil som Tom Kristensson testkörde i Sanremo Rally. Bilarna från Krakow har hamnat i team runt om i Europa och där de senaste att köpa en ”Rally3:a” är finska Printsport.

    *

    I tisdags berättade jag att arrangören av DM3, Kalundborg Rally den 5 juni bjuder inte bara svenska utan alla utländska deltagare på fri start till det kombinerade asfalt och grusrallyt. Först med blågul flagga på bilen att nappa på erbjudandet var Tibros SM-vinnare Lucas Helin med Annie Seel i högerstolen.

    Foto: Henrik Åkeson

    Med sin GruppF Opel Astra ser Lucas de åtta SS-milen på Själland som ett utmärkt träningstillfälle inför deltävling två och tre i Asfalt SM i Uråsa utanför Växjö den 19-20 juni. Han och pappa Stefan hoppas också att de inte blir ensamma i Kalundborg utan får sällskap av  fler svenska SM-satsande kompisar.  Det ryktas också att det kan tillkomma en deltävling till i SM-serien och då skulle det röra sig om besök i Hedemora och Hamrebanan den 3 juli. Besked lär komma inom kort.

    *

    Mer om danskt rally och där nu alla hinder undanröjts inför lördagens DM2, Stoholm Au2service Rally där polisen gav arrangören fyra dagar på sig att samla in 250 nya tillstånd från boende. Tillstånd som redan hade införskaffats och där även de som skrev under var medvetna om datumändringen. Detta brydde sig inte ortens ”Politi” om utan vill ha nya påskrifter och nu är detta avklarat förklarar Jeannette Kvick. Nu fick hon hjälp av många frivilliga som åkte runt för att få påskrifter, något som inte vållade problem då samtliga var positiva till rally. En enda boende satte sig till en början på tvären men vek ner sig när han såg att alla andra var positiva. Uppläget för Stoholm Au2service Rally blir lite annorlunda med första start klockan 16.30 vilket innebär mörkerkörning under första etappen. Före detta landar en fallskärmshoppare med danska flaggan som sen placeras mitt på serviceplatsen Stoholm Fritids- og Kulturcenter. Rallyt har inga uttalade publikrestriktioner, men arrangören vädjar till åskådarna att hålla avstånd och inte samlas för många på samma ställe.

    Foto. IK Motorsport

    Området vid Viborg där sträckorna ligger är inget som används för rally så där frekvent, vilket inenbär att många av deltagare anträder jungfrulig mark.

    Vi skal køre en byprøve, ligesom vi tidligere har gjort det flere gange ved rallyer i Juelsminde. Derudover er der en rundbane samt to gennemgående hastighedsprøver. Alle skal de køres to gange, berättar en av segerkandidaterna Ib Kragh med svenskbekant co-driver, Ditte Kammersgaard.

    I premiären på Jylland hade paret inte fått riktigt kläm på sin nya Skoda vilket gav en fjärde plats, men efter en tur till Mlada Boleslav är nu allt på topp. Men att klättra uppåt blir ändå inte enkelt menar Kragh.

    Der er ikke plads til at lave fejl. Tager man en snurretur, har man tabt den dag!

    *

    STCC TCR Scandinavia-premiären närmar sig och den 4-5 juni ”smäller det i kiosken” på Ljungbyheds motorbana. Dit kommer 18-årige Isac Aronsson som ny hos Brovallen Design och deras Audi RS 3 LMS.

    Foto: Brovallen Deisgn

    – Vi kommer att köra för ett väldigt erfaret team i form av Brovallen Design och vi planerar ett treårigt samarbete, det känns riktigt bra, säger Aronsson.

    18-åringen gjorde STCC-debut förra året med familjeteam Isac’s Racing och slutade på 14:e plats total.

    Jag är redo att slåss om placeringar högre upp i resultatlistan med Brovallen och jag är väldigt taggad inför premiären, säger Aronsson.

    *

    Just nu pågår RallyX Nordic i Höljes och som sedan följs av Rallycross-SM fredag och lördag. Till allt detta återkommer jag. Men stannar ändå kvar i Höljes som nu beslutat sig för att flytta World RX från början av juli till 20-22 augusti i hopp att kunna ta emot mycket större publik än vad som nu är möjligt.

    – Eftersom fans är en så stor del i vad som gör tävlingen så speciell har vi tillsammans med Rallycross Promoter beslutat att senarelägga tävlingen några veckor i hopp om att få välkomna åtminstone en del av dem vid banan, även om det absolut inte finns några garantier med tanke på den rådande situationen, säger Morgan Östlund, general manager i ett pressmeddelande.

    Ett försök att lindra den ekonomiska smällen som ändå lär komma då knappast 50 000 människor kommer att släppas in ens i augusti, är att man börjat sälja ”merch”. Bland annat säljs nu en tuff ”Supportertröja” för att få in välbehövliga slantar till ”The Magic Weekend” som blir deltävling tre i årets World RX.

    *

    Foto: Arne Claseson

    Fick ett mejl från Arne Claesson som mindes sin gamla Opel Rekord från tiden i Hedemora och han skriver, ”Tvärt emot dig så började jag tidigt efter körkortet att köra Opel, men insåg tidigt att det inte var en möjlig väg till framgång i rally. Bytte senare till SAAB V4 och då kände jag mig hemma. Det var väl det omvända för dig har jag förstått. Men kärleken till dansbandsmusiken, den har bestått, eller hur? Trevlig Helg. P.S. Brudarna gillade i varje fall att åka i bilen!”. Inte ens en Opel-fantast som jag kan påstå att denna 57:a är snyggaste versionen av bil från Rüsselsheim jag sett genom åren…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.