Ikväll avgörs hur det går med SM i Hässleholm, i SM-sprintarna är det slagsida "södern", Tom och Andreas hyllades vid prisgala, inget J-WRC i "Monte", FIA utreder Rally Japan, Monza kan bli WRC-final igen, mer rök kring Oliver men är där även eld, tuff däckbegränsning i Finland, Malm byter till "katt" och bloggen lär fortsätta...

Blogg

Det är mycket kring Rally-SM 2023 och ingen tvekan utan att promotorn Svenska Rallymästerskapen (SRM) ligger i för att få ihop väl fungerande kalendrar för sina tre serier. I kväll ska Hässleholms MK ta beslut om man går in och ”räddar” den mest prestigefyllda delen ”Rally-SM” genom att ta över fjärde och näst sista deltävlingen från Fagersta som i fredags meddelade att man hoppat av. Jag har ingen aning om vartåt det lutar vid kvällens möte i HLMK:s gula klubbhus på Hövdingegatan 24, men att ordförande/arbetsmyran CG Wilke var tveksam till SM var helt klart när jag pratade med honom i lördags. Klubben har redan tackat ja till MAS Rallycup där Snapphanerallyt blir en av cupens tre grustävlingar och väljer man ikväll istället SM, så är det MAS som lite oförskyllt sitter med ”Svarte Petter”. Även Sydsvenska Rallycupen/DM blir utan deltävling men inte riktigt så tufft, då där ändå finns anständigt antal deltävlingar kvar. Blir spännande att se vilken väg HLMK väljer…

*

Samtidigt släppte SRM i helgen även kalendern för både SMGrus och Asfalt och det dröjde inte länge förrän det höjdes kritiska röster på sociala medier. Mästerskapen benämndes av någon som ”Sydsvenska SM-mästerskapen” och rent geografiskt är det svårt att säga emot. Av de tio deltävlingarna arrangeras sju av klubbar inom Södra och Smålands BF. De som sticker ut är Älvbygdens MK och Enköpings MK som båda kör tävlingar på asfalt medan Vara är ensam ”utböling” på grus. Så klart är det inte optimalt med så hårt fokus på Södra Sverige men problemet som jag förstår, är att intresset för att arrangera SM är tämligen ljummet i övriga delar av vårt land. Då gäller det bara för SRM att gilla läget och göra det bästa av situationen vilket man säkerligen också tycker skett. Lite skakigt kan jag däremot tycka är att deltävling två i Asfalt SM, Älvbygden ännu inte fastställt datum för sin tävling…

    Foto. Tommy Svensson

    Rally-SM Asfalt Sprint

    16 april – SMK Hörby
    22 april – Älvbygdens MK (datum ej fastställt)
    27 maj – Gullabo RC
    1 juli – Svedala MK
    5 augusti – Enköpings MK

    Rally-SM Grus Sprint 

    29 april – Laholms MK
    3 juni – Hässleholms MK
    29 juli – Älmhults MK
    2 september – Vara MK
    23 september – Växjö MS

    *

    I lördags var det dags för Tom Kristensson och Andreas Johansson att svida om till både finskjorta och fluga när POLSKA FEDERACJA SAMOCHODÓW I MOTOCYKLI i Warszawa höll sin stora prisgala.

    Foto: Kowax 2BRally

    Till stormande applåder fick Tom och Andrea kliva upp på scen för att hyllas som vinnare av Polska Mästerskapet. Men det blev även pris för seger i Grusmästerskapet och andra plats  i Asfaltmästerskapet, dessutom körde duon hem FIA Scandinavian Rally Trophy tack vare andra platsen i Lausitz Rallye.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Jublet blev inte heller mindre när Kowax 2BRally genom teamchef Rafal Cebula fick ta emot priset för vinnande team 2022. 

    Tillsammans i Kowax 2Brally Racing skrev vi in oss i  motorsporthistorien. Tack Tom, tack Andreas, tack  alla  samarbetspartners och medlemmar i teamet för ert bidrag till säsongen 2022, förklarade ”Rafa” i sitt tacktal.

    Foto: Kowax 2BRally

    *

    Ännu väntan på att FIA fastställer kalendrarna för 2023 vilket onekligen börjar bli hög tid med tanke på att WRC-premiären med Rallye Monte Carlo bara är två månader bort. Nästan lite ”SM-stämpel” över VM-serien där Automobile Club Monaco redan gått ut med att Junior-WRC även dom kör första deltävlingen i ”Monte” vilket idag dementera av M-Sport Poland som är dom som ansvarar för Junior-VM. I förra veckan påstods det att Rally Sweden inte skulle få premiären  för juniorerna vilket då från Umeå dementerades med att inget var klart. Med dagens besked lär möjligheterna öka för att det blir debut för juniorerna med Ford Fiesta Rally3 där istället för i Alperna.

    *

    Rally Japan blev långtifrån det perfekta arrangemang som förväntades, nästan tvärtom om man vill vara lite elak. Flera inställda sträckor där yttre orsaker delvis var anledningen, men privatbilisten som kom in på en sträcka och mötte flera tävlande kan man inte lasta någon annan för än arrangören. Även det faktum att det tog en hel timme innan brandkåren kom till Dani Sordos undsättning när hans Hyundai brann upp måste man ta ansvar för. M-Sports Richard Millener går nu ut hos DirtFish  och ”försvarar” arrangören och menar att dom ” fick ta itu med en av de tuffaste morgnarna vi har haft på flera år”. FIA har inlett en fullständig utredning av vad som gått fel och när det gäller privatbilisten menar man ”arrangören har varit oaktsam”. Problemet med brandkåren menar Millener spelade inte så stor roll, bilen hade blivit utbränd oavsett hur snabbt dom varit på plats.

    Foto. Red Bull Content Pool

    Men berömmer samtidigt Sordo som hade sinnesnärvaro att stanna bilen på en”bra plats”.

    Om det hänt i en varmare miljö, torrare förhållanden som Sardinien eller någonstans i skogen, då är en dryg timme ett stort problem eftersom du kan få stort problem med omgivningen!

    Kravet från en del håll att Japan skulle plockas bort med hänvisning till fadäserna, ställer han inte upp på. Tvärtom förklarar han till DirtFish, att man klarade allt riktigt bra under rådande situationer . FIA:s rallychef Andrew Wheatley menade i sin tur att han var övertygad om att händelserna inte kommer att upprepas. 

    -De har gjort ett mycket bra jobb i sina förberedelser före evenemanget, definitivt världsklass utan tvekan. Vi åker runt i världen och generellt har vi arrangörer som anstränger sig 110% överallt i världen. Situationen på fredagsmorgonen var mycket, mycket svår men jag är övertygad om att det är en isolerad incident!

    *

    Ingen vet hur FIA tänker sig finalen 2023 men det börjar sippra ut rykten att ACI Rally Monza är sugna på comeback. Enligt ryktena ska det vara FIA som återigen vill avsluta i Italien och i andra ringhörnan sägs då Japan stå men även betydligt mer moraliskt svårtuggade Saudi Arabien.

    *

    I helgen exploderade det på sociala medier att Oliver Solberg och Ott Tänak kommer att köra i samma team med Monster Energy som stabil garant av budget. Att Petter Solberg länge förklarat att han gärna skulle vilja bli teamchef innebär med automatik hos ”källorna”, att det blir han som ska leda teamet.

    Foto: Privat

    Bilarna det handlar om är Puma Rally1 men hur dessa ska drivas är mer oklart. En del menar att Tänak-Solberg går in under M-Sport Fords paraply fullt ut medan andra mer tror på att det blir ett fristående team och där då även Ken Block blir ett av stödbenen. Inte utan att jag tänker på det gamla ordspråket ”ingen rök utan eld”…  

    *

    Fick en hint om att man i Finland och populära ”F-Cup” (ungefär som Grupp H här) kommer att 2023 införa tuffa däckregler för att hålla kostnaderna nere. Cupen  ska då begränsa till åtta däck totalt för de två vinterrallyna medan det blir 12 däck som får användas i tre tävlingar på grus. Onekligen ett sympatiskt system men direkt kom där protester mot regeln och speciellt från de som i cupen kör populära och vassa BMW-modeller. Bilar som är kända för att käka bakdäck och där nu ”BMW kuljettajat” ser begränsningen som ett sätt att handikappa deras bilar 

    *

    Ted Malm VEC-basen, är känd som mannen som går sina egna och ibland även, outgrundliga vägar. Nu lämnar han delvis åtminstone, ”Volvo-träsket” och tar sig an ett påbörjat Grupp H-bygge på en minst sagt udda Jaguar S-type. Ett bygge som påbörjats av Ulf Storm men som nu ska tas i hamn av ”Duracellkaninen” från Blentarp.

    Projektet är tillräckligt galet för att kunna låta bli att bita i, finns såklart en del utmaningar med ett sådant här projekt men som vanligt ser vi mer till möjligheterna. Bilen är en fantastisk bil och storleksmässigt på millimetern som en 940, berättar Malm.

    Bilen kommer gå inom GrHb reglemente och har en skönsjungande 3,0L V6a från Ford. Siktet är att få byggt bilen klar så snart som möjligt!

    Fortsatt blir det ändå VEC-tävlande då det var i garaget finns den svarta 240 som använts i serien. ”The Big Cat” kan komma att köras här hemma men även i Danska Mästerskapet då det här ryktas att det ska bli ett öppet mästerskap där även svenska förare kan delta till nästa år.

    Utöver detta är målet att komma till ny start i PV:n i  Rally Sweden Historic så det är bråda dagar för tillfället, avslutar Malm.

    *

    I lördags avslöjade jag att 4000-strecket närmare sig och jag stod lite i ett vägval. Det valet är dock enkelt om jag helt ska gå på alla reaktionerna där kom efteråt och dessa pekade på ”full speed ahead”. Stort tack till alla som mailat, SMS, skickat på Messenger eller kommenterat på Twitter och Facebook och er önskan/befallning är solklar, att Motorbloggen ska fortsätta som tidigare. Med detta massiva tryck (ingen ”mailvän” har hört av sig) är det väl bara till att kavla upp men nu utan något uttalat mål som tidigare. Det som kan hända framöver är att det kan bli dagar som blir bloggfria, speciellt i helgerna kan det bli så, men när så sker är det ”I´ll be back” som gäller!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com