Hyundai med samma fälgar 2022, Eriksen tog andra raka VM-titlen, Neuville vassast på power stage, dansk rally serie tar paus och SSRC kan följa efter, lyft fram klubbarna bättre och "Lancia" gör elektrisk RX-comeback!

Blogg

Nästan direkt efter målgång började återigen Toyota, Hyundai och M-Sport Ford testa nästa generation WRC-bilar då premiären för dessa bara är två månader bort. FIA, promotorn och många andra har jobbat stenhårt för att övertyga fansen om att nya hybriderna kommer att innebära ett lyft för sporten, kanske till och med större än när 2017-bilarna introducerades.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Bland annat bedyras att ljudet från bilarna inte förändras och att det i princip är ”samma motorer” i bilarna som i dag, bara med tillägget hybrid so mger extra ”push” vid utvalda tillfällen. Hos Dirtfish låter det lite annorlunda då dom intervjuade Hyundais Andrea Adamo som tvärt emot förklarade.

    Det enda som är samma som i dagens bilar är fälgarna och jag skojar inte…

    Ändå lite meningslöst att spekulera i för och nackdelar med nya bilarna då reglementet är beslutat och inget lär ändras innan Automobile Club de Monaco släpper iväg desamma i slutet av januari. Då får vi första indikationerna på om hybrid blir det som frälser Rally-VM:s framtid eller ve och fasa, innebär motsatsen att ”dess bästa tid redan har varit”?   

    *

    Ett bottennapp i  Grekland spolierade Mads Østbergs möjlighet att försvara segern i WRC2 från 2020 och istället fick han se landsmannen Andreas Mikkelsen som vinnare. Med 23 poängs skillnad slutade Østberg tvåa i med Jari Huttunen efter sig.

    Foto: WRC:com

    Men när Mikkelsen använt fler olika kartläsare under året har Mads samarbete med Torstein Eriksen varit permanent. Något som också innebar att han vann  ”WRC2 Co-driver Championship 2021” dessutom för andra året i rad, Motorbloggen säger stort grattis Torstein!

    *

    En annan som uppmärksammades i helgen var WRC-trean Thierry Neuville som ihop med Martin Wydaeghe visade sig vara det som plockat allra flest power stage-poäng under säsongen och för detta fick de ta emot Wolf Power Stage Award.

    Foto: WRC:com

    Totalt 35 poäng plockade Hyundai-duon in på de 12 tävlingarna, dock bara två ”5-poängare” och detta på Sardinien och den senaste i helgens final. Flest vunna power stage fick Ott Tänak med fyra ”femmor”.

    *

    Noterar att danska serien ”Mini Rally-Syd” som till nästa år skulle firat 10-år tar en paus och här ser jag vissa likheter med Sydsvenska Rallycupen (SSRC) som också verkar gå i samma spår. Den danska motsvarigheten startade som ett lite mer ekonomiskt alternativ till Danska Mästerskapen precis som SSRC ville vara en brygga mellan DM och SM. Bara efter några år så inlemmades stora delar av de båda danska serierna i varandra vilket fick till följd att det ofta blev samma vinnare i ”MRS” som även fick ta emot ”DM-medaljerna”. Med detta anser nu arrangörerna att Mini Rally-Syd lite spelat ut sin roll efter totalt 39 arrangerade tävlingar och tar därför ”time out”. Istället funderas det på att göra en serie med tävlingar med bara två-tre sträckor som körs dubbelt. Dessutom som jag ser det med en annan väldigt positiv målsättning, att lägga större vikt vid den sociala delen av tävlingarna. Bland annat är ett önskemål att serviceplatsen läggs i direkt anslutning till en sträcka så att även mekanikerna kan få se lite rally och inte bara sitta och slöa under tältduken. En tanke är också att minimera antalet funktionärer då det exakt som här, råder brist på frivilliga entusiaster. En brist som jag tror att om bara något år kommer innebära ett så stort problem för klubbar, att verksamheten hotas. I klartext, tävlingarna inte längre har funktionärer tillräckligt för att arrangeras på ett säkert sätt. Nu siktas det i grannlandet på att köra ”prøveløb” i slutet av 2022 men ännu är inget sådant spikat.

    Foto: Tommy Svensson

    För att återkoppla till SSRC, vid ”Rallymöte för alla” informerade Södras SGA:er Ola Schönström/Sebastian Steiner om saken.

    I nuläget finns det ingen som håller i SSRC, alltså kommer det inte in några sponsorpengar, som går till prispotten. Frågan att driva SSRC är ställd till SGA i Småland och oss men vår uppfattning är att detta inte är vårt uppdrag och att vi inte heller har någon möjlighet. 

    Detta tolkar jag som att serien som varit både framgångsrik och omtyckt av speciellt deltagare från den här delen av landet, troligen även den tar ”time out” under 2022. Istället fick flera mötesdeltagare uppfattningen att målet framöver för Ola och Sebastian blir att försöka öka statusen på Rally-DM som helt kommit i skymundan av SSRC. I den bästa av världar så borde serierna ha körts parallellt vilket förhoppningsvis också gett olika medaljörer men tråkigt nog har det inte varit så, istället  har man gått hand i hand med samma utveckling som  våra danska vänner. Att SSRC inneburit mycket gott för rallysporten här nere är odiskutabelt och där eldsjälarna Anders Martinsson/Mats Bergman jobbat för att stärka hög status, stora prispengar och inte minst bra kvalitet på deltävlingarna. Just den omvittnat höga kvaliteten på tävlingarna tror jag inte hade varit möjlig om enbart DM-medaljer hade funnits som morot för såväl arrangörer som tävlande. Med detta sagt har jag ändå alltid sett med lite oro på hur DM alltmer urvattnats och hälsar därför målsättningen med mer fokus på det som enligt RF-stadgarna är direkt under SM i status, välkommet.  En nackdel med SSRC borta är att de stora rallycuperna (Svenska Rallycupen, Supercupen och MAS-Rallycup) till stor del har upptagningsområde i Mellansverige, att dessa kan/vill locka de förare från våra DM (Södra/Småland) som vill mer, men som av olika anledningar (tid, ekonomi) väljer bort SM. Skulle kännas tråkigt om ”de bästa i distrikten” avstår DM på hemmaplan för mer långväga tävlingar...

    *

    I det här sammanhanget vill jag även lyfta fram det faktum att många, alltifrån SBF ner till tävlande själv ofta väljer att anonymisera klubbtillhörighet för att istället fokusera på vilka team man tävlar för. Numera tävlas det om Teammästerskap i Rally-SM men varför inte även införa ”Klubbmästerskap”? För oss som var med på ”the good old days” minns hur viktig del klubbtävlingen då utgjorde.

    Foto: Okänd

    Har ett härligt minne från Osby-Svängen 1973 när jag fick mitt namn ihop med Opel-åkarna Stig Kristiansson och Bert Hermansson på priset som indikerade att SMK Hörby vunnit klubbtävlingen. Ett minne som jag även unnat dagens aktiva och som jag ser det vore ett bra sätt att stärka gemenskap och klubbkänsla. Blir alltid lite beklämd när jag läser artiklar om förare/kartläsare där det ofta anges team och hemort, men ytterst sällan vilken klubb man tävlar för. Till exempel för funktionärer inbillar jag mig att detta skulle lyfta klubbkänslan att känna att man tillhör samma klubb som framgångsrika aktiva klubbkompisar. Därför, inför klubbtävling i alla RF-sanktionerade mästerskap (SM/DM) vilket inte innebär att mästerskapet för team ska skrotas, det måste finnas plats för båda två!

    *

    I sammanhanget passar det bra att plocka upp Ericsson Motorsports genomgång av rallyåret 2021. Totalt 70 rally har körts och då har man inte räknat in tävlingar i ”gråzon” som sprintar där olika bilklasser som folkrace/rallycross-bilar fått lov att delta. Trots att året öppnade för tävlingar i somras innebar det bara 14 fler rallyn än 2020 som i princip var helt stängt. Om man tar 2019 som ”normal år” innebar 2021 en halvering av antalet genomförda rallyn.

    *

    I helgen avslutas World RXNürburgring och då sätts även punkt för eran där Supercars haft bensin som drivmedel.  Till nästa år byter VM-serie till elbilar och nu presenterar GCK Motorsport en spännande nyhet.

    Foto: World RX

    Nyhet och nyhet, för oss som var med på 80-90-talet ser det ut som vilken Lancia Delta Integrale som helst, men under skalet döljer sig en eldriven replika på den italienska rallyikonen. Fem VM-titlar för bilmärke gör ikon-statusen rättvisa men nu är detta bara en kuliss som döljer drivlinan från Kreisel Electric  där ”motorn” enligt uppgift ska lämna 640 hästkrafter eller 500kW. En kombination som ger bilen snabbare acceleration än en modern Formel 1-bil.    

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.