Hyundai inledde starkt i Arctic, Oliver fick backa, Lappi urstark i WRC2, Lindholm samma sak i WRC3 men Johan K. var inte långt efter, mycket grus i spåret, Blåder hyllas, Rallypodden lever även 2021 och årsmöte utan smörgåstårta, nej tack...

Blogg

Har skrivit det tidigare, f-n inte lätt att försöka få ihop en Motorbloggen när banläggarna i WRC gör allt för att dj-as. Snackar så klart om hur knepigt det är att tvingas skriva innan etapperna är slutkörda och nu har enbart 31 kilometer långa ”SS1 Sarriojärvi 1” av Arctic Rally Finland avverkats och nästa omgång startas inte förrän en stund före 18.00 och då i mörker. Med andra ord, det jag skriver nu kan också vara helt inaktuellt när det läses vilket jag ber om ursäkt för.

*

Börjar med shake down i förmiddags som blev mer dramatisk än normalt när flera av toppåkarna tvingades till snöskottning. Bland dom som fick mest fysisk träning  syntes Thierry Neuville och Mattias Ekström. Neuville till exempel, fick ha bärgningshjälp ur snövallen i sin andra vända men ändå inget som satte några bestående men utan i tredje rundan blev det dagens näst bästa tid. Allra snabbast var Hyundai-kompisen Ott Tänak som var sju tiondelar före. Dagens skräll var ändå Takamoto Katsuta som drog till med en tredje tid, bästa Toyota i en annars Hyundai dominerad ”nerskakning”. Av de sex första körde fem Hyundai och där Oliver Solberg drog till med sjätte tid. Måste ändå kännas bra då han var snabbare än kraftigt upphaussade Kalle Rovanperä. Sebastien Ogier, Toyota fick inte alls till det utan fick nöja sig med nionde tid.

    Foto: EKS

    Bästa Rally2-bil blev Andreas Mikkelsen som klämde sig in mellan WRC-åkarnaTeemu Sunninen och Elfyn Evans. Lite överraskande så var det Polo-föraren Egon Kaur som skuggade Mikkelsen före Teemu Asunmaa. Johan Kristoffersson led inte av någon större rattrost utan blev sjätte ”R5:a”. Som sagt var det väldigt utslagsgivande och många var inne och tuggade i snövallarna med mer eller mindre stor tidsförlust. Detta kommer säkerligen också att upprepas under rallyts gång och därför är jag helt säker på att Arctic blir ett av årets mest utmanade tävlingar. Kan alltså sluta hur som helst och jag blir inte alls förvånad om det blir skrällar i alla tre VM-klasserna. Min analys är nog att det blir inte den snabbaste som vinner i helgen, utan den som kan kombinera smart körning plus tur som skulle få Alexander Lukas grön av avund.

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    På tal om tur så kan man inte beskylla Jari Huttunen för att ha detta som passagerare i sin Hyundai. Efter många turer fick hans coach Niclas Grönholm till pusslet och Huttunen kom till start som ”wingman” till Ole Christian Veiby i WRC2 och Hyundai Motorsport N. Men den glädjen blev kortvarig och direkt fick han motorproblem och bröt. Dessutom enligt egen utsago utan möjlighet till omstart. Att det inte var klang och jubel i Hyundais WRC2-del stod klart när även  Veiby och Jonas Andersson fick problem och noterades för näst sämsta tid i klassen.

    Foto: Hyundai Motorsport

    – Gasproblem från start men nu laddar vi om, förklarade Veiby lätt besviken vid sträckmålet.

    Foto: Volkswagen Motorsport

    Strax över minuten tappade han till fjolårets WRC-förare Esapekka Lappi som tog Printsports R5 Polo till sträckseger. Om det var moll hos Hyundai så var det desto mer uppåt i Eero Räikkönens gäng när Nikolay Gryazin i den helt nya Polon tog andra tid efter Lappi, åtta sekunder bak.

    Foto: Volkswagen Motorsport

    Monte-vinnaren Andreas Mikkelsen svarade för en lugn och stabil inledning som trea, tio efter Lappi. Klassens överraskning var ändå Eyvind Brynildsen som ersatt i Toksport och tog Skodan till en fjärde tid.

    Foto: Skoda Motorsport

    *

    Foto: GRX/TGS

    Tro det eller ej men efter sträcka ett är det ”mina vinnare” i topp i alla klasserna och i WRC3 står Emil Lindholm, Skoda som sträckvinnare. Sex sekunder efter kom Teemu Asunmaa och sedan den riktiga knallen, Johan Kristofersson/Patrik Barth. Visserligen 12 sekunder efter men  ändå imponerande med tanke på hans i sammanhanget tämligen torftiga uppladdning. Men det är klart, är man dubbel världsmästare i rallycross behövs kanske inte så mycket test.

    Foto: Tony Welam

    Å andra sidan har Mattias Ekström samma status men i dag hängde han inte med Johan, tionde tid och en bit över 40 sekunder efter den blå ”Bauhaus-Polon”.  En inte helt problemfri inledning blev det för Lars Stugemo/Kalle Lexe, 20:e tid och drygt två minuter efter Lindholm indikerar antingen tekniska problem eller snöskottning…

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    Kanske någon reagerar på att jag väljer att lägga WRC sist men en ren tillfällighet, för sjävklart är detta fortsatt ”huvudklass” i Rally-VM även om jag gärna sett något annat. Ott Tänak fortsatte på vågen från shake down och vann sträckan med futtiga 3,6 sekunder efter kom så Craig Breen. Att de båda Hyundai-förarna gynnades av startspåret är klart, annars åker inte Breen ifrån Sebastien Ogier med 20 sekunder. Ändå gnällde inte regerande världsmästaren speciellt mycket.

    Lite mjuk väg med all snö, men tyvärr fick vi inte  till någon bra tid. Men körningen är jag nöjd med och det fungerade mycket bättre än i morse, menade Ogier som gled in som nia på sträckan. 

    Faktiskt gnällde sträcksegrare Tänak mer och då på att hans Hyundai understyrde .

    En utmanade sträcka men förhållanden var ”nice” men detta var ändå bara inledningen, där är mycket kvar!

    Foto: Hyundai Motorsport

    Mer nöjd med bilen var tvåan Breen men mindre nöjd med sin egen körning.

    -Perfekt bil, bra förhållanden men i  den här leken med de stora pojkarna måste du vara med från början, men jag var alldeles för långsam, menade den irländske Hyundai-föraren.

    För långsam, tvåa, bara tre sekunder efter Tänak, märklig analys…

    Foto: Toyota Gazoo racing

    Förhandstipparnas favorit, Kalle Rovanperä tappade tio sekunder till Tänak vilket enligt honom berodde på att han fastnade i en snövall.

    Tiden var ändå inte så illa, men fler sådana här misstag har vi inte råd med!

    Foto: Hyundai Motorsport

    Oliver Solberg med nya kartläsaren Seb Marshall körde enligt handboken, lugnt och städat även om där var lite snö i fronten på hans Hyundai vid målet på sträckan. Hade dock problem med att däcken tog slut vilket gjorde körningen ”tricky” enligt Oliver.

    – Inte så bra tid men ändå väldigt skojigt. Fick stanna och baka på sträckan och tappade cirka tio sekunder. Ändå Ok, jag håller på att lära mig! 

    Tionde tid sju sekunder efter Ogier men 31 efter Tänak, fast bättre måttstock är M-Sports Gus Greensmith i Fiestan som kom in tio sekunder långsammare.

    *

    Trots perfekta vinterförhållanden med höga snövallar kom där fram en hel del grus i spåret på första sträckan. Något som wrc.coms ”reporter” Mads Østberg varnade för redan före start.

    Foto: privat

    Lite överraskad att det redan var grus framme när bara rekbilarna kört sträckan. Inget tjockt islager på vägen, förklarade Mads.

    Däremot inget som förvånade de från förhållande norr om Polcirkeln, mer vana hemmaåkarna.

      är det här, bara snöar och är kallt. Blir sällan de plusgrader som behövs för att lite snö ska smälta och sedan bli is på vägen. Det är bara att gilla läget…

    Detta känns igen från många tidiga Rally Sweden när det varit mycket snö men mindre is. Då gnälldes det på hur farligt det var med så mycket grus som gjorde att dubbarna försvann. Inte utan att man kan fråga sig hur det blir vid en eventuell flytt inom Sverige till motsvarande förhållande, mycket snö men ingen is.  Blir också intressant hur snacket om grus och tappade dubbar kommer att gå i Rovaniemi?

    *

    När den värmländska rallyprofilen Thomas Blåder hastig gick bort genom en arbetsplatsolycka lämnade han ett stort tomrum efter sig. Något som gjort att hans närmaste kompisar vill hjälpa till att minnas den friska Volvo 940-åkaren genom att göra en dekal till försäljning . Överskottet  från försäljningen av ”Hyllningsdekalen” som kostar 110 kr kommer att skänkas till ”Min stora dag”, något som Thomas stod för.

    Hoppas att ni är med och vid intresse, köp skicka meddelande via sms & messenger till mig Tommy Magnusson. Var även vänlig och ange antal dekaler du vill beställa och adress som det  ska skickas till, hälsar initiativtagare Magnusson

    Betalning sker enklast genom att swisha till 070-6 48 28 48, märk med (rallydekal) mottagare är Tommy Magnusson. Kan bara uppmana rallyfans att stötta Blåders tankar och vad gäller mig själv, så är dekalen beställd!

    *

    Det blir en fortsättning med Rally Lives populära ”Rallypodd” där man haft intervjuer med många olika bilsportporfiler. Namn som Stig Blomqvist, Phil Mills, Per Eklund, Pernilla Solberg, PG Andersson och Johan Kristoffersson är bland dom som intervjuats där sedan orden nått runt en halv miljonlyssnare. Med ett fortsatt tufft pandemiläge kommer livepoddarna tillbaka under 2021 som en lite ljusglimt i Covid-19 mörkret. Tillsammans med nya huvudpartnern Hankook kommer programledaren Sebastian Bourghardt att under året sända 30 program av ”Rallystudion by Hankook” med premiär måndag den 1 mars.

    Foto: Steffen Nilsen / www.steffensfoto.se

    Det ska bli oerhört kul att fortsätta göra programmen under 2021, även om vi givetvis längtar tillbaka till att vara ute på tävlingarna och kunna njuta av sporten vi älskar, förklarar Bourghardt.

    Responsen under förra året var enorm, och det märktes att sändningarna bidrog med ett ljus i en annars mörk tid för oss motorintresserade. Det finns fortfarande många människor och historier jag ser fram mot att förmedla under året!

    Förutom namnpartnern Hankook stöttas sändningarna även av Nybe AB, Drive VXO, Maxmoduler, Mp5 Sweden, Elinsta Nät, Jirvelius Store, AM Elteknik och Heda Skandinavien.

    *

    Foto: Fredrik Nilsson

    Igår hade SMK Hörby sitt första och hoppas jag också, sista digitala årsmöte. Runt 30 medlemmar kopplade upp sig via datorn och deltog i mötet och som vanligt var det harmoni och samsyn som präglade kvällen där ordförande Lars Servin självklart fick fick fortsatt förtroende även 2021. Även i övriga val gick i omvalens tecken bortsett från att Eva-Marie Hasslöf känd från tävlingsledningen i TV-Svängen, blev ny i styrelsen. Vid mötet avslöjades även de som 2020 gjort sådana insatser att man prisades extra. Årets Förare-Tom Kristensson, Årets Co-driver – Julia Thulin, Årets Nykomling-Christian Tranström, Årets Junior-Nadja Fors, Årets SMK:are-Patrik Persson och så klubbens allra  tyngsta utmärkelse sedan början av 70-talet, Årets Presation-Tom Kristensson. Till detta utdelades även tre hederspriser till SM-medaljörerna, Klara Andersson, Victor Hansen och Thobias Brink. En klar nackdel med digitalt årsmöte framkom tydligt, det blev av föraktliga skäl ingen smörgåstårta efteråt. Måtte detta satans Covid-19 försvinna och det NU!

    *

    Trevlig helg

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.