Hyundai har inte gett upp hoppet, pappa Evans byggde om, Södras DM-status inför Olofström den 1 oktober är det full "rallykannibalism"!

Blogg

Ingen säger väl emot om jag menar att Hyundai vänt katastrof till succé efter tre raka segrar, två för Ott Tänak och nu senast i Grekland med Thierry Neuville högst upp på pallen.

Foto: Hyundai Motorsport

Det som verkade osannolikt för några månader sedan att Kalle Rovanperä skulle missa VM-titeln är plötsligt högst verkligt även om han fortfarande har guldläge med tre rallyn kvar att köra. Men nytt Toyota-bakslag  i kommande Rally New Zealand så är plötsligt VM vidöppet men då krävs så klart att det är Ott Tänak som vinner. 51 poäng skiljer medan Thierry Neuville som är mer osannolik som världsmästare från sin tredje plats har   68 poäng att ta in på Kalle. Var mycket snack om teamorder i Grekland och Tänak gjorde inget större försök att dölja missnöjet med att ingen sådan kom så att han kunde lagt till ytterligare sju poäng till sin samling. Vet inte hur snacket gick hos Hyundai men att högsta hönset Sean Kim beordrade att palltrion skulle hålla sina positioner, känns ändå ganska naturligt då det för honom är mer viktigt att försöka sno Mästerskaps-titeln från Toyota. Men så klart kan det bli tungt att försvara beslutet om det i slutändan skiljer mindre än sju poäng till Kalle för att Tänak skulle blivit VM-vinnare för andra gången…

    Men Neuville verkar ligga lågt och gilla läget är Tänak mer öppet kritisk till hur teamet sköts och många rykten vill därför placera honom hos M-Sport Ford 2023, detta trots att ännu ett år återstår av det ljusblå kontraktet. Att han inte ser Julien Moncet som någon lämplig teamchef har han också efter Rally Ypres klart uttalat plus att han inte är helt nöjd med sin Hyundai i20 Rally1.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Helgens trippel för Korea-teamet gör det dock lite svårare att hävda att bilen inte fungerar lika bra som Toyotan. Estländaren fick också frågan i helgen hur han ser på nästa säsong?

    Det får vi se då, blev det korta svaret.

    I Moncets värld är Tänak fortsatt med Hyundai till nästa år men som han sa.

    Det är så klart fritt att bryta kontrakt… 

    Som det ser ut på pappret är både Neuville och Tänak klara för 2023 medan det är mer ovisst med Dani Sordo och Oliver Solberg. Till Autosport förklarade Moncet på den direkta frågan om Solberg var klar för 2023.

    Vi tittar på alla alternativ, mer än så kan jag tyvärr inte säga just nu!

    Samtidigt med detta presenterade teamet sin line up för näst sista deltävlingen i Spanien och att Dani Sordo då kör istället för Oliver var ingen överraskning. Inte heller att Tänak och Neuville finns med i Hyundai-trion. Ny trippel, kanske?

    *

    Toyotas Elfyn Evans har verkligen inte haft flyt i år och senast i Grekland tvingades han bryta på transporten med  mekaniskt fel efter SS 13 och då låg han Scott Martin fyra.

    Foto: okänd

    Ändå bättre än vad pappa Gwyndaf Evans åstadkom hemma i Wales  och ”Get Connecteed Rally Ceredigion”. På sträcka sju möblerade han om sin nybyggda Ford Escort RS 1800 MK2, från nytt till skrot på någon sekund…

    *

    Inte heller i Olofströmsprinten hjälpte det med att locka med förlängd anmälnignstid utan extra kostnad, istället är där idag färre anmälda än när anmälan stängde. Förstår inte varför DM-arrangörerna håller på med detta, då gemensamt beslut är taget att det är dubbel avgift efter anmälningstidens utgång. Till TV-Svängen kom ett par ekipage som ville anmäla sig, men inte att betala den beslutade extra avgiften och samtliga fick också nobben. Regelverk måste följas annars kan vi snart sluta med att ha någon sista anmälningsdag och istället låta tävlande  komma till starten och anmäla sig på plats…

    Idag finns 49 anmälda till kommande lördag och då detta är en tävling med DM-status kan det vara på sin plats att uppdatera toppen i de olika klasserna. 

     Standard B.

    1. Henrik Levin SMK Hörby VOC 120p.

    2. Jim Nilsson SMK Hörby VOC 116p.

    3. KarlJohan Ingesson SMK Hörby Gr F   62p. (bilden)

    Foto: Kristian Lindberg

    Standard A.

    1. Lucas Ljungbäck Hässleholms Mk GrE 125p.

    2. Jesper Larsson O. Kristianstads Mk GrE 114p.

    3. Lars Svensson Hässleholms Mk GrE   93p.

    Trimmat.

    1. Joacim Kristiansson SMK Hörby GrH 110p.

    2. David Pettersson Asarums MS GrH 98 p.

    3. Lars Mårtensson SMK Hörby GrH   67p.

    4WD

    1. Ingvar Andersson Hässleholms Mk R4 103p.

    2. Sofie Sörensson SMK Hörby R4   66p.

    3. Håkan Rönnebring Karlskrona Ak R4   57p.

    B-Förarcup.

    1. Valentin Mårtensson Dalby Mk Std.B 94p.

    2. Simon Andersson Eslövs Mk R2 80p.

    3.Johannes Haraldsson Hässleholms Mk GrH 61p.

    C-Förarcup.

    1. Ulrik Nilsson Dalby Mk StdB 101

    2. Christer Alfredsson Asarums MS StdB   97p.

    3. Linus Larsson Arlövs MC StdB   80p.

    3. KarJohan Ingesson SMK Hörby GrF   80p.

    *

    Efter Olofströms comeback som DM-arrangör återstår enbart helt nya ”Rally Småland” den 1 oktober. En helg där ”rallykannabilismen” ser ut att nå sin fulländning där det arrangeras tävling i då förutom Vetlanda även i Sigtuna och Örebro. En triangel där varje ben ändå inte är avskräckande långt och det blir spännande att se vad som lockar mest. Supercupen/1300 Rallycup/DM i Rally Sigtuna, SverigeSerien/DM i Örebro eller final för Sydsvenska Rallycupen/Sydsvenska Mästerskapet/DMSmåländska Höglandet?

    Foto: 1300 Rallycup

    Ställningen idag med sex dagar kvar till att anmälan stänger för Rally Småland finns där 40 anmälda, eller en tredjedel av antalet som krävs för att rallyt ska köras. SMK Örebro har valt att senarelägga sin sista dag till den 25 september vilket lär behövas med bara åtta anmälda så här långt. För att köra rally Närke krävs minst 60 anmälda. Något bättre för Supercupen i Sigtuna med 23 anmälda. Ändå långt kvar till de 100 bilar som krävs för tävling och på onsdag den 21:e är det sista dagen att anmäla sig…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com