Hybridbilarna blir långsammare när det är halt, Latvala i gul Toyota, Toyota stötar Safarirallyt, fri start för svenskar i DM3, ökat intresse för Rallycross-SM och en äkta "Lönsing" kliver in på SVT Sport!

Blogg

Många undrar vad som blir största skillnaden när hybridbilarna ersätter dagens WRC-bilar bortsett från den rena mijöeffekten som säkerligen också kan diskuteras. En sak skiljer markant och det är att när ”boostprogrammet” aktiveras sticker effekten upp till runt 500 hästkrafter. Men då ska man veta att detta är bara möjligt i korta förvalda tillfällen plus att de nya Rally1-bilarna tack vare batterierna blir tyngre än dagens. En annan skillnad är att de ”aktiva centerdiffarna” förbjuds plus att man går tillbaka från sex till fem växlar. Allt detta är bara teknik, det intressanta är vad som händer på sträckorna och Toyotas Tom Fowler har i DirtFish försökt skissa på hur det blir i praktiken. Enligt Fowler kommer skillnaden att märkas beroende på underlag, på asfalt till exempel kommer där inte att bli något större förändring mot i dag.

Foto: Toyota Gazoo racing

Samma sak med snabba grussträckor som i Finland där blir det inte heller någon märkbar skillnad.   

    Störst blir det på långsamma, hala och tekniska sträckor, menar Fowler.

    Han jämför med dagens R5-bilar som på den typen av sträckor ofta är med och fajtas med WRC-åkarna. Även att de aerodynamiska hjälpmedlen förändras kommer att göra Rally1-bilarna mer svårkörda på snabba partier. Fowler menar att det är ungefär som att gå tillbaka till ett mellanting mellan WRC-bilar enligt 2016 års reglemente och dagens.

    *

    I går skrev jag lite om Jari-Matti Latvala och hans företag som bygger historiska rallybilar och där det även numera är var Latvala nöjer sig med att tävla. Nu har han dessutom förvärvat en ny bil till verkstaden i Tuuri där det annars är mest rödvita Toyotor som häckar. Den här gången är det en Toyota Celica GT-4 i den udda färgen gul. När det blir debut med de gulan Toyota är i dag oklart.

    Foto. Jari-Matti Latvala Motorsport

    Vi skulle köra i Ostrobothnia Rally (18-19 juni) men detta kolliderar med Safarirallyt i  Kenya så istället kan det bli Korpilahden Kesäralli veckan före, berättar Latvala. 

    Jag planerade att delta i några av de historiska EM-tävlingarna, men på grund av Covid-19 har det varit lite svårt. Man bör också komma ihåg att jag nu är 110% Toyotas teamchef!

    *

    Mer Toyota som går in som huvudsponsor i Safarirally och för detta betalas två miljoner svenska kronor vilket ihop med massivt ekonomiskt stöd från Kenyas regering säkrar rallyts genomförande. Inte heller verkar Covid-19 så här långt stöka till det mer där än i andra delar av världen. Ett litet bakslag fick arrangören av Vodafone Rallye Portugal idag räkna in, en sträcka har fått strykas. Inte så konstigt att sådant sker, men det som är lite märkligt är att drygt åtta kilometer långa ”Montim” nu bara körs en istället för två gånger. Skälet till detta ska vara landets Covid-19 regler så frågan jag ställer mig är vad som så dramatiskt skiljer mellan första och andra gången som sträckan skulle körts?

    *

    På måndag förväntas Regering, FHM och RF gå ut med hur det kommer att se ut i sportens värld de närmaste månaderna. Redan i förra veckan flaggade SBF:s Anna Nordkvist för att det kunde bli tämligen nedslående besked för motorsporten, vilket är tvärtemot vad ”experterna” med sociala medier som plattform hävdar kommer att ske. Jag väljer att ligga lågt och avvaktar till måndag. Oavsett vilket så är där inga rallyn inom synhåll före midsommar vad jag noterat och då kan erbjudandet från DM3 ”Kalundborg Rally” den 5 juni vara lite lockande. Arrangören Kalundborg OMO erbjuder alla svenska deltagare fri start och utan kostnad erbjuds svenskar åtta mil specialsträcka, varav 25 procent är på grus. Sista anmälningsdag är den 23 maj och inbjudan hittas på https://app.box.com/s/81vflebhy2u324pib6kfanhijmc9185g

    Rallyt innehåller även ”nationella klasser” så alla kan vara med hälsar arrangören som lägger till. 

    Svenske deltagere skal sende deres oplysninger om körer, kartläser, bil osv. til hojlund@sak-motorsport.dk

    Upplysningsvis så är det cirka tio mill från brofästet till Kalundborg, alltså bara runt hörnet för en skåning…

    *

    Den enes död den andres bröd står där i biblen och detta passar onekligen bra när Trelleborgs MK nu tar över Södra Sunnerbos på grund av Covid-19 inställda, ”Semesterturen” i Bilsport Rallycup. Den 3 juli är det dags för Rally Anderslöv om myndigheterna medger så. BRC-ansvarige Roger Rooth förklarar.

    Välkomna tillbaka Trelleborgs MK och nu inväntar vi vad för beslut som kommer den 17 Maj från myndigheterna, då vet vi eventuellt om vi kan börja tävla igen eller vi får klappa igen mer tävlingar.

    Deltävlingar BRC 2021:

    1: 3 Juli. Rally Anderslöv. Trelleborgs MK.

    2: 21 Augusti. Emiltrofén. Vimmerby MS.

    3: 18 September. Karlskronapokalen, Karlskrona AK.

    4: 6 November. Novemberskölden. Nässjö MK.

    *

    Fredag och lördag är det dags för SM-premiär i Rallycross som dock föregås av deltävling tre och fyra av RallyX Nordic Kristihimmelfärdsdag och allt på banan i Höljes. Glädjande är att intresset för SM-serien är på väg uppåt, Juniorklassen har ökat med 10% anmälda förare jämfört med fjolårets säsong. I klassen 2400 är det en ökning med 14 %. Mest är det i 2150 som ökat med hela 27% sett till 2020 förklarar Magnus Krokström, Rallycrossutskottet. 

    Det är naturligtvis riktigt roligt att se. Det visar att rallycrossen är på väg i rätt riktning och att de satsningar som gjordes förra året och som görs nu är uppskattat.

    Krokström fortsätter.

    – Visst kan vi se att en del av det kan ha med Coronan att göra som stängde ner en del satsningar förra året, men samtidigt var vi en av de sportgrenar som lyckades genomföra SM-serien förra året. Så det är inte en ökning från noll utan, så som vi i utskottet ser det, en verklig ökning av förare.

    För min del knyts största intresset för hur min klubbkamrat Klara Andersson ska lyckas matcha sin konkurrenter när hon nu lämnar Junior-SM och tar plats bland seniorerna.

    Foto:QBA Nitka

    I RallyX Nordic vilar ett tungt favoritskap på Johan Kristofferssons axlar efter succén på Jylland när han nu kommer hem till Höljes.

    -Det ska bli spännande att få jobba vidare med utvecklingen av vår egen bil, säger Kristoffersson och fortsätter:

    – Och Höljes är ju en av de häftigaste banorna i världen, så där vill man naturligtvis vara med.

    Teamchefen Tommy Kristoffersson var delvis nöjd med helgen i Danmark, men tyckte att det blev onödigt mycket jobb för mekaniker-gänget.

    Vi jobbar på att komma väl förberedda till den här tävlingen, säger Tommy, som också hyser mycket varma känslor för den legendariska rallycross-slingan i norra Värmland.

    Inför helgen i Höljes, 13-16 maj, leder Johan Kristoffersson Supercar-klassen på 56 poäng, fem före tidigare stallkamraten Sondre Evjen. På tredje plats ligger Fraser McConnell på 47.

    Vi siktar förstås på att hålla oss kvar i toppen och helst utöka ledningen, säger Tommy Kristoffersson.

    *

    I dag säger jag grattis till min gamle arbetskollega Martin Kroon som fått nytt jobb på SVT Sport som planeringschef. Onekligen har det gått framåt för ”Lönsingen” (en människa som kommer från Lönsboda) sedan han i mitten av 90-talet trädde in på Kristianstadsbladets Östra Göinge-redaktion som praktikant. Efter några månader fick han dock komma dit han ville, till sportredaktionen där jag också tog först ”by-line bilden på Martin.

    Foto: Tommy Svensson

    Det var också där som ett av hans första uppdrag utanför spridningsområdet kom och det blev att bevaka 1998-års upplaga av ”10-mila orienteringen” tillsammans med mig. Ett av de uppdrag som jag haft genom åren och där jag efteråt sagt ”aldrig mer” vilket jag också hållit. Sällan har skogarna i Haninge bjudit på så uselt väder som då och för att kunna ta flyget hem fick jag panikköpa nya skor och stoppa mina ”lertofflor” i handbagaget.

    Efter detta blev det många mindre dj-liga jobb för mig och Martin innan han försvann till mindre statustyngda redaktioner som  Expressen och sedemera även blev chefredaktör för Kvällsposten. I rollen som planeringschef kommer Martin att ansvara för det planerade nyhets- och innehållsarbetet på SVT Sport och jobba med några av Sveriges mest kända sportvarumärken som Sportnytt, Sportspegeln och svtsport.se.

    Foto: Thorleif Ohlsson

    Det jag nu ser är att rally och Jonas Kruse & Co får en gräddfil rätt in i SVT Sport och deras olika program. Jag menar, är man från rallynästet Lönsboda och dessuom bott vid målet på klassiska ”Kongen-sträckan” Ubbaboda så måste där finnas ett genuint rallyintresse eller hur Martin?

    *

    I dag säger jag grattis till en av Motorbloggens flitigaste läsare, tillika stor Opel-älskare, Anders Jonsson som för mig alltid är förknippad med Älvsbyhus och blå Ascona B. Grattis Anders!

    *

    Ingen Motorbloggen onsdag, sociala aktiviter sätter stopp…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.