Huttunen kör Puma på hemmaplan, tung WRC-media sätter fokus på Tom K., Calle Carlberg satsar på el-rally, Älmhult MK prisades, omseedning i Bilmånsson Rallysprint och mer nytt för att höja DM-status.

Blogg

Det som många uppfattade som ett aprilskämt visade sig dessbättre var helt sant, M-Sport Fords WRC2-förare Jari Huttunen är klar för start i WRC Rally Finland med Ford Puma Rally1. Först gång som Marcus Grönholms ”skyddsling” kör med WRC-bil i skarpt läge och enda kruxet är att Grönholms GRX-team ska skaffa budget som täcker starten.Foto: M-Sport Ford

Att köra på hemmaplan i VM rally med fabriksbil länge har varit min långsiktiga dröm och mål. Nu är det nära att lyckas så ett stort tack till mina samarbetspartners , kommenterar Huttunen nyheten.  

För att projektet ska gå i mål krävs nya pengar vilket alla hoppas ska bli möjligt att hitta. Första WRC2-starten för M-Sport Ford  innebar en tredje plats i Rally Sweden och närmast på programmet står Croatia Rally i slutet av den här månaden.

    *

    Foto. Red Bull

    2020 körde Huttunen för polska Hyundia-teamet Kowax 2BRally vilket slutade med seger i det polska mästerskapet med en i20 R5. Vet inte om det kan tas som ett gott tecken, men faktum är att Huttunens plats i teamet i år innehas av SMK Hörbys Tom Kristensson som ska köra deras nya Hyundai i20 N Rally2 i utvalda tävlingar i allt från VM till SM.  Tom satte uppenbarligen djupare avtryck WRC-världen än vad kanske många förstått, detta trots de klena resultaten i den otursförföljda WRC2-serien. Ett bevis på detta är gårdagens reportage om Tom från den amerikanska maktfaktorn inom motorsportmedia, DirtFish. Med rubriken ”The masterplan to rebuild a derailed WRC career” (Planen för att återuppbygga en urspårad WRC-karriär) redovisas hur Tom tänker sig att få ”upp loket på spåret igen”. Mycket av det som skrivs har Tom redan berättat för svenska rallyfans blandat här i Motorbloggen men ändå en del nya avslöjanden. Bland annat förklarar Tom sin oändliga entusiasm/målmedvetenhet med, ”Jag tror att jag har någon bokstavskombination som vi säger på svenska. Det är något som inte stämmer i hjärnan vilket jag får leva med”. Han förklarar även den utifrån sett lite konstiga kraschen i Kroatien, ”… inte konstigt att jag fick en blackout, min hjärna var helt utbränd”.

    Hörby-föraren erkänner också ärligt för välkände rallyreportern Luke Barry att steget från Rally4-Fiesta till Rally2-versionen och plats hos M-Sport Ford ”absolut var  för stort steg, speciellt när jag själv gör allt jobb bakom också”. Enda tävlingen som gick som det skulle var Rally Estonia men där tempot var för dåligt enligt Tom. Bättre i Ypres där han låg fyra när ett olyckligt placerat träd satte stopp, ” återigen ett väldigt litet och dumt misstag”.

    Barry ställer frågan om det om det var realistiskt att förvänta sig att nå bra resultat med tanke på alla tuffa konkurrenter, till exempel WRC-rutinerade Andreas Mikkelsen och Mads Østberg i samma klass?

    Jag insåg nästan direkt att detta klarar jag inte, det är ett för stort steg, svarar Tom utan omsvep.

    Att den skrala budgeten också spelade stor roll sticker han inte under stol med, hela tiden tvingades han väga kostnaden för att köra vidare i rallyn trots att han redan var borta från allt vad resultat hette.

    Det kändes bara galet, bara så dumt att göra så bättre att börja om från början i nästa tävling.

    Nu startar Tom om med som han utrycker det, ”en omstart  i min hjärna” vilket innebär både ny bil (Hyundai) och ny kartläsare (Andreas Johansson)

    Anledningen till att jag ville byta bil var i grunden att jag ville testa något annat, det spelade ingen roll vilken bil bara något annat än en Ford för att ha något att jämföra med, förklarar han.

    Nu börjar han med blankt papper och en plan att återuppbygga sitt självförtroende, njuta av känslan av att köra rallybil till max och att ännu en gång få visa världen den riktiga Tom Kristensson.

    ”Smiling Tom ” måste komma tillbaka och det sägs ofta att förare ibland glömmer varför de tävlar när pressen blir riktigt intensiv, det blir mer stressigt än roligt något jag absolut inte vill…

    Att han väldigt gärna återkommer till WRC2 förklaras flera gånger för DirtFish-reporter Barry. 

    Det är absolut det jag vill men jag tror nu att det finns ett smartare och bättre sätt för mig att göra det än att bara åka dit utan någon plan.

    Reportern avrundar reportaget med en egen reflektion som går ut på hur imponerad han är över Toms starka karaktär.

    Bara med sin strategi och arbetsmoral så förtjänar Kristensson fortsatt framgång. Det är nu bara upp till honom att uppnå det på specialsträckorna!

    *

    I fjol hjälpte Tom Kristensson SM-vinnaren i Otrimmat Calle Carlquist då han plötsligt stod billös inför SM-finalen i Skillingaryd. En hjälp som bar till SM-guld för Calle och som nu vänder både blad och SM ryggen när det i år blir full säsong i tyska Opel E-Rally Cup för 21-åringen med pappa Torbjörn som kartläsare. En säsong som han gör med Schmack Motorsport och då i sju tävlingar i fyra länder, Tyskland, Frankrike, Österrike och Nederländerna. En tuff utmaning för familjeteamet tävlande för Nässjö MK.

    Foto: privat

    Allt är nytt, utomlands, asfalt och elbilar. Det blir en jätteutmaning att lära sig allt på så kort tid, men jag ser verkligen fram emot allt , berättar Calle.

    Vi träffade teamet för några veckor sedan och där fick jag också provköra Corsan, riktigt häftig!

    Den av de 16 som nu är anmälda till cupen har ett smaskigt första pris att vänta, 150000kr plus en fabrikssits i Opel Motorsport 2023. Något som smålänningen siktar på.

    – Vi ställer inte upp i cupen för att komma tvåa, alltså är det vinst som gäller! 

    Att det blir tufft att vinna med sin ringa erfarenhet av asfalttävlande som är en stor del av tävlingsprogrammet, plus noll rutin på tävlande utanför Sveriges gräns vet Calle. Men stöder sig på Gunde Svans ordspråk, ” Ingenting är omöjligt”. Premiär med den eldrivna Opel Corsa blir i  Rally Sulingen den 6 maj och en vecka före kör teamet test. Att det blir elbil är i linje med Calles tänk förklar han.

    – Jag lyckades vinna SM-guld, men såg ingen väg framåt. Att skrapa ihop budget på miljontals kronor är inte lätt och med krig i Europa, höga bränslepriser och en pandemi gör det inte lättare.

    Motståndet mot elbilar i rally är inget som bekymrar. 

    Många kan tycka det är tråkigt med eldrift, vilket jag förstår, men för mig handlar det om att kunna fortsätta min karriär. Det är inom hållbar motorsport företagen är intresserade och pengarna finns. Vi går mot ett grönare samhälle och då gäller det att haka på eller försvinna. 

    Nu är Calle inte i mål med hela budgeten utan jobbar med detta dagligen men är säker på att lyckas och ger sig inte. 

    Jag väljer att se det fräna i allt detta och har för första gången skrivit kontrakt med ett team tar oss ut i Europa och tävla. Nu jäklar kör vi!

    *

    Foto: privat

    Mer Småland och när ”Växande Älmhult” hade sin årliga prisgala uppmärksammades Älmhults MK. Att det var med tonvikt på sina ungdomliga profiler som juryn valde ut klubben som mottagare av ”Årets Eldsjäl”, känns tämligen naturligt.

    *

    Dagen, precis som gårdagen och även morgondagen går helt i spåren av Bilmånsson Rallysprint på söndag, premiär för Södra BF:s RS-DM/Asfaltcup och där även Rallyklassikerna inleder sin Sprint&Backcup. Mycket jobb/fix före en tävling som säkerligen inte många utanför de med arrangörsbakgrund kan föreställa sig, men alla vi som står med båda fötterna i ”rallydyngan” vi vet. Inför söndagen går SMK Hörby ut med lite ny information, bland annat har man seedat om anmälningslistan.

    Av flera olika skäl valde vi att göra så men det största är för att skapa största möjliga sportsliga rättvisa, förklarar tävlingssekretare Bertil Gunnarsson. 

    Detta innebär att alla behåller sina startnummer enligt progammet medan startordningen blir lite annorlunda. Fortsatt är det ändå så att långsammare ekipage går ut före de snabbaste. Med detta så är det ändå  senaste vinnaren från 2019 Adam Grahn, Simrishamns MK som går ut först i fältet. Foto: Tommy Svensson

    Fast då satt han som kartläsare med pappa Joachim i WRC-Fiestan medan det på söndag blir asfaltdebut för honom och Erling Nilsson i Ungdomsrally och med en VW Polo. I andra änden av startlistan finns då Tom Kristensson/Andreas Johansson ned Hyundai i20 N Rally2 som har #59 på sin ljusblå bil. Programmet är grattis men där klubben istället uppmanar att Swicha en summa till stöd för Ukraina och dessa finns att hämta på söndagen vid de olika publikparkeringarna. Men även under lördagen hos Mekonomen Hörby, Järnia Hörby, Linderöds Träindustri Linderöd. Första start är kl. 10.30

    Publikparkering finns vid f.d. ST-Auto på Parkgatan, norr om Mekonomen och direkt efter rondellen på  Kristianstadsvägen, samt på gräsytan före HQ och Serviceplats Stjärneborg på Kraftgatan, berättar Gunnarsson som även har en vädjan.

    Respektera de tillfälliga parkeringsförbud som finns, de är till för att inte hindra nödvändig trafik, bussar och lastbilstransporter.

    Tilläggas kan att man som publik är välkommen att besöka Bilmånsson Arena intill Mekonomen och även Tom Kristenssons egen utställning/service med Kowax 2BRally beläget intill serviceplatsen.

    *

    Rundar av med att ännu ett positivt grepp för att höja DM-statusen har tagits av Södra BF med SGA:er Ola Schönström/Sebastian Steiner och Hässleholms MK.

    Vi är glada att kunna presentera ytterligare nyheter för att skapa ett attraktivt Rally/RS-DM  2022. Hässleholms MK ställer upp med fri start för vinnarna i Rally-DM Standard B i 2023 upplagan av Snapphanerallyt. För tävlande i Standard A gäller samma sak i Hässleholms GP till nästa år, hälsar de båda.

    Att de även är tacksamma för initiativet från Hässleholms MK med CG Wilke i spetsen är tämligen självklart…

    *

    Trevlig helg.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.