Hörby-Robin vann premiären i Asfalt-SM, "The two Victors" chockade tjeckisk rallypublik, Estlands regering stöder aktivt WRC-rally, Breen tvåa vid sin återkomst till Targa Florio, Veiby hade häng på Neuville, 70 000 "likes" för "Smiling-Tom" under Rally Croatia och Sundahl totaldominerade Porschepremiären.

Blogg

Någon kanske noterade att det aldrig kom någon Motorbloggen igår på grund av akut tidsbrist och något av det tristaste jag vet, är att ge mig på att skriva om det som idag redan känns väldigt gammalt. Närmast tänker jag på premiären för Asfalt SM i Uddevalla som säkerligen merparten av er läsare redan igår hade full koll på genom livesändningen eller åtminstone följde med hjälp av live resultat. Därför tänker jag inte gå in på någon djupare analys av resultaten utan du som känner att detta skulle vara kul, rekommenderar jag Ericsson Motorsport som dessutom befann sig på plats.

Foto: Henrik Åkeson

För min del blir det istället mest ett snack med premiärvinnaren och även favorittippade Robin Svensson, SMK Hörby med kartläsare Henrik Appelskog, plus lite annat från Uddevalla. Robins seger med R5-Fiestan bärgades genom att vara snabbast i tre av de fyra heaten som kördes. Hårdast uppvaktade Hässleholms Rolf och Tobias Grybb och Stenungsunds Mattias Olsson/Jörgen Johannesson som var hotande nära inför finalen. Efter andra körningen där Robin var lite utanför asfalten ett tag såg det lite mörkt ut berättar han.

    Efter de två första heaten trodde jag inte det skulle bli någon vinst i dag och jag körde inte som jag brukar. Var mycket mer spänd i bilen och överkörde, det kändes inte alls bra.

    Inför tredje heatet analyserades körningen och när starten gick satt plötsligt allt där förklarar Robin.

    Hade inte axlarna uppe vid öronen som i början utan körde lugnt och med det flyt som jag brukar, då kom också tiderna.

    Foto: Henrik Åkeson

    Genom djupa andetag vanns alltså första SM-tävlingen vilket Robin och Henrik så klart gillade.

    Jättekul att det gick vägen till slut och när Henrik berömde mig genom kommentaren, du kan ju köra bil Robin så kändes helgen komplett!

    I finalen var Rolf Grybb med sin Citroen R5 tvåa, 2,2 sekunder bak medan trean Mattias Olsson, Skoda fick däng med 2,9 sekunder.

    Klart att jag är jättenöjd med dagen, trots allt var detta första starten med nya R5-Fiestan som jag inför helgen bara kört med i cirka två mil, säger Robin som helt klart har siktet inställt på SM-guld.

    Annars hade jag aldrig köpt den här bilen och skulle jag påstå något annat så vore det ren lögn!

    Överhuvdtaget var det en lyckad skånsk SM-premiär där en annan Hörby-förare, Joacim Kristiansson/Maya Rangtoft var nära att vinna ”Trimmat 2 WD” med sin grymma Opel Corsa.

    Foto: Henrik Åkeson

    Till slut blev det ändå Toarps Kristian Johansson/Fredrik Livh som vann med en sekunds marginal i den nyinköpta Ford Puma Kit-Car. Eslövs Simon Andersson/Jörgen Jönsson körde snabbast i C-förarnas internationella klass med pappa Mats Opel Adam R2 vilket inte var helt överraskande.

    Foto: Henrik Åkeson

    Sämre gick det för bilägaren som fick tekniska problem  i andra heatet som sedan aldrig gick att köra in. Men att Simon skulle vara allra snabbast inräknat mer rutinerade A/B-förare var ändå anmärkningsvärt. Därmed fick Växjös Emrik Smedberg/Carl Eriksson med tung racingbakgrund som tvåa, ge sig med en sekunds marginal. Övriga klassegrare i finalen blev Lucas Helin/Annie Seel från Tibro som vann Grupp F-klassen med sin Opel.

    Foto: JC Rallypics

    Nya SM-serien har haft en trög start med inställd premiär på grund av Covid-19 och även deltävling tre i Tierp fick ställas in. Nästa stopp för asfaltåkarna blir i Växjö och Uråsa om en dryg månad. Dit tar sig faktiskt Robin med lite extra självförtroende och detta inte enbart på grund av att vara SM-ledare. 

    Det är här jag kört de två milen jag hade som uppladdning inför premiären, så Uråsa känns som hemmaplan för mig, dessutom ingår jag i Drive VXO!

    Med andra ord är det upplagt för ny skånsk triumf men då på småländsk mark, eller? 

    *

    I helgen presenterade sig en annan SMK Hörby-förare, Victor Hansen med notläsande Victor Johansson och detta inför den tjeckiska rallypubliken. I Rallye Sumava Klatovy visade Team Nybe-åkaren upp ett fantastiskt tempo på för honom helt okänd mark med sin Peugeot R2 och var även ett tag uppe i klassledning.

    Foto: Bengt Johansson

    Men lite tekniska problem gjorde att det försvann tid och med en sträcka kvar att köra skilde 16,4 sekunder upp till värste konkurrenten Dominik Broz även han med en Peugeot. Trots att ”The Two Victors” gjorde allt för att plocka in sekunderna på de 13,3 kilometerna lyckades man inte helt. I mål blev det till slut efter 15 mils stentuff asfaltkörning ändå hemmaseger, 10,4 sekunder före svenskbilen. Att det var de här två allt handlade om är uppenbart, då trean var nästan tre och en halv minut efter. ”Dubbel-Victor” var självklart helnöjda med sin andra plats.

    Långt över förväntan, svinnöjda är ordet, menade en jublande glad Victor i vänsterstolen.

    Fast väldigt förargligt att missa segern med tio sekunder och utan våra problem hade vi lätt varit vinnare istället för tvåa…

    Foto: Victor Hansen Motorsport

    Att det är svårt att bara dyka ner i utlandsrally skriver Hansen under på och det var också lite orutin som ställde till det.

    På långsträckorna tappade vi mycket, bromsade för mycket vilket gjorde att vi mot slutet på sträckorna var bromslösa, förklarar han.

    Även däckvalet var svårt och jag tror inte att vi hade optimala val med våra Michelin men nu har vi ändå lärt oss en massa!

    Fem av elva möjliga sträcksegrar var mycket bättre än vad man räknat med före start och detta på specialsträckor som skiljer sig markant från allt vad man kört förut.

    Helt sjuka sträckor, upp och ner för berg på serpentinvägar, sedan vrålsnabbt, därefter genom små byar med massor av folk som hängde ut genom fönstren och hejade, en otrolig upplevelse, berättar rallytvåan.

    Att helgen gav mersmak skriver båda två under på och nästa start på tjeckisk mark kan bli Rally Bohemia i början av juli.

    Vi får se om vi kan få ihop det men det hade varit jättekul att komma tillbaka nu när vi nästan blivit lite ”kändisar”, konstaterade Victor H. med ett stort skratt innan teamet påbörjade de 70 milen till färjan i Rostock.

    Rally totalvanns av Skoda-ikonen Jan Kopecky, halvminuten före Jan Cerny som hade Filip Mares flåsande i bakrutan, bara 0,3 sekunder skilde. I den historiska delen slutade Anders och Ingrid Johnsen trea och vinnare av EM-klasssen med sin Porsche.

    *

    Ibland eller ganska ofta känns det som att man bor i fel land åtminstone när det kommer till hur motorsport behandlas av våra myndigheter. Tänk bara tanken att Stefan Löfven och hans ”hang arounds” gick samman och mobiliserade kraft för att säkra Rally Sweden. Som argument för detta lades fram hur viktigt ett VM-rally är för Sveriges image internationellt och därför medges även lättnader i gällande restriktioner vad Covid-19 anbelangar. Medge att detta skulle varit svårt att ta in, men samtidigt är detta exakt vad som sker i Estland.  Foto: Rally Estonia

    I torsdag beviljade regeringen i  Tallin tillstånd för att möjliggöra Rally Estonia i juli och även en Volleyboll-turnering fick ta emot samma gåva. Nu jobbar den estniska hälsovårdsmyndigheten tätt ihop med rallyarrangören för att ta fram en plan för att minimera risken för smittspridning. 

    Under 2020 nådde Rally Estonia ut till 740 miljoner människor världen över så detta är ett evenemang som är viktigt för Estland, både sportsligt och ekonomiskt. Loppet har potential att också ta med många utländska besökare till oss  konstaterade regeringen i ett pressmeddelande.

    Drömmen för både arrangör och regering är att kunna tillåta publik till rallyt och besked om så blir fallet, kommer i slutet av juni. Allt hänger på hur pass väl man lyckats få ner pandemin i landet.

    *

    Craig Breen med inhoppande kartläsaren Louis Louka lyckades inte vinna sin känslosamma återkomst i sicilianska Targa Florio. Det var här för elva år sedan som irländaren kraschade så svårt att kartläsare Gareth Roberts omkom och sedan dess har Breen inte besökt ön.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Men Giandomenico Basso blev till sist för svår och Skoda-föraren var i mål 2,4 sekunder snabbare än Hyundais WRC-förare. På tredje plats slutade Damiano De Tommaso som ett tag också var uppe i ledning.  Enda nordiska inslaget i rallyt som ingick i Italienska Mästerskapet var Eerik Pietairinen med en VW Polo R5. Stabil körning som till slut innebar en 13:e plats av de 21 R5-bilarna. I WRC-tävlingen vann programenligt Thierry Neuville med alltmer välfungerande Martijn Wydaeghe som notläsare.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Att Ole Christian Veiby/Jonas Andersson bara skulle vara 42 sekunder efter lovar gott inför framtiden. I huvudet måste man ändå ta med att detta var andra starten för paret med WRC- Hyundai i20 och där den första slutade med en massiv krasch i ACI Rallye Monza. Helt klart gav det inte upphov till några hjärnspöken för norrmannen.

    *

    Några sådana lär inte heller Tom Kristensson drabbas av även om WRC2-premiären i Kroatien avslutades på mindre trevligt sätt. Som bekant har ”Smiling-Tom” en otrolig ”mindsetting” där han väljer bort allt negativt och fokuserar istället på det positiva i allt han företar sig. Nu är det ny tävling om två veckor, Vodafone  Rally Portugal och där förberedelserna är i full gång berättar Tom.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    På lördag kommer vi att flyga söderut och vara tillbaka i WRC-bubblan.

    Att Tom redan som förare i Junior-WRC gjorde sig ett namn är helt oomtvistat, hans starka personlighet och vänliga sätt gav honom fans långt utanför Sveriges gränsen. Tom berättar att detta också stämmer, inte bara en känsla.

     Under Rally Croatia hade över 70 000 personer gillat, delat, kommenterat eller bara interagerat med mina inlägg och jag vill bara säga – TACK SÅ MYCKET! 

      Jag kan inte ens börja beskriva hur otroligt kul det är att så många inte bara är intresserade av det jag gör, utan också stödjer mig i det. 

    I Portugal blir det ett nytt mandomsprov för honom och Daniel Arhusiander då WRC2-klassen där är dubbelt så stor som i Kroatien, totalt 12 förare är anmälda. M-Sport Ford utökar med en bil till WRC och Dakarrutinerade tjecken Martin Prokop. Han, Teemu Sunninen och Tom utgör armadan som ska mäta sig med Mads Østberg, Andreas Mikkelsen, Oliver Solberg, Ole Christian Veiby för att nämna några av storfräsarna. En utmaning som ”Smiling-Tom” inte darrar inför, tvärtom.

    Vi ser verkligen fram emot att få hoppa in i bilen igen och fortsätta vår fantastiska resa! 

    *

    I helgen var det racingpremiär när Porsche Carrera Cup Scandinavia intog Ring Knutstorp och där Lucas Sundahl imponerade genom att vinan bägge racen och dessutom två poole postions. I det första utmanades han av Pontus Fredricsson men efter en tajt första kurva kom ändå Sundahl ut i ledning. En placering han höll hela vägen mot mål medan  Fredricsson slutade tvåa och Hugo Andersson trea.

    Foto: Armin Hadzic

     I det andra heatet var det Hampus Ericsson som delade första startled med Lukas Sundahl, men inte heller han lyckades ta sig om. Men andraplatsen klarade han men efteråt bestraffades Marcus Ericssons lillebror med fem sekunders tidstillägg för att ha kört utanför banan och föll till sjätte plats. Domslutet blev omdiskuterat och Ericssons team lämnade in en protest som avslogs. Nu blev Emil Persson tvåa och Hugo Andersson körde till sig en ny tredjeplats

    Foto: Armin Hadzic

    Porsche Sveriges gästbil kördes under premiärhelgen av Fredrik Ekblom som bjöds på en tuff comeback. Sjunde plats i det första heatet följde han emellertid upp med en fjärdeplats i det andra där han bjöd på ett par fina omkörningar. I Masters Cup, klassen för förare över 40 år, delade Christoffer Bergström och Thomas Karlsson på de båda segrarna och andraplatserna. Prins Carl Philip var trea i det första heatet, men tvingades bryta det andra.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.