Hörby-kartläsare åker WRC Rally Estonia, får Gryazin starta, familjen Levin vann dramatiska VEC i Finland, Grybb och Andersson toppade i Säffle, Steiner snabb i Staffanstorp, Kvick trea, Brink Motorsport toppar efter Fällfors och prinsen dominerade!

Blogg

Jag ska inte säga att SMK Hörbys ambitiösa kartläsare Julia Thulin är framme vid sina drömmars mål men en bra bit på väg är det åtminstone. Tänker på att hon gjorde debut med seger i ERC Rajd Polski i estländaren Robert Virves Rally3 Fiesta och nu vill Robert även fortsätta att ha henne vid sin sida i WRC Rally Estonia.

Foto: josef Petru

Detta är något jag kämpat mot i flera år och att få göra detta med Robert ska bli väldigt skoj då han är en duktig och potent förare, berättar Julia.

    Vi avslutade förra tävlingen med bra resultat och nu ska vi försöka få med oss samma tempo och känsla till Rally Estonia!

    Virves är glad över ha Julia vid sin sida nu också i jakten på Junior-WRC-seger. 

    – Jag var positivt överraskad över hennes arbete under vår första tävling tillsammans och nu tar vi med oss förra tävlingens kunskaper till Rally Estonia.

    Med detta blir inte Jonas Andersson ensam svensk co-driver i Estland, nu får han sällskap av Julia.

    *

    Mer tveksamt om WRC2-vinnaren från Sardinien, Toksports Nikolay Gryazin kan göra dom sällskap i Estland? Tävlingsledare Urmo Aava förklarade redan i förra månaden att ryssar och belarusiska förare inte är välkona till Rally Estonia.Foto: Skoda Motorsport 

    Därför lyftes många ögonbryn när anmälningslistan publicerades och då med Gryazin och co-driver Konstantin Alexandrovs namn i WRC2 dock betonar Aava, det betyder inte att dom kommer att få tillstånd att starta. Rauno Paltser ordförande i organisationskommittén förklarar.

    Nu har dom anmält sig men vår inställning är fortfarande samma som tidigare sedan får vi se om dom får lov att starta.

    För att stoppa Gryazin behöver man stöd från Estlands regering menar Paltser.

    – Vi vet ännu inte om vi lyckas stoppa Gryazin men jobbar för att få regerigen med oss i vår plan!

    Det som också ställer till det är att FIA inte infört tävlingsförbud och enligt VM-reglerna kan ingen arrangör neka start. Istället hoppas man kunna runda detta genom att inrikesministeriet nekar Gryazin inresetillstånd hänvisande till ”säkerhetsskäl”. I Finland har deras förbund AKK satt stopp för alla tävlande från de aktuella länderna, hur detta hanteras i Rally Finland återstår att se…

    *

    Det blev Hörby-seger genom Henrik och Ida Levin när Volvo Euro Cup drog till Finland och körde ”Autoglym Ralli” som även var deltävling i finska mästerskapet.  Det finska vädret var absolut inte på sitt soligaste humör, istället föll bitvis tungt regn vilket inte hindrade det rutinerade äkte paret från seger.

    Foto: Peter Svensson

    I mål skilde 48,3 sekunder till Tim Lagerstam/Peter Svensson, Kullings MS. På tredje plats slutade Noras Patrik Jonsson/Pierre Karlsson dock långt bak ”Levinarna”, 2.39,6. Skåning som jag är måste även Anders Östberg/Ola Wingren, SMK Hörby lyftas fram från sin sjunde plats. I C-klassen (VEC2) blev det seger för Dag Lundquist/Hans-Olof Andersson från Sandviken. Tvåa Fredrik Karlsson/Per Andersson, Dals MK och som trea, cupgeneral Ted och Katharina Malm som avlämnade följande rapport:

    Foto: privat

    ”Dagen började tuffast möjligt för Johan Wikström som redan 3 km in på SS1 fick dikesvisit som ledde till rullning och skrot av 240n. Båda i ekipaget mådde efter omständigheterna väl fast omtöcknade.

    Foto: Linus Andersson

    Bättre gick det för Henrik Levin som tog grepp om ledningen direkt. Tim Lagerstam jagade bakom. På SS2 hade paret Levin redan bestämt sig för att ta ett krafttag som lyckades och man ryckte i ledningen. En annan som försökte ladda var Thomas Israelsson som kört i Finland förr. Tyvärr med följd att även han rullade sin fina 240 GT och fick bryta. Näst sista sträckan som alla väntade skulle bli den snabbaste blev en utmaning. Här hade regnet gjort vägen näst intill okörbar och det rådde knappt styrfart emellanåt. Här avgjordes kampen om  tredje platsen som togs av Patrik Jonsson då Roger Karlsson gled av vägen och tappade dyrbar tid. Levin höll undan och vann även power stage  före Tim Lagerstam som rasade växellådan på powerstage. SMK Hörbys Anders Östberg och Ola Wingren fick aldrig en ärlig chans i totalen efter ett haveri med huvudström på en SS och därmed tappade mycket tid. I VEC2 gjorde Fredrik Karlsson en stabil insats och vann tryggt före mi goch Katharina som efter lite struligheter med bilen första tre SS hade mycket dåligt självförtroende på grusen efter att ha kört enbart asfalt i två år. Sammanfattningsvis var det ett enhälligt glatt gäng på väg hem från Finland. En tävling som inramades av ett perfekt arrangemang med boende på start/mål platsen i en kanon anläggning. Detta gav mersmak i cupen var flera teams ord. ”. Nästa stopp för VEC blir i Hässleholm och Snapphanerally i  slutet av augusti.

    *

    Trots tjuvstart och tio sekunders tillägg på första sträckan lyckades Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen, Skoda vinna i  Pohjanmaa SM-Ralli   Först genom ”idiotsatsning” på sista sträckan samtligt som ledaren Mikko Heikkilä snurrade lyckades Emil vinna sin tredje deltävling i mästerskapet. Trea slutade Egon Kaur.  Olycksfågeln i South Swedish Rally, Lars Martin Stensbøl som då rullade tungt på shake down, har nu kommit över detta. Körde riktigt bra på de finska vägarna och slutade på tionde plats i klassen SM1 i par med brorsan Mads Ola som kartläsare i R5 Fiestan.

    Foto: Okänd

     Rallyt blev väldigt svårkört på grund av regnet och redan på första sträckan, dessutom hemmasträcka för Teemu Asunmaa rullade han sin Polo kraftigt. Några sträckor längre fram gjorde även junioren och SSR/Rajd Polski-vinnaren Toni Herranen samt sak med sin Rally4 Fiesta. 

    Foto: Okänd

    *

    Trots bara en av tre möjliga bästa tider körde Hässleholms Rolf Grybb med sonen Tobias som kartläsare, hem första segern i Asfalt SM i deltävling tre, ”Seffle City Motor Challenge. Som väntat var det vinnaren från Hässleholms GP, Mattias Olsson från Stenungsund som utmanade hårdast.

    Foto: Lollo

    – Den här dagen hade vi tiondelen på vår sida, konstaterade Rolf belåtet.

    Det blev nämligen superjämnt mellan hans Citroën och Mattias Skoda då endast en tiondels sekund skilde åt efter de tre heaten.

    Hade fint flyt i andra omgången där vi var en sekund snabbare och då avgjordes faktiskt tävlingen, förklarar lördagens vinnare.

    Inne i centrala Säffle stod tusentals åskådare som bland annat fick då se hemmafavoriten Mats Karlsson rulla sin Volvo 940. Med all publik blev det precis den inramning  en SM-tävling ska ha menade Rolf.

    Väldigt kul att köra med så mycket publik sedan kunde banan varit lite lite längre, totalt under sex minuters körning är i absolut minsta laget…

    Nu återstår bara finalen ”Rally Kristianstad” den 24 juli där det kommer att avgöras vem som blir svensk mästare. Men trots helgen seger och två tidigare andra platser är möjligheten för SM-guld liten för Hässleholmaren . Poängsystemet är tyvärr inte optimalt och inför finalen är det istället dalslänningen Dan Johannesson (ensam i klassen i) som leder tio poäng före Grybb som är trea med lördagens tvåa, Mattias Johansson före sig.

    Någon riktig chans på mästerskapet har vi nog inte när poängsystemet ser ut  som det gör, men vi vill absolut vinna sista tävlingen också lite av Grande Finale, menar Rolf och fortsätter

    -Sedan om det skulle bli medalj är det så klart kul, men det är mindre viktigt!

    Före finalen väntar den tv-sända rallysprinten under SM-veckan i Linköping på familjen Grybb.

    Mest en kul grej, vi har nog ingen större chans där då det är mycket grus och där vet jag att vi har svårt att hänga med, men kul ska det bli.

    Det knasiga poängsystemet innebar också att snabbaste 2WD i de två första tävlingarna, Eslövs Simon Andersson avstod start i Säffle.

    Meningslöst, spelar ingen roll att jag är snabbast kommer ändå aldrig att bli mästare på grund av hur man räknar poäng, förklarade Simon tidigare.

    Foto: Lollo

    Därmed är 2WD-klassen helt öppen inför finalen även om Simons pappa Mats Andersson med kartläsare från SMK Hörby, Jörgen Jönsson vann i Säffle och därmed är ensam ny ledare med sin Opel Astra. Tvåa både i Säffle och i tabellen är SMK Hörbys regerande mästare Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft, Opel Corsa.

    Foto: Lollo

    Vi leder visserligen men det krävs seger i finalen för att vi ska vinna SM, blir vi tvåa där och ”Jocke” vinner hamnar  vi på samma poäng, berättar Mats.

    Blir det så är det Jocke som kör hem guldet då han vann första deltävlingen i Hässleholm så det krävs en förare mellan mig och honom…

    Oavsett så är det bara en sak som gäller i Rally Kristianstad för ”Asfaltkungen” från Eslöv.

    Fullt ladd från första metern, sedan får vi se hur långt det räcker!

    Trea efter de båda Opel-åkarna slutade Team Westoms Nicklas Karlsson/Caroline Gassner med en Nissan Sunny, dock fem sekunder efter.

    Foto: Lollo

    Skånskt som femma, Jonas Olsson/Jörgen Hildingsson, Hässleholm med Ford Puman och så BMW-åkande Tommy Andersson/Thomas Hallén, SMK Hörbys som sexa av de 22 startande. Klass Standard kör inte om SM utan har istället RM-status och här blev det seger för Hässleholms MK genom Peter Vestlund med Hörby-kartläsare Magnus Larsson. En seger som var minimal då hemmaföraren  Jan Johansson var futtiga 0,2 sekunder långsammare. Med detta säkrade Vestlund också RM-titeln då tvåan i mästerskapet, Thomas Brolin från Vara är så långt efter att inte ens seger i finalen räcker för att komma ikapp BMW-åkaren. 

    *

    Helt utan mästerskapsstatus kördes i lördags Arlövs MC, ”Staffanstorp Festival Race”. Om det var detta eller om asfaltåkarna helt allmänt är mätta vet jag inte, men bara 17 ekipage kom till start. De som ändå valde Staffanstorp blev inte besvikna utan det var enbart berömmande röster från tävlingen och de tre specialproven som kördes två gånger. Som jämförelse blev detta i körtid nästan dubbelt så långt som vid SM-tävlingen i Säffle…

    Foto. Henrik Åkeson

    Det blev totalseger för Lunds Hans-Daniel Steiner/Jan-Erik Jönsson som med sin gula Golf var 0,8 sekund före klubbkompisen Skawomir Bronk/Sandra Bergel, BMW. Trea totalt och vinnare av C-Förare Trimmat blev nästa Lund och BMW-förare Arne och Jacob Oddshammar.

    Foto. Henrik Åkeson

     En enda 4WD-åkare fanns i startfältet, SMK Hörbys Pelle Larsson/Tobias Persson som debuterade med en Subaru som tidigare körts av Trollhättans SM-åkare Jerker Axelsson. Trots rattrost blev det en fjärde plats totalt med Imprezan. Stark körning av Hässleholms Jörgen Persson/Mats Andersson som med GruppF-Golf tog överlägsen klasseger och en sjunde plats totalt.

    Foto. Henrik Åkeson

    *

    Det blev en tredje plats i klassen RC 4 för Jeannette Kvick Andersson med österrikaren Alfred Kramer jun bakom ratten på en Peugeot Rally4ihans hemmarally ”Hirter Rallye St.Veit”. Före sig hade man två nya Opel Corsa Rally4 som verkar vara nya vinnarbilen (vem är förvånad?) i klassen .

    Foto: privat

    Snabbast var Julian Wagner med Fabian Zeiringer bakom och detta runt minuten före Kramer/Kvick.   Trots en minuts tillägg för ”jump start” lyckades favorittippade Simon Wagner med en ny Skoda Rally2 köra hem segern. Imponerande med tanke på att han ändå fick marginalen 1.40,0 till tvåan Günther Knobloch, R5 Skoda. Med andra ord en lyckad helg för familjen Wagner då lillebror Julian vann RC4-klassen och blev sjua totalt.  Sträckorna kring St.Veit blev väldigt utslagsgivande och mer än en tredjedel av de 63 startade fick bryta. Bland dessa den andre favoriten Herman Neubauer, Ford Fiesta.

    *

    Det började bra för Tobias Brink med nytt varvrekor på torsdagen när STCC intog Skellefteå. Men när det sedan blev dags för race blev det motigare med placeringar femma och sexa innan det blev pallen i lördagens sista  race.

    Andra platsen är lite plåster på såren efter en tung helg som började bra med banrekord i torsdags, men sedan har inte tävlingarna gått som jag tänkt mig. Men farten finns där och det bygger vi vidare på inför kommande tävlingar, menar Tobias

    Foto: Anders Helgesson

    Istället var helgen teamkompisen i Brink Motorsport, Hugo Nermans som vann två race och slutade femma i ett. Vädret var uselt under alla race vilket gjorde däckvalet enkelt, regndäck.

    Vi har haft riktigt bra fart hela helgen och två segrar känns superkul, jublade Nerman efteråt.

    – Det ser lovande ut för resten av säsongen, vi har bra fart i båda bilarna på både blöt och torr bana!

    Foto: Anders Helgesson

    Summerat så leder nu Brink Motorsport teammästerskapet, Hugo har delad ledning i juniormästerskapet och i förarmästerskapet är det väldigt jämnt med Hugo på andra plats Robert Dahlgren överst och Tobias på fjärde plats. Vädret stökade till det rejält för Porsche Carrera Cup som tvingades ställa i sista racet på grund av tjock dimma över Fällfors. Dessförinnan hade racen kantas av avåkningar och stora svårigheter i blötan.

    Foto: Armin Hadzic | A1 Work

    Bäst lyckades Emil Persson som vann på lördagens före Hampus Ericsson och Robin Knutsson. Fd. hässleholmaren Ola Nilsson körde då in som femma.  I supportklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia gjorde prins Carl Philip succé i sin debut och vann första heatet efter en omkörning av norske alpinkungen Aksel Lund Svindal på det näst sista varvet.

    I race två tog prinsen täten redan på det andra varvet och var efter det ohotad.

    Foto: Armin Hadzic | A1 Work

    Första racet i bilen och seger direkt. Kul, sa prins Carl Philip efter lördagens första triumf.

    Efter den andra kunde prinsen konstatera att han delar andraplatsen i mästerskapet med Janne Gustavsson och startfältets yngste förare, 16-årige William Siverholm.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com