Hässleholms MK bjuder på vintertest och alltför snabb klassikerpremiär!

Blogg

Det blir trots mildvädret vintertest på Hovdalafältet i morgon lördag! Anders Åberg kan pusta ut, han är en av dem som ligger bakom det första ”vinterrallyt” ja jag vet att det inte är tävling utan test, på exakt trettio år i Skåne.
Trots att han där uppe mest verkar vilja dj-las med rallyfolket, har lovat plusgrader på lördag, så trotsar Hässleholms MK detta och kör. Knappt trettio förare är åksugna och de bjuds på tre sträckor, vardera lite drygt två kilometer långa. Första bil drar iväg klockan 10.30.
Bland de åksugna märks så klart hemmaåkaren Jonas Olsson som behöver lite snömil i kroppen innan Rally Sweden. Förhoppningsvis är där inga traktordäck i vägen på Hovdala?
Intressant start gör en annan hemmaförare Jens Persson som i dagarna bytt sin lilla Renault mot fyrkrafs i form av en Subaru.
På plats finns även ett gäng som ska dra iväg de 128 milen till första deltävlingen i Sverige-Serien uppe i Vännäs. Då kan det ju vara skönt att känna att dubben biter dessförinnan!
Insamlingen till PG Andersson och Rally Sweden verkar gå som tåget. Läste någonstans att man redan fått ihop runt hundratusen av den halvmiljon som saknas och nu börjar även PG få tillbaka humöret. Till kollegan NWT beskriver PG läget just nu så här.
– Större chans att jag kör, än inte!
Idag kommer mitt bidrag PG, detta trots att elräkningen trillade ner samtidigt…
Läste i går på Rallyklassikernas gästbok där förre ordföranden i KRC, Nisse Bergquist helt rätt beklagade sig över vägkaraktären i Klassiska Rallycup premiären, Munkforsrundan. Förre SM-åkaren Mats Thorszelius hade filmat första sträckan från sin Opel Ascona B och för mig var det snudd på skräckfilm. Snabbt var bara förnamnet om ni frågar mig.
Förstår precis Nisses invändning och tänker mig in i hur det skulle ha varit att köra med Kadetten på sträckan. Tror inte att jag behövt lägga ur fyrans växel mer än i något av de få vägbytena. Tycker jag detta är kul och klassiskt rally, nej absolut inte!
Det visad sig att Thorszelius i Asconan hade kört sträckan med en snittfart på 96km/tim. Detta är med god marginal på rätt sida om högsta tillåtna snitthastighet enligt SBF:s regler. Men då ska man betänka att den här hastigheten uppnås med en bil som är minst trettio år gammal, som inte har samma säkerhet som en modern rallybil och dessutom kör man utan noter!
Jag bryr mig inte om hur många som tycker jag har fel, för jag håller med Nisse när han skriver i gästboken ” det här vill vi inte ha i fortsättningen med våra gamla bilar”!