Har M-Sport budget för Tänaks lön, WRC till Gran Canaria (?) och Tom plus Julia förgyllde SMK Hörbys förarträff!

Blogg

Fortsatt är det kring Ott Tänak det mesta i WRC kretsar för närvarande. Inga rykten verkar heller vara för vilda för att ges offentlighet och där det vassaste hitintills är att han skulle köra i WRC med sitt eget och Marko Märtins Red Grey-team. Lite kul att dra den parallellen, då de ”rödgrå” använder Hyundai Rally2 men därifrån är steget kan jag tycka, långt till att även husera en WRC-Hyundai i teamet. Foto: Tommy Svensson

Tror ändå att enda realistiska utvägen för Tänak är att återigen börja jobba med M-Sport Ford fast även där reses varningar. Teamchef Richard Millener är klart postivt till att få in Tänak i sin line up men tillägger han.

Ott är en otrolig person men med hans framgång kommer även en kostnad. Om det är möjligt för oss att denna är tveksamt åtminstone tror jag det skulle bli knepigt att få ihop…

    Millener konstaterar också avslutningsvis för Autosport.

    Skulle vara fantastiskt att ha honom tillbaka i teamet men för tillfället tror jag att ryktena inte riktigt stämmer med verkligheten!

    *

    Till nästa år förväntas inte Spanien bli en av hållplatserna för WR i och med detta har arrangörerna av Rally Gran Canarias vaknat till WRC-liv. I flera år har man kört deltävling i ERC men nu finns förslag att dela WRC mellan Katalonien och ”Kanarieholmarna”. Spanska  motsvarigheten till SBF är på och redan 2024 kan nya konceptet vara verklighet hoppas man. Återstår förstås puckeln i form av FIA och promotorn innan detta blir verklighet…

    *

    Som det förklaras i Gevalia-reklamen när du får oväntat besök så blev detta verklighet för mig i dag. Därför avslutar jag med att det i går var finbesök hos SMK Hörby när klubben hade sedvanlig ”Förar/Co-driverträff”. Innan Förarkontaktman Lars Mårtensson med erfarenhet av läraryrket och därför föredömligt drog en återblick på 2022 men även en blick in på 2023 så valde han att hylla klubbens största internationella namn.

    Foto: Tommy Svensson

    Först fick Tom Kristensson i egenskap av nykorad Polsk Mästare ta emot blommor för sina och Andreas Johanssons insatser i Polen, Litauen och Slovakien vilket i slutändan innebar totalseger i mästerskapet. Till klubbkompisarnas applåder berättade Tom lite om succéåret som varit, att från planerade sex tävlingar sluta med 16  och där den sista blir nästa helg i tyska Lausitz Rallye. När det kom till 2023 var Tom dock lite som musslan men avslöjade ändå.

    Det är full säsong med nio tävlingar i ERC som är målet och just nu jobbar jag stenhårt för att få ihop alla pusselbitar!  

    Notabelt är också att han jobbar hårt på sin inre känsla av att omvandla motgång till nyttig erfarenhet och kom då över till fjolåret med WRC2 och M-Sport. 

    Många säger att det var ett misslyckat år vilket är svårt att säga emot, men inom mig tänker jag att det var en nyttig erfarenhet. Hur som helst kom jag ändå starkare ur detta vilket var lite av grunden till årets framgång.

    Foto: Tommy Svensson

    Tom konstaterade också.

    – I våras hade jag som mål att ta en totalseger och det blev några till vilket jag är väldigt glad och tacksam för!

    Att Andreas är en viktig kugge lät han inte heller kompisarna undgå att få veta.

    Både Andreas och Kowax 2BRally har hjälpt mig mycket och nu känner jag att vi är mogna för en ny utmaning!

    Längre än så kom det inte för då trädde åter musslan in i salongen.

    Helt sanslöst egentligen att lilla SMK Hörby efter Tom, världsmästare 2020 kunna släppa fram kartläsaren Julia Thulin med motsvarande status 2022. Julia var en stor del av framgången som gjorde estländaren Robert Virves till vinnare av Junior WRC 2022. Att höra späda och ödmjuka Julia berätta om hur tuff en VM-säsong är, fick till och med grånade delar av åhörarna att få något blankt i ögonen (själv har jag kvar min hårfärg, men det andra stämde).

    Foto: Tommy Svensson

    Kan inte släppa tanken på hur många tjejer som till min stora glädje tar för sig  i högerstolarna och ni killar får ursäkta, men ändå känns det som tjejerna ofta har högre målsättning. Tänker på Julia så klart, men även i mitt närområde Ida Levin, Erika Ledin, Ida Lidebjer Granberg, Maya Bengtsson, Ida Kolbäck, Maja Ragntoft, Nellie Karlsson sedan väntar runt hörnet unga och minst sagt notsugna Ebba Larsson. Han det bara varit här som sportens framtid vilade då hade jag kunnat sova lugnt om nätterna. Julia berättar med inlevelse om alla strapatser under året men avslutade ändå med för mig som tycker gräsklippning är tufft.

    – Väldigt kul!    

    *
    I morgon är det för mycket sidoaktiviteter och drog Motobloggen kortaste strået, trevlig helg!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com