Har Fourmaux kört färdigt (?), Suninen viktig Hyundai-kugge, Athley byter, så även Maja, olycklig rallykrock i april, Järlesprinten ger sig in i Mustaschkampen, ny Hyundai för Tom och "grön" Peugeot för Simon i Tyskland!

Blogg

Till Rally Japan har M-Sport Ford anmält fyra bilar med förarna Craig Breen, Gus Greensmith, Adrien Fourmaux och så Belgienboende greken Jourdan Serderidis.

Foto: M-Sport Ford WRT

Saknas gör Pierre-Louis Loubet men nu reser även den andra fransmannen i teamet Adrien Fourmaux frågetecken kring sin start. Till franska Autohebdo konstaterar Fourmaux kort.

    – Jag var även anmäld till Nya Zeeland!

    Efter Ypres har Fourmaux bara kört senast i Spanien och inför detta menade M-Sport Ford att man fortsatt hade stort förtroende för honom. För detta tackade han genom att bli bästa Puma-åkare men en åttonde plats och långt över två minuter efter Sebastien Ogier gav inte upphov till ”glass och ballonger” i Cumbria. Nu uppger Autohebdo att den franske talangen kört färdigt för 2022 och att karriären i WRC står på spel. Man uppger att det nu bara finns två spår för 27-åringen, aningen hitta egen budget för WRC 2023 och då är M-Sport Ford enda alternativet eller kliva ner till WRC2. Att komma till Toyota eller Hyundai med en 16:e plats i WRC-tabellen och en sjunde plats som årsbästa är nog inget om imponerar är min personliga uppfattning…

    *

    Då ligger säkerligen Teemu Suninen bättre till hos Julien Moncet och Hyundai och där nu rallit.fi blåser på med att han kan vara ett alternativ efter att Ott Tänak lämnat. Moncet avvisar inte heller tanken.

    Vi söker en pålitlig och erfaren förare och då finns så klart Teemu med på listan, det är allt jag kan säga för tillfället!

    Med 76 WRC-starter och en andra plats på Sardinien som karriärbäst är han en förare som kanske skulle kunna fylla tomrummet efter Tänak.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Ändå tror man i hemlandet mer på att han får ansvaret för tredje bilen ihop med Dani Sordo. Detta skulle ge Suninen möjlighet att även köra fullt i WRC2 där han är en viktig kugge i utvecklingen av Hyundai i20 Rally2. Just det sistnämnda är Moncet redan klar att bekräfta.

    – Vi vill absolut att han ska fortsätta hos oss, det är helt klart. Han har gjort ett fantastiskt jobb, så varför inte fortsätta med detta!

    *

    Som bekant har det varit lite rockader i WRC på kartläsarsidan och så även här hemma. Igår avslöjade Kevin Athley, notläsare hos Hässleholmaren Johan ”Kalle”  Green, att paret efter fem år och 50 tävlingar delar på sig.

    Foto: Tommy Svensson

    Jag har lär mig fantastiskt mycket under dessa åren, men nu är det dags för mig att testa något nytt, skriver Kevin. 

    -Tack för allt Kalle, du har lärt mig så mycket under denna tid och tack för att du vågade ta chansen att testa en orutinerad kartis som mig 2017!

    Kevin tar med sig oförglömliga minnen och vill tacka alla som gjort dessa möjliga. Speciellt tack riktas till en ”doldis” kring den blå Toyotan.

     – Speciellt tack till Mikael Persson som alltid jobbat i det dolda, alla dessa timmar i garaget för att vi skall ha en så bra bil som möjligt. TACK! 

    *

    Även SM-tvåan Jonas Åkesson har meddelat att han får Maja Bengtsson vid sin sida i Team Nybe-Skodan till nästa år. Maja som i år åkt med Mattias Adielsson har med sin nye förare samlat ihop många, långa och värdefulla mil tillsammans på framför allt test, men också på tävling under loppet av fem år. Jonas beskriver 2022 som fantastiskt  med sju pallplatser, ett brons, två silver och ett guld i SM-sammanhang. Han förklara också anledningen till bytet i högerstolen.

    Foto: Team Nybe

    Då Martin Holmdahl nu väljer att kliva av så känns det riktigt kul att Maja Bengtsson tar platsen som co-driver som jag haft förmånen att följa och vara med från start i hennes karriär. Jag vet att vi kan utmana om titlar framöver!

    Maja är så klart glad att kunna stå i pappa Mathias Bengtssons eget teamtält.

    Jag kan nog inte visa min tacksamhet och stolthet nog över att få inta Jonas högerstol då han är ett riktigt föredöme. Det är Jonas som har lärt upp och format mig som co-driver sedan jag var tretton små och ynka år, så det känns helt enkelt fantastiskt bra att nu få uppleva detta med honom!

    Nästa spännande info från teamchef Bengtsson blir vem som ska köra de andra blåvita bilarna 2023…

    *

    Skrev igår lite om kalenderpusslet för rallyarrangörer och ett pussel som enligt många lämnar mycket övrigt att önska är krocken den 22 april mellan Asarums MS ”Rally Karlshamn” och åtta mil västerut belägna Älmhults MK med ”Silverratten”. Detta känns lite onödigt menar många och beroende på vilken del av landskapsgränsen man befinner sig, med olika sätt att hitta ”syndabock”. Även om inget är hugget i sten så lär Silverratten bli DM för Småland plus Sydsvenska Rallycupen och givetvis med noter.

    Foto: Kristian Lindberg

    I Asarum blir det onotat med Bilsport Rallycup och så klart blir det spännande vem som vinner den här dragkampen eller kanske mer korrekt, vem som förlorar mest? Asarums David Pettersson försöker förklarar hur man ser på saken från Blekinge-sidan.

    – Det är inte riktigt så svart eller vitt, menar David.

    Då Asarums MS blev utan DM tävling 2022 (bestämdes hösten 2021) så fick vi direkt ja på 22/4-2023 av SGA i Södra. Av någon anledning, vet ej vad så flyttades inte datumet i Lots.

    Redan i fjol jobbade klubben med sträckorna och till slut fick man till den elva kilometer långa sträckan som kördes två gånger tidigare i höstas. Samma sträcka blir nu grunden i kommande ”Rally Karlshamn” som man beräknar bli på totalt 40-50 kilometer.

    Bilsport Rallycup visade så intresse och vi fick den cupen och då var det våren som gällde, berättar David och fortsätter.

    SGA:erna i södra har försökt medla i ärendet men vad jag vet har man inte lyckats, vilket är olyckligt och tråkigt med kollisioner så nära varandra!

    David berättar också att deras tävling blir lite ”som rally förr” med låg startavgift och ”rullade service”.

    Vi lägger banan så att en bemannad bensinstation passeras två gånger vilket är bra för de som har svårt att få tag i servicefolk, menar David som rundar av med.

    – Målet är 45 kilometer SS och av dessa är runt hälften redan klart med tillstånd!

    Nu vill jag inte strö mer salt i såren är vad som redan finns, men samma dag är det vad jag erfarit även deltävling två i Asfalt SM…

    *

    På lördag körs mastodonttävlingen ”Novembersklölden” med över tvåhundra startande. Inte riktig lika många tar sig till ”Järlesprinten” där arrangören SMK Örebro står för ett lovvärt initiativ.

    I samband med tävlingen kommer vi att samla in pengar till Mustaschkampen, för att stödja forskningen runt prostatacancer. Bland annat går 100 kr/tävlande av startavgiften till insamlingen, berättar tävlingsledare Mikael Sundqvist.

    Från HQ på EconovaJärla cirka tre mil norr om Örebro ger sig de 40 anmälda iväg klockan 10.30  för att köra en 3,5 kilometer lång ”byväg med bra kvalitet” som ska avverkas tre gånger. Även om det är SMK Örebro som står för tävlingen är lokala Ervalla SK en viktig del av Järlesprinten som bland annat ansvar för servering och parkering.

    Förra året hade vi stor publiktillströmning, vilket vi tror och hoppas på även detta år. Det finns flera bra publikplatser som är lättåtkomliga där det även kommer att finnas servering, förklarar Sundqvist.

    En lång rad favoriter pekas ut men allra hetast ill totalseger är troligen Daniel Hoffman, Linde och Tom Karlsson Laxå men Sundqvist varnar även för en hemmaförare

    Joakim Evertsson som är uppväxt i Järle kommer säkert att ladda ordentligt!

    Bara två i 4WD-klassen Jan Andreasson och Sören Svensson men som säkerligen också vill utmana om totalseger.

    *

    I helgen utlovade Tom Kristensson som just nu laddar för säsongsavslutningen ”Lausitz Rallye”, en spännande nyhet. Den kom idag och det var ingen större överraskning att hans vita Ford Mondeo gjort sitt och numera är det även Hyundai som gäller privat likväl som i rally.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Dock ingen i20 utan en Hyundai Kona N blir Toms nya färdmedel och så klart var det hans samarbetspartner sedan många år, Bilmånsson som stod för leveransen. 

    *

    På tal om ”Lausitz Rallye” så blev jag lite förvånad när jag noterade att Eslövs Simon Andersson med Hörby-kartisen Jörgen Jönsson inte där skulle köra den vanliga Opel Adam utan Peugeot. I dag kom förklaringen från pappa Mats som brukar hänga med Tom och Kowax 2BRally när det är tävling.

    Foto: Privat

    Det blev Peugeot 28 Rally 4 som blir Simon och Jörgens vapen i helgen vilken även den sköts under Kowaxs tält. Det blir alltså Tom, Simon och Lars Stugemo som ska försvara både de svenska och Kowaxs färger!

    Min enda invändning nu sedan Opel väl ”tagit över kontrollen” av Peugeot, är om  det inte är lite väl mycket grönt på bilen…

    *

    Troligen ingen Motorbloggen onsdag då jobbet lär ta alldeles för mycket tid…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com