Hänninen kör WRC-Toyota, Magda till Ekström(?), Tom och Pontus gör upp, Sunne stack kniv i ryggen och STCC 2017 klart!

Blogg

BloggToyotaDå blev det som det ryktats så länge Juho Hänninen och Kaj Lindström som blev första att presenteras som förare/kartläsare i Toyota Gazoo Racings WRC-team för 2017. Hänninens cv i i WRC är tämligen tunt istället är det framgångar utanför VM som varit hans största merit. Vann IRC 2010 och blev så Europa-mästare 2012. Efter det var finnen hos Hyundai från start och körde sex tävlingar med WRC-i20, bland annat Rally Sweden men utan större framgångar.
Nu är han den som har mest testmil i Yaris-WRC och detta i kombination med att teamchef Tommi Mäkinens f.d kartläsare Lindström stöttar upp så tror Mäkinen det blir en lyckad kombo.
Detta känns som en dröm, konstaterade Hänninen och Mäkinen fyller i.
Redan när han kom till teamet var han otroligt motiverad och nu är han medveten om att inte ”cut corners” utan 2017 blir att komma in i mästerskapet och lära.
Att Esapekka Lappi blir förare två i teamet vill ingen ännu bekräfta men inte heller förneka. Tror inte jag är ensam om att ha viss tvivel på Hänninens kapacitet och ser nog andra mer kapabla förare. Kan börja med att flagga blå/gult och en viss Mr Tidemand
Därmed är det egentligen bara bil tre hos M-Sport som återstår ( om dom nu ens kör med tre bilar, plånboken hos Wilson lär inte ha blivit tjockare under året) och då måste den vara vikt åt Mads Østberg som jag ser det.

*
BloggMagdaHar svårt att smälta Magda Anderssons succésilver i Euro RX och så klart är det oerhört spännande att se hur framtiden formar sig för SMK Hörbys dundertjej. Inte blev det mindre spännande efter SVT-inslaget igår där Världsmästare Mattias Ekström intervjuades om sin framtid som han dock menade var oviss.
Jag har lärt mig att bara drömma eftersom det inte är mina beslut och någon annan ska bestämma. Så man får glatt sitta och vänta på andras besked, sa Ekström till SVT.
Drömmen den här gången för Mattias var att försvara VM-guldet och ” ha förare i topprang och att fortsätta kunna leva drömmen och utveckla det vi har byggt upp tills i dag”.
Det är med förare av topprang som 18-åriga Magda kommer in i bilden och där SVT-experten Jonas Kruse menar att det öppnar upp för Magda.
Jag hoppas att han behåller de två bilarna han har nu och kör EM med dem och samtidigt bygger två nya bilar till sig själv och sin teamkamrat och kör VM med dem.
I fjol var Magda den yngsta förare som tagit en pallplats i EM och i år första tjej att vinna en deltävling. Jonas Kruses tips till Mattias är klockrent, sätt Magda i en EKS Audi RX 2017 och låt henne köra EM-delen. För Mattias verkar det också som att han redan tänkt på möjligheten.
Det tillhör ju motorsporten att det är lite ”silly season” ibland och det är ingen hemlighet att marknadsvärdet av en snabb tjej är stor. Ja, vad är det man brukar säga, ingen rök utan eld!
Så låt oss hoppas att det inte bara ryker rejält i EKS-tältet, själv hoppas jag att det slår ut öppna lågor. Dessutom Mattias, tänk praktiskt och ekonomiskt Magda kan samåka med skånska mekanikerna Joakim Nilsson och Tony Hildingsson till tävlingarna, bara det en fördel…
Inte nog med att det i SVT snackats mycket om Magda och hennes framgång, till och med ”boll o puck-kanalen” P4 Radio Kristianstad förstod att här var något stort på gång. Igår eftermiddag hade de ett långt inslag med intervju av silver-medaljören vilket kändes uppfriskande mot alla uttjatade ”hur känns det” med landsändans mer eller mindre framgångsrika ”bollare”…

*
BloggEkströmAtt Ekströms prestation (på bilden med en annan stor motorprofil Kenneth Bäcklundh) inte gått många förbi står helt klart när till och med Svenska Dagbladet lagt märke till att det finns duktiga bilsportare. Idag skriver man att VM-guldet kan vara inträdesbiljetten till det prestigefyllda bragdguldet som delas ut av tidningen. Noterbart är att detta, landets finaste sportpris delas ut av en tidning utan egen sportredaktion, så kan det bli i dagens mediavärld.
Nu skriver man ändå att Ekströms bragd ska sättas emot, Henrik Stensons historiska golfseger i The Open, Jenny Rissveds OS-guld i mountainbike, Sarah Sjöströms OS-guld på 100 meter fjärilsim, Tove Alexanderssons dubbla VM-guld och världscupseger i orientering, samt silvermedaljörerna i Rio de Janeiro; damlandslaget i fotboll, Emma Johansson (cykel), Peder Fredricson (hoppning) och Marcus Svensson (skeet).
För oss i ”motorbranschen” är valet så klart enkelt och som jag ser det är enda motståndaren Stensons golf. Men handen på hjärtat hur tufft är det att spela golf, det värsta som kan hända är att bollen hamnar i något vattendrag. Sätt då detta i relation till vad Ekström fixar i sin Audi. Sex galningar runt om sig och 150 kilometer in i en startkurva som rymmer två bilar och detta helg efter helg.
Nu är ändå inte chansen så stor då medaljen delats ut sedan 1925 och ännu har ingen förare med fyra hjul fått ta mot den. Varken Ronnie Peterson, Björn Waldegård eller Stig Blomquist ansågs ha uppfyllt kriterierna däremot är både skidor och simning klart överrepresenterade, dags för Ekström säger jag!

    *
    I lördags hann Tom Kristensson med en snabbvisit på Falsterbo Rallysprint innan han satte sig i bilen för att åka till München och Opel Motorsports tester för nästa år. Här är Tom en av fem förare som de tittar närmare på i tanke att göra ”en Emil Bergkvist”, alltså köra Junior-ERC. BloggTomNu fick Tom sämsta tänkbara inledning på äventyret och så mycket kan jag slå fast direkt, han är f-n så mycket bättre på att köra bil än brygga kaffe. I Falsterbo gick han omkring med ett jättebandage runt långfingret sedan han försökt göra kaffe på morgonen. Tom förklarade något om ett lossnat handtag på kaffekannan och med samma taktik som när han körde VOC-940:an ”full kanon” så sprack kannan under ”serviceuppehållet i köket” och skar upp fingret.
    Det hade nog behövt sys men det har jag inte tid till så jag fick tejpa ihop fingret så gott det gick, förklarade Audex-teamets tredje placerade förare i ADAC Opel Rallye Cup.
    Här körs det final i helgen med ”3-Städte Rallye” och där Tom fajtas med Pontus Åhman, Uppsala som är tvåa och detta en poäng före ”Der Volvo-Drifter”. Uppsala Nya TidningBloggÅhman har nu uppmärksammat tvåan och Toms teamkompis  Åhman och tussat ihop honom och racingföraren Victor Bouveng för ett reportage. Hör erkänner Pontus att hans körstil är som Colin McRaes
    Jag vill mer än vad jag borde och tycker att det borde gå att köra fortare. Jag borde bli mer som Victor när jag kör, säger Pontus till UNT.
    Victor är så disciplinerad och jag kan tänka mig att när han kör så är han väldigt fyrkantig och bestämd. Victor kan säkert bromsa på samma decimeter fyra hundra varv i rad, han känns som en sådan person.
    Nu återstår att se om Pontus ”McRae” Åhman eller Tom ”Tomtom” Kristensson tar silvret i ADAC Opel Rallye Cup, bäst i mål är det enda som gäller i helgen.

    *

    Publikintresset för Rally Sweden är enormt. På Färjestads Travbanan trängdes man för att få en glimt av VM-åkarna och deras bilar

    En riktig käftsmäll leverade Sunne Kommun till Rally Sweden när man beslutade att halvera sitt stöd till rallyt de kommande tre åren.
    Det var vad vi ansåg att vi hade möjlighet att bidra med, menade Gunilla Ingemyr (C), kommunstyrelsens ordförande i Sunne i NWT.
    Rallyt hade hoppats på runt 400 000 kronor med en liten höjning per år men detta gillade inte de politiska ”Sunniterna”. I ärlighetens namn så ville socialdemokraterna inte strypa bidraget så mycket utan föreslog istället 300 000 kronor för att 2019 komma upp i av rallyt föreslagna 450 000.
    KS-ordförande Ingemyr bedyrar hur positiva kommunen är till rallyt, ändå väljer hon och hennes beslutande kollegor att sätta kniven i ryggen på Glenn Olsson &Co.
    Det ska erkännas att avvägningen inte är enkel, men nu har vi gjort den, säger Gunilla Ingemyr urskuldande.
    Rent konkret kan nu Colins Crest i Sunne kommun riskera att försvinna från kartan och Glenn Olsson är förståeligt besviken över kommunens agerande.
    Verkligheten är den att vi måste få fram åtta miljoner kronor för att fullgöra våra åtaganden. Då får det naturligtvis konsekvenser om inte kommunerna betalar i nivå med vad man faktiskt får. Tack vare Svenska rallyt får Sunne en mängd positiva effekter på föreningsliv och hotellnäring, med mera.
    Direkt säger han också att man inte tänker skriva något treårskontrakt med Sunne, nu är det enbart 2017 som gäller.
    Ingemyr däremot menar att rally mer eller mindre ändå måste ha med Sunne för att det ska fungera.
    Vi har hotellen och Colin’s Crest, konstaterar hon, dessutom lite belåtet om jag läser mellan raderna.
    På en direkt fråga om Colin’s Crest är i fara svarar Olsson NWT.
    Det här gör att Svenska rallyt inte känner sig motiverade att lägga en sträcka i en glänta i Lövstaholm, så mycket kan jag säga…
    Bara att hålla med Glenn, Colins Crest må vara hur berömd som helst men med den här småsnåla attityden från kommunen så förstår jag att motivationen saknas hos rallyarrangören. Finns ett gammalt ordspråk, fortfarande lika gällande som uppenbarligen Ingemyr aldrig hört, ”man saknar inte kon förrän båset är tomt”…

    *
    BloggSTCC2017 års STCC kommer att innehålla åtta deltävlingar och där huvudklassen kör minst sju och då med premiär på Ring Knutstorp medan finalen blir på Mantorp Park den 14-16 september.
    Seriens nya TCR-bilar kommer även att få åka färja till Finland då det blir premiär för STCC på den sidan Östersjön.
    Efter premiären på Ring Knutstorp åker vi till Alastaro. Motivet till att vi valt att förlägga en deltävling i Finland är dels ett steg i utvecklingen mot ett skandinaviskt mästerskap, men det beror också på ett stort intresse från finska team att köra i STCC, säger Jonas Lundin, vd STCC AB.
    Fortfarande är dock deltävling tre bara ”??????” och Lundin avslöjar att den är tänkt som premiär för supportklasserna, Porsche Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT, JTCC, Formula STCC Nordic.
    Solvalla, som de senaste säsongerna avgjorts på hösten, kommer 2017 att köras 16-17 juni. Tävlingen blir också den enda där STCC och RallyX Nordic kommer att avgöras samtidigt.
    Det blir också här som blir enda gången de båda serierna möts 2017 och rallycrossarna ska få en helt egen serie. kommande säsong. Saknas på travbanan är Porscharna som inte kör här då detta krockar med Le Mans och det speciella ”Porscheracet” dit flera svenskar räknar med att åka.
    Merparten av 2017 års STCC-deltävlingar kommer att vara tredagars evenemang med dag ett som officiell testdag.
    STCC-kalendern 2017 i sin helhet.
    Ring Knutstorp 4-6 maj
    Alastaro, Finland 19-21 maj
    TBA 2-4 juni
    Solvalla 16-17 juni (RallyX)
    Falkenbergs Motorbana 7-9 juli
    Karlskoga Motorstadion 11-13 augusti
    Anderstorp Raceway 1-3 september
    Mantorp Park 14-16 september