Gryazin störs inte av olika restriktioner, Adielsson kör SM på "hemmaplan", Finspångsrundan lockade många klassiker men inte samma sak i TV-Svängen!

Blogg

En het potatis i WRC har varit om den ryske föraren Nikolay Gryazin skulle tillåtas tävla med hänvisning  till Rysslands krig i Ukraina. De flesta länder velade och ville inte riktig ta i potatisen förutom Estland där landets myndigheter inte tillät inresa för Gryazin och där man anförde säkerhetsproblem som skäl till stoppet.Foto: Gryazin Motorsport

AKK och Finland fick mycket kritik för att man inte var lika konsekventa utan tillät Toksport-föraren att starta. Nu löste problemet sig själv då han kraschade redan på shake down och aldrig kom till start.

Foto:Okänd

    I Belgien var det varken debatt eller åtgärder för att hindra start utan han och Aleksandrov Konstanti kunde köra in på en femte plats i WRC2. Inte heller verkar det som att grekerna kommer att sätta några käppar i hjulen för Gryazin i nästa helgs EKO Acropolis Rally Greece. Att han inte fick köra Rally Estonia tog Gryazin med ro, berättar han för en rysk motorsportsajt.

    – Regeringen tog ett beslut och jag är en laglydig person så det var inga problem för mig att se rallyt på tv.

    Att Finland inte lyckades stoppa honom tyckte han var skönt och menar.

    Situationen påverkade mig inte på något sätt, för mig handlar det här om sport. Jag kom dit för att tävla, göra mitt jobb och glädja fansen, förklarar nuvarande sexan i WRC2.

    Efter at kriget började i februari har det blivit väldigt mycket svårare för ryska medborgare att resa fritt utanför landets gränser. Dock inget som stör Gryazin.

    Jag bor i Europa och testar i Frankrike så för mig är läget normalt och det enda problemet är egentligen att flygbiljetterna blivit dyrare!

    Med tre poängplatser är han inte helt borta från medaljer i WRC2 och planen är att åka både Grekland och Spanien. Även finalen i Japan har funnits med i planläggnigen berättar han.

    Det finns fortfarande inga garantier om tävlingen kommer att kunna köras  eftersom Corona-restriktionerna har börjat igen. I nuläget sägs det att tävlingen ska köras men både jag och Toksport är skeptiska!

    *

    Temperaturen börjar skruvas upp inför SM-finalen ”Västrallyt” på lördag och en som verkligen är segersugen är Mattias Adielsson och färska 18-åringen till höger Maja Bengtsson. Seger senast i Fagersta gav den boost som paret så väl behövde efter den delvis spolierade säsongen, först krånglade Rally2-Fiestan i Boden och sedan blev Mattias pappa lagom till South Swedish Rally och avstod därför start. Nu är det dock full fart framåt berättar göteborgaren.

    Foto: Lollo

    Det här ska bli roligt, de senaste tävlingarna har vi hittat rätt med bilen och det har äntligen visats sig i resultaten.

    Så nära hemmaplan man tänka sig om man är från Göteborg så avgörs rallyt på tidigare välkänd SM-mark kring Trollhättan. 

    -Det ska bli roligt att få köra på hemmaplan, det här är nog det närmsta en deltävling i Rally-SM hemmavid jag  kommer. Hoppas det kommer mycket folk till skogen och även kommer förbi oss på serviceplatsen och snackar lite rally, berättar Mattias och målsättningen är helt klar.

    Vi går för seger, det kommer bli tufft i det här startfältet men vi ska göra ett riktigt försök. Möjligheten finns att vi kan vinna en medalj om det går riktigt bra, men då behöver vi ha lite andra resultat med oss…

    *

    Att det blev SMK Hörby och TV-Svängen som blev sittande med ”Svarte Petter” efter att rallyklassikerna gjort sin kalender klar för 2022, står helt klart. I helgen firar Finspångs MS 100 år och detta med stil och deltävling för Klassiska och Historiska Rallycupen. Till Finspång tar sig 66 deltagare för att åka om poäng i KRC/HRC vilket då ska jämföras med de 16 som för närvarande har anmält sig till Hörby den 10 september. Som jag redan konstaterat, inte alls konstigt med tanke på att cupen kör tre deltävlingar på fyra helger och med finalen i Uppsala den 24 och då även trycka in en långresa till Skåne är uppenbarligen inget som lockar klassikerna. Annars är tävlingarna tämligen lika även om man i Finspång kör cirka en mil mer special än i TV-Svängen.

    Rallyt körs i den finaste av landsbygd med innehållsrika sträckor både på mindre skogsbilvägar och fina bredare byvägar, hälsar Finspångs MS.

    Första bil som är en av de sju anmälda i Regularity lämnar start, mål och serviceområdet vid Eliantorps Motorområde kl 11:00 och beräknas var tillbaka till slutmål strax efter kl 14:20.

    *

    Över till TV-Svängen där anmälan stänger om tämligen exakt två timmar när detta skrivs och glädjande nog har antalet anmälda nu kravlat sig över det magiska 100-strecket. Just nu 103 namn i listan och min spådom om 110 startade verkar inte vara helt avlägsen med tanke på att det återstår två timmar.

    Foto. Tommy Svensson

    Lite surare ser det ut i MAS Rallycups final, East Sweden Rally i Linköping med samtidigt 46 anmälda. Ingen direkt konkurrens egentligen mellan tävlingarna och till Östergötland tar sig bara ett skånskt ekipage Per-Henrik och Håkan Ekholm, Hyllinge MS. Inget konstigt alls då familjen Ekholm kör i 1300 Rallycup vilket också ser ut att bli rallyts räddningsplanka. Av de 46 anmälda kör 12 i ”Sukka-cupen” vilken också är rallyts största klass.

    Samma dag den 10 september kör även Vallentuna MK näst sista deltävlingen i Grus SM. I dag har ”YRC-Sprinten” uppnått exakt minimiantalet anmälda för att inte riskera att behöva ställa in. Gränsen var satt till 30 bilar och detta är också vad som finns just nu, dock har man här anmälan öppen fram till söndag.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com