Gryazin byter Polo mot Fiesta i WRC2, Dahlgren jagas när STCC återstartar, WTCR intar Hungaroring, Kevin till Höljes som VM-ledare, "Kräbbleboda" kör SSR och hur jag idag åkte 54 år bakåt i tiden!

Blogg

Ryssen Nikolay Gryazin har goda möjligheter att köra hem WRC2-titeln i år och då med en bil som tillverkaren redan tagit sin hand ifrån, Volkswagen Polo R5. Som bekant har man från Wolfsburg beslutat att avsluta all motorsport som inte drivs med el och då åkte Polon ut i kylan. Trots att all utveckling avslutats officiellt åtminstone, är Polon fortfarande kapabel att vinna rally både på VM och EM-nivå. Esapekka Lappi har till exempel vunnit två tävlingar i WRC2 med Polon men oavsett detta så känns det ändå som att dess tid är mer eller mindre uträknad i större sammanhang.  

Foto: Volkswagen Motorsport

En som som känner likadant är Gryazin som nu ställer undan Polon och i Grekland sätter sig i en Ford Fiesta Rally2. Egentligen inte så konstigt då han även tidigare provat Skoda och Hyundai tills han i år fastnade för Polon.  

    Vi har kommit till den punkt där vi måste bestämma vilken riktning vi ska gå i framtiden och då  n inte längre utvecklas har vi bestämt oss för att byta bil, förklarar Gryazin.

    I Grekland blir alltså en bil från M-Sport som han ska köra men lite luddigt, så är det inte alls säkert att det blir med denna han ska ta sig an framtiden.

    Fiestan är ett allternativ för oss men fortfarande är det Movisport SRL som står som anmälare, försäkrar hårdsatsande Gryazin.

    Det kommer att bli en stor utmaning eftersom både bilen och rallyt  är nytt för mig!

    Foto.erc.com

    Hoppas riktbänken är ledig i Cumbria för oavsett hur duktig Gryazin än må vara så har karriären hittills kantats av ”kraftigt ombyggda” R5:or…

    *

    Dags för en ny ”Superhelg” i Värmland med World/Euro RX i Höljes och återstarten av STCC med supportklasser på Gelleråsen utanför Karlskoga. Även om det kanske är olika publik, så ändå lite tråkigt att två så här stora motorhändelser sker samma helg och i samma landskap. I ”Kanonloppet” är det  Cupra Dealer Team-PWR Racings Robert Dahlgren som alla vill komma förbi med sina fyra av sex möjliga segrar.

    Foto. James Holm

     

    Karlskoga brukar alltid bjuda på tighta kval och oförutsägbara tävlingar där förare som kanske inte alltid är med i toppen kan sticka upp, menar Dahlgren.

    – Jag kommer dessutom att köra med full viktlåda efter resultaten från föregående tävlingar, något som är rätt styggt just på den här banan. Det kan bli en av våra tuffaste tävlingar, men vi kommer som alltid att kämpa stenhårt för att slå oss in i topp tre och stärka vår ledning i mästerskapet.Foto: Brink Motorsport

    Audi-föraren Tobias Brink tävlande för SMK Hörby,  är närmast Dahlgren i mästerskapet, 39 poäng bakom, och jagar revansch efter en blandad inledning av säsongen.

    – Nu är det dags att leverera, konstaterar Brink.

    Vi kommer med en tung bil, men vi har haft bra tester under sommaruppehållet och jag känner mig mer än redo. Siktet är självklart satt på topp tre i samtliga tre tävlingar.

    MA:GP-föraren Mattias Andersson har gjort en stabil inledning på säsongen med sin nya Lynk & Co 03 TCR och är bara två poäng bakom på tredjeplatsen. Intressant blir också Mikaela Åhlin Kottulinsky som efter lyckade tester jagar första segern för säsongen

    – Jag har en riktigt bra känsla från testet. Hela teamet kom snabbt in i våra bra rutiner efter sommaruppehållet, så vi känner oss väl förberedda inför helgen, säger Mikaela som snart även ska sätt sig i sin Extreme E-bil.

    Sen är det klart att man alltid vill vinna, men vi vet också hur tufft detta mästerskap är. Så vi kommer ge allt med ambitionen att stå högst på pallen i helgen.

    *

    Foto: Jakke Rontynen

    I Porsche Carrera Cup lär det bli en nya batalj mellan ledande Lukas Sundahl med 44 poängs försprång till Emil Persson som i sin tur bara har åtta poängs marginal till trean Hampus Eriksson.

    *

    Mer racing och utanför Sveriges gränser då WTCR drar till Ungern och F1-banan ”Hungaroring” utanför Budapest. Här ser racingsyskonen Andreas och Jessica Bäckman från Boden framemot en ny racehelg efter några veckors ledighet.

    Foto. FIA WTCR

    För ”The Backmans” blir det fjärde tävlingshelgen i VM-serien och det italienska teamet Target Competition i varsina Hyundai Elantra N TCR bilar.

    Det ska bli kul att tävla på en bana som vi har tävlat på tidigare. Det var det första tävlingen vi gjorde i TCR Europe 2019 och jag har bra minnen från den här banan. Jag har förberett mig genom att köra mycket simulator och jag är väldigt laddad att vara tillbaka och tävla igen, säger Jessica. 

    En mycket teknisk bana som har ganska bra flyt med mycket svepande kurvor. Senast jag körde här för två år sedan hade jag riktigt bra fart hela helgen, förhoppningsvis kan vi hitta mer fart i bilen till denna helg och konkurrera högre upp i startfältet, menar Andreas.

    Foto: Lynk & Co Cyran racing

    Samma resmål har Lynk & Co Cyan Racing där Yann Ehrlacher håller andra platsen i WTCR med temakompisen Yvan Muller direkt efter eller sju poäng bak. Senast det begav sig var Thed Björk den som plockade mest poäng och från detta ska han nu utvecklas än mer och klättra får dagens nionde plats.

    *

    Till Höljes kommer Kevin Hansen som VM-ledare för första gången i sitt liv.

    Foto: Red Bull Content Pool

    En härlig känsla och ännu bättre är att veta att vi har ”pace” att slå vem som helt, menar Kevin.

    Han är även väldigt glad över att publik tillåts i år. 

    ”Happy street” var inte så ”happy” när där var tomt på folk så det är jättekul att publiken är tillbaka även om det inte är lika många somnormalt!

    *

    När jag kollade lite närmare på anmälningslistan till South Swedish Rally den 27-28 augusti så dök där upp ett både välkänt och saknat namn, Hans ”Kräbbleboda” Johansson i klassen ”Nationella 2WD”. Tidigare en av Sydsveriges både snabbaste och tävlingsflitigaste Volvo-förare men även före pandemin, allt mer sporadiskt förekommande i startlistorna.

    Foto. Tommy Svensson

    Senast jag körde var faktiskt inte så länge sedan utan hösten 2020 i East Sweden Rally, berättar Hans.

    Då gick en oljeplugg sönder direkt på första sträckan och sedan dess har det varit uppehåll.

    Istället tog kartläsaren Alexander Harsten ansvar för att blåsa dammet av den orange 240:an i Hässleholms GP. Något som tråkigt nog slutade med rullning mitt framför publiken.

    Foto: Tommy Svensson

    Bilen fick inte så mycket stryk som man kunnat tro utan är snart riktad och klar för start, förklarar Hans.

    Det var efter en plötslig ingivelse där Hans och dottern stack till Kil och Rally Killingen för att få lite ny rallyfeeling som beslutet att köra SSR växte fram.

    När man stod skogen och såg Flodin plus några andra dra förbi så var det kört, då kom känslan tillbaka med full kraft.

    Väl hemma så var snart även Harsten med på tåget mot Älmhult nästa helg.

    Vi får se hur det går, men resten av SM-serien ligger ju väldigt bra till så tanken är ändå att köra resterande tre, menar Hans som tävlar för Olofströms MK me bor i Kräbbleboda bara någon mil från Älmhult.

    -Trots allt är detta min hemmatävling och det är alltid något visst med att köra SSR, inte bara för att det är kanonvägar utan än mer känslan att köra inför massor av kompisar!

    *

    Att många och kanske med full rätt anser mig lite knäpp är ingen större nyhet och i dag kom måhända ett nytt bevis på mitt mentala tillstånd. Var på promenad med Nova och passerade Hörbys norra infart vid Industriområdet när det dök upp en biltransport på väg ner i centrum Inget speciellt med detta utan tämligen vanligt med tanke på att det säljs mycket nya bilar i Hörby och på något vis måste dom också komma hit. Men på den här biltransporten tronade en”Husarblå” Saab V4 från 1968 och i vad jag kunde avgöra, helt i originalskick. Navkapslar monterade, V4-emblemen på rätt plats och inte ens bakskärmen var utbytt, utan tanklocket satt som det skulle i ovankant på vänsterbakskärm. Egentligen ingen märklig syn alls även om det inte dräller av V4:or nu för tiden, det som gav mig ståpäls var att exakt på samma sätt såg jag mitt livs första V4 av 1968 års modell. Inte bara transporten var liknande utan även kulören på bilen som då var på väg till nya Saab-återförsäljaren Bil&Traktor i Hörby, den var just Husarblå. Själv var jag på väg till skolan på moped när jag jag såg underverket för så upplevdes det av alla med bilintresse när nya årsmodellerna skulle presenteras. Mitt falköga noterade direkt att både fram och bakruta var större än på 67-an, men det var också det enda jag hann se innan biltransporten försvann. 

    Foto: Privat

    Efter skolans slut fanns inget som kunde stoppa mig från ett besök hos Saab-handlaren och på baksidan av huset stod den Husarblå. Tyvärr bakom en låst grind men med hjälp av en trädgårdsstol lyckades jag komma så högt att den nya svartgrå inredningen kunde anas och likaså den svarta ratten. Men det var också allt förutom då de nya större rutorna som redan etsat sig fast på hornhinnan. Efterföljande helg var det dock premiärvisning på ”Nya Saab V4 1968” och då kunde jag närmare studera alla nyheter även om det inte var helt enkelt då där rådde stor trängsel av andra Saab-dårar kring nykomlingen. Allt detta kom för mig under de få sekunder som biltransporten swischade förbi och jag tänkte för mig själv. Hur många 16-åringar går i gång på samma sätt när en ny totalt könslös KIA eller Volvo levereras? Inte så många är min bestämda känsla, visst var det bättre förr…

    *

    Nu tar Motorbloggen paus under fredagen men förhoppningsvis syns vi på lördag…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.