Grönt ljus för Rally Sweden, Rallyradion däremot har rött, mer funktionärer behövs, allt mindre SS-mil i WRC, Hyundai flyttar testanläggning till Finland, Adamo ryckts vara ny hos FIA, Østberg hoppas på mer Citroën, Ekström lämnar Extreme E, ROC hådbevakas av SVT och färre inte fler till MAS-premiären!

Blogg

I dag är det verkligen läge för ”glass o ballonger” då Länsstyrelsen i Västerbotten äntligen gett klartecken för samtliga sträckor i Rally Sweden, festen kan börja med andra ord. 

Rally Sweden har fått tillstånd för samtliga sträckor de ansökt om,  säger Per Lundström, jurist på länsstyrelsen, till P4 Västerbotten.

Det har varit ett stort ärende hos oss och ett mycket större arrangemang än andra rally-tävlingar vi haft i Västerbotten, konstaterar Per Lundström.

    Här måste jag inflika mer än lite förvåning, att VM är större än SM borde väl ha stått klart väldigt både länge och tydligt även för en jurist på Länsstyrelsen? Härifrån gör man också följande förtydligande. 

    Tillståndet, som omfattar en så kallad shakedown (teststräcka som ekipagen kör innan tävlingssträckorna) och 19 specialsträckor, är förenat med villkor för att förebygga fara eller olägenhet för trafiken och för dem som bor och uppehåller sig efter vägarna!

    Med detta hoppas nog hela rallyvärlden att vi slipper fler liknande ”fartgupp” innan starten om tre veckor…

    *

    Att P4 Västerbotten väljer bort”Rallyradion” under kommande Rally Sweden har väckt både irritation och ilska hos de som förväntat sig samma fina täckning som P4 Värmland erbjudit under många år. Istället ska det komma rapporter och resultat, men bara i kanalens vanliga nyhetsändningar berättar Karl-Johan Vannmoun, dagproducent på P4 Västerbotten. Som skäl till detta anger han att kanalen måste ta mer hänsyn till de lokala publiken och att det bland dessa inte finns samma långa rally kultur/tradition som i Värmland. Några skäl till att ändra beslutet ser inte Vannmoun, trots massiv kritik från lyssnare och lugnar dessa med.

    Vi kommer ändå att bevaka rallyt med reportrar ute bland publiken, men inte med löpande rapportering…

    Hallå Karl-Johan, det är VM i rally du har utanför dörren med tiotusentals nyhetstörstande människor som normalt har ett öra mot radion och det andra mot rallybilarna. Tror säkerligen västerbottningarna skulle ha klarat sig utan de lokala hållpunkterna i tablån under rallyts tre dagar. Väldigt konstigt att sådant här alltid går att ordna så fort det gäller som nu  OS eller när några svenskar spänner på sig skidorna. Då är det helt rätt att släcka ner allt annat, konstigt är bara förnamnet?

    *

    Att rallyt i Umeå kommer att bli precis så bra som alla förväntar sig känns för mig självklart även om det inte är gjort i en handvändning att flytta en sådan här jätteapparat från Värmland till Västerbotten. En flytt som de inblandade säkerligen också lagt ner mycken svett, kanske till och med blod och tårar för att få till stånd.

    Foto: SVT

    Om exakt tre veckor är man i mål och först då är det verkligen läge att se hur lyckat Sveriges WRC-bidrag 2022 blev. Men jag kan inte låta bli utan att irriteras av det faktum att av den krattade manegen och det dukande bordet som utlovades när Umeå utmanades av Boden/Piteå och Östersund blev det inte så mycket. Manegen fanns men var inte lika krattad som alla vi på läktaren trodde och det dukade borde verkade fortfarande ha porslinet kvar i skåpet…  

    *

    I förra veckan vädjade Vännäs MK om funktionärshjälp till rallyhelgen och i dag kom samma sak från Umeå AK. 

    Nu inför VM rallyt så är vi ansvariga för specialsträcka 10/14  Långed (Hörnefors)  lördag den 26 feburari och vi är i behov av ett stort antal funktionärer. En VM-mössa och festivalpasset får du, som då är din biljett till alla sträckor, serviceplatsen Nolia, VM arenan(I20),  After Rally på skeppsbron, samt RallyMagazine ingår i paketet! (tot.värde 1000:-) INTRESSERAD? Skicka namn och kontaktuppgifter till: kansli.umeaak@gmail.com

    Foto: Tommy Svensson

    OBSERVERA! att anmälan är bindande,  vi måste täcka upp alla posteringar samt att vi måste lämna in era namn för att göra vip-passen. Mvh  Umeå AK”.

    *

    Intressant statistik om WRC-utvecklingen har plockats fram av en rallyfantast med för mycket fritid. Denne har kollat hur mycket specialsträcka i snitt som körts i rallyna under åren 1997-2021. Utvecklingen följer samma kurva som gäller även i våra DM-tävlingar, det blir färre och färre specialmil för varje år som går. 1997 innehöll VM-rallyna i snitt 46,7 mil SS som efter detta minskade med någon mil/år. 2006 skedde en mer dramatisk minskning och då var antalet SS-mil minskat med över elva mil. Därefter var det någorlunda jämnt förutom 2013 då det ökade igen, men bara för ett enda år innan man föll tillbaka igen.  2020 och -21 är inte riktigt jämförbara med tanke på att Covid-19 även härjade i VM och för 2022 är det svårt att sia. Så mycket är dock klart, både ”Monte” och ”Svenska” har snudd på identiskt mycket SS-mil, nästan exakt 30 mil…

    *

    Nu följer Hyundai i Toyotas hjulspår och flyttar sin permanenta testanläggning till Jämsä i mellersta Finland. En flytt som berättades av Oliver Solberg för finska YLE i en testpaus inför Rally Sweden. Foto: Hyundai Motorsport

    Det här är nu vårt officiella testområde vilket är bra, för de finska vägarna är de bästa i världen. Här hittar du både bra  grus och snöförhållanden, menade Oliver belåtet.

    Hyundai medger att man sneglat på Toyota som har samma arrangemang 30 mil söderut från Jämsä och konstaterar i samma inslag.

    – Detta har utan tvekan varit en klar fördel för dem och nu försöker vi minska den fördelen, för att bli bäst måste vi göra vårt bästa. Låt oss se hur det här fungerar och vi pressar på för fullt, men Toyota är en tuff motståndare!

    Hallå Oliver och gänget, har ni redan glömt vad som hände i Monte Carlo, M-Sport Ford är i allra högsta grad också en tuff motståndare…

    *

    I Monte Carlo cirkulerade ett glödhett rykte att f.d Hyundai-basen Andrea Adamo var på väg att ersätta Yves Matton som Rallydirector hos FIA. En position som upprätthålls av vicepresidenten Robert Reid i väntan på en ersättare och när Reid pressades i frågan om Adamo var påtänkt svarade han kort.

    Foto:: Hyundai Motorsport GmbH

    – Jag vet inte om han har skickat in sitt CV…

    Nu lär inte den karismatiske italienaren behöva göra detta då alla i rallyvärlden vet exakt hur skickligt och målmedvetet han jobbat , hur engagerad han är i en sport som han har älskat, levt och uppskattat i hela sitt liv. Att Adamo är både älskad och fruktad är ingen hemlighet, hans lynniga humör (vissa säger till och med att han är elak) är välkänt, men så är även hans stenkoll på sporten från botten till toppen.

    *

    Fanns dom som blev förvånade över att Mads Østberg och Ilka Minor ska köra Skoda i ”Qatar Rally” nästa helg och som genast drog slutsatsen att Citroën-tiden var historia. Mads lugnar med att han blev tillfrågad av rallyledningen att köra SRT-Skodan och att detta inte påverkar resten av året.

    Vi jobbar på med säsongen men inget är klart och låt oss säga att dörren är inte stängd, förklarade Mads för DirtFish läget gentemot Citroën.

    Att han gärna fortsätter samrbetet känns också tämligen klart om man läser mellan raderna, likaså att han är öppen för mer tävlingar i WRC2.

    Foto: Citroën Racing

    Jag försöker vänta så länge som möjligt för att hitta så många möjligheter som möjligt och många WRC-förare är nu i WRC2, så även där börjar det bli fullt!

    Att han fortfarande kan köra ifrån Andreas Mikkelsen och alla andra i WRC2 är han helt övertygad om.

    När jag inte kan göra det längre kommer jag att vara den första att göra något annat. Men så länge jag tror på mig själv och fortfarande andra tro på mig vill jag fortsätta.

    I öknen har han mycket liten erfarenhet men hoppas ändå att klå både megafavoriten Nasser Al-Attiyah och Skoda-kollegan Kris Meeke. Här får han dock klart besked från lokala röster.

    Ingen kan slå Nasser här, glöm det!

    *

    Foto: ABT Cupra

    Hoppar direkt över till Extreme E och där dagens besked från  ABT Cupra XE var en liten knall, Mattias Ekström lämnar över sin plats till just Nasser Al-Attiyah. Anledningen till bytet omnämns inte med mer än, ”Mattias ska koncentrera sig på andra uppdrag”. Nasser får välkända tysken Jutta Kleinschimdt som teamkopmis och serien drar igång den 19-20 februari i Saudi Arabien. 

    *

    I helgen smäller det utanför Piteå Havsbad när Race of Champions drar igång på allvar. SVT laddar på med sändningar hela helgen med Maria Wallberg (programledare), Johan Ejeborg (kommentator) och Jonas Kruse (expert). Sändning enligt följande

    Foto: ROC

    Fredag 4 februari:

    SVT1/Play, 19.00-19.30: Inför Race of Champions.

    Lördag 5 februari:

    SVT1/Play, 12.00-15.00: ROC Nations Cup (nationstävling)

    Söndag 6 februari:

    SVT1/Play, 12.00-1500: Race of Champions (individuellt).

    *

    Jämtlands MK:s drag att öppna upp för efteranmälan till ”Gällö Skog Rally” på lördag blev inte någon succé. Istället för fler startande till premiären av MAS Rallycp har antalet minskat och är i dag nere på 49 bilar.  Vet inte riktigt vad som sker i rallylandet Sverige  deltävling två i samma cup, Sandvikens ”Vinterpokalen” inte heller märker av någon direkt rusning till den 19 februari. Visserligen återstår exakt en vecka att anmäla sig men ändå, idag bara 23 ekipage i listan. Anledningen till detta haltande förhållande mot Limas över 200 anmälda mot MAS minst sagt bekymmersamma utveckling är besynnerlig. Extra besynnerlig efter som så  många ”toppförare” före säsongen förklarat att just forna SM-promotorns cup skulle vara lite av deras huvudfokus och då på bekostnad av SM… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.