Grönt ljus för 100 deltagare när skånskt rally återstartar, Timmy Hansen återigen vid sidan av Kevin, över 250 anmälda i nästa "SM", Yaris Rally2Kit debuterar i Rally Poland, så även Proton R5, Asarum testade med entre och gör J-WRC:s poängberäkning till stomme även i WRC!

Blogg

Idag börjar jag med att rally återstartar i Skåne lördagen den 3 juli vilket blev klart idag när Länsstyrelsen gav muntligt klartecken till tävlingsledare Lasse Mattsson i Trelleborgs MK

Vi kommer att köra Rally Anderslöv med de begränsningar på 100 deltagare som tillståndet kräver, förklarar Mattsson.

Än har det vad jag förstår inte lämnats exakt besked om hur ”deltagare” definieras i rally, räknas till exempel även publik och servicepersonal in, men lite logiskt så kan det innebära att 50 bilar tillåts starta den 3 juli i premiären för Bilsport Rallycup 2021. Senast det begav sig här nere var i slutet av oktober förra året, även då med Trelleborgs MK som arrangör och Hässleholms MK:s Subaruprofil Ingvar Andersson vinnare.

    Foto: Tommy Svensson.

    Lite av en cirkel som sluts av Mattsson och hans kompisar alltså. Tävlingsinbjudan släpptes i eftermiddags.

    *

    Lyftes en del ögonbryn när Kevin Hansen presenterades som en av förarna i Team Hansens satsning på årets World RX. Däremot nämndes inte med ord vad världsmästaren 2019 Timmy Hansen planerade för året. Enda konkreta var att fullfölja Extreme E där han ligger fyra i hop med brittiskan Catie Munnings. Men idag skingrades dimmorna och Timmy hoppar föga överraskande in i andrabilen vid sidan av Kevin. Timmy förklarar att hans plats teamet aldrig kännas garanterad under de fem år som föräldrarna Kenneth och Susann drivit teamet och att han därför är mycket tacksam över att återigen få chansen att köra Peugeot 208 WRX.

    Rallycross har altid varit i mitt blod från den dag jag föddes så sjävklart vill jag fortsätta tävlad här, förklarar Timmy nöjt.

    Detta blir åttonde säsongen i Rallycross-VM i denna som han menar väldigt svårtippade omgång. Det enda han är säker på är att teamets bilar är bättre i år än fjol.

    Jag tror vi har en bra chans på segrar och även att återigen bli världsmästare, men vi får se hur det går!

    World och även Euro RX startar i Spanien och  Barcelona den 23-24 juli medan Höljes nu är framflyttat till den 20-22 augusti.

    *

    Medan Rally-SM fortfarande inte drar ingång förrän i mitten av augusti och då i nuläget i ett smittlägesosäkert Värmland så är ”SM” eller Finska Mästerskapet långt inne i sin serie. Nästa helg är det ny grustävling med ”Ostrobothnia Ralli” utanför Seinäjoki och med 128 anmälda. Leder gör Teemu Asunmaa och nu på hemmaplan med automatik blir storfavori.  Imorgon körs Korpilahden Kesäralli med 244 godkända och Jari-Matti Latvala-Juho Hänninen som favorit.

    Foto: Merita Mäkinen

    *

    Länge har det ryktats om en Rally2-bil från Toyota för att kunna ta upp kampen med Skoda, Hyundai, Ford och Citroën men än har ingen ”Yaris-light” rullat ut från fabriken i Jyväskylä. Trots detta blir det världspremiär för en sådan i ERC:s första deltävling, Rally Poland när fransmannen Victor Cartier är en av sju startade i klassen ERC2.

    Foto: erc-com

    En klass som tillåter så kallade kitcar-byggen och det är en sådan i Yaris-kostym som Cartier ska köra. Andra i klassen med samma tänk kör Suzuki Swift en likadan bil som dansken Kenneth Madsen är framgångsrik med på dansk mark. 24-årige Cartier förklarar att han inte har budget varken för att köpa eller hyra en Rally2-bil för att kunna utvecklas som förare. Därför ser han Rally2-Kit-bilar som ett bra mellansteg mellan Rally2 och 2WD-bilarna i Rally4. Med en nyligen avslutad utbildning som ingenjör och teknisk designer var det även lockande att själva kunna plocka i hop en bil med redan befintlig drivlina. Det är också detta som är bilens svaga punkt medger Cartier.

    Jag hoppas att väghållningen kommer att göra skillnad till min fördel då motion skaparen del effekt i jämförelse med en Rally2-bil, förklarar han.

    Tilläggas kan att Toyota Yaris Rally2-Kit bygger på samma idé som den Audi A1 som Mattias Ekström lanserade i våras. 

    *

    Spännande är också att en helt ny R5-bil också gör debut i Rally Poland och detta med brittiskan Nabila Tejpar som förare.

    Foto. erc.com

    Det är Proton Iriz R5 som gör internationell debut i Polen med den 27-årige och ändå ganska erfarna Tejpar bakom ratten och Matt Edward som kartläsare. Med runt 50 starter i ryggen, merparten i R2-versioner av Ford och Peugeot  blir detta 4WD-debut i större sammanhang. Till Rally Poland tillkom även förare som bara kör Polska Mästerskapet vilka är knappt trettio till antalet.

    *

    En som återkopplade efter gårdagens inlägg om entré för rallypubliken var Asarums David Pettersson som skriver: ”Vi testade exakt det under Rally Blekinge SM 2019 med frivillig entré  50 kr. Vi satte bara upp skyltar på de stora tillfartsvägarna och på/mitt i ”kända” svängar.  Tror detta inbringa 3200kr och då var det bara ett test utan att det gick åt någon personal.  Nu har vi inte kört efter detta, men det kan vara värt att prova igen!”.

    *

    En annan sak som det snackats en del om efter Rally Italia di Sardegna är detta att sista dagen blev en enda lång gäspning. Så klart förutom i WRC2 där det var strid på kniven ända in i kaklet mellan Jari Huttunen och Mads Østberg och så klart en avslutning som man önskar att alla klasser och tävlingar hade.

    Foto: M-Sport Poland

    SMK Hörbys rallyprofil Kenneth Rittbo har funderat en del på detta och menar att man borde ta efter poängfördelningen i Junior-WRC, främst då poäng för sträckseger.

    Men inte så tokigt som i J-WRC där en förare som brutit sedan utan tanke på att behöva köra på säkerhet för att komma i mål, kan ladda fullt för att enbart vinna sträckpoäng. Rent teoretiskt kan en sådan förare plocka nästan lika många poäng som den som vinner får för sin seger!

    Ändå menar Kenneth att stommen i systemet är rätt, men att det behöver justeras.

    Förare som bryter och startar om får inte räkna poäng efter omstart medan de poäng han fått före får tillgodoräknas. Men om en omstartande förare vinner en sträcka då går inte sträckpoängen med automatik till den näst snabbaste, utan det blir bara en nolla i kolumnen för alla.

    Onekligen en intressant tanke, frågan är bara om WRC-promotorn tänder på densamme…

    *

    Då blir det återigen en bloggfri lördag då andra åtagande sätter stopp, men vi ses på söndag. Trevlig helg.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.