Grönholm vill ha ersättning av M-Sport, Åkesson-Karlsson tog guld i Grus SM, Bilsport RC inleder på Söderslätt, SRC kommer söderut 2023, tungt för Ida på Sardinien, Østberg trea i Ungern och CE Dealer Team har det jobbigt på Spa!

Blogg

I Rally Finland lyckades Marcus Grönholm dra ihop så mycket euro från sponsorer att Jari Huttunen kom till start med en Rally1 Fiesta. Tråkigt nog drabbades han av tekniska problem (inte helt okänt hos M-Sport) och fick därför aldrig någon riktigt schyst chans att visa vad han går för. Nu accepterade inte Grönholm att teamet inte levererade den vara som var överenskommet utan krävde därför ersättning från Cumbria för detta. Foto. Huttunen Racing

Någon sådan har dock ännu inte kommit förklarar Marcus för rallit.fi.

Det har varit ganska tyst så vi får se!

    Nu är Huttunen anmäld i Spanien av M-Sport i WRC2 och då lär den tvåfaldige världsmästaren pressa teamchef Richard Millener på en förklaring även om den kanske inte lär betyda så mycket..

    M-Sports situation är som den är och de är lite tajta ekonomiskt, säger Grönholm.

    Han verkar också tämligen klar över att det är svårt att klämma pengar ur en mer eller mindre tom kassakista. Istället står nog hoppet till rabatterad start i kanske Rally Sweden vilket ur svensk synvinkel  skulle vara väldigt  positivt. Ryktet vill även placera Ott Tänak hos M-Sport Ford till nästa år och då krävs det nog att Ford spottar in mer pengar i teamet för att täcka den utgiften. Men samtidigt kanske också helt avgörande att få in en snabb och stabil förare som kan visa att bilarna från Dovenby Hall inte är sämre än konkurrenterna?

    *

    Idag var det final i Grus SM med Rally Xplosion i Västerås där Jonas Åkesson/Nellie Karlsson tog Team Nybes Skoda R5 till seger både i tävlingen och totalt i SM-klassen för 4WD.

    Foto: Rally SM

    Den som hängde på allra bäst var familjen Sandell, Patrik och Linnea som kom i mål med sin Skoda bara 2,3 sekunder efter blekingen. Nybes Albin Nordh går från klarhet till klarhet och körde in som trea i par med Christoffer Bäck, 4,5 sekunder efter teamkollegan i topp.  Som fyra i Västerås kom C och hemmaföraren Martin Enlund/Christer Carlsson med Ford Fiesta. Åkessons vassaste utmanare om guldet var Mattias Adielsson/Maja Bengtsson men dom fick avbryta när förarens bihålor gjorde sig alltför påminda. I ”Grupp H 4WD” var Ronnie Jakobsson/Tim Liljegren, Kolsva vassast med sin Mitsubishi. Men bara 3,3 efter var Jonna Eson Brådhe/Christoffer Haglund, Mitsubishi R5 vilket  räcker till SM-silver. Magnus Karlsson/Jonas Sandberg, Norrköpings MK och Saab kan titulera sig Svenska Mästare även om det bara blev en tredje plats i finalen. Medalj att vänta har även Grännas Tobias Pettersson/Åke Kjellgren som slutade tvåa i dag.

    Foto. A Carlsson Motorsport

    Någon sådan blir det dock inte för dagens vinnare Adam Carlsson/Robin Norling från Nyköping. Deras Opel kitcar var 2,7 sekunder snabbare än Petterssons Golf. I Standard kom bara fyra bilar till start och där Fagerstas Nils Strömgren/Elisabeth Pettersson med BMW var snabbast. Därmed blev också RM-pallen som den  var före finalen med Emil Friman, Vetlanda i topp följd av Älmhults Rasmus Bengtsson och som trea SMK Hörbys Golf-åkare Christian Tranström.

     2WD
    1. Magnus Karlsson, Norrköpings MK
    2. Tobias Pettersson, Gränna MK
    3. Tomas Pettersson, Fagersta MK

     4WD
    1. Jonas Åkesson, Karlskrona AK
    2. Jonna Eson Brådhe SMK Nyköping
    3. Mattias Adielsson, Göteborgs MF

    *

    Först ut att presentera planer för 2023 var Roger Rooth och Bilsport Rallycup med sina åtta deltävlingar.

    Foto: Henric Åkeson

    Premiär på Söderslätt med Rally Anderslöv den 25 mars och sedvanlig final i Nässjö med Novemberskölden första helgen i november.

    Kalender 2023:

    1: Rally Anderslöv, Trelleborgs MK, 25/3.

    2: Rally Karlshamn, Asarums MS, 22/4.

    3: Vilda Ryd Racet, Ryds MK, 13/5.

    4: Gruvrundan, Åtvidabergs MK, 3/6. 

    5: Semesterturen, S:a Sunnerbos MK, 1/7.

    6: Klappjakten, Ydre MK, 16/9. 

    7: Gullaboknixen, Gullabo RC, 21/10.

    8: Novemberskölden, Nässjö MK, 4/11.

    *

    Inte långt efter kom 10-års firande  Svenska RallyCupen med sina sex deltävlingar. 

    Vi har haft flertalet intresserade klubbar men pusslet har ändå inte varit lätt, med en tillbakablick av årets säsongen och rådfrågning av tävlande är mångas önskan en mer utspridd kalender, max en tävling per månad säger många och nu har vi nästan nått dit, förklarar Jeremias Ericsson.

    SRC har tagit til sig läget och sänkt ribban till ”bara” sex deltävlingar.

    Foto. Tommy Svensson

    Vi måste ge tävlande chansen att ha råd att tävla på hög nivå om fina priser, men också för att arrangörer ska kunna lägga grunden i stabila startfält gäller det att tänka till. Vi har tvingats tacka nej till flera duktiga arrangörer men också fått hälsa en för cupen ny arrangör in i 2023, säger Christer Nystrand.

    Tror att det är första gången som cupen kliver över gränsen och lite utmanar SSRC genom att köra en deltävling i Småland. Den 2:e september besöker man Vimmerby MS och Emiltrofén.

    Klubben är van vid stora startfält, arrangerat distrikts och cuptävlingar genom åren. De har också varit värd för Midnattssolsrallyt på senare tid och är en engagerad klubb, förklarar Ericsson.

    Svenska RallyCupen 2023:

    6/5: Götenerundan, Götene MK.

    3/6: Gästabudstrofén, SMK Nyköping.

    5/8: Kullingtrofén, Kullings MS.

    2/9: Emiltrofén, Vimmerby MS.

    23/9: EMK-Kannan, Eskilstuna MK.

    21/10: Marknadsnatta, Västra Östergötlands MK.

    Nu väntar vi bara på att Rally-SM presenterar sina tre serier för 2023 vilket egentligen borde ha varit de som öppnade kalendern…

    *

    Efter två körda sträckor på Sardinien och Rally Terra Sarda går det tungt för holländaren Henk Bakkenes och Ida Lidebjer Granberg. Sist i klassen på bägge sträckorna ger också samma placering i Rally2/R5-klassen. Nästan tre minuter skiljer till ledande Hayden Paddon/Hudson Jared, Hyundai R5. Tvåa totalt är Nil Solans, 10,9 efter ”The Kiwi”. Tungt även för dansken Simon Vallentin Hansen/Sarah Haulrik som är placeringen totalt efter Benk/Granberg med Mitsubishi R4.

    *

    I Ungerska mästerskapet har Mads Østberg/Patrik Barth det också lite jobbigt och ligger trea efter sex sträckor. Deras Citroën har 2,3 sekunder upp till ledande Miklos Csomos men bara 0,2 till tvåan Ferenc Vince jun, båda med Skoda R5.

    *

    Spa Franchorchamps har World RX kommit till ”Progression” och det är inte svårt att inse att att varken Klara AnderssonNiclas Grönholm eller CE Dealer Team lyckats rida på succévågen från Portugal. I detta sista heat före semifinalerna slutade Grönholm med ”DNF” medan det var ännu tuffare för Klara som hade ”DNS”.

    Foto: CE Dealer Team

    Istället var det Timmy Hansen som var snabbast med Johan Kristoffersson tätt i hasorna. I andra heatet var det lillebror Kevin som toppade före René Münich. I Euro RX har man ännu inte nått så här långt men i sista heatet före ”Progression” är det nykorade Europamästaren Anton Marklund som vill mest med sin Hyundai. Efter honom följer Janis Bumanis med Enzo Ide som trea. Skånskt på 12:e plats med Team Skåabs Stefan Kristensson och som tia finns Peter Hedström. Mellan de blågula flaggorna viftar en rödvit på Ulrik Linnemans Fiesta.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com