Grönholm straffade "Super-Johan", publikfritt i Turkiet, hemligt i Ypres, tung helg för Eric"39", Dahlgren vann och kraschade samt lite tävlingsuppsop!

Blogg

Full pott i går men idag gick det lite tyngre för VM-ledande Johan Kristoffersson. Det ”tunga” inleddes med en missad ”Q-seger” och sedan blev det ”bara” en fjärde plats i finalen efter en våldsam kubbning över mållinjen. Först tog Johan starten (som vanligt) men  bakifrån kom Niclas Grönholm och som även pressade sin Hyundai förbi Polon.

Foto: World RX Tom Banks

Medan Grönhom och Mattias Ekström valde att ta jokern på sista varvet gjorde Johan detta redan på varv tre och såg länge ut som en blivande vinnare. Men så blev det inte, då bägge de andra kom ut precis före Polon som istället blev inblandad i en sammanstötning som förpassade honom ner till fjärde plats när Timur Timerzyanov smet i luckan. Trots detta är ändå Johan i fortsatt topp, 17 poäng före Ekström och så Grönholm som ny trea, 35 poäng upp till ”Super-Johan”.

    Jag höll mig lugn och försökte att inte göra några misstag, berättade Grönholm efter segern.

    Det blev ändå några misstag men de var inte så stora…

    Bröderna Hansen hade inte marginalerna på sin sida och Kevin missade även att ta sig till final. Detta lyckades däremot Timmy göra men här blev det placeringen bakom Polon. Därmed är nu Timmy fyra och Kevin femma i totalen inför nästa stopp som även det är nära hemma för ”di svenske”, i Lettland och Riga om tre veckor.

    *

    På fredag rullar åter WRC-cirkusen igång med Rally Estonia och då med begränsade möjligheter för publik att följa rallyt live. Bara en bråkdel biljetter har släppts mot vad som normalt hade varit att vänta när de rallytokiga estländarna nu för första gången skulle få se nationalikonen Ott Tänak på sina ”home stages”. Men ändå släpps det in publik i starkt kontrollerad och begränsad omfattning vilket inte kommer att ske i nästa deltävling Rally Turkey. Här blir det för första gången i historien som ett VM-rally kommer att köras publikfritt hur nu detta ska kunna fungera i verkligheten? Redan tidigare har arrangören haft svårt att kontrollera åskådare kring Marmaris trots stora insatser av både polis, militär och egna funktionärer. Hur dessa nu ska lyckas hindra samma rallyfans från att längs milslånga sträckor ta sig in för att följa rallyt vid vägkanten blir spännande att se…

    *

    Än har det inget komma något liknade besked från Belgien som är ett av Europas hårdast drabbade länder av Covid-19. Oavsett, så blir onekligen Ypres Rally Belgium en utmaning för hela WRC-gänget, bortsett från hemmaidolen Thierry Neuville som har kört åtskilliga mil på de svårkörda asfaltsträckorna och även Craig Breen som vann här i fjol. Samma sak i WRC2/WRC3 där merparten av förarna har ingen eller liten erfarenhet av detta rally. Men någon av teamen har valt att toppa upp inför utmaningen avslöjar Hyundai-chefen och tillika medarrangören av Ypres, Alain Penasse.

    Ett team har varit smarta och redan gjort klart med Freddy Loix, men vilket avslöjar jag inte, berättar Penasse hemlighetsfullt.

    Foto: Skoda Motorsport

    Att detta är ett smart drag är uppenbart då ”Lucky Freddy” vunnit rallyt hela elva gånger och som pricken över i, även tagit totalt 113 sträcksegrar. Närmast till hands är Skoda Motorsport som har ett fungerande samarbete redan i dag med Loix och senaste segern, 2016  tog han i en Skoda. Men när så nyheten kommer från Penasse skulle det inte förvåna om det blir en Hyundai i20 R5 för snart 50-årige Freddy…  

    *

     Det blev tunga 135 mil från Skellefteå hem till Broby för Eric ”39” Nilsson efter en katastrofhelg i V8 Thundercars. Redan i kvalen fattades fart hos Eric i Memphis Racings Chevrolet Camaro och skithelgen hade ändå precis börjat. När det sedan blev dags för Race1 körde Eric bara sex varav innan han åkte av asfalten på Drive Center Arena i Fällfors. Dessutom så kraftigt att mekanikerna insåg det omöjliga att få ordning på bilen till Race 2, så det vara bara att lasta och åka hem. Pappa Peter bekräftar att Eric hade svårt att hitta rätt set up och få grepp på det omväxlande underlaget på den nya banan.

    Sedan i racet laddade Eric kanske lite för mycket och kraschade hårt i muren med baken först och som sedan även vände in fronten, berättar Peter och bara att inse, ”game over”.

    På vägen hem till Broby funderas det nu över fortsättningen av säsongen.

    Först när vi mätt upp bilen kan vi se hur stora skadorna är. Förhoppningsvis är dom inte för stora, utan att budgeten ska klara även detta…

    Foto: V8 Thundercars

    Nu ryckte Daniel Andersson ifrån med 50 nya friska poäng i junior-klassen samtidigt som Eric nollade. Annars var det Dennis Strandberg som länge såg ut att få raka motsvarigheten till Eric, en kanonhelg efter seger i Race 1. Men i andra heatet var han två tiondels sekund från seger efter att motorn bluddrat till precis före målgång vilket gjorde att Freddie Hemborg kunde passera. Trots en seger och en andra plats lyckades inte Dennis avancera i tabellen utan ligger kvar som trea medan Sebastian Arenram är i fortsatt ledning med Freddie Hemborg som tvåa. Fast nu har marginalen krympt och bara sju poäng skiljer mellan honom och Hemborg.

    -– Det är trevligt, varje helg man leder är en seger. Jag hade lite tekniska problem under träningarna och hade svårt att få till bilen men till kvalet fungerade allt, berättade Arenram efter sin tvåa-trea helg.

    Nu har V8-gänget tid att slicka sår och rikta bilar innan nästa tävling som är på Mantorp och då inte förrän 2-3 oktober.

    *

    Foto: PWR Racing

    Det blev hemmafavoriten Robert Dahlgren som dominerade i Fällfors när även STCC TCR Scandinavia körde. Två segrar men även en krasch innebär dock att det är Dahlgren i topp efter seriens tredje tävling.  I första heatet var PWR Racing-föraren tämligen ohotad men i heat två uppvaktade Tobias Brink hårt men det blev ändå seger. Men i dagens avslutning blev det tvärstopp redan på första varvet berättar Dahlgren.

    – Allt gick precis så bra det kunde gå fram till kraschen. Tyvärr var det ett eget misstag, jag tittade i backspegeln och när jag tittade fram igen hade jag solen i ögonen och missbedömde bromspunkten.

    Foto: PWR Racing

    Extra jobbigt var att han drog med sig fler bilar i misstaget.

    Väldigt tråkigt att det drabbade Oliver Söderström, jag försökte väja, men det gick inte…

    Fot0: Anders Helgesson

    Eslövs Tobias Brink hade en bra helg även om det inte blev någon seger men placeringarna 2-2-3 gjorde ändå hemresan lätt.

      Helgens poängskörd känns oerhört bra. Vi hade tre riktigt bra tävlingar med mycket omkörningar. Däremot är jag trött på att vara tvåa i mål, det är dags att kliva högst upp på pallen inför nästa tävling på Mantorp Park, hälsar Brink.

    Nykomlingen Mikael Karlsson startade tvåa i  sista heatet med sin Golf GTI TCR och tog ledningen in i första kurvan medan Brink pressade men kom inte närmare än tre tiondelar.

    Det här var sjukt häftigt. En seger var målbilden när vi gav oss an det här projektet. Teamet har jobbat stenhårt i helgen och de är verkligen värda det här, jublade Karlsson efter sin första seger.

    Brink Motorsport-föraren Hannes Morin var bästa poängplockare av juniorerna med en pallplats i sista tävlingen och närmade sig Oliver Söderström i poängtabellen vilket gladde honom..

    Jag är så nöjd! 

    Robert Dahlgren leder mästerskapet på 100 poäng med Rob Huff och Tobias Brink på delad andraplats med 88 poäng. Oliver Söderström som ledde mästerskapet inför helgen tappade ned till fjärde plats på 84 poäng. Lestrup Racing Team leder fortsatt teammästerskapet på 172 poäng. Brink Motorsport ligger tvåa på 141 poäng. 

    *

    I går besökte Prins Carl Philip Eskilstuna där det skulle kartingtävlas om hans ”Pokal”. Från detta rapporterar Pierre Skytt, ”Det blev en blöt lördag i Eskilstuna på Gröndals Motorstadion. Den anläggning som är SMK Södermanlands bas, där Speedwaylaget Smederna har sin hemmabana, där bygget av en fullskalig racingbanan håller på att byggas. Det blev ett kortare uppehåll i tävlingarna när det tyngsta regnet föll över ”Smedstan” men tidsschemat hölls skapligt ändå. Intresset var tydligen större i Eskilstuna än när man de 7 tidigare åren haft arrangemanget i Lidköping. Tävlingarna var våta och underhållande trots att de allra flesta lyckades hålla sig på banan. I De tyngsta klasserna Rotax DD2 kom Uppsalatjejen Mathilda Olsson att dra det längsta strået. Hon tog pole och lyckades hålla hela fältet bakom sig hela racet.

    Foto: Pierre Skytt

    – Jag inser inte själv att jag är snabb på vått underlag, men att lyckas dra ifrån övriga fältet var riktigt roligt, sa Mathilda efter målgång.

    I Rotax Max kom Prins Carl Philip  själv till start men hade inga förväntningar på sig själv.

    -Nej, jag tävlar bara mot mig själv och hoppas jag kan förbättra mina tider under dagen, sa Carl-Philip innan start.

    Även om han slutade på en blygsam placering så fick han äran att dela ut pokalen till Kenneth Hildebrand som var dagens snabbaste man i regnet.

    Foto: Pierre Skytt

    Kristianstads Benjamin Jalmgård slutade tvåa i Micro trots att pappa Patric och farfar Peter drevat om karten i tidskvalet vilket enligt Benjamin  gjorde bilen långsam.

    – Nu har vi drevat tillbaka igen, berättade en glad och pappa och la även till.

    – Eskilstuna ska ha stor eloge för det här fina arrangemanget, välplanerat.

    Regnet höll i sig men glädjen i att tävla och ha roligt överglänste de mörka molnen.

    *

    Det blev extremt hårt i Hallstahammars ”Brukssvängen” där med skrällseger genom Appendix K-åkande Mikael Wisti/Oscars Myrland, Fagersta. Med sin Volvo 240 lyckades han ta sig runt de fyra sträckorna på en tid som var i mål 0,8 sekund bättre än snabbaste 4WD. Där skilde skilde sedan en enda tiondel mellan klassvinnaren Kolsvas Joakim Björnsson/Ida Lidebjer Granberg och Borlänges Anders Wänn/Monica Israelsson, båda i Mitsubishi. Även tvåan i den 25 bilar stora Appendix K-klasen, Anders och Emil Nilsson var bra på det med sin GSi Kadett. Arbogaparet slutade även femma totalt och och bara en enda Grupp H-bil rådde på ”gamlingarna nämligen Fagerstas Håkan Långkvist/Johnny Östmark.

    *

    I Linköping kördes ”Sviestadsträffen” och där Jari Saarinen/Jörgen Fornander motsvarade förväntningarna med den nya Skoda R5. Men tvåan från hemmaklubben Johan och Pontus Eklöv pressade på bra och var bara knappt nio sekunder bak. Bästa 2WD bestod av Magnus och Mikael Karlsson som klippte imponerade skalper med Saab 9-3:an. Att med en Saab åka ifrån ursnabbe Daniel Wall imponerar och nu blev Wall faktiskt bara fyra. Före sig hade han på andra plats Andreas Wilke/Richard Bränning och som trea en rejäl överraskning  i f.d ungdomsåkaren Calle Carlberg från Nässjö. I R2-Fiestan satt Joakim Thorn till höger. 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Har varit lite oklart med de sista tävlingarnas datum i Södra BF Sturups Sprinten som arrangeras av Svedala MK har tävlingsdatum den 10 oktober och inget annat. Därefter följer Falsterbo Rallysprint, Trelleborgs MK den 24 oktober och så avslutas 2020 med Temahallen Grussprint i Hässleholm den 31 oktober. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se