Greensmith är kritisk men vill fortsätta hos M-Sport Ford, Sunninen och Kristensson i Ypres, ERC intar Rom i helgen, Mats Jonsson ska vara med på VM-listan, drömsträcka väntar i Vara och Tysklands bidrag i World RX flyttas fram...

Blogg

Att varken Gus Greensmith eller Teemu Sunninen i M-Sport Ford var helt nöjda med sin WRC-Fiestor under Rally Estonia undgick knappast någon. Först med strul var britten när han plötsligt på fredagen bara styrde åt sidan med tekniska problem. Inte många sträckor senare började även Sunninens bil att konstra, dock inte värre än att han klarade sig utan att att behöva starta om som Greensmith fick göra.  Riktigt vad som är problemet har inte framkommit, vissa säger att det är vattenpumpen som inte håller måttet andra att det är elektroniken som styr gasen man inte får rätt på.

Foto: M-Sport Ford

Hur som helst så sammanfattade Greensmith läget efter SS3 med sin korta kommentar.

    – Bilen står mig upp i halsen!

    Nu har det gått så långt att han ställer krav på M-Sport Ford och säger till DirtFish att han vill ha reducerat sina kostnader till nästa år om företaget inte levererar en bil som fungerar i resterande tävlingar. Greensmith har varit teamet troget nästa hela sin karriär och de första starterna med Nissan Micra i början av karriären för åtta år sedan räknas knappast.  Sedan i fjol har han gjort 13 starter med WRC-bilen och menar att utvecklingskurvan går uppåt men när bilen krånglar, är det svårt att bibehålla denna. Ändå hoppas han på att kunna köra nya hybridbilen till nästa år och menar.

    Kanske kan vi redan  i slutet av det är året stå på pallen…

    Genom familjeföretaget Crown Oil pumpar Greensmith enligt uppgift in runt 20 miljoner kronor i M-Sport Ford per säsong. Ett kassatillskott som är väldigt viktigt för företaget i Cumbria och skulle han nu välja något annat sätt att spendera pengarna skulle det onekligen märkas hos Ford-teamet. Samtidigt är han medveten att meriterna inte räcker till för att av egen kraft, utmana om platser hos Toyota eller Hyundai. Egentligen är det lite Moment 22 över situationen då M-Sport Ford i verkligheten är enda alternativet om han tror på en start i Rally Monte Carlo i januari. Greensmith är förstås medveten om läget och tonar mot slutet av intervjun, ner kritiken. 

    Alla vet att M-Sport vet att bygga snabba bilar, i synnerhet i början med nytt reglemente och jag har redan kört 2022-bilen vilket jag ändå tror kan vara viktigt, men vi får se hur det går! 

    Greensmiths trumfkort är så klart Crown Oil annars är där många andra som knackar på Malcolm Wilsons dörr.  Hårdast gör nog Andreas Mikkelsen som vid flera tillfälle sagt sig ha förhoppningar att få köra Fiesta 2022. Men bakom på trappan trängs de för närvarande kontraktlösa kollegorna Craig Breen, Dani Sordo, Esapekka Lappi och så klart även Sunninen. Alla med klart digrare meritlista än Greensmith däremot ack så viktigt när vi snackar M-Sport, inte med samma ekonomiska muskler.

    *

    I nästa tävling Renties Ypres Rally Belgium blir det Adrien Fourmaux som tar över bilen som Sunninen körde i Estland vilket samtidigt då gör finnländaren till teamkompis med Tom Kristensson i WRC2. För Sunninen blir detta tredje starten med Rally2-Fiesta och i de två första ( Kroatien och Portugal) har det blivit dubbla andra platser ihop med Mikko Markkula. Även Fourmaux har muskler när det kommer till plånboken i form av FFSA (Franska Bilsportförbundet). Därifrån är man beredd att satsa mycket för att säkra en arvtagare till Loeb och Ogier och för närvarande står hoppen då till Fourmaux och Hyundais Pierre-Louis Loubet.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Det är i ljuset av dessa ”stora elefanter” man ska försöka få in Tom Kristensson från Hörby. Lite skillnad att som för Tom dra en WRC2-säsong helt på egen hand, så klart med många trogna samarbetspartners men ändå ljusår från vad konkurrenterna har bakom sig. Ingen skugga över Svensk Bilsport som inte på något vis kan mäta sig med motsvarigheten i Paris när det gäller ekonomi. Att som Tom ändå vara med och nästan utmana är otroligt imponerande och jämförelsen med humlan som enligt naturlagarna inte kan flyga men ändå gör så, är i sammanhanget väldigt passande.

    *

    På lördag är det deltävling tre i ERC, Rally di Roma Capitale och ett av seriens mest spektakulära rallyn med sina krokiga asfaltsträckor runt den italienska huvudstaden. Vill minnas att det var en tävling som Tom Kristensson och Henrik Appelskog båda gillade skarpt  när man körde här 2018. Då som en del av ADAC Opel Rallye Junior Team och deras Opel Adam R2 bar dem till en andra plats i klassen efter teamkompisen Martins Sesks. Foto: Opel Motorsport

    Då fanns även Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg på plats med Skoda R5 vilket gav en tredje palts i klassen ”Juniors U. 28”. Nu har båda andra saker att fokusera på och en enda svensk flagga finns vilken sitter på Ole Christian Veibys privata Hyundai där Jonas Andersson sköter notläsandet. Efter den hårda FIA-uteslutningen i Portugal är nu ERC det bästa som Veiby/Andersson kan köra eftersom WRC är stängt och om paret lyckas ta sig upp på pallen, då har man absolut gjort en stark insats då motståndet är starkt. Föst ut är succémannen från Estland Alexey Lukyanuk och detta i egenskap av ledare i ERC.  I Rom är det återigen C3 Rally 2 som gäller för honom och hans kartis Alexey Arnautov.

    Foto: Skoda Motorsport

    Direkt bak #1 är det Andreas Mikkelsen/Ola Fløene med Toksport WRT:s Skoda. Mellan dom och den ryska ledaren skiljer nio poäng vilket Mikkelsen absolut hoppas ska vara mindre på söndag eftermiddag. Frågan är om inte fjärde placerade och ursnabbe  Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov är största hotet mot de två som går ut först. En annan fråga är vilken Polo R5 han ska köra i helgen med tanke på den tunga rullningen i Estland?  Rally Estonia-tvåan Craig Breen/Paul Nagle är inte heller ett namn som kan räknas bort även om han sitter i en ”gammal” R5-Hyundai. 

    Foto: Hyundai Motorsport

    Att börja räkna upp favoriter är nästan omöjligt då hela italienska elitgänget kör eftersom rallyt även ingår i det inhemska mästerskapet med högsta koefficient och totalt ingår över 50 R5/Rally2-bilar i startfältet. Bland de sista i den samlingen kör japanen Hiroki Arai som tidgare ingick ihop med Takamoto Katsuta i Tommi Mäkinens finska ”rallyskola”. I klassen för Rally3-bilar är det bara tre startande och där då Oscar Solberg/Dale Furniss gör sin andra start. Rallyt körs med bara tre sträckor under lördagen som alla går två gånger. Tuffare på söndagen med sju sträckor där tre körs dubbelt, vilket gör totalt 123 kilometer specialsträcka.

    *

    Min uppräkning av svenska/norska VM-vinnare kontra de finska gav upphov till mycket snack i stugorna. Att jag helt glömde bort Anders Kullängs Opel-seger i ”Svenska” har jag redan ”pudlat” om. Däremot har jag inte gjort samma sak angående Mats Jonssons vara eller icke vara på samma lista. Naturligtvis skulle jag ”googlat” mer i saken men då jag oftast tar saker på ”volley” trodde jag att hjärnkontoret var i fas med historien men så var det inte. Jag valde att bara plocka fram förare som vunnit när det varit ”Fullt VM” alltså både för Förare och Märke. Minns också att i början av 90-talet var det svajigt med statusen i Karlstad och ett år kan inte säga exakt vilket, var det bara VM-för den tunna F2-klassen.  

    Foto: Tommy Svensson

    Men när huvudpersonen själv, alltså Mats Jonsson tar kontakt och benar ut problematiken så är det bara att blotta strupen.

    När jag och Lars Bäckman vann 1993 så var det full VM-status, slår Jonsson fast och fortsätter. 

    -Vi körde för det svenska Toyota-teamet men hade uppbackning av tyskarna som hade Didier Auriol och Juha Kankkunen i sina bilar.

    Att det blev en tuff fajt om segern minns Mats tydligt och hade inte Colin McRae då med Subaru tappat mycket på sista sträckan ”Långjohanstorp” kunde utgången blivit en annan.

    Vi vann till slut med 13 sekunder till Kankkunen och så blev McRae trea och därmed var också mitt livs största framgång klar, minns Mats.

    När man då lägger till Mats seger med Kullängs så blir det plötsligt sju svenska VM-vinnare mot Finlands 17.

    Ser ändå mycket bättre ut med sju än fem, det är ju nästan hälften mot deras, konstaterar Mats med ett skratt.

    Ännu bättre är att Mats nästan är ensam i resultatlistan från 1993 om att forfarande vara aktiv som rallyförare. Andra namn som än idag glimtar till i startlistor är Björn ”Nalle” Johansson, (Mazda), Arne Rådström (Audi) och Lars Storm (Peugeot). Men så sent som i fredags tog värmlänningen segern i premiären för Grus SM i Älmhult, respekt!

    *

    Nästa deltävling i Grus SM körs i Vara den 7 augusti och i dag är där 44 anmälda till ”Optimera Rallyt”. Fortsatt lite klent intresse och på söndag den 25 juli stänger anmälan.

    Foto: JC Rallypics

    Allra klenast är det i ”Int.4WD” där enbart Team Nybes Christoffer Haglund/Niclas Edvardsson är anmäld med Skodan. Fler namn syns i ”Nat. 2WD”där mer än halva startfältet kör, 25 bilar.  Vara MK kommer att använda en välkänd och mycket omtyckt sträcka berättar tävlingsledare Tord Andersson.

    Foto: Stockhems Foto

    Sträckan vi använder är 7,5 kilometer som vi kör två gånger. Man kan väl säga att den är av småländsk karaktär i början då den är väldigt krokig  sedan lite snabbare över två gårdsplaner. Vi kan säga att sträckan har allt!

    Publiken är välkommen där ett betalt program är det samma som inträdesbiljett. 

    *

    Samtidigt som det förbereds som bäst för helgens World RX 2021 i Barcelona kom där tristare besked från promotorn när man berättar att tävlingen på Nürburgring som skulle körts nästa helg flyttas fram. Anledningen är skyfallen och medföljande översvämningar i området kring banan och dessutom har räddningsstyrkor etablerat sig på banan där man både samlar drabbade boende och material för återuppbyggnad. Med detta blir Höljes nu andra deltävlingen i VM-serien den 20-22 augusti. Någon ny datum för de tyska dubbeltävlingen  är ännu inte satt men att det blir i slutet av säsongen är redan klart.  

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.