Glenn nöjd med att Rally Sweden fått grönt ljus, Loubet från Hyundai till M-Sport, Gilsoul i "BM", Mikaela och Johan bildar Extreme E-team, nytt mediagrepp, DM-klasser ska spikas, Emma ersätter Bottas i ROC och när Henning skyfflade snö...

Blogg

Om rallyvärlden drog en lättnadens suck efter gårdagens gröna ljus från Länsstyrelsen till Rally Sweden så är det nog ändå bara en smekning mot vad vd i Svensk Rallyt AB Glenn Olsson kände. Nu ser han framemot med tillförsikt inför kommande rallyfest i Umeå och säger till SVT.

Foto: Tommy Svensson

Det är pirrigt inför invigningen på Skeppsbron. Det kommer vara en väldigt trevlig stund när hela folkfesten drar igång!

    Att vägen dit har varit mödosam sticker han inte under stol med men prisar det goda samarbetet med kommun och andra partners.

    Vi har haft stora utmaningar i att hitta ett upplägg som funkar för alla parter. På så sätt har det varit en jobbig resa att hitta rätt upplägg och rätt sträckor. Vi vet vad vi måste fokusera på för att det ska gå lättare inför nästa år, säger Glenn Olsson.

    Att Covid-restriktionerna dessutom släpps lagom till rallystarten är lite av bonus för den kommande folkfesten.

    Vi ser alla fram emot att äntligen få njuta av att det blir ett evenemang. Nu har vi också lättade restriktioner som gör att vi kan planera en full folkfest på sträckorna och bjuda in rallyts världsstjärnor till Umeå, konstaterar Glenn belåtet.

    *

    Efter en tämligen stormig säsong med Hyundai som slutade med WRC i Grekland blev det tyst kring det franska löftet Pierre-Louis Loubet. Nu har han kommit ur frysboxen men inte med Hyundai utan nytt kontrakt med M-Sport Ford för 2022. Loubet körde hem WRC2 för tre år sedan och spåddes som tänkbar arvtagare till Loeb och Ogier, men riktigt så stor var inte räkmackan. På den vägen fanns många ”speed bumps” och efter Grekland såg det tämligen mörkt ut men så kom Richard Millener till undsättning. Han erbjöd (inte gratis så klart utan någon oklart vem, får upp med börsen) sju deltävlingar med Puma Rally 1 med start i  Rally Croatia. Bland de sju finns även Estland och Finland och så avslutningen i Spanien. Sjävklart är Loubet glad för möjligheten och dessutom i kanske bästa bilen för tillfället.

    Som förare vill du sitta i bästa bilen för at verkligen kunna visa vilken potential du har och det måste jag visa det här året, menar Loubet.

    -En helt avgörande säsong för mig och med M-Sport får jag allt som behövs för att visa hur snabb jag är! 

    *

    En annan som kommit ur frysboxen är Thierry Neuvilles f.d kartläsare Nicolas Gilsoul som fick kicken efter lönesamtalet med sin belgiske förare. Efter tio år ihop valde Neuville att ersätta med mindre lönekrävande Martijn Wydaeghe viltet innebar att Gilsoul åkte en enda tävling i fjol med R5-bil.

    Foto: privat

    Nu väntar däremot mer rallyn under 2022 då han ska sitta bredvid landsmannen Gino Bux och där erkänt tuffa belgiska rallymästerskapet blir huvudfokus. Efter några år med R2/Rally4-bilar byter Bux upp sig till Skoda Rally2 och enligt experter på hemmaplan också blir en som kan vara med i toppstriden i ”BM”. 

    *

    Idag presenterades Mikaela Åhlin-Kottulinsky som ”ny wingwomen” till ROC-aktuelle Johan Kristoffersson för Extreme E. Debut för de båda i Rosberg X-Racing sker om två veckor med Desert X Prix. 

    *

    Jag vill inte kalla det storm i ett vattenglas men snudd på efter att SBF i höstas beslutade att dra in de tidigare mediaackrediteringarna som sköttes av förbundet. Någon större kravlista fanns inte från SBF   vad jag förstod, utan det  räckte att betala 500 kronor i depositionsavgift för att bli och innehavare av den SBF-väst som många inbillade sig var lite ”Sesam öppna dig”. Med väst betraktade sig vissa som ”Guds gåva till sporten” men till slut nådde förnuftet hela vägen till Sollentuna och systemet skrotades. Inget konstig alls för alla som jobbar proffesionellt med media, då det inte i någon annan sport finns möjligheten att köpa sig till ackrediteringar. Från årsskiftet  gäller samma regler som i andra nöjes/sportarrangemang, att ackreditering sökes hos aktuell arrangör. Ett lovvärt initiativ har tagit av Resultatservice som i de tävlingarna man sköter anmälan med mera, även har ett formulär för att söka ackreditering. Först ut är Sandvikens MK med deltävling två i MAS Rallycup, ”Vinterpokalen” den 19 februari. Under rubriken ”Publikinformation” hittas följande. ”För att få pressackreditering behöver du anmäla och ansöka om ackreditering. 

    Gör din ansökan om press ackreditering för Vinterpokalen och fyll i blanketten 

    Fyll i blanketen och samtliga uppgifter. Blanketten är ett Google formulär. Glöm inte att trycka på ”Skicka” i slutet av dokumentet.  Anmälan skall vara inskickad senast 2022-02-16.”. 

    *

    I morgon är det dags för ”DM-möte” för Södra BF och då ett möte som sker digitalt via ”Teams”. Här ska spikas hur DM-säsongen 2022 ska bli och det som jag förstått är den stora stötestenen, är vilka bilklasser det ska tävlas i. I synnerhet inom ”asfaltgänget” råder delade meningar i frågan, där alternativen för de mer standardbetonade bilarna verkar vara en en het potatis.

    Foto: Tommy Svensson

    Tre alternativ har jag hört, en enda klass med VOC/GruppF/GruppE, att dela upp klassen i tre olika eller slutligen låta VOC/Grupp F köra i en medan Grupp E får egen klass. Att arrangörerna som helst ser färre klasser, röstar för det första alternativet är inget konstigt. Lika lite konstigt är det att VOC-åkarna inte vill blandas ihop med de betydligt modernare och vassare GruppF-bilarna. Att Grupp E är minst konkurrenskraftiga i en sammanslagen klass är också självklart så med andra ord, detta är ingen nöt man knäcker med vänsterhanden…  

    *

    Foto: ROC

    Nu närmar sig Race of Champions i Piteå med stormsteg bara timmar återstår och tack vare ett sent återbud från Valteri Bottas får Emma Kimiläinen bilda team med F1-legenden Mika Häkkiänen.  Ett kul missförstånd är att många trott att SMK Hörbys Tom Kristensson är en av deltagarna i tävlingen men så är det tyvärr inte. Istället är det något mer erfarna och namnkunniga dansken med snarlika namnet,  Tom Kristensen som med nio segrar i Le Mans 24h är en legend och som nu befinner sig i närheten av Piteå Havsbad.

    Foto: ROC

    På bilden längst till vänster tillsammans med medtävlarna Johan Kristofferson, Oliver och Petter Solberg. 

    *

    Den här helgen år 2006 kördes ”55 Uddeholm Swedish Rally” och så klart var jag på plats. Ett år med riktig vinter vilket Henning Solberg/Cato Menkerud fick känna på när de rullade med sin Peugeot 307 WRC och minns jag inte fel så var det på ”Rämmen” det hände. Bilen välte på taket och fungerade som en gigantisk snöskyffel som fyllde kupén med kall snö men med hjälp av snäll publik nåddes sträckmålet .

    Foto: Tommy Svensson

    Glömmer aldrig hur det såg ut vid mållinjen där besättningen var stelfrusna efter att ha kört ”flat out” men utan vindruta och med massor av snö som sällskap. Att modellen av Henning/Catos Peugeot har en given plats i mitt ”skrytskåp” är väl tämligen självklart. Kul också att även britter aktiva på Twitter hittat min bild från tillfället och som idag fanns i ett inägg med under rubriken ” Samla snö upp och ner”.

    *

    Trevlig helg

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.