Gersager laddad inför HGP, långt MSR tack vare förbud att använda vägar, Super Show på Gelleråsen, inställd RS i Eslöv, tunnt i Uddevalla , 33 så här långt i SSR och PG kör i Ljungby!

Blogg

 

Söndagens Hässleholms GP lär bli en ny tuff fajt mellan fjolårsvinnaren Marco Gersager och tvåan från hemmaklubben, Rolf Grybb. Nu kommer Marco och Carina Møller uppvärmda och ”race ready” direkt från lördagens ”Anderups El Rally” medan Grybb haft nästan en hel månads uppehåll sedan segern i Bilmånsson Rallysprint. Sjävklart vill Marco och Carina vinna ännu en gång på Garnisonen men ändå viktigare är ett bra resultat på Fyn och DM2. Paret ser det inte som omöjligt med totalseger när man nu tar sig an tävlingen i Assens uppvärmda genom ett par tävlingar före helgens.

Foto: Tommy Svensson

    – DM-premiären i Slagelse var en tävling där Kenneth Madsen ”var på hjemmebane” och den tävling jag var mest orolig för, berättar Marco.

    I morgon väntar en tuff utmaning då Marco via video inte känner igen sträckorna sedan tidigare.

    Vi startar från scratch och der ser ut att bjudas på några ”spændende hastighedsprøver”. 

    För publiken och HGP:s skull hoppas jag bara att sträckorna inte blir alltför spännande…

    *

    När Tävlingsinbjudan till Midnattssolsrallyt (7-9 juli) släpptes häromdagen väcktes en del frågor och främst gällande upplägget med många och långa transportsträckor där hela banan är cirka 100 mil lång varav runt 15 mil utgör de 20 specialsträckorna. Det restes frågor både hur detta rimmar med miljötänk men framförallt, hur dyra bränslekostnader som väntade för MSR-åkarna. Servicebil och rallybil räknade en ut, skulle förbruka minst 300 liter bensin och då till en kostnad av 7-8000 kronor. Till detta kommer så anmälningsavgiften på den runda jämna siffran 17 995 kronor. Att köra MSR har aldrig varit billigt och den trenden bryts absolut inte 2022.  En orsak till de långa transporterna är bland annat att de i Värmland mäktiga skogsägarna Stora Enso tagit beslut att inte längre upplåta sina vägar för motorsport.

    Foto: Tommy Svensson

    Detta problem tar även SBF:s VD Anna Nordkvist upp i sitt nyhetsbrev och skriver: Ett exempel på orosmoln som förändrar våra förutsättningar som dykt upp är att företaget Stora Enso tagit ett principbeslut om att ej upplåta deras vägar till motorsport. Svaret de gett är att de ej ”sponsrar” något som ej är hållbart, vilket tyder på både okunskap och förutfattade meningar och antaganden. Motorsporten gör sin största resa någonsin med fossilfria bränslen, elektrifieringen, CO2 utsläpp och forskningsprojekt för biologisk mångfald som påvisar exakt det motsatta vad Stora Enso säger. Vi får utbilda och informera dem om denna resa i hållbarhet.”. Anna har så klart helt rätt men detta att ”utbilda och informera”, känns lite som när någon ur regeringen ska snacka ”buset till rätta med hjälp av saft och bullar”.  Nyhetsbrevet präglas annars av optimism och där hon och så klart hela rörelsen kan glädjas åt det bästa ekonomiska utfallet någonsin. Fem miljoner plus och till detta nästan lika mycket 2020 har stärkt kassan upp till numera 9,5 miljoner. Noterar också att marknadschefen Jörgen Ekwall lämnar sin tjänst efter många år och börjar på Mantorp Park. Ekwall har även varit projektledare för bilsporten under SM-veckorna, dessutom en av de som som enligt uppgift inte gillat idéen med att blanda in SM-seriens sprintar i  de tv-sända lite ”hitte-på tävlingarna”. När det nu tas ett omtag så borde nya ansvarige sätta sig ner med SM-promotorn SRM och SVT för att inlemma SM-veckornas tävlingar i Asfalt och Grus SM:s kalendrar. Detta skulle  kunna innebära det lyft som krävs för att plocka bort lite av ”Kalle Anka-stämpeln”  för SM-veckorna…

    *

    Ett nytt grepp i MSR provas i år på rallynavet Gelleråsen Arena med ”Midnattssolsrallyt Super Show”. ”Onsdagen den 6 juli är första dagen för rallyt och då det blir en fullspäckad dag och kväll då det bjuds på årets motorfest med Midnattsolsrallyt Super Show. Upplev och njut av massa action, uppvisningar, rallybilar, mat & dryck, musik, utställningar och mycket mer. Det kommer finnas något för alla, såväl stora som små. Så boka dagen i din kalender och köp din biljett redan nu!  Ju tidigare du köper biljett desto billigare. En dag full av upplevelser du inte vill missa!”.

    Biljettpriserna varierar från billigast 195 kronor till ”VIP Biljett” för 1295 kronor. För detta får man tillträde till området med utställare, food courts, Family Fun Zone och en hel del annat som Monster Truck Show, Driftinguppvisning och som avslutning ”After Rally” med Drängarna.

    *

    Inser att jag av vissa uppfattas som ”festförstörare” när jag informerar om läget i rally men det är svårt att undvika sanningen. I dag kom ett nytt tråkigt besked när Eslövs MK enligt Resultatservice tvingas ställa in deltävling tre i RS-DM, ”AM Elteknik Rallysprint” (HGP på söndag ingår förutom i SM även i DM som deltävling två). Bara 37 ekipage var anmälda till varvloppet på Industriområdet vilket då tävlingsledningen bedömde som allt för få för att ekonomin skulle gå i hop.

    Foto: Tommy Svensson

    Nästa chans för RS-åkarna är den 22 maj när Svedala MK arrangerar ”Svedala Runt”. Inte heller här ser det alltför ljust ut, 12 anmälda med cirka 10 dagar kvar av anmälningstiden. På söndag är det dags för ”The Wilke Show” när CG som tävlingsledare ansvarar för premiären för Asfalt SM, ”Hässleholms GP”. Även om det finns ett visst mått av besvikelse över bara 70 ekipage i klassikern på ”Garnisonen” kanske han trots allt ska vara jättenöjd?

    Foto: Tommy SvenssonNu får han dessutom finbesök på söndag då Tom Kristensson byter position och istället för att intervjuas är det han som håller i mikrofonen och sköter snacket för Rally Live vid sträckmålet.

     

    *

    I morgon den 30 april stänger anmälan till SM-deltävling två, ”Uddevalla City Race” lördagen den 14 maj där det verkligen ser dystert ut med bara 20 ekipage anmälda. Nu har arrangören inte angett någon smärtgräns nedåt för hur få bilar som krävs för att ställa in blekt jag tolkar som att man kör oavsett hur litet startfält det än blir. I tävlingen har även Uddevalla BMK bjudit in ”icke SM-klassen” Appendix K men inte heller detta lockar och enbart Porsche-åkande Bo Axelsson är anmäld.

    *

    Till South Swedish Rally har det fyllts på med namn men troligen inte i den takt som tävlingsledare Kjell-Åke Jönsson hoppas. Sist in är nu Tom Kristensson och Andreas Johansson med Kowax 2BRallys Hyundai R5 vilket innebär 33 namn i listan. Jönsson önskade minst 55 SM-anmälda på söndagkväll för att ekonomin inte ska gå åt pipsvängen och i denna är ”Sydrallyt” en viktig ekonomisk pusselbit. Med för tillfället bara en anmäld så känns den räddningsplankan lite halvmurken…   

    *

    Ljungby MK hade satt 100 bilar som minimigräns för att köra ”Midsommardansen” nästa lördag och med tre bilars marginal klarade SSRC-arrangören sig från samma trista öde som Eslöv. Det som förvånar mig är att VOC Mekonomen och ”SverigeSerien” helt klart tappt fart även dom och bara 22 VOC:are är anmälda till gruspremiären. Än mer oroande för framtiden, bara fyra C-förare kör i SverigeSerien.

    Foto: Tommy Svensson.

    Ett tungt namn som anmält sig är SM-ledande PG Andersson/Anders Fredriksson men tråkigt nog enbart som föråkare i GNM:s Fiesta Rally2.

    *

    Trevlig helg!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com