Game over för Sunninen, Tänak-Mikkelsen-Rossel i topp, Oliver snabb, finns Hyundai kvar 2022?, Johan K. gör rallycomeback, pet från SBF, VEC-kalendern klar , ROC till Piteå och dyr framskärm...

Blogg

Då är WRC 2021 i gång och för Teemu Sunninen fick Rallye Monte Carlo sämsta tänkbara inledning. Sunninen fick klart med start i ett reducerat program bara för någon vecka sedan och för honom och nygamle kartisen Mikko Markkula var det viktigt att göra ett bra resultat i WRC-Fiestan. Paret inledde också bra direkt på SS1 och på ”splitten” var man fem sekunder snabbare än de övriga. Men så kom en ödesdiger snabb högerkurva där det enligt uppgift var lite halare på den vita mittlinjen, än på resten av vägen.

Foto: Okänd

Tappade linjen, slog i en jordbank och rullade sedan baklänges av vägen, förklarade en mycket besviken Sunninen.Jag är verkligen besviken och fruktansvärt tråkigt att börja säsongen på detta sätt och är så klart oerhört ledsen för teamets skull!

    Enligt uppgift skadades buren vilket gör att det inte blir någon omstart för honom, ”game over!

    *

    Börjar med att berätta att jag inte haft möjlighet att följa SVT Sports sändningar från rallyt då det i dag är ”jobbdag” för mig. Blir därför övriga informationskanaler som får hjälpa mig genom första dagen av WRC-premiären. På första sträckan kallade Ott Tänak på att hans vindrutetorkare inte fungerade som de skulle medan Sebastien Ogier klagade över sin bromsar på Toyotan. Visst är det märkligt att bilar med prislapp på runt fem miljoner, att så simpla grejor får krångla och detta redan på första sträckan. Ändå lyckades Tänak få till bästa tid på första sträckan, tre sekunder snabbare än Kalle Rovanperä och med Elfyn Evans som trea. Regerande världsmästare Ogier gled in som fyra medan Thierry Neuville med ny kartläsare fick till en femte tid, 3,9 efter sin Hyundai-kompis i topp. När så sträckan kördes andra gången var det exakt samma trio som toppade men med skillnaden natt Rovanperä bara var 0,3 efter Tänak.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Däremot tappade Evans och hade fem sekunder upp medan Neuville med nye kartläsaren Martijn Wydaeghe gick in som fyra, 12,1 efter Tänak.

    Helt ärligt, en konstig känsla men Martijn gjorde ett bra jobb och jag själv gjorde en ”OK” sträcka och fick bra känsla. Men underlaget är halt  och det är ganska”tricky”!

    Med två sträcksegrar leder Tänak rallyt med 3,3 sekunder till Rovanperä och 8,5 till Evans. ”Best of the rest” är Neuville som fyra men redan 16 sekunder bak och ytterligare 0,9 för Ogier.

    Foto: Hyundai Motorsport

    – Min motor stannade två gånger i starten men efter detta var det ”a clean stage”, konstaterade Tänak.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Även Rovanperä var nöjd och glatt överraskad över att vara tvåa och att ha fått till så bra känsla direkt i Toyotan. Han hyllade dessutom sina ”isnotåkare”.

    Dom gör ett kanonjobb och nu fortsätter vi så här i morgon!

    Sträckan försenades andra gången med en kvart vilket gjorde att förarna fick starta med kalla däck vilket sinkade Elfyn Evans.

    Noll grepp i början och det dröjde en bra bit innan jag fick rätt känsla i bilen, menade walesaren.

    Femman Sebastien Ogier tyckte att han körde för försiktigt båda gångerna vilket också tiderna skvallrade om.

    – Vi får titta på detta i kväll och se om vi kan hita en lösning för i morgon…

    *

    Foto: Toksport WRT

    Som väntat (åtminstone av mig) är det Andreas Mikkelsen och Ola Fløene som är bästa Rally2-ekipage. Ledning i WRC2 och dessutom en stark åttonde plats totalt med Toksports Skoda.

    Foto: M-Sport

    Men bara knappt nio sekunder efter kommer M-Sports Adrien Fourmaux detta medan man hängt av Eric Camillis Citroën ganska duktigt, 38,9 efter.

    En bra start tycker jag och vi försöker få däcken att jobba så bra som möjligt, men vi måste samtidigt vara väldigt försiktiga, menade Mikkelsen.

    I WRC3 är det tajt och de tre främsta, Yoann Rossel, Nicolas Ciamin och Yoann Bonato är alla inom nio sekunder. För att förstå deras tempo mot övriga i klassen, så är fyran, Cedric de Cecco redan över minuten efter med Skodan.

    *

    Foto: Oliver Solberg Motorsport

    Nu kör Oliver Solberg/Aaron Johnston utanför VM-poäng i Monte men hade man gjort så, hade Hyundai-paret varit bra med. Fjärde Rally2-bil med bara Mikkelsen, Fourmaux och snabbe ryssen Nikolay Gryazin före. I morgon fortsätter rallyt med fem sträckor och den första då, SS3 med start klockan 06.10 vilket innebär mörker.

    *

    I en intervju av franska Les Sports dagen före Monte-starten berättade Thierry Neuville lite om känslan med ny kartläsare i bilen, Martijn Wydaeghe. Kort kan man summera intrycken till ” han måste fortfarande förbättra sig, men han är motiverad”. Ett problem menar Neuville är att inte Martijns normalt talar franska.

    Det är inte hans modersmål men har redan gjort framsteg på uttal, intonation och rytm i noterna. Han har dessutom en accent, som jag måste vänja mig vid. Naturligtvis är inte allt perfekt men jag är övertygad om ”att ha hittat den bästa möjliga lösningen på problemet för helgen”…

    Martijns är enbart inkallad för Monte och om det blir en fortsättning beror helt på helgens resultat menar Neuville. Han får också frågan om det inte blir så bra, är då Nicolas Gilsoul aktuell för comeback?

    Inga kommentarer, är allt som kommer från belgarens läppar.

    I samma artikel flaggas det även för att Hyundai inte finns med i WRC till nästa år när de nya hybridbilarna ska göra debut. Om så blir fallet måste FIA:s drag klassas som fiasko  med enbart Toyota och M-Sport Ford kvar i Rally-VM. Om Hyundai kommer med ny bil för 2022 är Neuville övertygad att han också kör för Andrea Adamos team. Någon bil finns ännu inte för nya reglementet, men menar Neuville.

    Med 250 personer som jobbar på saken kan detta gå väldigt snabbt!

    *

    Än är inte listan över team som ska tävla i WRC2 under 2021 komplett, men klart är att det kommer att köras med Hyundai, Skoda, Citroën och Ford i detta ”WRC-ligth”. Chansen finns också att klassen kommer att bli minst lika intressant att följa som WRC-klassen inte minst då vi har Oliver Solberg, Ole Christian Veiby och Andreas Mikkelsen här. Det man kan tycka är mer än lite synd är att inte Volkswagen backar från sitt ”PK-beslut” att inte stödja motorsport med bensin i tanken och istället anmält ett team i WRC2.

    Foto: Volkswagen Motorsport

    Vapnet för en toppstrid finns i form av Volkswagen Polo GTI R5 och även intresserade team/förare och från Wolfsburg handlar det nu enbart om att inte vilja som jag ser det. Trots detta trummar Volkswagen Motorsport som jag trodde lagts ner, stolt ut  att där finns fyra Polo R5 i Rallye Monte Carlo. #21 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov, #26 Kevin Abbring/Pieter Tsjoen, #52 Olivier Burri/Anderson Levratti och  #60 Philippe Roux/Christophe Roux. VW önskar även lycka till med ”Godspeed!”… 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Som en tanke så gör Johan Kristoffersson/Stig-Rune Skjaermoen rallycomeback i KMS Polo R5 och detta i deltävling ett i Norska Mästerskapet, ”Rally Finnskog” den 30 januari. I dag finns 94 anmälda och främsta hotet för seger för dubble världsmästaren bedömer jag Ole Christian Veiby/Jonas Andersson stå för med sin Hyundai R5. Men inte mycket lägre ”pace” lär Anders Grøndal, Fiesta och Frank Tore Larsen, Polo bjuda på. En som säkerligen också kunnat utmana alla fyra om han suttit i en jämförbar bil, är Eyvind Brynildsen. Men nu är det 740 VOC som gäller för den rutinerade R5-föraren…

    *

    Kändes lite överpetigt av SBF att inte kunna släppa namnet ”Sprint-SM” till nya SM-arrangörerna Svenska Rallymästerskapen. Att hävda att detta tillhör ”SM-Veckan” blir lite krystat i mina ögon och nu får SRM istället använda ”Asfalts-SM” och ”Grus-SM”.

    Vi fick inte använda namnet sprintmästerskap då Riksidrottsförbundet och SBF fann detta namn tillhöra SM-veckan. Nya enkla namn till våra två mästerskap togs fram och har nu blivit godkända, säger Jocke Berg från SRM.

    Inom kort uppdateras reglementen och då med de nya ”rätta” namnen.

    *

    Idag kan Ted Malm pusta ut efter att ha fått in en femte deltävling i Volvo Euro Cup. Det blev NM-tävlingen ”Aurskog Hølands Rally” den 5 juni som gjorde VEC-kalendern komplett..

    Arrangören som 30 års jubilerar i år är mycket glada för att de kunde ansluta som deltävling i cupen och utöka antalet startande i årets tävling, förklarar Ted och lägger till.

    Givetvis förutsätter allting att Covid-19 ger med sig, men det måste jag planera utifrån.

    VEC 2021 ser ut så här.

    24 April Zuiderzee rally Holland Asfalt

    14 – 15 Maj Sydsvenskarallyt Sverige Grus

    5 Juni Aurskog Hölands Rally Norge Grus

    27 – 28 Aug Sydhavsrallyt Danmark Asfalt

    3 – 4 Sept Conxion Omloop Belgien Asfalt

    – Viktigt för mig har varit att hålla detta med en tävling per månad samt en schysst fördelning av Grus & Asfalt tävlingar.

    I VEC tävlas det om en prispott på 50 000 kronor men även andra priser utlovas enligt Ted.

    Tveka inte, vill ni få absolut högst utdelning för era pengar och störst erfarenhet under 2021 så är det Volvo Euro Cup ni skall köra!

    *

    Detta såg jag faktiskt aldrig komma att motorsportens ”Stjärna mot stjärna” skulle byta ut tidigare exotiska platser på helt andra breddgrader mot snö och is i Piteå. Det handlar alltså om ROC eller Race of Champions som 2022 ska avgöras utanför Pite Havsbad och där det enligt arrangören koras ”Världens bästa tävlingsförare”. Detta ska så klart tas med en gigantisk nypa salt och inte som Dagens Industri som klassade det som en av världens största motortävlingar. Vill inte sänka ROC men mer än ett spännande och kul jippo med massor av kändisar i motorvärlden är det trots allt inte. Redan pratas det från arrangören om, ”ett lyft för motorsporten, hundratals nya arbetstillfällen skapas i regionen, besöksnäringen i regionen utvecklas enormt under vintersäsong och flertalet viktiga branscher kommer att gynnas, inte minst biltestindustrin”. Det kopplas även till, ” hållbar utveckling, närheten till ett starkt innovation- och testbäddskluster och framgångsexempel som batterifabriken Northvolt, vindkraftsparken Markbygden 1101 och tex Hybrit som satsar på tillverkning av fossilfritt stål skapar unika möjligheter till samarbeten.”. Promotorn International Media Productions (IMP) släppte nyheten i dag och självklart är det kul att få hit ROC till Sverige i synnerhet i ett läge när det annars mest handlar om negativa rubriker i samband med bilsporten. Inte var dag som ”de bästa förarna inom global motorsport tävlar mot varandra för att kröna den bästa av dem bästa; ”Mästarnas Mästare”. Tävlingen kommer att avgöras på en bana på det (förhoppningsvis) frusna havet utanför Pite Havsbad.

    På ROC letar vi alltid efter nya utmaningar till världens främsta tävlingsförare, berättar svensken Fredrik Johansson som startade ROC för över 30 år sedan.

    Tidigare kan det ha varit en mycket snäv bana inuti några av väldens mest berömda arenor, men den här gången kommer vi att kunna bygga en längre, bredare och mer spektakulär bana.

    Foto: Race of Champions

    Han är också lyrisk över samarbetet med Havsbadet som ger ett unikt upplägg med allt på ett och samma ställe med tävlingar, aktiviteter, nöjen och boende. Förarna hämtas från Formel 1, Le Mans, Nascar, IndyCar, WRC och World RX. En som är ganska given ute på isen är Johan Kristoffersson som faktiskt vann senast ROC arrangerades i Mexiko 2019. Nu har han även testkört på det som ska bli banan till nästa år.

    Det är så himla kul att köra på den här ROC-banan och få sladda genom kurvorna. Det kommer bli en utmaning, men jag tror att alla förare kommer att älska det, förklarar Johan.

    – Att delta i Race Of Champions i Mexiko 2019 är en av de bästa upplevelserna jag varit med om, och att nu få göra det igen men denna gång på hemmaplan i Sverige gör det ännu mer speciellt!

    Tanken är nu att ROC ska bli ett årligt återkommande inslag i Piteå vilket gläder alla där inblandade.

    Ett världsunikt evenemang där världens bästa förare kommer köra på fruset hav och där hela arrangemanget med tävling, aktiviteter, nöjen, restaurang och boende är på Pite Havsbad. Detta evenemang kommer bli ett stort lyft för vinterturismen, säger Tobias Lindfors, ordförande och ägare Pite Havsbad Group.

    Tanken är att efter ROC-deltagarna åkt hem att banan ska öppnas för andra aktiviteter för både företagskunder och privata kunder Ett återkommande världsevent inom bilsporten i Sverige är även något som gynnar hela den svenska bilsportrörelsen. 

    Det är så roligt att Race Of Champions nu kommer till Sverige. Jag tycker det är både häftigt och imponerande när man ser på historiken där det tävlats på platser som Barcelona, London och Paris och så nu i Piteå. För oss som förbund blir det naturligtvis en av årets största händelser. Det kommer bli riktigt bra, säger Anna Nordkvist, vd för Svensk Bilsport.

    *

    Igår såg jag en annons på en internationell auktionssajt där man vill ha bud på en trasig framskärm till en Grupp B Lancia S4.  Nu var det inte vilken framskärm som helst utan en som suttit på Henri Toivonens bil i 1985 Lombard GB Rally. Säljaren berättade att ”the piece” har varit helt orörd de senaste 35 åren och fortfarande har kvar ”original dirt from the stage”. Han skriver även att detta är en bit unik Grupp B-historia och bör vårdas därefter. När auktionen avslutades stod kassaapparaten på 122 826,47 svenska kronor och får jag utgå från med både nöjd köpare och säljare.Hemma har jag har en bit av fälgen från Peter Friberg, Ludvikas Audi från South Swedish Rally. Biten vara nära att träffa mig i huvudet  och lite därför valde jag att spara den, undrar vad den kan inbringa på en liknande auktion?

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

    .