Både Oliver och Fourmaux behöver ny kartis, Adamo vill inte berätta vem som kör den tredje i20 Rally1 till nästa år, tidig julafton för Ogier, FIA:s "Rallypyramid" verkar vara utan buggar, STEC vill locka rallyåkare och ny Bäckman till Brink Motorsport!

Blogg

Igår meddelade Adrien Fourmaux till de WRC-åkare som tror/hoppas att deras mindre lyckade insatser hänger ihop med vem som läser noterna och beslöt att byta ut Renaud Jamoul. Kanske även ivrigt påhejade av teamansvariga i det här fallet M-Sport Ford och Richard Millener, vad vet jag.

Foto: M-Sport Ford

Men faktum är att Renaud Jamoul lämnade #16 Ford Fiesta WRC efter helgens sjunde plats i Grekland. På Twitter skrev Fourmaux.

    Nu skiljer sig våra vägar och historien började på en motorvägsrastplats och den slutar efter Akropolis. Vilken lång väg vi haft tillsammans!

    Någon ny kartläsare har inte presterats inför Secto Rally Finland om drygt två veckor, alltså snabba puckar som gäller. Från franskt håll höjs åtskilliga röster för att ”Loeb/Ogier-arvtagaren” ska släppa in ”le meilleur copilote du monde” alltså Daniel Elena som Prodrive inte ville se hos Sebastien Loeb i kommande Dakaräventyr. Finns nog ingen som betvivlar utan att Elena lyft Fourmaux, men är han intresserad av jobbet, det är frågan?

    Foto. Oliver Solberg Media Office

    Idag var det så Oliver Solbergs tur att göra samma drag när han på sociala medier avtackade Aaron Jonston, som vad jag förstår inte kommer att sköta notläsningen i Secto Rally Finland. Nästan tre år tillsammans men nu är tiden över och vem som ska ersätta är ännu inte offentligt, men det spekuleras redan i Seb Marshall som hoppade in vid succén med WRC-i20 i Arctic Rally Finland.

    Efter nästan tre fantastiska år med Aaron har vi beslutat att gå skilda vägar, förklarar Oliver som samtidigt tackar för allt jobb från Aarons sida.

    *

    Nu har även Thierry Neuville känt på Hyundais nya Hybrid-120 N Rally1 på ”hemlig testväg” i Frankrike.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Att han kommer att köra bilen i Rally Monte Carlo i januari till nästa år helt säkert precis som Ott Tänak, men vad gäller tredje bilen har fortfarande åtminstone utåt, Andrea Adamo inte bestämt sig. Överdriver nog inte om alla i rallyvärlden är säkra på att den är vikt åt Oliver Solberg men än vill inte Adamo göra tummen upp. Istället har det förklarats att direkt efter Finland ska det berättas vem om blir den lycklige. Fortfarande har han inte gett upp tanken på att ha två förare i bilen precis som nu när Dani Sordo och Craig Breen kört med delad ratt. Osäkerhet kring de nya bilarna gör saken mer komplicerad, menar Adamo som skäl till att han dröjer med beslutet. Frågor har också ställts huruvida Hyundai är med i hybrid-matchen eller redan sladdat efter och som intäkt för det sista, tas att man inte alls varit lika flitig med att visa bilder/filmer från olika testtillfällen som Toyota och M-Sport Ford. Något som Adamo viftar bort som struntprat och menar att man visst testat mycket, men utan att visa det utåt. 

    Vi föredrar att hålla oss lite gömda när vi testar, men redan i november hoppas vi kunna visa upp nya bilen…

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    I sammanhanget ska man kanske inte hela glömma bort Hyundais plötsliga och högst oväntade intresse för Teemu Suninen (till vänster). Ett intresse som överraskade Suninen rejält som även avslöjar att det var Adamo som tog kontakt med honom och inte tvärtom. Frågan behövde ingen långt betänketid berättar han.

    WRC-teamet finns bakom och därmed även en tänkbar väg för mig att nå mitt mål, att köra i WRC igen!

    Så här långt är det bara Spanien som är klart men med ett bra resultat i Katalonien kan Solberg ha fått ännu en utmanare. Suninen ser även framemot att bli teamkompis med Jari Huttunen som han känner sedan gammalt.

    Vi tävlade mot varandra i karting och mycket annat gemensamt längre tillbaka, förklarar Suninen för rallit.fi och lägger till.

    Vi strävar mot samma mål och det är  framåt!

    Att det funnits slitningar mellan Suninen, hans promotor och M-Sport-ledningen är ingen hemlighet, även om han oftast valt att ligga lågt i sin kritik. Mellan raderna kan man nu läsa att det blir skillnad i servicetältet.

    Jari är en ärlig och frispråkig man, därifrån lär åtminstone inte komma några psykiska påhopp!

    *

    Lite som ett barn på julafton var det för Sebastien Ogier när han klev in i verkstaden hos Lycée Roger Claustres.

    Foto: privat

    Där stod inte hans allra första rallybil men väl den andra, nyrenoverad och i samma skick som när han och Julien Ingrassia körde Rallye Terre de l’Auxerrois år 2007. Dock ingen bra start för denna Peugeot 206 RC då man bröt några sträckor före mål.

    Ett fanatiskt jobb som gjorts och fått tillbaka bilen till originalskick, berömde Ogier. 

    Efter en kort provtur konstaterade  han också.

    Fortfarande är den lika kul att köra!

    *

    Att FIA inte alltid går hand i hand med varken  nationella förbund eller dom som mer tävlar på hobbynivå, är ingen hemlighet. Nu planerar man för ytterligare steg i den s.k ”Rallypyramiden” som träder i kraft 2022 och som jag försökt tolka. Märk väl tolka, för kanske har jag fått det mesta om bakfoten. I WRC blir det som nu bilar i Rally1 som är överst medan WRC2 och Rally2-bilar delas upp i två kategorier, ”Open” och ”Junior 3 (-30)”. Misstänker att ”open” motsvarar dagens WRC2 medan Junior-klassen ska locka de förare som i dag finns i WRC3. 2022-års  WRC3 blir då helt ny och där de nya Rally3-bilarna (bara M-Sport har ännu färdig bil) ska köras. Även här delas det upp i ”Open” och ”Junior(-29)” vilket innebär att Junior-WRC för första gången körs med 4WD-bilar. I ERC börjar man på Rally2-nivån medan ERC3 blir exakt samma som WRC3 bortsett från att åldersgränsen i junior-klassen sänks till 28 år. Helt ny är däremot ERC4 där det kommer att köras med Rally4/5-bilar i två klasser ”Open” och ”Junior (-27). Har svårt att hitta några ”buggar” i deras tänk, tvärtom är det positivt att WRC3 än mer än idag, vänder sig till den kategori team/förare som inte har obegränsade ekonomiska resurser. För Tom Kristensson till exempel blev det ett gigantiskt steg att gå från en Rally4-Fiesta direkt till WRC2 och Rally2-Fiesta. Mer logiskt och även ekonomiskt försvarbart hade för honom självklart varit nästa års WRC3-klass och där han dessutom troligen haft  bättre uppbackning av M-Sport Poland än som nu av ”Moderskeppet” i Cumbria. Trots allt är det polackerna som utvecklat Rally3-bilen plus att dom och Tom hela tiden haft ett gott samarbete, bland annat testade ha den i Italien.

    Foto: Modlic

    I FIA:s pyramid finns inget utrymme för varken GruppH/Grupp F/GruppE eller VOC utan i Paris är detta klasser som allra helst skulle förpassas till soptippen om dom fick bestämma . Men så enkelt är det inte, åtminstone inte i Sverige där de här uppräknade svarar för gissar jag 75-80 procent av startfälten. I den här saken måste man ändå ge Svensk Bilsport/Rallyutskottet en eloge för att man taggat ner och inte längre som i slutet av förra seklet jobbade med samma tänk som FIA.

    FOTO: Tommy Svensson

    Numera till och med försöker man lyfta fram Grupp F genom SM-status, något som troligen framkallar kräkreflexer hos Yves Matton i Paris. 

    *

    Eldsjälen nummer ett när det kommer till bred/enkel bilsport måste ändå var Hasse Söderström och medan det gått relativt enkelt att få fart på racingsidan så har rallyfolket varit betydligt mer svårflörtade på hans och  STEC:s inviter. Nu görs ett nytt försök i helgen och till Linköpings Motorstadion bjuder Hasse in rallyfolket.

    Denna helg 18-19 September är det helt gratis att komma som besökare och besöka Linköping motorstadion. Träffa förarna , besök organisationen, möt rallykollegor som redan funnit STEC och om du vill, så ta med bilen och provkör banan och bilen. 

    Att rally är mer komplicerat att arrangera än tävling på en stängd bana är ingen nyhet. Från Länsstyrelsen/Polis och Trafikverket krävs tillstånd vilket så klart är en realitet som inte går att runda, oavsett om det arrangeras av en klubb inom  SBF eller utanför. Nu gör STEC ett försök att köra en ”specialsträcka” inne på Motorstadion där alla typer av rallybilar är tillåtna.    

    Vi ska inte sitta här och skriva att STEC är bättre än rally för inget slår en bra rallysträcka men som komplement så är just STEC en bra sport där man kan köra själv eller ha med sin kartläsare och om man vill kan man dela bilen med flera vilket gör det ekonomiskt, förklarar Hasse och avslutar. 

    Välkommen till helgens Öppna Svenska Mästerskap i Långlopp och tycker du om det du ser, så bjuder vi på kaffe och pratar en stund om detta inför 2022. Tycker du inte om det du ser så tackar vi för ditt besök.  Du glöm inte att ta med barnen för det finns alltid möjlighet att som barn få provåka en racingbil i pausen. 

    Alla med rallylicens och dennes medföljande, går gratis in och uppmanar Hasse.

    Före 10,00 bör man vara på plats för starten!

    Jag har full respekt för STEC och deras ambitioner men har man som jag haft SBF i ådrorna sedan 1968, har jag ändå lite svårt att inse vitsen med konkurrerande förbund för rallyåkarna. Precis som jag har svårt att se hur det skulle gå att dramatiskt sänka kostnaderna för de tävlande, bara genom att bryta sig ur FIA. Missförstå mig inte, självklart är det bra att det jobbas för att förbilliga och att tummar sätts i ögon som stoppar korkade förslag (5-års-årsregeln på stolar/bälten är ett sådant) men i min värld är det omöjligt att köra rally utanför SBF.

    Foto: Peter Lindgren

    Åtminstone i den bemärkelse som jag menar med rally, alltså utanför förlängda folkracebanor och liknande. Merparten av all kritik som framförs i den här saken handlar om att FIA skor sig på säkerheten och så är det säkert också. Men hur många är egentligen villiga att spara in någon tusenlapp om året om du samtidigt vet att du tummar på din egen säkerhet? Mycket få förslag finns på besparingar när det kommer till motortrimm, Tractive-lådor, däck eller ”Öhlinare”, bara en tanke alltså…

    *

    Foto: Anders Helgesson

    Nu tar Jessica Bäckmans tvillingbror Andreas över stafettratten i Brink Motorsports Audi när det ska köras STCCMantorp första helgen oktober.

    Det ska bli jättekul att komma tillbaka till Sverige igen efter enbart internationellt tävlande de senaste tre åren, menar Andreas.

    I år tävlar Andreas i VM-serien WTCR – FIA World Touring Car Cup för Target Competition i en Hyundai Elantra N TCR bil men nu blir det med Audi RS 3 LMS TCR-bil som han gör debut.

    Riktigt kul att välkomna ytterligare en VM-förare till teamet och årets STCC, han har verkligen visat framfötterna i Europa vilket gjort att han hamnat på vår radar, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.

    Vi ska givetvis vara ödmjuka inför uppgiften då det blir första tävlingen för honom i en Audi och första tävlingen tillsammans med teamet. Men vi siktar högt, vi tror det finns potential för att fightas längst upp i toppen!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.