Förvirrade besked från FIA, Rally2-bilar är fortsatt min "kelgris", Paddon gör comeback i WRC2, Valborg blir stor rallyhelg och första Clio Rally4 i Norden!

Blogg

FIA har med sitt taffliga agerande i Ryssland-frågan satt nationella förbund/arrangörer i en rävsax. Från Paris är det OK för Ryssland/Belarus att tävla så länge man tar bort flaggor och andra nationella symboler, medan olika bilsportförbund som Sverige och Storbritannien, redan infört tävlingstopp. Nu står arrangörerna där som åsnan mellan hötapparna, gäller det FIA säger eller egna förbundet? Några ryska förare kommer dock inte att tillåtas i Silverstones Formel 1-lopp deklarerade redan igår Motorsport UK. Samma raka besked lär komma från fler länder där förare från de utpekade länderna kan tänkas vilja köra. I helgen till exempel är det stor internationell kartingtävling i Italien och där samtliga ryska deltagare numer tävlar under ”RAF” för att komma runt problemet. Dock ett klent försvar då alla vet var dom egentligen hör hemma.  Intressant blir så klart vad som händer framöver i Höljes (World RX) och Kristianstad (Karting EM), blir det FIA som bestämmer i slutändan eller orkar SBF stå emot?Foto: World RX

Spydde lite på Formel 1 igår men idag revanscherade man sig genom beslutet att aldrig någonsin mer köra några lopp i Ryssland. Att Max Verstappen och Sebastian Vettel tidigt gick ut och förklarade att de under några som helst omständigheter inte kunde tänka sig tävla i Ryssland, hjälpte så klart till. Vet inte om ens Putin bryr sig, men det var faktiskt genom hans försorg och lobbying som Formel 1 la till Ryssland i sin kalender 2014 så lite borde det svida i borsten…

*

    Att jag har en mer brinnande låga för Rally2-bilar än för de som kör i WRC-klassen kan knappast ha undgått någon. Förutom att bilarna åtminstone är i utkanten av vad ”vanliga rallyförare” kan skapa ihop budget,  så händer det också mer i WRC2. Inte samma statiska startfält som i WRC plus som tidigare även med mindre än en handfull förare med kapacitet att vinna. Visst är Andreas Mikkelsen kanske svårslagen, men i Rally Sweden såg man hur nästan helt  otippade Ole Christian Veiby hade honom i gungning ända in på slutet. Precis som jag förväntar mig att andra Rally2-förare kommer att göra längre fram i säsongen.

    Foto: Hnerik Åkeson

    En som jag tror mycket på är M-Sport Fords Jari Huttunen som körde in på tredje plats i Umeå och detta med en bil som jag tror är en bra bit bakom Skoda i utvecklingen. Att jag inte är ensam om denna uppfattning syns i anmälningslistan till den portugisiska  ERC-premiären Rally Fafe nästa helg. Storsatsar på ERC gör däcktillverkaren  MRF som kommer med tre bilar, samtliga Skoda. Med detta fyller man på den tjeckiska dominansen då 14 förare totalt kör med Skoda Rally2, fem har valt Citroën, fyra åker Hyundai medan bara två sitter i Fiesta Rally2. Fältet kompletteras med fyra Skoda R5, två Polo R5 och så en enda Fiesta R5. Malcolm Wilson behöver få upp farten både på sträckorna och med försäljningen av det som ska tillföra friska euro till Cumbria, detta torde stå väldigt klart. Det är därför jag tror Huttunen kan vara precis den injektion som behövs. Klart är också att han kör fulls säsong för M-Sport (sex tävlingar till) och får han bara mer tid för test, är jag säker på att den f-d Hyundai-föraren kan plocka fram egenskaper som nu ligger dolda.

    Foot: Marcin Rybak

    Egenskaper som då  gör bilen till en vinnare även i större internationella sammanhang, för att bilen duger bra i nationella tävlingar odiskutabelt det räcker att se på PG Anderssons segersvit med GNM:s Fiesta.

    *

    Även Hyundai har det lite motigt med sin ”Skoda-killer” i20 N Rally2 där utvecklingen kommit lite i kläm på grund av turbulensen i Alzenau. När väl allt lugnat ner sig borde även denna kunna utmana Skoda och Mikkelsen. En som starkt kan bidra med detta är ”The Kiwi”, Hayden Paddon som haft en krokig WRC-väg sedan premiären 2014. En seger (Argentina 2016 med John Kennard) plus åtta pallplatser blev det under tiden hos Hyundai som tog slut 2018. Efter detta har det varit lite blandat men allra mest tävlande hemma på Nya Zeeland plus att han utvecklat en 100 procent eldriven rallybil Hyundai Kona.

    Foto: Paddon Motorsport

    Nu är 35-åringen däremot mogen för ett nytt försök i WRC2 med hjälp av den inhemska Hyundai-importören som verkligen stått vid Paddons sida hela tiden. Till och med var med och betalade i de tävlingar där han körde med Ford från M-Sport. I år blir det splittrad säsong där Paddon gärna vill köra tävlingar där han kan få upp sin ”speed”, både Estland och Finland har nämnts. Klart är också att han kör på hemmaplan när Rally New Zealand i höst gör comeback i WRC-kalendern. Allt sammantaget ska vara språngbrädan mot totalseger i WRC2 2023 om Paddon själva får bestämma…

    *

    Valborgshelgen blir förutom att tända brasor även lite av vårens stora rallyhelg. Mest status uppbär Hässleholms MK med ”Asfalt SM” för ”Hässleholms GP” som körs söndagen den 1 maj. Dagen före körs lite av ”HGP-Ligth” för de bilklasser som SRM/SBF inte vill se i SM-tävlingar, ”Klass Standard A/B samt Appendix K”.

    Näst efter SM-status kommer så ”MAS Rallycup” som förlagt deltävling tre samma helg och första på grus till ”Rally Gotland”. En rejäl bit på 80 kilometer specialsträcka och vem vet om där även finns en och annan ”rauksträcka” inbäddat?

    Samma dag alltså Valborgsmässoafton är det deltävling två i Bilsport Rallycup, Nybro AC:s ”Zabra Rallyt”. Kanske den med lägst status av de uppräknade då BRC värnar som man gjort i över 20 år, om de i sporten med både lite lägre ambitioner och mindre budget. Men i slutändan tror jag ändå att Nybro står som vinnare när man kollar på antalet som kör. Räcker att titta på hur många som tänker sig köra premiären, Rally Anderslöv den 2 april där redan maxgräsen på 120 bilar passerats. Dessutom har smålänningarna ytterligare ett trumfkort gentemot Trelleborgs MK, tävlingen ingår även i RM för Appendix-K bilar, Rallyklassikerna samt Racepart Sweden 1300-Rallycup där evigt unge Ola Strömberg är cupledare genom tre raka segrar.

    Foto: Kurt Eliasson

    En mix som eldsjälen och biträdande tävlingsledare Viktor Karlsson är nöjd med.

    Detta ger oss en härlig spridning på startfältet och inbjudan ligger nu ute på www.raceconsulting.se och det är bara att anmäla sig, hälsar Viktor.

    *

    Fram till nu har Ford, Opel och Peugeot varit ensamma om att ha bilar skräddarsydda för Rally4. Men redan i nästa deltävling i Finska Mästerskapet kommer Kalle Markkanen att köra en Renault Clio Rally4 genom TGS Woldwide-teamet och blir därmed först med Clion i Norden.  TGS har köpt på sig flera Clio-bilar berättar teamägaren Toni Gaardemeister.

    Foto: TGS Worldwide

    -I framtiden kommer de att finnas tillgängliga för uthyrning till våra andra kunder, förklarar Gaardemeister.

    Premiär blir i Kuopio och helgens SM-Ralli.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.