Fortsatt otur för Tom K. fick bryta på SS2, Hyundai toppar i Finland, Tänak fick dryga fortkörningsböter, "Pitan" kommenterar Grus SM.s uteblivna "lyft" och över 250 rallybilar i gång på lördag.

Blogg

Någon dj-la gång kunde väl ”han där uppe” hållit sin hand över Tom Kristensson/David Arhusiander och stångat undan sin konkurrent, han med horn och treudd ni vet. Men inte heller i Secto Rally Finland tilläts SMKHörby-föraren få njuta och ha kul i sin WRC2-avslutning.

Foto: M-Sport Ford WRT

Stora problem efter SS2, rapporterades det från #25 Ford Fiesta Rally2.

    Efter ett hopp landade vi tungt på fronten vilket gjorde att kylaren skadades. Verkligen trist då det kändes bra efter första sträckan men så är det i rally och nu siktar vi på omstart i morgon!  

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Min belgiske kompis Jens Johansson och hans kompisar blev ögonvittne till hoppet och informerade direkt.

    En jättelång raksträcka före krönet där det går max och Tom hoppade lite konstigt, bakändan slog upp högt och tvingade ner fronten som tog hela landningen.

    Dom andra i klassen flög mer rakt och landade platt men tråkigt nog inte samma sak för Tom…

    Foto: Henrik Åkeson

    Nu hoppas Tom på omstart vilket inte ska vara några problem såvida inte motorn överhettats. Om nu omstart är möjlig får han tidstillägg på resterande fyra sträckor i dag, vilket  förpassar honom längst ner i klassen.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    En klass som leds av Mads Østberg före Teemu Suninen och så Nikolay Gryazin som trea.

    Foto. Citroën Racing

    Oliver Solberg har ökat och ligger fyra 14,7 efter Østbergs röda Citroën. 

    Foto: Hyundai Motorsport

    Toms öde uppmärksammades av finska rallybiblen ”rallit.fi” som beklagade den ”svenske toppförarens öde”. Samtidigt konstaterades också att Teemu Suninen och Jari Huttunen nu hade en konkurrent mindre att bekymra sig om. Kan väl bara runda av med att återkoppla till textens början och konstatera att ”stolpe in” inte finns i Toms värld. Hela säsongen har det varit raka motsatsen och jag är inte helt säker, men tror inte Tom använt backen en enda gång på sina fem WRC2-starter. Medan kollegorna tillåts göra misstag och i många fall då kommit undan med bara tidsförlust/knöliga bilar så är det ”game over” så fort Tom gör minsta miss. Tycker jag detta känns orättvist? Absolut gör jag det, så in i h-e orättvist att jag nästan mår fysiskt illa. Hoppas ni ursäktar, men efter Toms ”retirement” känns Secto Rally Finland för mig ganska tomt. Förstår att många andra bara ruskar på axlarna och istället fortsätter att njuta av det som många menar är väldens fränaste rally. Har heller inga synpunkter på detta men som den känslomänniska jag är, så behövs lite tid för mig att smälta allt annat än någon  ”Smiling Tom” och Davids bittra öde.

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    Efter fyra sträckor är det Ott Tänak i topp men bara 3,8 före Hyundiakompisen Craig Breen.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Favorittippade födelsedagsbarnet (fyller 21 år i dag) Kalle Rovanperä har inte fått till set up som han önskar och är ”bara” fyra.

    -Jag kör bra men bilen är över hela vägen och jag vågar inte ”push harder” eller ta några risker, menande Kalle efter sträcka tre.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    En tiondel långsammare är Elfyn Evans som andra Toyota medan Esapekka Lappi i sin tur är lika långt efter Evans. Thierry Neuville ligger sexa och precis enligt plan på sjunde plats Sebastien Ogier för att säkra guldpoäng. Två sträckor återstår av dagens etapp.

    *

    Blev kostsamt för Ott Tänak att justera i sina extraljus inför kvällens mörkersträckor.

    Foto: Hyundai Motorsport

    I onsdagskväll åkte han och Martin Järveoja ut för att fixa till detta men uppenbarligen under tidspress. Så pressat att mekanikerna inte hunnit montera en av skyddsplåtarna vilket fick till följd att delar av aerodynamiken hamnade på vägen och plockades upp av förvånad allmänhet. Detta var dock inte det värsta, utan Ott glömde också bort att FIA:s övervakningssystem var inkopplat vilket avslöjade att Hyundai #8 framfördes i 101 km/t på allmän väg, dessutom med 40 km som hastighetsgräns. Nu hade han ändå tur att det var FIA som bötfällde honom med 5 000 euro och inte den finska polisen som stod längs vägen.

    Då hade han blivit av med körkortet direkt, berättade en av mina finska källor.

    *

    Att nya Grus SM haft väldigt svårt att lyfta, är svårt att säga emot på och där morgondagens deltävling (tredje av fem) i Ludvika inte lockat mer än 25 bilar. Räknar man ihop de som tagit poäng hittills så är det fördelat på 37 förare i 2WD-klassen medan 4WD-åkarna varit mer svårflörtade, bara 17 har kört i både Millebygden och Vara. Ändå kan man tycka att 54 ”SM-åkare” inte är så tokigt, lite färre än vad som brukar  finnas i Rally-SM men med tanke på att serien är ny, ändå ganska okej. Men bilden förändras direkt vid en närmare analys, då känns det mer som att det är mest ”local heroes” som lockas av SM-sprintar på hemmaplan.

    Foto. Tommy Svensson

    Till exempel  är där bara två förare, Mats Jonsson (bilden) och Bengt Thorsell i 4WD-klassen av de 17 poängplockarna som kört båda deltävlingarna. Samma tendens i 2WD-gänget med 13 förare som man med lite gott samvete kan säga, ”satsar på SM”. Med tanke på startantalet i Ludvika och att det till nästa deltävling i Västerås med klassiska ”Rally Explosion” idag med bara är sju anmälda, är det därför ingen överdrift att påstå att serien inte fått lyftkraft. Finalen körs den 23 oktober med Sigtunasprinten och där Benny ”Pitan” Erixon håller med om att serien inte alls blivit den succé som många hoppats.

    Mer ”lattjo lajban” än SM-status och att stuva in så här många SM-tävlingar under kort tid varnade jag tidigt för, menar Benny. 

    Profilen i Sigtuna RC pekar på flera olika anledningar till att förarna inte lockats att köra sprint, bland annat olika sätt att räkna resultat.

    I Sigtuna har vi en kanonsträcka på tio kilometer som körs två gånger och lägger ihop tiderna där den snabbaste vinner, inga konstigheter alls!

    I Västerås däremot är det en 2,5 kilometer lång ”sträcka” som körs fyra gånger och där bara de två bästa tiderna räknas. En annan skillnad är att sträckan där körs utan noter eller genomkörning, dock kan deltagarna cykla eller promenera sträckan före. Både i Ludvika och Sigtuna är det istället arrangörsnoter av Patrik Barth som gäller.

    Vi har dålig erfarenhet av att köra utan noter och med bara genomkörning, ofta blir det överladd med allt vad det kan innebära, förklarar Benny.

    Därför väljer vi ”Barth-noter” plus att alla deltagare  kan ladda ner film från sträckan att memorera in hemma, detta menar vi är det bästa…

    Benny är också kritisk till hur serien spretar med allt från hur man anmäler sig, till själva genomförandet.

    Så klart borde alla deltävlingar köras på samma sätt vilket förenklat för alla.

    Nu hoppas Sigtuna RC på att det rasslar till bland anmälningarna innan anmälan stängs söndagen den 10 oktober. Ett grepp som Benny hoppas ska ge ett bra tillskott med förare, är att Appendix K-bilar är välkomna i en egen klass utanför SM. Dock med begränsning att det bara är för bilar upp till 1975-årsmodell, fördelat på två klasser under och över 1500 kubik. ”Gammelbilarna” har dessutom lägre startavgift (1500 kronor) och här finns inte heller noter.

    Tror jag stenhårt på, att locka förare med bilar som annars alltid står i skuggan av de nyare tillskotten i Appendix K.

    Enda hotet mot att Grus SM i ”elfte timmen” får det startfält som många hoppades innan serien startade, är konkurrensen från VÖMK:s ”Elektrikernas Marknadssnatta” samma dag den 23 oktober. Benny är dock optimist och ser inga större problem med ”krocken”. 

    Tror absolut att vårt fina läge geografiskt plus att vi erbjuder en specialsträcka som innehåller det mesta innebär ett sent lyft för SM-serien!

    Sigtunasprinten har satt ett tak på maximalt 100 ekipage och för att tävlingen ska köras krävs minst 70 bilar.

    *

    Långtifrån 70 bilar är det på Gotland där man kör rallysprinten ”AN2” och där jag faktiskt är lite frågande till vitsen med detta? Rally med bara tio anmälda, låt vara att man är en del av en folkracetävling men ändå känns det för mig som att sänka statusen på sporten. Jag kan så klart ha fel… 

    *

    Fler finns i både Rally Gimmersta och Rikspokalen som ihop tangerar 200 bilar och lägger man så till det skånska bidraget, Temahallen Grussprint så är över 250 rallybilar i elden på i morgon. Det är också till Vinslöv som jag beger mig i min delvis nya roll som rallyskribent/fotograf, inte bara som tidigare i  Kristianstadsbladet utan numera efter samgåendet, även för Norra Skåne. Med detta på programmet blir där inte tid över för Motorbloggen men senare på söndageftermiddag hoppas jag kunna leverera.

    *

    Trevlig helg.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.