Fortfarande snötäcke i Kroatien, över 200 Rally2/R5bilar är igång denna helg, Block trivs i sin nya Hyundai WRC, stabilt blågult i Costa Brava och rallyprofil omkom!

Blogg

På måndag är det exakt en månad kvar till nästa anhalt, årets tredje för WRC vilket blir i Zagreb och ”Rally Croatia”. En tävling som hade premiär i VM-serien i fjol och som rönte stor uppskattning av både tävlande och promotor (är dock inte säker på att Tom Kristensson håller med om detta, som kraschade tungt med sin Fiesta Rally2). De tuffa asfaltsträckorna i bergen kring huvudstaden kan i år ge ytterligare en utmaning, det finns nämligen risk för både is och snö ovanpå vägbanan.

Foto:Okänd

Idag ser det ut så här på helt nya sträckan ”Platak” och utan att vara däckexpert, inte ser det ut som att ”slicks” är det optimala däckvalet…

    *

    Ofta som jag pläderat för att Rally2 eller som det hette tidigare, R5 borde vara huvudklass i WRC. I ERC är det så och i så gott som i hela de civiliserade världen har man också valt att använda dessa i sammanhanget mindre kostsamma bilar i nationella mästerskap. Sverige sticker ut lite, då WRC-bilar fram till 2016 får lov att köras i SM men då i samma klass som äldre Mitsubishi.

    Foto: Lollo

    Tacksamt nog så väljer man oftast att kalla ”Internationella 4WD” för ”huvudklass” vilket inte alls är konstigt då det är här som de största profilerna håller till och då i Rally2/R5-bilar.  Ensam med WRC-bil under  fjolårets SM var Mats Jonsson som körde en runt 20 år gammal Skoda Octavia WRC.

    Foto: Henrik Åkeson

    I år har han fått sällskap av Michael Wikström, Boden som kör en betydligt modernare Fiesta WRC. Inte heller alls förvånande att han därför lyckades vara snudd på fyra minuter före vår allra mesta SM-vinnare genom tiderna (Jonsson) i SM-premiären North Rally.

    Foto: ERC-com

    Såg en intressant uppgift i dag den här helgen är det 210 Rally2/R5-bilar som är i gång och tävlar. Motsvarigheten för WRC vågar jag inte ens gissa på, men skulle bli överraskad om det är fler än vad som kan räknas på ena handens fingrar. Man ser också hur tydlig dominansen är för Skoda som används av 87 förare medan nästa flest kör Ford Fiesta, 50 bilar. Att Volkswagen valde att lägga ner tillverkningen av sin Polo R5 är bara att beklaga, ändå är där 27 Polos in action, en mer än de som valt att köra Citroén. Minst populär vilket borde ge anledning till ännu mer satsning från Alzenau, är Hyundai, bara 13 i20 Rally2/R5 är i farten. Den räknekunniga ser då att detta inte blir mer än 203 bilar vilket beror på att det även körs några få Peugeot, Proton och Mitsubishi Mirage 

    Ken Block och Alex Gelsonimo kan inte begära så mycket mer från sin debut med Hyundai WRC än att gå till nattvila som ledare av ”Rally in the 100 Acre Wood”. Tävlingen körs i Missouris skogstrakter och som ingår i ARA-mästerskapet har kört sex av de totalt 13 grussträckorna, vilket ger Block en ledning på 30 sekunder. Foto: ARA

    Tvåa är en Subaru med kanadensaren Brandon Semenuk/Keaton Williams som har ännu större gap till nästa bil, en Ford Fiesta WRC innehållande Barry McKenna/Leon Jordan. Välkände Travis Pastrana ihop med Blocks kartläsares fru Rhianon Gelsonimo är fyra i sin Subaru. I startfältet finns även Kens dotter Lia Block som är sexa i klassen med sin Fiesta R2. Till skilland från Europa där Subaru för en tynade tillvaro i rallybranschen är man klart dominerande i USA. I helgen körs totalt 38 förare med Subaru medan Ford är näst mest populärt, ändå bara hälften mot de som föredrar japanskt…

    *

    Familjen Johnsen med Anders vid ratten och Ingrid vid notblocket fortsätter att leverera stabilt i ERC Historic-premiären ”Rally Costa Brava”. Med fyra sträckor kvar att köra håller paret åttonde platsen totalt med sin Ford Sierra Cosworth 4×4 och femma i klassen. Dessutom tuffaste klassen då hela topp-tre kör i samma klass som svenskarna. I ledning är fortsatt schweizaren Pascal Peroud/Denis Giraudet, BMW M3 men favoriten ”Lucky” och Fabrizia Pons närmar sig och har inklusive tio sekunders tillägg bara 26 sekunder innan deras Lancia är förbi.  Efter turboraset har Mats Myrsell/Esko Juntilla i en likadan Sierra som Johnsens jobbat sig uppåt och är nu tia i klassen. Närmast i tur att passeras är tysken Jürgen Geist med en Opel Manta 400, en dryg halvminut skiljer. Borta ur rallyt är ”Poppo” Persson/Karl-Erik Bäckwall vars Ford Escort drabbades av tekniska problem under gårdagen.

    *

    Lördagen blev en sorgens dag för rally då den välkände tjeckiske co-drivern Rudolf Kou´ril med över 200 tävlingar bakom sig, omkom i samband med ”OMV MaxxMotion Rally SLOVAKIA RING”.

    Foto:Okänd

    Direkt på första sträckan kraschade föraren René Dohnal som tionde startande så illa i ett betongfundament att 64-åringen omkom på olycksplatsen. Föraren fördes med oklara skador till sjukhus. Kou´ril var flitigt anlitad co-driver i i länderna kring Tjeckien och läste noter i allt från Skoda Rally2 till Mercedes. I helgens rally satt han i en ny Peugeot 208 Rally4 och förutom att vara kartläsare så var han även tävlingsledare i några av Tjeckiens största rallyn. Tävlingen avbröts omedelbart.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.