Fortfarande öppet i WRC efter Spanien, Oliver gjorde ett perfekt race, Mikkelsen och Pajari klara mästare, Mats/Jörgen stark 5:a i RC4, Grybb vann SM-genrep och lite väl mycket BMW för min smak...

Blogg

Då lyckades inte Sebastien Ogier knyta ihop VM-säcken i helgen och nu är det fortfarande en öppen affär mellan honom och Elfyn Evans när året avslutas med ACI Rally Monza. I Spanien var Ogiers taktik solklar, köra snabbt men utan att ta några risker och detta hoppades han skulle ge en bättre utdelning än den fjärde plats det blev till slut.

Ändå måste vi komma ihåg helgen som ännu ett positivt steg mot VM-titeln och det är faktiskt det enda som räknas, menade Ogier lätt besviken efter Rallye RACC Catalunya som inbringade totalt 14 poäng för honom och Julien Ingrassia.

-Det är inte över ännu och i Monza måste vi försöka upprepa succén med seger från i fjol!  

    Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

    Tvåan både tabellen och i rallyt, Elfyn Evans menade också att helgen varit positiv men vägrade att känna sig glad för andra platsen, med tanke på hur bra start han fick.

    Olyckligtvis gled segern ifrån oss så vi får ändå vara glada över att poänggapet till Seb minskade (nu bara 14 poäng), summerade Evans och la till.

    Realistiskt sett är det fortfarande många poäng att köra in på en enda tävling, men som jag själv upplevde i fjol så kan allt hända…

    Foto:: Hyundai Motorsport GmbH

    Thierry Neuville upprepade segern från 2019 vilket framkallade vilt jubel hos Hyundai vilket förstärktes av att Dani Sordo blev trea.

    Foto:: Hyundai Motorsport GmbH

    Jag är mycket nöjd med teamet och hur hårt alla jobbat ända in i mål, menade teamchef Andrea Adamo.

    – Vi har uppnått allt vi kunde önska i helgen och speciellt Thierry och Marttijn (Wydaeghe) har imponerat från start till mål och helt klart förtjänade dom segern! 

    Även om Hyundai troligen missar båda VM-titlarna kände sig ändå Adamo ganska nöjd.

    Mästerskapet är fortfarande öppet och om inget annat så ger det fansen något att se och för vår del kommer vi att kämpa hela vägen till mål.

    Foto:: Hyundai Motorsport GmbH

    Neuville menade att helgen varit både tuff och utmanande och där han fått kämpa hårt för sin seger. Störst drama inträffade inför starten av power stage när hans Hyundai inte ville starta.

    Fick problem med startmotorn, faktiskt enda problemet och speciell tack till Martijn när vi nu tog vår andra seger ihop!  

    *

    Ur svensk synvinkel så var allt fokus på när Oliver Solberg/Craig Drew nu skulle göra debut på asfalt med WRC i20 och där Olivers största utmaning var att bryta den negativa trend han haft senaste tiden. Detta lyckades han också med till hundra procent och sjunde platsen var bara så välförtjänt. Oliver var aldrig utanför topp-10 på de 17 sträckorna viltet blir en positiv erfarenhet att ta med sig hem till Värmland men allra viktigast till 2022.

    Foto:: Hyundai Motorsport GmbH

    Jag visste vad som måste göras i helgen; kör förnuftigt och ta bilen i mål, konstaterade en lättad  Oliver.

    Inte ett enda misstag kom från Hyundai #2 vilket gav andra sjunde platsen med WRC-bilen, första kom i premiären i Arctic Rally Finland.

    Förutsättningarna på vissa sträckor var svårare än jag förväntat mig och det är en sak är att titta på video av bilarna när de sladdar på grus och lera från bilarna framför men en helt annan sak är att sitta i bilen med sjätte växeln i och känna känslan. 

    En annan aspekt är hur de bästa förarna genar i kurvorna i asfalts tävlingar. Nu har jag provat mig fram och upplevt det också!

    Foto: Pierre Skytt

    Oliver sitter fortfarande på ”skolbänken” inför WRC 2022 men förklarar att han känner sig allt bättre förberedd efter sina WRC-starter. Han vill dock inte jämföra Finland med Spanien.

    – I Finland kunde jag pressa hårt, köra för topp-tre tider och slåss mot de bästa förarna nu handlade det mest om att köra mitt eget race. 

    Ett litet problem med kopplingen var enda som störde och gjorde att sjätte platsen försvann vilket nog Oliver kan leva med. Dessutom vann han ”Rookie-fajten” mot spanjoren Nil Solans som slutade åtta och lika många sekunder efter Oliver vilket ändå måste kännas skönt, men det fanns det som han klassade som än mer betydelsefullt..

    Jag är  ändå viktiga erfarenheter rikare inför nästa säsong!

    *

    Två världsmästare blev klara i helgen varav då Andreas Mikkelsen blev det ”i kavaj” och efter att Mads Østberg fått problem med punktering så var saken klar. Inför Monza har båda 126 poäng men där Østberg måste räkna bort sämsta resultat och när dessutom Mikkelsen har fler segrar så blir han därmed vinnare i WRC2. Kommande helg kan han även säkra ERC-guld i Rallye Hungary med Toksports Skoda sedan återstår att se om det bär hela vägen till WRC-bil 2022?

    *

    Foto: Skoda Motorsport

    Lite stolt är jag över att ha tre av fyra vinnare rätt i mitt tips, Neuville, Eric Cais i WRC2 och så Emil Lindholm i WRC3. När det gäller Lindholm så är frågan hur detta hanteras då hans anmälan ändrades så att han blev co-driver, medan Reeta Hämäilänen blev förare. Anledningen skulle vara poängteknisk med målet att sno poäng från övriga då han redan startat i sina sju tävlingar. Men fortsatt står Emil som poängvinnare i WRC:s egen tabell medan Reeta inte har några alls, så fråga mig inte hur detta funkar enligt FIA-tänk. Hur som helst Emil körde sträckorna snabbast av alla i WRC3 och var 28,5 sekunder före Kajetan Kajetanowicz sedan över två minuter ner till trean, Josh McErlean, Hyundai.

    *

    Foto:Privat

    Trodde att Martins Sesks skulle vara så kylig att han kunde vinna J-WRC men icke. Istället blev det onödiga och kostsamma misstag för estländaren vilket gjorde att för första gången sedan serien startade för 20 år sedan det blev finsk segrare, Sami Pajari/Markko Salminen. Blir intressant att se om Pajari väljer att plocka ut en WRC2-Fiesta eller väljer fri säsong i WRC3 med Rally3-Fiesta?

    Foto:M-Sport Poland

    *

    Lite grann i skymundan gjorde Mats Andersson/Jörgen Jönsson en heroisk insats i klassen  RC4 där även J-WRC ingår. Sakta men säkert avancerade Eslöv/Hörby-kombon och slutade som femma i klassen där 12 ekipage nådde målet. Formkurvan pekade uppåt från allra första sträckan för att på slutet dippa något, inte alls konstigt då det främst handlade om att komma i mål. Med över minuten till fjärde placerade Vilaseca Serratosa och två minuter till sexan Andreas Zucconi fanns ingen anledning att pressa Opel Adam R2 #76 utan ”safety first” var det som gällde i trions tredje Spanien-start. Väl kämpat och  speciellt att ni höll Opel-fanan högt hela helgen!

    *

    Därmed lämnar vi Katalonien och Salou för att förflytta oss till Karpalund utanför Kristianstad och det nedlagda sockerbruket där. Som ett litet genrep inför nästa års deltävling i  Asfalt SM (körs dock ute på Wendes-området) gjorde Kristianstad MK i söndags comeback som RS-arrangör med ”Lelles Rallysprint”. 

    Foto: Tommy Svensson

    Tre år sedan senast vi arrangerade en RS så alltid bra att fräscha upp kunskaperna, menade blivande tävlingsledare Björn Larsson som i helgen var starter.

    Tävlingen ”Lelles Rallysprint” hade även tillägget ”Håkans Minne” för att hedra bortgång medlemmen Håkan Larsson som länge vurmat för en tävling på området.

    Vi pratade om detta innan Håkan lämnade oss men när han så hastigt gick bort kändes det ännu mer angeläget att förverkliga hans dröm, förklarar Björn.

    Därför är detta både genrep, kul grej och att vi vill visa respekt för Håkan!

    Genrepet blev lyckat där rutinerade Hässleholmsfamiljen Rolf och Tobias Grybb körde hem segern med sin R5 Citroën.

    – Blev lite tajt mot slutet men vi lyckades ändå hålla ihop det och vann alla tre heaten, konstaterade Rolf nöjt och la till.

    Vi hade egentligen redan avslutat säsongen när den här tävlingen dök upp och att då få med sig årets första totalseger känns så klart bra.

    Foto: Tommy Svensson

    I år har Hässleholmarna annars fokuserat på Asfalt SM där det blev lite motigt med en slutlig åttonde plats och om det blir samma fokus 2022 är oklart.

    Funderar under vintern så får vi se…

    Foto: Tommy Svensson

    Den ende som på riktigt allvar utmanade Grybb var Borås Kristian Johansson/Peter Wester med sin vassa Ford Puma, men närmare än en tiondels sekund i sista körningen kom man aldrig. Efter att alla tre heaten räknats samman skilde 5,6 sekunder till Grybbs fördel.

    Kristian var snabb plus att att hans bil passar mycket bättre på en sådan här knixig bana än min, å andra sidan så trivs jag bäst när det är lite bökigt så jag ska inte skylla på bilen…

    Foto: Tommy Svensson

    Trea totalt slutade Hässleholms Jonas Olsson med Jörgen Hildingsson i högerstolen med en liknande Puma, men över tio sekunder efter Kristian. Ytterligare fyra sekunder långsammare var SMK Hörbys Tommy Nilsson/Roger Clausson, Honda. 

    Foto: Tommy Svensson

    Fin femma totalt slutade snabba Lunda-tjejen Terese Lennartsson med Johan Kastenman som kartläsare i den vita Gsi-Kadetten, bara två sekunder upp till fjärde plats. I Otrimmade klassen med elva bilar blev det både tjej och hemmaseger genom Josefine Gråberg som delade kartis med ”Tessan”, alltså satt Johan även i den stora Volvo 940:an som Josefin lotsade snabbast runt den kilometerlånga hala och lite svårkörda banan.

    Foto: Tommy Svensson

    Av säkerhetsskäl var även publik förpassad till området utanför staketet.

    Foto. Tommy Svensson

    Tvåa slutade klubbkompisen Jesper Larsson Odenmalm. 

    Foto. Tommy Svensson

    Tävlingsledare Janne Rydh och Kristianstad MK gjorde det väldigt lättfattligt för alla, då man la ihop alla 33 tävlande i tre klasser, 4WD- Otrimmat-Trimmat. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara och något för andra att ta efter, åtminstone i tävlingar med mindre startfält. Att banan inne på gamla sockerbruket i Karpalund var hal fick Kristianstads Andreas Andersson/Fredrik Schultz erfara på ett brutalt sätt.

    Foto: Tommy Svensson

    Foto. Tommy Svensson

    Foto: Tommy Svensson

    Parets BMW tappade fästet och sladdade i ett betongblock och så var dagen över.

    Så är det med rally, allt kan hända, suckade Andreas medan hans bil drogs bort av en hjullastare.

    Något Andreas inte behövde förklara för mig, när jag plötsligt fick bråttom att backa från min ”säkra” fotoplats efter att det blivit lite väl mycket ljusblå BMW i kamerasökaren… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.