Första azor-segern på 45 år, Røkland fin trea, Stugemos "game plan" höll, Ekström tuff och Sandell vann i Dallas!

Blogg

BloggMouraDet blev hemmaföraren Ricardo Moura som tog sitt livs allra första ERC-seger när han vann dramatiska Azores Airlines Rallye deltävling fyra i FIA European Rally Championship.
Det var när ryssen Alexey Lukyanuks turbo la av som Moura kunde gå upp i topp. Väl där visade portugisen i sin R5-Fiesta att han var en värdig vinnare genom att vinna sista sträckan 5,3 sekunder före Lukyanuk som kom i mål med punka vänster bak.
Även om det var första ERC-segern så var det inte så att Moura är någon sorts debutant, detta var hans 16 start på sin hemmaö Azorerna. Det var faktiskt också så att han blev den förste azorian (heter det så?) att vinna det här rallyt sedan 1971.
Mitt namn kommer för alltid att finnas i rallyts historiebok och jag riktigt, riktigt lycklig, jublade Moura vid målet.
Tvåa blev nu Lukyanuk och som trea i fortsatt ERC-ledning polacken Kajetan Kajetanowicz. Mellan honom och tvåan Lukyanuk skiljer 16 poäng. Än så länge har regerande mästaren Kajto inte lyckats vinna någon ERC-tävling i år,så det är ändå ganska bra att kunna leda med den bakgrunden. Kajto själv är också lite överraskad.
– I början av året sa jag att det kom att bl isvårt att försvara titeln och att den här säsongen blir tuffare än förra.
Polacken fortsätter.
I en så oberäknelig sport som rally kan man aldrig ta något för givet, du måste jobba hårt för att uppnå dina mål och ibland måste du även räkna med att ha lite tur…

*
BloggIngramI Junior-ERC blev det även där portugisiskt i topp genom Diego Gago. En ledning han tog på lördagens första sträcka och när sedan tysken Marijan Griebel kraschade bort sig och sin Opel Adam var saken klar. Peugeot i topp och som tvåa nye ledaren i J-ERC Chris Ingram (bilden), även han i Opel Adam. BloggRöklandPallen kompletterades av Steve Røkland/Patrik Barth i M-Sports Fiesta R2. Förargligt med safe mode-strulet i början av rallyt annars hade det blivit stenhårt mellan honom och Gago om segern, i mål skilde strax över de två minuter som norrmannen tappade på strulet…

*
BloggStugemoLars Stugemo/Henrik Appelskog höll sig till vad jag tror var deras game plan från allra första början, att ta sig i mål. I rallyt som bitvis kördes under vidriga väderförhållanden slutade den svenska R5-Fiestan som 20;e bil av de 42 som nådde slutmålet i Ponta Delgada.
Mycket tufft och mycket lycklig, kommenterade Stugemo själv insatsen och berömde även sitt serviceteam där Mats Jonsson var en av dessa som kunde ta åt sig av berömmet.

    *
    BloggFrank ToreSträckplaceringarna 5-7-9 på de tre sista sträckorna visar att Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen mycket väl kunnat blanda sig i toppstriden i sin allra första ERC-tävling. Detta om man haft något att köra för och inte som nu bara ”turistat” på sträckorna efter den oturliga avåkningen första dagen. Hoppas att det blir fler sådana här äventyr för de bägge norska framtidshoppen.

    *
    Rally Biltema i Karlstad blev som väntat en tuff bit att tugga i sig och exakt 70 av de 239 tävlande nådde aldrig slutmålet. En av de som råkade värst ut var Motalas Daniel Damberg som jagade ledande Andreas Levin och inför sista sträckan hade 20 sekunder att ta in. Damberg gjorde ett försök men detta resulterade i en 90 meter lång avåkning, toppade sedan med en tre varvs rullning.
    Var lite slarvig igår när jag utnämnde Pontus Berglund till ende skåning i tävlingen, detta var fel. I Ungdomsklassen kämpade SMK Hörbys Victor och Jens Hansen till sig en fin fjärde plats, dock dryga minuten bak vinnaren Isac Nordström.

    *
    Att Mattias Ekström är på väg mot sitt första guld i Rallycross-VM är väl ingen vild gissning men nu börjar hans DTM-kollegor gnöla över hans tuffa körstil. På Twitter har DTM-kollegan Gary Paffet ifrågasatt om Mattias kör DTM eller rallycross. Mattias viftar bort kritiken och menar att ”de måste förstå vad det handlar om”. Kritiken att han blir splittrad med två så tuffa fokus som både DTM och Rallycross-VM bemöter Avesta-föraren med.
    Sedan säsongen började har jag sagt att jag ska vinna så många tävlingar som möjligt, i både serierna och det är fortfarande målsättningen.

    *
    En svartflagg efter en tuff omkörning förstörde Arvika-helgen för Tomelillas William Nilsson och han blev utan plats i finalen för RallyX Nordic.
    Självklart är jag besviken. Men jag ser det positiva i tävlingen med två vunna heat, säger William och lägger till.
    Förhoppningsvis har jag satt respekt hos många och visat att jag är snabb, säger Nilsson.BloggBrink
    För Eslövsföraren Tobias Brink gick det bättre och det blev en andra plats i A-finalen. En bra belöning då det började illa med en hård kontakt med en mur och ett brutet heat.
    – Det var en hård tackling från en annan bil som tryckte mig in i muren direkt efter start. Så hjulupphängningen brast och tyvärr gjorde det att vi inte kunde köra färdigt den kvalrundan, berättar Tobias.
    I finalen fick mästerskapsledande Thomas Bryntesson direkt en lucka vilken Tobias inte hann jaga ikapp innan målflagg. Återigen en andra plats och nu ensam tvåa i mästerskapet.
    Vann gjorde således favorittippade Bryntesson som kör för NMK Trögstad och var snabbast i alla omgångarna.

    *
    BloggKevinI Supercar-klassen var det serieledande Kevin Eriksson som stod för favoritskapet men som uppvaktades hårt av Peter Hedström. I finalen var det Kevin Eriksson som tog täten från start med en vilt jagande Lukas Walfridson i ryggen som i sin tur uppvaktades av Peter Hedström under de inledande varven, men när Hedströms Skoda krånglade så blev det istället Alexander Hvaal som körde in som trea.

    *
    BloggSandellBryan Herta Rallysport and the No.18 Kobalt Tools Ford Fiesta ST” så inleds pressmeddelandet som förkunnar att Patrik Sandell vann lördagens GRC-tävling i Dallas.
    Känns fantastiskt, konstaterade Sandell efteråt.
    Vi fick en bra race weekend och tack vare fint lagarbete kunde vi vinna den här gången. En härlig känsla!

    *

    I morgon firar ni andra nationaldag medan jag själv har ännu en fullspäckad jobbdag, med andra ord blir det ingen Motorbloggen den 6 juni.