För mycket snö för Ogier, Fiesta dominerar i WRC-listan för "Arctic", Neuville vill köra ifrån Ogier, M-Sport leder "hybridracet", Printsport en viktig spelare för Skoda, Sebastian J kör R5 Fiesta, "FTL" vann i Norge, Nore kör ERC med Renault och dyr Audi!

Blogg

Kan inte påstå att jag är förvånad när Sebastien Ogier under tester inför Arctic Rally Finland klagar, ”det är för mycket snö”. Har man inte hört förut när ”Seb” i Värmland klagat på motsatsen så  det kan inte vara helt lätt att vara vädergud och försöka tillfredsställa den i bland väldigt nyckfulle Toyota-föraren. Det är vid tester i mellersta Finland som Ogier tycker det är för mycket snö på vägen för att få till känslan med de nya Pirelli-däcken

Foto: Tommy Svensson

Jag gör mitt bästa, men det är svårt att njuta av körningen med så mycket snö, menade Ogier.

    Nu har man ytterligare två dagar att testa och justera set up till det nya gummit som enligt uppgift ska vara lite mjukare än fjolårets Michelin. Dessa tester körs närmare Rovaniemi för att simulera mer liknade förhållande som väntar sista helgen i månaden. Att Juho Hänninens start i Arctic Lapland Rally blir en viktig pusselbit i jobbet är helt klart. Extra viktigt för just Ogier att få till en bra Toyota då han går ut först i spåret, vilket med största sannolikhet är en nackdel om där är lössnö på vägen. Många tror benhårt på att Toyota-kollegan Kalle Rovanperä kommer att ta sin första WRC-seger i hemmarallyt men Ogier väljer att lite tagga ner hans chanser.

    Kalle har potential och alla förväntar sig att han ska vara snabb i Rovaniemi och visst, han är snabb men det krävs mer för att vinna rally!

    *

    Efter Rallye Monte Carlo var det mycket tugg om hur M-Sport spelat sina kort vilket till slut fick Malcolm Wilson att ryta till.  Han förklarade lite basala fakta om hur det är att driva ett privat VM-team dessutom hårt pressat av Covid-19 och efter det tog ” the bullshit” slut. Än har ingen ”entry list” visats för kommande ”Arctic” men folk med inblick i saken hävdar att det i Rovaniemi blir fler WRC-Fiestor än vad både Toyota och Hyundai kan visa upp. Jari-Matti Latvala skickar ut fyra bilar med Ogier, Evans, Rovanperä och Katsuta vid rattarna. Andrea Adamo drar fram ännu en Hyundai ur rockärmen och då som bekant till Oliver Solberg som tillsammans med Pierre-Louis Loubet kör i satellitteamet 2C Competion. Direkt under Adamos beskydd finns Tänak, Neuville och Sordo, totalt fem i20 WRC. 

    Foto: Pro One Media

    Det man dock kan konstatera är att även om där är fler Fiesta som körs så är det ändå med mindre antal segerkandiadater. I ringhörnan för ”The blue oval” finns Gus Greensmith, Teemu Sunninen, Janne Touhino, Lorenzo Bertelli, Georg Gross och slutligen ”Mystery man”. Alltså en icke namngiven och där vågar jag gissa på någon välbeställd förare från forna ”öst”…

    *

    Thierry Neuville fick inte riktigt den drömstart han hoppades på i sin jakt på VM-titeln. Trea i Monte var okej men med tanke på att det blev seger i fjol så var det ändå en liten besvikelse. Att målet för belgaren är att spräcka Sebastian Ogiers VM-svit är uppenbart och detta blir också sista chansen då Ogier redan förklarat att han lägger av efter årets säsong. Neuville menar att bli världsmästare med Ogier efter sig väger väldigt mycket tyngre än att bli det med honom borta ur startfälten.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Jag har jagat VM-titeln i några år men nu har vi bil och team för att nå målet, menar Neuville till franska Autohebdo 

    – Det är upp till oss att vinna VM och jag vill vinna VM-titeln med Séb i fältet!

    Neuville utvecklar sitt resonemang och även om där finns många andra starka konkurrenter så är det ändå att köra ifrån de franska ikonen som blir den riktiga värdemätaren på en VM-titel.

    Jag tycker att det är viktigt att kunna slå den bäste och om Seb lämnar är den bäste borta!

    *

    Har tidigare skrivit lite om läget med nya hybridbilarna där det verkar vara M-Sport som ligger först i utvecklingen tätt följd av Toyota. Hopplöst sist är Hyundai som inte ens påbörjat sitt hybridprojekt i väntan på grönt ljus eller i värsta fall, rött från direktionen i Seoul. Till tyska Rallye Magazine förklarar Richard Millener att M-Sport trots svag ekonomi ändå valt att lägga resurser på nya hybriden.

    Bilens design är praktiskt taget komplett och den första drivlinan förväntas vara färdig inom några veckor. Jag tror dock inte att vi kan testa förrän i maj eller juni.

    Största utmaningen förväntas bli kylning av hybridenheten plus att hitta en optimal viktfördelning på den nya Fiestan. Tidigare ryktades det att Ford ville marknadsföra nya Ford Puma genom WRC-tävlande men så verkar det ändå inte bli utan ma väljer att fortsätta med Fiesta.

    Vi tänker inte sätta hybridaggregatet i en gammal WRC-bil för test, vi tror inte att det är vettigt, menar Millener.

    Vårt huvudmål är att ha byggt en konkurrenskraftig bil till i början av nästa säsong!

    Andreas Mikkelsen har uttalat att han ser M-Sport som ett klart attraktivt val för 2022 och jag är ganska säker på att man i Cumbria gärna ser honom i temat. Med hans erfarenhet från både Hyundai och Citroën plus att han är erkänt skicklig på att utveckla bilar skulle göra honom till en viktig spelare i Wilsons lag. Mikkelsen har tidigare förklarat.

    Alla vet att M-Sport alltid har varit väldigt bra med nya bilar och det verkar som om M-Sport alltid är starka i början varefter fabriksteamen med mycket större budgetar kommer ifatt och även förbi… 

    I år sitter Andreas och Ola Fløene i en Skoda Fabia Rally2 från tyska Toksport WRT med målet att vinna WRC2 och även samma klass i ERC. Finns inte heller så mycket som talar  emot detta efter uppvisningen i Rallye Monte Carlo. 

    *

    Även om Toksport är intimt förknippat med Skoda Motorsport i Mlada Boleslav så finns det andra framgångsrika team där Skodan utgör ryggrad. Ett sådant är finska Printsport där Lars Stugemo är en trogen kund och kan då välja mellan de över 20 Skoda Fabia som står i deras verkstad. Foto: Tommy Svensson

    Samarbetet mellan Printsport, dess grundare Eero Räikönen och Skoda har fungerat i över två decennier och menas det från Tjeckien, ”är en starkt bidragande orsak till Skodas framgång i de nordiska länderna”. I en intervju berättar Räikönen lite om sitt företag som startade för 23 år sedan efter att folk som sett hans egna rallybyggen frågade om han inte kunde hjälpa dom med liknande jobb vilket var startskottet. 2012 kom så Esapekka Lappi in bilden och anslöt till Printsport för att fyra år senare bli ”WRC2-Champion” men detta med en bil direkt från Skoda Motorsport. Ändå menar Räikönen att Lappi varit väldigt viktig för hans framgång med sitt egna team. 

    Även om teamet nu är mycket större så jobbar vi fortsatt väldigt nära varandra och detta tror jag är nyckeln för vår framgång, menar Räikönen som även förklarar namnet Printsport.

    Min far ägde ett tryckeri vilket jag tyckte kunde vara trevligt att få in i mitt nya företagsnamn!

    Foto: Printsport

    Printsport med elva heltidsanställda finns i Ruuhimaki, ett stenkast från Rally Finlands power stage och är ett heltäckande rallyföretag med uthyrning av bilar, service och försäljning av reservdelar. Merparten av verksamheten sker i Skandinavien men som Räikönen säger.

    – Printsport är world wide!

    *

    Foto: Privat

    Fylls på med R5-bilar och senast i raden att byta upp sig är gotlänningen Sebastian Johansson som i hop med Jesper Elfver tänker göra en attack mot SM-guld i en  Ford Fiesta R5. Idag testades för första gång bilen och Sebastian var mycket glad efteråt.

    -Kommer självklart ta några mil innan vi lärt oss bilen, men det är det roligaste jag har kört!

    *

    Foto: Privat

    Att Frank Tore Larsen med Torstein Eriksen i deras nya Volkswagen Polo GTI R5 skulle vara snabbare än Hyundais Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjaermoen i Lygnasprinten trodde jag inte på före start. Men så blev och med 4,3 sekunders marginal blev det första Polo-segern för ”FTL”. Att få dänga till Hyundais WRC2-hopp måste ha känts skönt för duon som annars så ofta är den som missat segrar med futtiga sekunders marginal. Trea kom Anders Grøndal/Marius Fuglerud men R5-Fiestan var faktiskt rejält avhängd, över 40 sekunder efter. Då hjälpte det inte att Grøndal var snabbast på första sträckan.  Tidigare Opel-föraren Ole Jr Nore med Jørgen Eriksen vid sin sida satt nu i en Peugeot R2 och formligen utklassade övriga i klassen. Nästan två och en halv minut efter kom tvåan Markus Bakken/Hedda Turvoll Lien i en Citroën C2. Nores tider räckte även till nionde plats totalt bland de runt 100 startade.

    Foto: Privat

    Näst bäst med 2WD blev Eyvind Brynildsen/Roger Eilertsen men inte i VOC-740 som han var anmäld med utan istället en Appendix K 16-ventilers Golf GTI.

    Väldigt kul dag med Golfen frå n1988, standard växellåda och Bilstein dämpare och en härlig fajt med Henning och Cato, berättar Eyvind.

    Inför sista sträckan skilde 20 sekunder till Golfens fördel mot Henning Solberg/Cato Menkeruds Ford Escort. Närmare än så kom aldrig Henning då det på sträckan blev ”avkjöring” istället för sluttid…

    *

    På tal om Ole Jr Nore så ska han lägga fokus på ERC där han i fjol testade en av ToksportWRT:s Renault Clio Rally5 i de två avslutande tävlingar i Ungern och på Gran Canaria. Nu steppar 20-årige Ole upp med en Rally4 Clio från samt team till årets tävlingar i ERC3 Juniors.

    Foto. Erc..com

    Samarbetet med Toksport fungerade bra i fjol så det ska bli spännande att göra en full säsong med Clion, menar Ole.

    Än har inte Rally4-versionen av Clio blivit homologerad men vi hoppas kunna köra lite ”testtävlingar” hemma i Norge så fort den blir klar.

    Första testen blev alltså i Lygnasprinten men då med en Peugeot. Seger i klassen ger så klart lite boost inför ERC och så även att Ole av Norska Bilsportförbundet utsågs till ” Motorsport Talent of the Year for 2020”.

    *

    Verkar som om det inte finns någon övre gräns för vad en gammal rallybil får lov att kosta. Vid en bilauktion i Paris slutade priset för en Grupp B Audi Quattro Sport från ett bilmuseum i Loheac på € 1.725.000 plus försäljningskostnader. Alltså nästan 20 miljoner svenska kronor för ”en gammal Audi”. Man vågar inte tänka på vad en Opel Ascona/Manta 400 skulle inbringa på en liknande auktion…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.