Flodin till VM, skäms alla svenska företagsledare!

Blogg

Dagens gladaste rallynyhet är utan tvekan beskedet att Patrik Flodin får köra hela VM-serien för Grupp-N, det som officiellt kallas P-WRC. Patrik tar plats i samma Subaru som han vann med i Rally Sweden och som drivs av det ryska URT-Teamet. Vid sin sida får han precis som tidigare Göran Bergsten, en konstellation som visat sig mycket framgångsrik.
Det enda sorgliga i historien är att det ska till en ryss för att skicka ut en svensk rallyförare på den internationella scenen.
Svenska företagsledare och marknadsförare borde skämmas över att inte ta tillvara den här chansen att visa upp sig utomlands. Mycket märkligt om jag får säga, det och plats i skamvrån!
Rally i Sverige är en utpräglad breddsport och vid sidan av Finland lär det inte finnas många andra länder som kan visa upp samma bredd. Varje helg, nästan året om är åtskilliga hundra rallyåkare i gång i lokala tävlingar runt om i landet. Till detta knyts ytterligare tre-fyra mekaniker per rallybil och så naturligtvis all publik som vill se sina ”local hereos” kämpa på specialsträckorna. Folkfest i skogen varje helg om man så vill.
Den här folkfesten möjliggörs till stor del av entusiaster som vänder på varje krona för att kunna åka rally. Men en stor del i festen har småsponsorerna, till exempel macken runt hörnet, den mekaniska verkstaden där kartisen jobbar, till Elsas gatukök och alla är lika viktiga för att hålla festen vid liv.
Att få loss sponsorpengar härifrån kräver mycket jobb och tid men att det går, bevisas varje helg. Jag vill härmed ge en stor eloge åt alla småsponsorerna, ni är guld värda.
Men hur många svenska storföretag är med och sponsrar rallyåkarna här hemma? På rak arm kan jag inte räkna upp ett enda. Jag kan ha fel, men då vill jag hemskt gärna bli rättad.
Att Volvo och Saab inte är med, de har ju sina egna problem att brottas med, är kanske inte så konstigt. Men alla andra var finns de? Ericsson, Electrolux, H&M, Tetra Pak, IKEA för att inte tala om alla banker och försäkringsbolag. Utomlands slåss den här typen av företag för att få vara med och visa upp sig där det finns stor publik. Men inte här hemma, här verkar det bara vara golftävlingar och andra icke-motor anknutna tillställningar som är intressanta hos marknadsförarna. Är det konstigt att det ibland känns som att världen och verkligheten springer förbi oss?
Det konstigaste i alltihop tycker jag, är att det som är sanning i omvärlden möts av skepsis här hemma. Ta till exempel Red Bull, den söta energidrycken som jag inte själv är förtjust i. Finns i stort sett inte en enda större motortävling, till lands, på havet eller i luften utan att den ”röe tjuren” finns med. Har ingen aning om vad deras marknadsföring kostar, säkerligen flera miljarder kronor om året. En sak är jag dock säker på, man gör inte detta för att man älskar motorsporten Det är helt enkelt business, man får tillbaka mer kronor än man satsar. Frågan jag då ställer mig, är det så enkelt att Patriks ryske chef är smartare än de flesta svenska företagsledarna?