Finland söker WRC även på vintern, Trelleborg håller tummarna, Clion kan bli tuff utmanare i Rally4, Andervang hetaste svensk i "DM3", britterna har rallystartat och svårt att tända till!

Blogg

Det som många (bland annat jag) trodde skulle bli en engångsföreteelse med att Arctic Rally Finland hastigt men kanske mindre lustigt ur svensk synpunkt, fick en plats i WRC kanske ändå blir mer än en parantes. Att med kort varsel ersätta Rally Sweden med rallyt i Rovaniemi visade sig vara så lyckat att arrangören AKK Sport OY gärna vill se att lösningen blir permanent. När Finska Bilsportförbundet tillsammans med kommunen Rovaniemi summerade plus och minus lyftes fram att WRC-tävlingen bidragit med reklam/tv-tid för ett värde motsvarande 50 miljoner euro.

Foto: wrc.com

Med detta i ryggen har man därför besluta att ansöka om WRC-deltagande ytterligare ett år. 

    Arctic Rally Finland powered by Capitalbox var inte enbart ett välarrangerat vinterrally utan visade också tydligt vad som kan åstadkommas på mycket kort tid när engagerade personer går samman och gör allt för att genomföra ett förstklassigt internationellt idrottsevenemang, förklarar AKK Sports OY:s vd Riku Bitter och fortsätter. 

    Det var ett evenemang som på tydligt sätt underströk allt bra i finsk motorsport,  från samarbetet med lokala partners till lokala myndigheter var utmärkt. Ur AKK sports och ur vår synvinkel nåddes önskat vinstresultat.

    Rallyt fick som bekant flera extra sponsorer som alltså mer än väl täckte de uteblivna publikintäkterna och därmed går förbundet kanske till och med stärkt ur ”Corona-krisen”. Nu vill man satsa vidare med två WRC-tävlingar i landet, berättar Bitter.  

    Som ett resultat av framgången med Arctic Rally Finland har vi förklarat för WRC-promotorn att vi är beredda att anordna ytterligare en deltävling i WRC framöver!

    Vad betyder detta då för kommande Rally Sweden med Umeå som ny centralort, blir det nådastöten för WRC för Sverige eller tvärtom, stärker det rallyts position för framtiden? Om vi börjar med det sista, så skulle jag kunna tänka mig att FIA applåderar det finska intresset och som då ser fördelen med ett ”äktenskap” mellan Umeå och Rovaniemi. Jag tänker ungefär som Portugal förra helgen igen och så Sardinien kommande helg där logistiken är relativt enkel att få till. Samma sak i norra delarna av landet då det bara skiljer 50 mil bilväg mellan de båda centralorterna, alltså runt en dag för att flytta sig mellan serviceplatserna.

    Foto: Tommy Svensson

    Att både team och däckleverantörer i många år hävdat att ett enda rally på vinterväg är för lite. Vinterrally kräver väldigt mycket utveckling vilket då enbart används en gång om året, med två tävlingar i serien skulle kostnaderna då slåss ut. Det här upplägget ser jag som ett vinnande koncept för alla. Enda brasklappen  är om FIA och promotorn verkligen när en önskan att ett land har två deltävlingar om året, när så många nya och gamla länder knackar på dörren och vill ha deltävling. Å andra sidan kan det finska förslaget bli förödande för Sverige om FIA ser Rovaniemi som ett bättre alternativ och ger dom VM-statusen på bekostnad av Jyväskylä. Motiveringen kan då bli att hårdsatsande Rally Estonia mer än väl fyller ”Finskas” plats i kalendern och därmed ersätter sommarklassikern…

    *

    På torsdag borde Trelleborgs MK få tillståndet från Länstyrelsen till Bilsport Rallycup-premiären ”Rally Anderslöv” den 3 juli. Men de nya lättnaderna har ännu inte blivit konkreta för just rally, vilket gör att handläggaren ännu inte vet hur och om tillstånd för rally kommer att medges.

    Nu jobbar vi vidare med tanken att rallyt kan genomföras som tänkt och inom kort kommer vi att publicera Tävlingsinbjudan, berättar tävlingsledare Lasse Mattsson.

    Foto: Henrik Åkeson

    Det som är mest oroande är att fortfarande ligger gränsen på totalt 150 deltagare kvar vilken självklart blir svår att runda om samma krav finns i det kommande tillståndet.

    Handläggaren berättade i telefon att inga nya direktiv nått Länsstyrelsen men att man någon av de närmaste dagarna skulle få ny information, förklarar Mattsson.

    Att dra runt rallyt på 150 personer totalt vilket tidigare även inkluderat funktionärer och servicepersonal, blir svårt medger Mattsson så hoppet står till att den siffran ökas till den 3 juli. Dessutom hävdar Länstyrelsen i Skåne att gränsen 150 personer gäller motionslopp och liknande, för rally är istället siffran bara 100 personer. Svensk Bilsport menar dock att dom tolkar FHM:s regelverk fel och att rally ska likställas med motionslopp. Om det är så lär väl framgå inom kort när klara riktlinjer från vd Anna Nordkvist presenteras .

    Vi kan inte vänta längre på tillståndet utan nu håller vi tummarna och jobbar på för att få till Rally Anderslöv om en månad, mer kan vi inte göra i det här läget!

    Alla som någon gång jobbat med att arrangera rally vet att en månad är väldigt kort tid för att få allt på plats, Mattsson håller med.

    Nu jobbar vi mot klockan bland annat för att bemanna de tre sträckorna som alla körs två gånger, så finns det frivilliga som vill hjälpa till med detta är det bara att höra av sig?    

    *

    Foto: Renault Sport

    I ERC-premiären Rally Poland kommer nya Renault Clio Rally4 att för första gången mäta sig i stort internationellt sammanhang med konkurenterna från Ford, Peugeot, Opel och senast på scen, Clion. I franska Rallye Le Touquet-Pas de Calais mötte åtminstone i 2WD-klassen rallyts mest rutinerade förare, Stephane Lefevbre i nya Opel Corsa Rally4 krafterna mot allt utom Fiestan.

    Foto: Opel Motorsport

    Det blev seger men inte med så stor marginal till Jean-Sébastien Vigion i Clio och imponerande var att han vann sju av de elva sträckorna. Ett misstag på sträcka tre gjorde att Lefevbre ändå kunde vinna. 

    -Utvecklingen för Clion är väldigt positiv och hit kom vi bara för att testa bil och oss själva och så blev det sådan succé, menade en glad Vigion efter sin andra plats.

    *

    Idag kom anmälningslistan till DM3 ”Glad Rally Kalundborg” men tråkigt nog med bara fyra svensk-bilar anmälda. Med #9 kommer förhoppningsvis Stig Andervang/Robin Eriksson till start med den nya Skoda Rallly2 som fick sig en luftfärd vid helgens besök i Finland. Trots att framlängesvolten var spektakulär klarade sig tjecken bra och kördes för egen maskin tillbaka till service.Foto: Tommy Svensson

    Alltså borde den utan problem vara race ready” till helgen och jag kan inte utan att lägga till bevingade ord från Andervang ”det är bättre att lägga pengar på reperationskostnader än testkörningar före tävling vilket heller inte är lagligt med dessa bilar…” Svenskduon ingår i första startgrupp där snabbe tysken Fabian Kreim går ut först med en Polo R5. Den trefaldige tyske mästaren tar den danska tävlingen som sista testpasset inför det egna mästerskapets kommande premiär ADAC Rallye Stemweder Berg den 11-12 juni. Efter honom följer så åtta snabba danska och direkt bakom Kreim kör storfavoriten Kristian Poulsen/Ole R Frederiksen i en identisk Polo.

    Foto: Specialpress

    Därefter kommer så de ”danske topkjører” på ett pärlband med Michael Sørensen, Christian Kastberg Jensen, Kenneth Madsen, Martin Johansen, Simon Vallentin (bilden), Ib Kragh och så avslutar Roland Poulsen första startgrupp. Övriga svenskar förutom Andervang som mycket väl kan blanda sig i toppstriden, är även Daneil Ernstedt anmäld med Fanny Jacobson som kartläsare i den för oss svenskar udda Suzuki Swift S1600. Kvartetten med blågula flaggor avslutas med  Isac Nordström/Karl-Johan Borhammar med R2 Peugeot och så Grupp F-snabbisen Lucas Helin med Annie Seel vid sidan i Opel Astran. Totalt är där 75 namn i anmälningslistan.

    *

    I går (måndag?) kördes första deltävlingen i Brittiska Rallymästerskapet 2021 med ”Neil Howard Stages”. Ett rally som avgjordes liknande WRC-finalen på Monza, helt inne på racingbanan Oulton Park.

    Foto: BRC Rally

    Åtta sträckor på asfalt var vad som erbjöds och snabbast var irländaren Sam Moffet i en ny Fiesta Rally2. Bara en sekund efter slutade välkände Rhys Yates även han i en Fiesta medan Osian Pryce, åtta sekunder efter körde Polo R5. Stort intresse visades Mellors Elliots Motorsports start med nya Proton Iriz R5 som kördes av Oliver Mellors. Tolva totalt och åtta i mästerskapet var en fullgod start för malaysiern. Intresset var stort för premiären med 143 anmälda men där bara 35 var anmälda för poäng i mästerskapet.

    *

    Jag erkänner att jag tycker det är lite för tätt mellan WRC-tävlingarna i Portugal och helgens på Sardinien. Det är helt enkelt svårt att tända till igen så snabbt, kan vara åldern vad vet jag? Hur som helst, i morgon ska jag försöka mobilisera lite större intresse för Rally Italia Sardegna så får vi se vad det innebär… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.