Finland innehar nio av de tio platserna på "Snabbaste rally-listan", bara tre skåningar i Fagerstas SM-tävling, ERC avslutar i Spanien i hop med WRC, Veiby/Bergström i par med Kristoffersson och Bakkerud vann i Strängnäs.

Blogg

Vet inte om jag blev speciellt förvånad när jag läste ”Topp-10” över världens snabbaste rally, att då Rally Finland innehade nio av de tio platserna. Enda som lyckades trängs sig med den här i mina ögon lite tvivelaktiga statusen, var Rally Sweden 2020.

Foto: Tommy Svensson

På fjärde plats dessutom och där då Toyotas Elfyn Evans i den detta år förkortade version på grund av snöbrist, fick en snittfart på124,8 km/t. Allra snabbast är Rally Finland när det kördes 2016 och där då Kris Meeke med Citroën DS3 WRC fick till det med 126,62 km/t. ”Pace” som gav Meeke en tredje WRC-seger och nu ställer sig fartexperter sig frågan om rekordet någonsin kommer att slåss?Foto: Citroén Racing

    De nya Rally1-bilarna är än så länge oskrivna kort när det gäller Finland men ingen blir väl förvånad om Rovanperä åtminstone är i närheten av rekordnoteringen. Något som ändå gjordes med en WRC-bil av inte värsta sorten som började användas först året därpå. 2005 körde Marcus Grönholm med den mer eller mindre skrotförklarade Peugeot 307 CC till seger en minut för Sebastien Loeb. Då var snittet ändå bara drygt 4 km/t lägre än nu gällande rekord… 

    *

    Runt 80 namn finns i anmälningslistan inför näst sista deltävlingen i Rally-SM, Fagersta ”Nattkröken”. En siffra som arrangören torde vara helt nöjd med då man satt en maxgräns på 90 bilar vilket snudd på uppnåddes. Tävlingen den 12-13 augusti blir också födelsedagskalas då det är exat 50 år sedan klubben senast arrangerade en SM-tävling. 

    Vi hoppas kunna uppfylla alla förväntningar på att arrangera en spännande och väl genomförd deltävling, som kröner en värdig vinnare innan lördag kväll, berättar vice ordförande Mikael Johansson.

    Året var 1972 när vi senast genomförde en SM-tävling, så det är hög tid för klubben att återigen visa vad vi går för!

    Tävlingen inleds på fredagen med en kort etta med start klockan 18.00 och målgång två timmar senare. Tidig avgång på lördagen, klockan 07.40 med slutmål omkring klockan 15.30

    Den sista sträckan påpekande fredagen som är en publiksträcka används som träningsväg och avslutas med några vinklar på asfalt, för att omgående hamna på serviceplatsen där nattuppehållet sker, förklarar Mikael.

    Ett så  här stort arrangemang mäktar inte klubben med själva utan har hjälp av grannklubbarna MSK Hammaren, Ludvika MS och Hedemora MK och Mikael konstaterar en otvetydig sanning.

    Utan funktionärer stannar rallysverige!

    Foto: Kristian Lindberg

    Som vanligt lite dåligt med skåningar i bland de 80 anmälda. Från Trelleborg kommer efter rullningen i Arvika, Lukas Hägg och nu återigen med en frisk Daniel Borgqvist i sin Fiesta Rally4. I Nationella 2WD kör återigen Pontus och Peter Berglund, SMK Hörby med sin Volvo 940 och då med hopp om att klättra från nuvarande 12:e plats i SM-tabellen. Tredje och sista skåning är även detta en från SMK Hörby och då i Standard-klassen, Ingemar Månsson/Per-Ivar Hellberg, Volvo 940. Tråkigt nog en klass som inte alls lyft som tänkt och bara åtta förare totalt har kört någon av de tidigare deltävlingarna. Lika trist är ”Internationella 2WD” även om där är två mer som tävlat under året. Men så klart är tio förare totalt i det som borde vara ”framtidsklassen” och den som ska fostra arvtagare till PG, Tidemand och Kristensson är på tok för klent… 

    *

    Idag blev det klart var ERC-finalen kommer att köras och det blev i Spanien med Rally RACC Catalunya-Costa Daurada 20-22 oktober. För första gången kommer också WRC och ERC:s vägar att korsas i det utmanade asfaltrallyt nedanför Barcelona, närmare bestämt i Salou. Foto: Tommy Svensson

    Tävlingen kommer att köras under två dagar till skillnad från WRC som kör ytterligare en dag men ändå blir detta årets längsta ERC-tävling med 14 sträckor. Nu kommer man inte att blanda de tävlande utan det blir två helt separata tävlingar med samma sträckor visserligen och bland annat även egna tv-sändningar från promotorn som är samma för bägge serierna. Att finalen hamnar Spanien lär trigga nuvarande ledaren Efren Llarena lite extra, tänk bara att få krönas till Europamästare inför jublande hemmafans. Även Nil Solans lär lägga på ett extra kol för möjligheten att få avsluta på topp.

    Foto: Hansen Motorsport

    Här kommer också Victor Hansen/Victor Johansson från SMK Hörby att avsluta sin EM-turné då tävlingen även är final för ERC Juniors. Med Barum Czech Rally Zlin (27-28 augusti) som näst sista innebär det nästan två månaders välbehövligt uppehåll för ”2xVictor”. Kul hade så klart varit om han får sällskap av klubbkompisen Tom Kristensson/Andreas Johansson med en bil från Kowax 2BRally?

    Foto. Tommy Svensson

    Efter två starter ligger skåningen på delad 14:e plats i tabellen men då det även planeras för start i Tjeckien kan Tom klättra. I dag har han 30 poäng och med alla räkmackor i världen, solen i ryggen plus att alla himlens stjärnor står i rätt läge så kan det bli en topp-fem placering när året är slut. Fast då krävs samma toppform från ”Smiling-Tom” som visades med andra platsen i Rajd Polski…

    *

    Rallycrossfansen har länge varit spända på vem som ska bli Johan Kristofferssons teamkamrat i Volkswagen Dealer Team Bauhaus för World RX. Idag avslöjades det att det blir Johans kompis Ole Christian Veiby som tar den platsen men även unge GustavBergström kommer att bli en del av teamet.

    Foto: KMS

    – Det känns mycket bra att vi kan komplettera laguppställningen med Ole Christian som gör comeback i vårt team och en ung lovande talang som Gustav, säger teamchefen Tommy Kristoffersson.

    Veiby som tidigare kört mycket rally har i år dammat av sina rallycross-skills i väntan på ny chans i WRC.

    Jag har haft målet att ta mig in i WRC, men som alla vet är det en väldigt svår uppgift. Jag har inte helt gett upp och kommer att fortsätta köra en del rally, men nu ska det bli intressant att göra något nytt, förklarar Veiby.

    Rallycross med elbilar känns helt rätt och vi har sytt ihop ett bra paket. Jag tror vi kommer att slåss i toppen!

    Norrmannen ser fram emot att jobba med utveckling av de nya bilarna, Volkswagen RX1e, tillsammans med fyrfaldige världsmästaren.

    Han har förstås en otrolig kunskap inom rallycross och tillsammans med min erfarenhet tror jag det blir en bra mix. Kristoffersson är självklart också inspirerad inför jakten på den femte VM-titeln.

    – Nu börjar vi på ett nytt kapitel i historien och det är otroligt häftigt att få vara med på det här utvecklingsarbetet tillsammans med bästa tänkbara teammedlemmar.

    Förutom Kristoffersson/Veiby i teammästerskapet kommer Volkswagen Dealerteam BAUHAUS också att ställa en tredje bil på startlinjen. I den placerar man Gustav Bergström, 19-åring från Stockholm, som debuterade i RX Lites förra säsongen och har fått känna på Supercar under det här året. Även Bergström är ödmjuk inför uppgiften. 

    Jag är självklart medveten om att det är en extremt tuff uppgift som väntar mig i en VM-serie på allra högsta nivå, men med Johan och Ole Christian i teamet så har jag alla möjligheter plus att jag är bra på att lära mig snabbt.

    *

    Foto: Nitro RX

    Andreas Bakkerud vann när Nitro RX kom till Strängnäs i helgen för sin andra deltävling. Den helelktriska RX-serien såg Robin Larsson som tvåa bara någon vecka efter den ruskiga olyckan där han satte vinkelslipen i halsen.Trea slutade Johan Kristoffersson medan dagens hetaste Oliver Eriksson fick bryta finalen. Total succé för JC Racteknik som belade alla fem platserna i finalen.

    Foto: JC Raceteknik

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen