FIA:s Matton vill bort från Torsby, JC+EKS=Sant, Säffle hoppar av Asfalt SM, Tierp tar över, ERC öppnar för Rally 3(?), Lexe laddade med 26:e Vasaloppet, FTL favorit i NM-öppning och mothugg från "skridsko-lovers"!

Blogg

I går fick jag en illusion som hämtad ur en gammal västernfilm med ”Clintan”, ni vet där man ser gamarna cirkla runt högt där uppe på himlen medan det undertill finns något dött och därmed ätbart. Bilden dök upp när jag läste FIA;s Rally Director Yves Mattons uttalande hos DirtFish, att Rally Sweden i Torsby var historia. Genast dök där upp ”läskiga fåglar” på sociala medier som snabbt kommenterade med att en flytt norrut är enda möjligheten för Sverige att behålla ett VM-rally. Mycket möjligt, kanske till och med troligt att dom har rätt, men kan man inte låta ”liket svalna” innan arvet fördelas? Vi behöver inte dra bakgrunden här vilket DirtFish gör för sina i Rally Swedens väderproblem mindre insatta läsare. Det konstateras dock att ”WRC went bananas” över pudersnön och isen som väntar i kommande Arctic Rally Finland. Det sägs även som jag känner lite skadeglatt att det blir en gigantisk skillnad mot fjolårets ”så kallade vinterrally” i Värmland. Trots detta skriver man, så var det inte avsaknad av ”pudersnö och is” som gjorde att rallyt ställdes in i år utan Covid-19 och att Glenn Olsson förklarar, att det var med stor besvikelse man fick ta detta beslut för att följa myndigheternas regler. Besvikelsen blir så klart inte mindre när man nu ansträngt sig med en nordligare och därmed vintersäkrare bana där ”vinterhålet” Lima skulle varit lite av nav. Samtidigt som det detta år är så att absolut hela tävlingsområdet var täckt av ett tjockt snötäcke ”rallyhelgen”. Att Rally Sweden har ett år kvar på sitt avtal är odiskutabelt men det är här Matton kliver in och förklarar att det 2022 inte kan bli i Torsby. Ingen har väl missat att det har diskuterats en flytt med flera olika intressenter, men frågan är ändå hur realistiskt en sådan är med bara runt ett år var till rallystart, jag vet det inte.

Foto: Tommy Svensson

Till DirtFish berättar Matton att han och FIA-president Jean Todt (bilden)var väldigt tydliga vid sitt besök i Torsby i fjol att man inte ville se ett likande rally i framtiden.

    Vill ni ha rally framöver så måste ni hitta en lösning som garanterar ett riktigt vinterrally, förklarar Matton.

    Detta betyder inte att han förordar en flytt av rallyt till Rovaniemi permanent vilket skulle ge Finland två WRC-tävlingar utan verkar ändå vilja se att Sverige fortsatt får en deltävling.  Men att inte Torsby längre kan vara centralort är han helt klar över.

    – Vi måste längre norrut för att kunna garantera ett ”snowrally” och vi förutsätter ett förslag som är baserat längre upp i norr.

    Matton hyllar också ASK Sport och så klart helt rättvist, för att dom lyckats fixa ett VM-rally på väldigt kort tid. Han ser också lösningen som ett bevis på att det är i konstiga tider som kreativitet frodas. Nu blir det ett kort rally menar han, men med perfekta förutsättningar och bättre detta, än ett långt rally som i slutändan får kortas på grund av vädret. Matton avslutar med en dyster hälsning till Värmland.

    Nu mer än någonsin är det ”move or loose” som gäller!

    Foto: Tommy Svensson

    Till SVT Värmland kommenterar rallyts vd Glenn Olsson kort.

    Diskussionen om placeringen av tävlingen har vi med promotorn.

    För så är det, Svenska Rallyt AB har sitt avtal med promotorn och inte FIA vilket kanske Matton lite fartblind av alla hyllningar till Arctic missat? 

    To be continued…

    *

    Att det funnits ett samarbete mellan JC Raceteknik och EKS har varit känt länge men nu fördjupas detta berättar Joel Christoffersson och Mattias Ekström. I år blir det tävlande under namnet EKS JC och där premiären blir redan i helgens WRC Arctic Rally Finland.

    Foto: EKS JC

    Jag bildade EKS under 2014 med ambitionen att vinna tävlingar och mästerskap, och kunde uppnå det 2016 genom att vinna både förar-VM och team-VM i rallycross, berättar Ekström.

    Från och med nu kommer Joel att ta hand om alla EKS och JC Racetekniks gemensamma projekt – rallycross, rally, crosskart och allt annat som kommer upp. Vi kollar också närmare på framtiden inom elektrisk motorsport och förr än senare, kommer det finnas en helt eldriven bil i vårt garage.

    Joel  Christoffersson bekräftar Mattias tankar.

    Videlar samma tankesätt och inställning för sporten, en av huvudanledningarna till att våra samarbeten har varit så framgångsrika och ger oss också en stabil grund att bygga vidare på.

    Joel avslöjar även att 2021 fokuserar man på WorldRX.

    Målet är att inte bara vinna team-VM utan även förarmästerskapet men vi kollar också närmare på flera andra projekt för att kunna bredda oss inom fler sporter än bara rallycross.

    *

    I dag meddelade Svenska Rallymästerskapen ny ändring i kalendern för Asfalts SM.

    Utifrån det rådande osäkra läget väljer Säffle MC att inte medverka i årets Asfalts-SM. Anledningen till att organisationen har fattat detta beslut är att SM-promotorn vill redan nu kunna säkerställa en full SM-serie för de tävlande och Seffle City Motor Challenge inte kan medverka utifrån de förutsättningarna, förklaras det från SRM.

    Foto: Anders Östberg

    Vi har full förståelse att Svenska RallyMästerskapen vill ha allting klart nu. För att kunna genomföra en SM-deltävling i nuläget krävs att det genomförs som ett publikfritt arrangemang på inhägnat område och de möjligheterna har vi inte då vår tävling och sträcka var tänkt som en stor folkfest som alla ska kunna ta del av, säger Fredrik Erixon i Säffle MC.

    Att hoppas att vaccineringen ska ta fart och att restriktionerna ska kunna lättas till den 5 juni ser tyvärr mörkt ut, så därför är det bättre för allas skull att inte binda upp sig på en SM-deltävling som vi sen inte kommer att kunna genomföra.

    Säffle MC låter sitt tävlingsdatum ligga kvar i händelse att läget förbättras och att man då kan köra en tävling utanför SM. Nu ersätter Tierp deltävlingen i Värmland och kör en ”dubbeltävling” den 22-23 maj.

     Asfalts-SM 2021

    4 april Jönköping

    8 maj Uddevalla

    22 – 23 maj Tierp (två tävlingsdagar)

    19 juni Växjö

    *

    I WRC finns ingen plats för de nya Rally3-bilarna utan för dom är det ERC och nationella mästerskap som gäller. Lite märkligt med tanke på att Rally3 är en viktig kugge i FIA:s ”Rallypyramid” där bilen placeras mellan gårdagens R5 (idag Rally 2) och likaså då R2 som numera heter Rally4. Grovt beskrivet är en Rally3-bil som Ford Fiesta som vad jag vet är först ut som färdig bil, en lite vassare R2 eller lite slöare R5. Med runt 220 hästkrafter och fyrhjulsdrift är den mittemellan precis som tanken är, men att inte FIA tryckt på med att ge klassen plats i WRC är mer än lite märkligt. Logiskt så borde Rally3 bilar köras i WRC3 medan Rally2 (R5) i WRC2 då hade folk haft lättare att förstå. Att för en oinvigd förklara att det är samma bilar i WRC2 och 3 är inte alltid det lättaste. Nu är ERC angelägna att puffa för nya Rally3 med klassen ERC Junior men inte heller är det klart som korvspad då ERC 3 Junior körs med Rally4-bilar. Komplicerat, lite kanske…

    Än är inte Fiesta Rally3 homologerad men det handlar bara om dagar och klart är att i deltävling två i finska ”RalliSM” ska ERC-vinnaren Ken Torn köra en sådan Fiesta som anmäls via M-Sport Poland. Oavsett om bilen blir blir FIA-klar eller inte så kan Torn köra då det i SM O.K. Auto-Ralli i Kouvola finns en klass för WRC och ”icke-homologerade bilar”. Rallyt körs den 5-6 mars.

    *

    I Arctic Rally Finland är där fyra svenskbilar anmälda med Oliver Solberg/Aaron Johnston, Johan Kristoffersson/Patrik Barth, Mattias Ekström/Emil Bergkvist och så de i kvartetten med mest erfarenhet av rally kring Rovaniemi, Lars Stugemo/Kalle Lexe. Med fyra starter i ”Arctic Lapland Rally” är man helt överlägsna övriga vad gäller att hitta runt utan roadbook i det vintriga landskapet. Med en tionde placering totalt 2019 i Printsports då nya VW Polo GTI R5 har duon också visat att det svenska stålet biter.

    Foto: privat

    En annan sak som jag är säker på gör dom unika av de fyra, är co-driver Lexes uppvärmning inför notläsningen nästa helg när han igår genomförde sitt 26.e Vasalopp och dessutom alla 26 i rad. Nu slapp Olofströmsbon trängseln vid starten i Sälen då bara 50 andra valde att köra ”Corona-safe”. Inte bara Lexe som är värd att nämna utan även att ”Rockräven” bakom ratten fått lite extra stöd inför nästa helgs WRC-start av Hellacopter-gitaristen Dregen. Genom sitt eget ölmärke ”Riff by Dregen” har han nu skrivit in sig i den exklusiva skaran av företag som förstått att rally är en utmärkt marknadsföringsportal.

    Foto: Sunnyside Experience

    Vad gäller själva produkten så är den fram till idag okänd för mig, men enligt Systembolaget har den Jämtlands-producerade lagern ”Maltig smak med inslag av knäckebröd, halm, aprikos och apelsin”. Låter inte så illa för en som är mer van vid Norrlands Guld…

    *

    Medan det här hemma blir allt svårare ( vissa menar omöjligt) att arrangera rally om man vill följa FHM och RF:s regelverk så är det ändå lite lättare i Norge. I morgon är det premiär för Norska Mästerskapet med KNA Rally Finnskog där man så  sent som i början av veckan fick tummen upp från ”kommunelegen”.

    Foto: Volkswagen Motorsport

    Sex sträckor på totalt tio mil ska avverkas utanför Kongsvinger och då med knappt hundra startande. Med en Frank Tore Larsen i högform i nya Polo R5 får konkurrenterna det svettigt att hinna ikapp och förbi. Mest troligt som ”förste kämpe” är Ole Christian Veiby som låter Jonas Andersson slippa karantän och istället sätter Stig Rune Skjaermoen i sin Hyundai. Ingen kan räkna bort Anders Grøndal med sin Fiesta och så klart inte heller WRC-rutinerade Henning Solberg som även han kör R5-Fiesta.  Klent med 2WD-bilar och där Steve Rökland blir favorit med R2 Peugeot. Frågan är dock om han hänger med Eyvind Brynildsen som taggat upp från Appendix K-Golf till en mycket vassare Kit-car Golf III.

    *

    Inte helt oväntat fick jag mothugg på gårdagens inlägg där jag ifrågasatte skillnaden av mediaintresse mellan  skridsko och rally. Blev bland annat upplyst om vilken träningsmänniska Niels van der Poehl var och att alla hyllningar för detta var mer än väl förtjänt. Jag håller med och missunnar inte Niels uppmärksamheten, men menar att media kanske kunde sprida gracerna lite mer och inte hela tiden bara ha en eller ett par namn i fokus. Fick så klart inte bara mothugg utan även åsikter som stämde mer med mina kom fram, till exempel skriver motorjournalist Göran Björklund så här.

    ”Kul att du lyfter detta med relevans och proportionalitet sett till olika sporters mediabevakning.

    För några år sedan, när Charlotte Kalla stod på topp, gjorde jag en körning via mina omvärldsbevakningssystem på Europas (EU) 100 största tidningar/nyhetssajter – jag plockade ut 10 svenska idrottare. Med all önskvärd tydlighet framkom att hon var tämligen okänd, det fanns inte en nyhetsnotis om henne utan endast omnämnanden i resultatbörser. Mest förekommande svenskar i redaktionell text var Zlatan följd av Henrik Stensson, golf, och Marcus Ericsson, motor. Zlatan stod i särklass sett till antal omnämnande. Det är lite som med Lövis i F1, i Sverige var Gunde Svan nationalikonen. Vad man inte tänkte på att han var nästan helt okänd utanför Norden. Samma gällde Stenmark – när han var på topp så var utförsåkning stort i nio-tio länder. Sedan har det förändrats. Vilka infödda svenskar känner till Sachin Tendulkar? Han är förmodligen världens mest kände cricketspelare. F ö är cricket världens näst mest populära sport efter fotboll.”.

    Göran sätter fingret på exakt det jag menar, det som många här hemma  betraktar som världskändisar tappar mycket stjärnglans efter att ha passerat Öresundsbron. Kommer man sedan söder om Puttgarden så är statusen som tysken säger, ”putz weg”…  

    *

    Trevlig helg och ”stay safe”!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.