FIA vill öppna upp för dagens WRC-bilar, Ekström/Bergkvist i Audis jättesatsning med el i Dakar, Kristoffersson Extreme E-Kung, grattis Kalle en dag försenat och "kosläppet" kan ändras om inte...

Blogg

Med ett styvt halvår till att nya ”WRC-Hybrid” ska göra tävlingsdebut så verkar inte alla riktigt villa ta detta till sig. Vissa tror/hoppas benhårt på en nytändning för WRC medan andra är oroade för motsatt effekt. FIA:s rallybas Yves Matton måste självklar uppvisa att han tillhör förstnämnda grupp men samtidigt  öppnar han nu upp för att dagens WRC-bilar även kan få tävla efter nyår. Men någon klass liknade den som infördes i WRC 2017 med tidigare generations WRC-bilar, ”WRC Trophy” är inte aktuellt. Klassen vanns av grekiske mångmiljonären Jourdan Serderidis utan större besvär då han var ensam anmäld under året med en Citroën DS3 WRC. Matton förklarar att om klassen blir verklighet kommer bilarna att ”strypas” troligen med mindre restriktor för att inte vara snabbare än de nya hybriderna. Matton menar att klassen ska bli för ”gentlemen driver´s” och inte för förare som vill uppåt. M-Sport och Malcolm Wilson är positiv till en extra chans för dagens WRC-bilar del för att företaget gärna säljer undan istället för att få hyllvärmare i Cumbria. Foto: Tommy Svensson

Dessutom har Malcolm en klok synpunkt.

Ett sätt att få fler deltagare i WRC-tävlingar och helt klart behöver serien få större startfält än i dag. Tänk bara på tiden när Stobart och Munchis tävlade vid sidan av fabriksteamen, då hade vi många fler bilar i WRC!

    *

    Den såg man ju faktiskt inte komma att Emil Bergkvist tidigare Junior-Världsmästare i rally från Torsåker nu byter spår och blir kartläsare åt Mattias Ekström i Dakarrallyt 2022. Helt som en blixt från klar  himmel kommer inte dagens besked att Emil ingår i Audis storsatsning med elbilar i Dakar då paret ”laddat upp” (humor) under ett antal månader med liknande körningar. Audi blir först med elbilar i det klassiska ”ökenrallyt” och som öppnar för den nya karriären för medlemmen i Opel Motorsport.

    Foto: Tommy Svensson

    Som vissa kloka säger, har man tävlat med Opel så vet ingen hur långt man kan komma.

    För mig är det en otrolig möjlighet, även om jag föredrar att köra själv så var det inte svårt att tacka ja till denna chans. Jag har kört några tävlingar ihop med Mattias nu och det börjar fungera riktigt bra. Det är såklart mycket att lära sig, men jag har jobbat hårt, berättar Emil.

    Foto: Audi Communications Motorsport /

    Audi Sport samarbetar med Q Motorsport som drivs av Sven Quandt tillsammans med sönerna Thomas och Tobias. Mycket rutin från sporten finns, då Sven även driver X-Raid teamet som vunnit Dakar flera gånger. Att det menas allvar i Ingolstadt  är solklart när Mattias och Emils teamkamrater avslöjas med Mr Dakar och flerfaldige vinnaren, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger men även Carlos Sainz/Lucas Cruz är respektingivande namn i de här sammanhangen. Dakarrallyt körs 2-14 januari 2022 i SaudiArabien.

    Foto: Audi Communications Motorsport /

     

    *

    Stephane Peterhansel brukar kallas ”Mr Dakar” eller ”Kungen av Dakar” efter alla sina segrar och frågan är om inte Johan Kristoffersson snart blir ”King of Extreme E”. Segern i premiären följdes upp av Johann och Molly Taylor med ny triumf i Ocean X Prix som avgjordes i Senegal.

    -Fantastiskt! 

    -Vi ökar ledningen i mästerskapet, säger en nöjd Kristoffersson.

    Foto: Extreme E

    Det tyska teamet Rosberg X Racing bytte sandöken mot sandstrand i Afrika men resultat blev det alltså samma med ny seger.

    En helt ny terräng för oss båda. Vår strategi var att inte ta stora risker och därmed riskera att bli stående utan poäng.

     I kvalet var man tredje snabbast, men flyttades upp till andra plats efter att ett annat team fått tidstillägg.

    Vi hade inte bästa pace från början, men byggde fart och blev snabbare och snabbare under helgen.

    Det var tufft fram till finalen där till slut en fräck manöver från ytterspår på insidan av Sébastien Loeb blev det en andra plats

    Tufft att behöva jobba bakifrån, men jag lyckades göra mitt där i alla fall.

    I finalen var det Taylor som inledde och australiensiskan visade sin klass genom de första svängarna när hon manövrerade ut Cristina Gutiérrez i team X44. 

    -Molly gjorde ett fantastiskt jobb som höll emot Cristina där. Hon har ju ingen tidigare erfarenhet av närkontakt på det här viset, men det var superbra gjort, säger Kristoffersson om rallyföraren från Australien.

    Två av fältets bilar blev stående i ett tidigt skede och finalen rödflaggades därför när Taylor nådde byteszonen. Johan fick göra en omstart mot Jamie Chadwick i Team Veloce och hade vissa problem över startrakan.

    Ratten var lite ur läge, men det löste sig och därifrån fungerade det fint.

    Extreme E drar nästa gång till betydligt kyligare breddgrader och i slutet av augusti väntar Grönland.

    -Det blir säkert väldigt annorlunda och det är ju det som är spännande med det här konceptet, avslutar Johan.

    Tvåa slutade Jamie Chadwick/Stephane Sarrazin och som stark trea Mikaela Åhlin-Kotullinsky/Kevin Hansen. När serien nu drar vidare mot Grönland är det med Johan och Molly i topp medan Cristian Gutierrez”Sebastian Loeb är tvåa 14 poäng efter och som trea Mikaela Åhlin-Kottulinsky med en teamkompis som är extremt lik Kevin Hansen på bilden från officiella resultatsidan. Ändå påstår arrangören att det är Jenson Button på som poserar vid sidan av värmländskan, svagt av en sådan pengakrarusell att inte ha bättre koll på vad som sker i teameen. Kevin har som bekant tagit över ratten från Button och här nu placeringen före storebror Timmy och Catie Munnings. Tyngre för Mattias Ekström/Claudia Hürtgen som är sjua.

    *

    Ingen större lycka för svenskarna i Indy 500 som i år kördes för Corona-säkrad publik på bara lite över hundra tusen personer, normalt är det de tredubbla som finns på läktarna. Det började bra för Felix Rosenquist som ledde i 14 av de 200 varven men ett sent depåstopp sumpade helgen för smålännings. Istället blev Marcus Ericsson bäst av svenskarna på en elfte plats och där var det tidigt depåstopp som satte stop för en bättre placering. 

    Foto. Indy 500

    Jag är jättebesviken. Vi har varit en av de snabbaste bilarna hela den här månaden och gjorde också en bra start med bra resultat på gång. Jag tycker jag gjorde allting rätt, men vi måste försöka få lite stolpe in någon gång, för då kan det bli riktigt bra, förklarade Ericsson för SVT.

    Rosenquist körde 0,1 kilometer för fort i depån och blev straffad för detta med tidstillägg. Vann gjorde istället 46-årige brasilianaren Helio Castroneves med en fjärde seger i Indy 500 och detta före spanjoren Alex Palou.

    *

    När vi ändå är inne på ”Kungar” så vill jag en dag försenat utbringa ett riktigt skånskt trefaldigt leve för multitalangen Kalle Lexe från Olofström som i går fyllde 50 år. Försökte summera lite av vad och med vem Kalle åkt rally, men det blev en alltför tuff uppgift då eWRC har listat honom med 182 starter. Dessutom tror jag inte detta räcker det är säkerligen fler än så. Enligt deras databas var det debut i South Swedish Rally 1992 i grannen Peter Olofssons Golf och med en sjunde plats i klassen som resultat.

    Foto. Tommy Svensson

    Sedan avlöser chaufförerna varandra men där Vimmerbys Mats ”Hoppe” Karlsson blev en mer permanent förare vilket även innebar seger i TV-Svängen 2003 med Ford Escort WRC. Annars är mitt mest klara minne av Kalle åren när han satt i nu så tragiskt bortgångne Pelle Säävs bilar. Började  med Kit-Car Golfen 2004 och vidare till Super 2000 Skoda fram till att Pelle gick bort 2012.

    Foto: Tommy Svensson

    Efter detta tog Golf-fantomen David Bellborg Kalles tjänster i anspråk vilket också innebar nya segrar (dock inte alltid som här i Kongen)

    Foto: Tommy Svensson

    . 2016 skrevs ett nytt blad i karriären när Lars Stugemo hittade till Blekinge och la beslag på landskapets kanske främsta co-driver. Ett samarbete som fungerar än i dag och som inneburit flera utlandsstarter men där han fick hoppa över helgens Finlandsbesök till Henrik Appelskogs glädje som då lotsade Stugemo. Själv valde Kalle att fira högtidsdagen med familjen och tror jag även planerade för fler rallystarter men även en önskan  att spä på förrådet med medaljer från Vasaloppet och Vätternrundan. . Stort grattis Kalle och i mina ögon är du en av sportens bästa förebilder, nästan alltid glad även om det inte alltid är så lätt. Med placeringen näst sist i divison 2 för ditt hockeylag Olofströms IK, då är det inte så lätt att vara glad, även om ni var före Sölvesborg 

    *

    I lördags jämförde en tävlingsledare i rally regeringens lättnader som lite av ”kosläpp” hos vissa kollegor. Om det är så eller ej är väl upp till var och en att avgöra, men ”kosläpp-syndromet” har även spridit sig till andra del av bilhobbyn. Redan nu annonseras det för fullt om i närtid kommande bil och mc-träffar runt om i landet. Några större restriktioner redovisas inte i inbjudningarna utan min känsla är istället, att efter 1 juni är åsikten att det är fritt fram och ”business as usual”. Nästan exakt vad inte myndigheterna vill se utan att fortfarande gäller att vara försiktiga, hålla avstånd o.s.v

    Foto: Tommy Svensson

    Om inte, så kan ”kosläppet” snabbt förvandlas till höstens motsvarighet när korna återigen måste tillbaka in i stallet…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.