FIA backade och öppnade för rysk FI-förare, UK och SBF däremot står fast vid sitt förbud, rysk SSR-förare, WRC vill ha ännu en snötävling vid sidan av Rally Sweden, TMK binder ihop Umeå med Anderslöv och dansk rallytradition stoppas av USA-regler!

Blogg

För några timmar var jag faktiskt lite stolt över att vara en mikroskopisk del av FIA-familjen sedan man i Paris tagit beslut att förbjuda allt tävlande för förare från Ryssland och Belarus. Men penningarnas makt var för stor och så klart kunde inte Formel 1 stillatigande åse att en av de största bidragsgivarna (Ryssland) skulle portas från tävlande. Istället förklarade man efter sitt första beslut som var enkelt, stopp för tävlande till syltrygg-beslutet att de fortsatt är välkomna men får tävla under ”RAF” istället för ryska flaggan. Speciellt var det Haas och miljardärsonen Nikita Mazepin som skulle drabbats om beslutet legat fast. F1-cirkusen kunde kanske kämpat för  förbudslinjen och att  konkurrenterna istället solidariskt bidragit till Haas tävlande från sina egna dignande pengapåsar. När man ser att MaxVerstappen genom Red Bull får en årslön på 50 miljoner dollar så verkar inte pengabrist vara det mest akuta problemet i Formel 1. Heder däremot åt Motorsport UK och deras ordförande David Richards som följer SBF:s linje och väljer ”inga ryssar i våra tävlingar”. Den gamle Subaru-profilen menar att motorsportvärlden måste stå enade mot Putin och för Ukraina. Konkret innebär detta att i ”UK” får inga ryska förare/team (Licenser under RAF) tävla, inte heller får några symboler för landet får visas i samband med tävlingar där Motorsport UK är ansvariga. Besluten är fattade i samråd med både Johnson-regeringen och det nationella idrottsförbundet.

Det är vår plikt att använda allt inflytande vi kan ha för att få stopp på denna helt omotiverade invasion av Ukraina. Vi vill uppmuntra motorsportvärlden och våra kollegor runt om i världen att fullt ut omfamna Internationella olympiska kommitténs rekommendationer och göra allt vi kan för att få ett slut på kriget, avslutade Richards.

En som är lite i ”skottlinjen” för de här åtgärderna är WRC2-aktuelle Nikolay Gryazin som är anmäld till ERC-premiären portugisiska ”Rally Serras de Fafe” nästa helg. Gryazin är en av 54 anmälda men här har han och co-driver Konstantin Aleksandrov rundat förbudet och bytt ut RAF-flaggan mot Lettlands. Samma manöver har inte Dmitry Feofanov (Fiesta Rally3) och Alexander Rzhevkin (Skoda Rally2) gjort som fortsatt har rysk flagga på sina bilar. Huruvida dessa kommer att få starta är nog lite oklart. En som är garanterad start men kanske ändå avstår, är Serhii Potiiko från Ukraina…

    *

    Fick i går en liten näsknäpp när jag missade ryske Lada-föraren Klim Baikov som körde South Swedish Rally så sent som 2019. Med sin VAZ Lada 2105 blev han lite av publikfavorit i Grupp H-gänget där han körde in på slutlig 22:a plats. Då hade Blaikov en lätt tripp bakom sig från hemmet i Sibirien till Älmhult där han så tävlande under Helins Motorsports tält. Foto: Tommy Svensson

    Nu lär han ha byggt ny och ”vazzare” bil med vilket han i år gjort fyra tävlingar, två i Ryssland och två i Estland och något besök på SSR lär nog inte vara aktuellt. Ändå känns det minst sagt tråkigt att hänga sympatiske Blaikov för att han har en som man säger här nere ”en töffe” om ledare…

    *

    Att Rally Sweden blev så nära totalsuccé man kan komma vittnar många om och allra viktigast är ändå att FIA var nöjda vilket de var. Så nöjda att man även fungerar på att öppna upp för ytterligare ett vinterrally i VM-serien. Kanske inte helt ”good news” för Finland som då kan få sin sommartävling utbytt mot ”Arctic Rally Finland” enligt källor nära WRC-promotorn Simon Larkin.

    Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

    Han vill inte redan nu peka ut ”Arctic” som tänkbar däremot att han gärna ser ännu en snö tävling sticker han inte under stol med.

    Vi tror att det finns en chans att lägga till en andra tävling, att det skulle motivera den investering som vi alla gör i att ha ett snöevenemang, oavsett om du är bil/däckltillverkare, team eller förare!

    Tidigast 2024 kan det bli aktuellt och även Kanada har nämnts i sammanhanget vilket skulle fördyra för teamen med all logistik. Att däremot köra mellan Umeå och Rovaniemi är mer som ”en bit kaka”…

    *

    Ett försök att sammanbinda detta med premiären i Bilsport RallycupSöderslätt, ”Rally Anderslöv” kan bli svårt men jag gör åtminstone ett litet försök. Här har redan maxanalet startande passerats om än bara med en enda bil då Trelleborgs MK satt 120 bilar som gräns den 2 april. Vädret här nere i april kan precis som på Österlen, skifta från ljuvligt vårväder med ljumma vindar till näsan sibirisk kyla. Om det sistnämnda blir fallet den 2 april lär det inte vålla gänget från klubben som jobbade hos Rally Sweden några problem. Kanske inte så mycket Anders Anderholm (mediakontakt i TMK) som höll sig inne på HQ under rallyt där han tjänstgjort i 25 år och inte kände av kylan så mycket. Skillnad mot klubbens ordförande Lars Mattsson och medlemmarna  Lillemor Olsson, Per-Olof ”PO” Åkesson, Morgan Wulff och fotograf Bengt Siggehult som ihop med klubbarna kring Östersund jobbade på  fyra sträckor under helgen. Vännäs MK var ansvariga men annars var det kombon Jämtland/Skåne som trädde fram när det blev skarpt läge.

    Foto: Bengt Sigeholt

    Mattson var sträckchef på  SS8, SS12, SS17 och SS19 och kunde förklara att det gällde att vara morgonpigg.

    Klockan 04.00 var det samling vid starten på sträckorna för att sedan komma tillbaka till Umeå runt 19-tiden!

    Att det var en ny upplevelse att jobba med WRC-åkare bekräftar Mattsson som lär vara en av landets mest meriterade funktionärer under sina över 50 år i rallysportens tjänst.

    Fick frågan om klubben kunde  hjälpa till och på en sådan fråga svarar man så klart ja, förklarar numera Brösarpsboende Mattsson.

    *

    En institution i Danmark är Fårvang Rallyshow men där tyvärr upplagan 2019 lär bli den sista . Hur märkligt det än låter så är det amerikanska regler som sätter stopp, då företaget där ”Showen” körts har övergått till amerikansk ägare. I USA tillåts inte obehörig personal på deras anläggningar. Därmed bryts också traditionen som Jørgen Nielsen inledde som vinnare 1979 och som alltid körs fredagen i vecka 32 ( i år den 12 augusti). Inte bara en tävling utan även en folkfest med öltält, underhållning och massor av ”hygge” på vägen Aarhus-Viborg. En stor inkomstkälla för olika föreningar  som nu får känna av ett ekonomiskt avbräck då över 10 000 besökare spenderat pengar på showen.All good things have an end” säger man i USA , dock en klen tröst för tävligen där många av elitåkarna i Danmark finns med listan över vinnare. Nielsen inledde med sin Golf GTI och den siste att vinna i Fårvang blev Ib Kragh som tog sin Skoda till vinst 2019.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.