Fem år sedan första Toyota-segern, Suninen väntar ännu, en svensk 142:a på äventyr i Afrika, klart med rallyradio i Umeå, nytt grepp att betala "funkisar", Porsche förstärker och nu är vi nummer ett i världen...

Blogg

I lördags för fem år sedan tog Toyota Gazoo Racing sin allra första WRC-seger genom Jari-Matti Latvala/Miikka Anttilla och detta på värmländsk mark.

Foto: Tommy Svensson

Att Toyota skulle bli att räkna med under ledning av Tommi Mäkinen visste alla men att redan i andra starten gå in som vinnare var ändå lite överraskande. En liten fingervisning gav dock Latvala när han blev tvåa i premiären Rallye Monte Carlo. Trots en stark inledning för den fyrfaldige Rally Sweden-vinnaren gick det sedan sämre och på Sardinien som tvåa, blev det årets tredje och sista besök på pallen.

    Foto: Tommy Svensson

    Har en känsla av att Jari-Matti Latvala är segersugen igen, en känsla som han lär dela med ”WRC-ledaren” (varken ledande Loeb eller tvåan Ogier kör som bekant i Umeå) Kalle Rovanperä, nian Elfyn Evans och så nye föraren i gänget Esapekka Lappi. Att Rovanperä kan få det tufft med att spåra i snön under fredagen är nog de flesta överens om och inte mycket bättre för andra startande Craig Breen, M-Sport eller trean Thierry Neuville, Hyundai. Skulle det bli lite nysnö vilket än så länge inte ser ut att bli, fallet blir det stor fördel för de med högra startposition. En varning för Esapekka Lappi, Elfyn Evans, Ott Tänak eller varför inte Oliver Solberg utfärdas därför. Nu har jag inte spikat WRC-tipset men mycket tyder på att det blir en förare med vit bil som får mitt tips…

    *

    Teemu Suninen lever i fortsatt ovisshet var rallykarriären är på väg efter att han i höstas lämnade M-Sport Ford. Allt tydde då på att Hyundai skulle bli hans nya arbetsgivare efter två lyckade inhopp i Spanien och Monza. Efter detta började lite ”hela havet stormar” i Alzenau när nyckelpersoner lämnade teamet och än så länge finns inga officiella konkreta planer för Suninen från Hyundai.  Julien Moncet som gått in som som teamchef försäkrar att WRC2 är prioriterat av teamet då det är viktigt att få snurr på försäljningen till privatteam av nya i20 Rally2. Då krävs att man kan visa resultat så att inte dessa istället väljer Skoda, Citroën eller Ford.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Enligt finska rallit.fi planeras det att anmäla sig i WRC2 för deltävling fyra Rally Portugal i maj. Kan tycka att det är lite sent att komma in i matchen men kanske är det nog att där är för mycket kring WRC-bilen som tar tid och då vill man inte stressa fram ett WRC2-program. Att Suninen fortsatt är aktuell som förare känns tämligen säkert då han i slutet av januari körde grustester med i20 Rally2 i Spanien.  

    *

    Blev mer än lite rörigt i går i East African Safari Classic Rally där man av säkerhetsskäl tvingades stryka två sträckor. På den första SS11 hann ändå ett knappt dussin bilar starta innan arrangören menade att där var för mycket trafik, människor och inte minst vilda djur på väggen.  Trist för Patrik Sandell/Henrik Bolinder som då precis passerat rallyledaren Baldev Chager och gått upp i ledning med Tuthill Porschen.  Efter detta snackade domarna ihop sig och beslöt i efterhand att sträcktiderna för de tio bilar som kommit i mål skulle gälla medan resterande fick framräknade tider. Ett beslut som innebär svensk ledning innan rallyt på tisdag återstartar efter dagens vilodag och nu får Chager försöka jaga ikapp de 1.42,5 som skiljer. Nytt bakslag för Ken Block som hann starta på SS11 men bröt en kort bit in på den 74 kilometer långa sträckan. Efter tidstillägg för detta håller nu amerikanen 17:e plats med en bit över timmen upp till Sandell.

    Foto: East African Safari Classic Rally

    Både kul och överraskande så när jag sökte information om ”Safari” dök där ute bild på en vit svenskreggad Volvo 142S på rallyts officiellt hemsida. Att det var glade dalslänningen Bo Axelsson och Eugen Damstedt som körde i 2003 års upplaga kunde jag snabbt räkna ut då jag har lite koll på Bos rally-cv. Däremot att paret slutade med en 17:e plats hade jag glömt bort. Ändå en klar framgång mot nästa gån Bo och Eugen åkte till Kenya med Ford Escort år 2007. Efter åtta av de 20 sträckorna slutade kopplingen att fungera. En brokig samling bilar har passerat genom Bos händer, allra mest Porsche och Ford men även Jaguar, Volvo och Saab. Dock har han aldrig sett ljuset, alltså kört Opel det som är närmast är den Chevrolet Monza han och Hans-Åke Söderquist använde i Italien 2011, dock med ”retired” som resultat.

    *

    Som bekant väckte det stor irritation för att inte säga ilska när P4 Västerbotten gick ut och förklarade att dom enbart gjorde radio för ”vanliga västerbottningar” och inte specifikt för rallyfans. Nu tar istället Rally Sweden ihop med bilsportförbundet själv hand om saken och livesänder rallyradio under vecka åtta.  Ett rutinerat gäng sätts på fötter för att leverera rallyradio och med välkända Sofie Lundmark, erfaren kartläsare och mångårig expert i P4 Värmland. Hon kommer att sitta i studion ihop med lika välkända radiorösten Sebastian Bourghardt, (bilden) från bland annat Rally Live och Svensk Bilsports playkanal.

    Foto: Steffen Nilsen / www.steffensfoto.se

    Mer kändisar blir det på fältet genom  Per Johansson och Lars Jonsson den sistnämnde med 30 års erfarenhet från P4 Värmlands rallyradio.

    – P4 Värmland har under alla år varit som en trygg röst för Rally Sweden. Vi vet att radion har en enorm betydelse för de som följer Rally Sweden och att vi nu har hittat en lösning som gör att publiken och lyssnarna kommer känna igen sig när de lyssnar känns jättebra, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports Generalsekreterare. 

    Den som vill lyssna till sändningarna från Rally Sweden kommer kunna göra det, dels via FM-frekvenser för Pop O Rock i Umeå, Lycksele och Örnsköldsvik, men också via sbfplay.se.

    Det gör att vi kommer nå ut lokalt i klassisk radio, men även att alla som vill kommer kunna följa våra sändningar via nätet, säger Lars Jonsson och fortsätter.

    – Det känns verkligen roligt att vi har lyckats få till den här lösningen och att Rally Sweden nu kan fortsätta få en heltäckande radiobevakning. 

    Redan på torsdagen börjar sändningarna med uppsnack och därefter hänger man med till och med sista sträckan på söndagen. Pop O Rock Umeå 102,3 MHZ, Vännäs 103.0 MHz, Lycksele 101.1 MHz, Örnsköldsvik 89,8 och 87.60 Mhz och påwww.sbfplay.se Därmed kan dörren till skamvrån i Umeå stängas så att P4-ledningen kan sitta där och skämmas! 

    *

    Mer Rally Sweden och med tio dagar kvar till start verkar det fortfarande saknas funktionärer. Igår hittade jag denna uppmaning, ”Allmänt upprop till alla er som är engagerade i en förening. 

    Inför det kommande Rally Sweden så behövs det fler funktionärer. Jag kommer att ansvara för sträckan som går i Kroksjö på fredag den 25 feb och jag behöver folk till mitt gäng. Det handlar om att vara säkerhetsfunktionär, man är utplacerad efter sträckan och ser till att publiken håller sig på rätt plats. Åldersgräns är 18 år. Alla funktionärer rekryteras genom föreningar. När man ställer upp så får den förening man tillhör betalt (700kr + möjlig bonus 200-300kr) per funktionär, samt att man själv får gratis inträde till alla rallysträckor resten av helgen och en snygg mössa. Skriv gärna PM till mig om er förening har möjlighet att tillhandahålla funktionärer. Dela gärna.”.

    Att hitta frivilliga krafter är ingen nyhet varken för rallyarrangörer eller andra ideella verksamheter och det enda som jag är helt säker på, är att situationen inte kommer att bli bättre. Brukar ta fram när SMK Hörby körde TV-Svängen i SM 1971 då hade bancheferna med SM-tvåan Victor Hansens farfar Hans-Lennart Hansen i spetsen plockat ihop en bana innehållande 18 specialsträckor. Samtliga sträckor bemannades av klubbmedlemmar, släktingar, kompisar och då med ett medlemsantal i klubben på exakt 100 personer. I år planeras det för fem sträckor i TV-Svängen och lyckas vi idag med 340 medlemmar bemanna dessa själv, är det läge för glass och ballonger.

    Foto: Tommy Svensson

    När jag då ser att man i Umeå tar till vad jag vet ett nytt grepp med att ge ekonomisk ersättning till de som  ställer upp som funktionärer, blir jag lite orolig. Där är man beredd att betala 700 kronor/funktionär och skulle SMK Hörby eller andra klubbar för den delen, göra samma sak torde detta medföra en kostnadsökning på runt 100 000 kronor för en vanlig DM-tävling. Runt 700 kr i höjd startavgift skulle detta troligen innebära och som ingen annan än de tävlande tvingas stå för. Nu riktar jag ingen kritik mot att betala funktionärer då man uppenbarligen är i ett pressat läge så tvärtom, men jag dristar mig ända till att tycka är en farlig väg att beträda. Det kan vara så att Umeå slår an en ny ton inför framtiden, där rally blir mer affärsverksamhet och mindre ideellt arbete. Fast jag är inte så säker på att det är en väg jag personligen är intresserad av att färdas på…

    *

    Snart är även racingsäsongen i gång och då väljer Porsche att förstärka tävlingsledningen i Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge med tre personer. 

    Ett dreamteam, tycker mästerskapens Sporting Director Thomas Johansson om kvartetten Mikael Carlsson, Ulf Sanell, Peter Roberts och Fredrik Ekblom.

    Foto: Porrsche

    Nu har belastningen ökat med flera olika mästerskap och därför utökar man och Ulf Sanell kliver in vid Mikael Carlssons sida som race director som till sin hjälp, i egenskap av biträdande race director, får duon internationellt meriterade engelsmannen Peter Robert. Fjärde man i tävlingsledningen blir tidigare racingmästaren Fredrik Ekblom i helt ny funktion: Driver Representative Supervisor. Claes Elofsson, ordförande i Svenska Bilsportförbundets racingutskott fanns också med på  tävlingsledningsmötet, liksom Fredrik Ekblom.

    Att få in Ekblom, med all hans tävlingserfarenhet i olika bilar och klasser både nationellt och internationellt, i den här nya rollen blir ett jättelyft för mästerskapet, konstaterar Johansson belåtet. 

    *

    Det är inte enbart i Pekings Vinter-OS som Sverige ligger i topp med flera guldmedaljer, idag tog vi även över ledningen i listan över världens länder med högsta dieselpriset. Tidigare ledaren Hongkong fick se sig efter dagens prishöjning som även gäller bensin, passerat av stolta blågula dieselkonsumenter upp till översta steget på prispallen och nu leder vi med åtta öre/liter. Det är alltså inte bara vad gäller gängskjutningar som vi tillhör eliten och detta till stor del tack vare målmedvetet arbete av framgångssagan med de rödgröna vid rodret… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.