Fel set up för Latvala, Östberg "really smoth", Nikkara ersätter WRC2-ledaren, "ÅM-K" vill "pusha" och grattis "Mäster Stig"!

Blogg

Rally France 2014Mycket snack om Jari-Matti Latvala inför starten imorgon av Neste Rally Finland, kanske inte så konstigt, han vann trots allt i fjor och jagar nu tredje segern. Allra första tog han med Ford 2010 och med segern 2014 bröt Latvala en tre år lång svit med ”icke finnar” som vinnare. Loeb tog sin första seger 2008 och följde upp med två nya 2011 och 12. Året efter var det Sebastien Ogier som stod överst på pallen. Annars har det bara varit finskt där sedan Juha Kankkunen vann 1993 och så ”halvfinnen” Marko Märtins vinst 2003.
Latvala berättar nu att han verkligen fokuserar på ny seger och har förberett både sig själv och WRC-Polon absolut maximalt.
Jag vill åter ha tillbaka mitt år på banan och en seger här vore helt perfekt, menar Latvala under en paus i ”reccen”.
En seger skulle göra honom jämbördig med Kankkunen som också har tre segrar i sitt hemmarally.
Skulle bli helt fantastiskt eftersom Juha var min idol när jag var en liten pojke…
Latvala erkänner nu också att han slarvat lite med ”set up” på sin Polo R WRC både i Polen och på Sardinien. Något som han nu hoppas ska vara historia.
I Polen kände jag att något var fel med bilen och fick kämpa både med styrning och bromsar. Förra veckan testade jag 550 kilometer i både torrt och blött för att förstå bilens uppförande, säger Latvala.
Han påstår att han nu hittat felen, bilen var allt för mjuk i set up:en och nu är fjolårsvinnaren full av ”confidence”.
När vi korrigerat detta känns den helt annorlunda!

*
BloggRegnSkönt för Latvala att han även hunnit med att testa i regn då det i dag mer eller mindre vräkt ner över rallyområdet kring Jyväskylä. Bilder på Twitter visar översvämning inne i staden och även serviceplatsen drabbades. M-Sport-meckarna till exempel fick ägna dagen åt att försöka få något så när torrt i Fiesta-garaget.
Dock ska vädret bli bättre och i morgon torsdag väntas sol och lätta moln samt runt 18 grader varmt. Lite sämre på fredag, mulet och lätt regn samt max 17 grader. På lördagen försvinner regnet men molnen består och temperaturen sjunker till runt 14 grader. På söndag när rallyt avslutas väntas en upprepning av lördagens väder.

*
Bloggöstberg kopia 5Mads Östberg och Jonas Andersson som är så uppskattade av Yves Matton i Citroén-teamet har nu avslutat reccen med att idag köra fredagens sträckor.
Vägarna är ”really smooth”, berättar Mads.
Jag tror fredagen kommer att visa på riktigt seriösa höga farter. Kommer att bli en utmanande dag utan service, men jag är med i matchen…

    *
    Att startlistan till Neste Rally Finland är full av finländare är inte så märkligt men där finns även för omväxlings skull en hel del svenskar och norrmän. I WRC-klassen är det så klart Jonas Andersson som är det svenska hoppet i Östbergs ”kontor”. Sedan tillkommer Andreas Mikkelsen/Ola Fløene i toppklassen.BloggTidemand1
    Det är i den 23 bilar stora WRC2-klassen som det är flest skandinaver och då så klart med ur svensk synvinkel mest ”tummhållning” för Pontus Tidemand/Emil Axelsson Skoda R5 och Fredrik Åhlin/Morten Abrahamsen Fiesta R5. Hårt motstånd kan förväntas av ”norskarna” Eyvind Brynhildsen med svensk kartis i form av Anders Fredriksson i RRC-Fiesta och Anders Gröndal/Roger Eilertsen, Citroén R5. Anders är säkerligen åksugen till tusen sedan han tvingades avstå Sardinien i allra sista stund.
    Med blott drivning på två hjul finns så Ole Christian Veiby/Andreas Jaeger, R3 Citroén och till slut Marius Aasen/Veronica Engen som kör i DMACK-Throphy med R2-Fiesta.BloggDMACK Ingen risk att Marius blir utan däck att döma av ”lagbilden” från huvudsponsorn DMACK…

    *
    BloggNikkaraI WRC2 har ledaren och DMACK-föraren Jari Ketomaa fått lämna återbud då han fortfarande inte är återställd efter kraschen sista dagen i Portugal, det är synen som krånglar.
    Är så klart besviken över att inte kunna köra min hemmatävling, i synnerhet som jag känner att jag har tempo för att vinna och utöka ledningen, kommenterar Ketomaa sitt trista öde.
    Nu kliver Jarkko Nikkara (bilden) in i R5-Fiestan som vi även kunnat se i Rally Sweden där han kört en grön (?) WRC-Mini med hjälp av sponsorn John Deere. Ketomaa är övertygad att han kommer att göra jobbet bra.
    Jag är full av tillförsikt och säker med att Jarkko fixar jobbet!BloggBrynhildsren
    I DMACK-teamet finns för utom då Nikkara även Brynhildsen och så olycksfågeln från Rally Estonia, esten Sander Pärn. Förhoppningsvis klarar Pärn shake down bättre den här gången…

    *
    BloggMikkaelaMedan storebror Fredrik jobbar med Neste Rally Finland där ha nförhoppningsvis ska ta sin Leo Vegas Fiesta till en bra placering, så har lillsyrran Mikaela Åhlin-Kottulinsky fokus på Audin och Red Bull Ring i Österrike . Till helgen väntar race 5 och 6 i Audi Sport TT Cup.
    Efter tredjeplatsen på Norisring, där hon som första tjej fick kliva upp på pallen i Audi Sport TT Cup berättar hon.
    Jag är ju mer av en slowstarter och behöver normalt ge mig själv god tid för att känna in den nya bilen, så jag är verkligen stolt över min prestation och att kunna kliva upp på pallen i Audi Sport TT Cup redan nu.
    På seriens längsta bana blir ”Push To Pass-strategin” en otroligt viktig faktor för att få till en bra kvaltid. Systemet ger förarna 30 hk extra under 20-sekunder, sedan vilar systemet under ytterligare 10 sekunder.
    Här måste jag och min coach Kris Heidorn verkligen räkna ut var på banans olika sektioner som jag skall aktivera systemet för att maximera min bils prestanda under kvalet, berättar Mikaela.

    *
    Fick omedelbar respons på gårdagens inlägg med JFH 559 och detta från Revingebon Anders Sörensson. Han skriver, ”Hej Tommy!
    Det var ju lite kul att du tog upp JFH 559 i bloggen. Jag byggde bilen -86. Körde väl en 20 tävlingar -87 med den. Sålde den sedan vidare till F3- föraren Christer Offasson som körde några år innan han sålde vidare till Lindström. Saknar den…”.
    Blir kanske budgivning om dyrgripen?

    *
    BloggStigIdag lyfter vi på vad för huvudbonad vi än bär och gratulerar, hurrar med mera för Stig Blomquist som fyller 69 år. Någon presentation i övrigt känns överflödig!

    *
    OLYMPUS DIGITAL CAMERASkulle gått till Specsavers!
    Den uppmaningen är så klart riktad till Motorblogggaren själv och orsaken finns att finna i gårdagens blogg. Missade helt att vid sidan av Safari-Kadetten stod en betydligt hetare pjäs vilket Jerry Åhlin upptäckte i en paus under reccen i Finland där han stöttar sonen Fredrik. Jerry konstaterar, ”Hej Tommy. Du missade namnet som kartläsare på bilen bredvid, framlidne Classe Bilstam som åkte med Walter Röhrl i Safarirallyt ett år.
    Hälsningar från Finland
    Jerry”.
    Är väl fortfarande trångt i skamvrån med SBF:are efter missen med gratulationerna efter Emil Bergkvists EM-guld. Jag får nöja mig med skämshatten…

    *
    Fick ett samtal igår från en mycket rallyintresserad kompis och då i synnerhet det som brukar benämnas klassiskt rally. Han var upprörd efter att ha fått hem senaste numret av Bilsport Rally & Racing där omslaget pryddes av en fin bild på en snygg Volvo 240 med full attack. Under bilden stod att läsa ”Midnattssolsrallyt” och det var detta som fick honom att reagera.
    Skulle självklart varit bild på en ”riktig” klassiker, varför inte till exempel Per-Arne Sjöstedts Saab Sport, var hans åsikt som han också utvecklade
    För den oinvigde kunde Volvon lika gärna kört i Grupp H i Skilling 500 eller vara en VOC:are från Dackefejden, men som representant för rally med klassiska bilar, no way!
    Visst är det så när det kommer till vår absolut vanligaste rallybil, den dyker upp lite varstans…