Favoriterna PG och Flodin får vänta med guldfirandet, Jonas Åkesson imponerad vinnare av "Snapphane" men Liiten-Carlberg-Karlsson-Arvidsson var också vinnare!

Blogg

Som jag berättade redan i fredags så blev deltävling tre i Rally-SM, EC Snapphanerally varken hackad eller mald för min del. Hann med de 40 första bilarna på Garnisonen innan det var läge att styra hemåt för att skriva och leverera bilder, numera till både Kristianstadsbladet och Norra Skåne. Tidigt på lördagsmorgonen bar det av till SS5 ”Dalshult” där SMK Hörby hade ansvaret för målet så någon rallyaction för min kameras del var inte att vänta. Måste här nämna den boende intill vårt mål vet tyvärr inte hans namn, men en genomsympatisk man som helt klart gillade rally.

Foto: Tommy Svensson

Direkt när vi kom dit erbjöd han oss att låna eluttaget till husbilen och frågade dessutom vi hade andra önskemål som han kunde stå till tjänst med.

    Foto: Tommy Svensson

    Så var det inte utan vi klarade oss med elhjälpen men detta fick mig att minns raka motsatsen i Eslövs SSRC-final för några år sedan. Där var grannen till starten mer att likna vid en rabiessmittad rottweiler och var allt anat än trevlig under mitt arbetspass, tur at vi inte alla är lika. I målet blev det lite bilder på svettiga rallybesättningar men missade en kraftig åksjuk Hans ”Kräbbleboda” Johansson. När den orange  240:an rullade fram till stopplinjen var förardörren öppen med Hans huvud utanför. Efter att Alexander Harsten gett mig tidkortet så frågade jag vad chauffören sysslade med?

    Blir så dj-la åksjuk på den här typ av väg och trodde ett tag att jag skulle behöva spy i hjälmen, förklarade en blek Hans.

    Dirket replikerade jag.

    Detta är nog inte sporten för dig, du passar nog bäst i att köra skördetröska.

    Ingen skillnad, jag blir åksjuk även i tröskan, kontrade Hans innan man försvann mot en slutlig sjätteplats i Nationella 2WD. Trots allt en väldigt bra placering med tanke på chaufförens tillstånd… 

    För mig var det tajt tidsprogram med ett barndop på eftermiddagen medan mina kamrater Anders och Emil Månsson, Bertil Gunnarsson, Mats Glerup, Curt Jeppsson, Ronny Isacsson och Ingemar Månsson hade det lite lugnare. Tidsschemat höll till en början perfekt och efter att PG Andersson fått bryta så var det Mattias Adielsson som kom först i mål på sträckan. Sedan rullade det på med ett bara kort stopp och jag så lugnt framemot att kunna avsluta min tjänst i målet och hinna till dopet, dessutom med god marginal. Men då hände det som inte alls passade mina planer, stopp på SS4 efter att Gullabos Oscar Arvidssons etanoldrivna Golf rullat och blockerade vägen, dessutom började tanken läcka.

    Foto: Mikael Andersson

    Eldfängd etanol i närheten av varma bromsar är ingen bra kombo vilket också efterföljande bilar insåg. Inga försök gjordes klokt nog av dessa för att rensa vägen, utan efter att tio bilar startat bröts sträckan i avvaktan på professionell assistans. De tio fick vända på sträckan och köra ut genom starten för att därefter fortsätta mot SS5 men så klart med rejäl fördröjning. En fördröjning som gjorde att jag fick kasta in handduken, köra hem och istället förbereda mig för dopet. Så kan också en rallylördag bli…   

    *

    Alla experter inklusive jag själv var helt säkra på att PG Andersson om än med inoppade John Stigh vid sin sida, bara hade att ”ställa ut skorna” så var SM-guldet säkrat. Så blev det dock inte och på SS4 var ”Snapphane” över för Årjängsföraren i GNM:s Fiesta.

    Foto: privat

    Jag skulle ha backat av lite och kört på säkerhet, men det är inte riktigt min grej, förklarade PG.

    – Vi får ta det i Skilling 500 istället!

    Inför sträckan hade PG en ledning på 7,7 sekunder till Team Nybes Jonas Åkesson/Martin Holmdahl och 10,3 till Mattias Adielsson/Andreas Johansson, lugna gatan alltså. PG förklarar.

    Jag hade en bra känsla hela rallyt och körde på i mitt vanliga tempo när jag vred in lite för tidigt, var kanske två decimeter för långt in.

    En sten i dikeskanten lyckades PG styra undan för men en stubbe bakom, klarade han däremot inte.

    – Där tog det stopp med trasig drivaxel och jag skulle självklart ha backat av lite på tempot och kört på säkerhet, analyserade PG efteråt.

      Det är inte riktigt min grej, jag håller ju på med det här för att få ut så mycket som möjligt för egen del och en stor del är ju adrenalinkicken. Lite synd om John, för det här var helt mitt eget misstag!

    Foto: Tommy Svensson

    Om det var depp i GNM:s Gulfprydda tält så var det ”glass och ballonger” hos Team NYBE när Jonas Åkesson/Martin Holmdahl tog sitt livs första totalseger i ett SM-rally. En seger som betyder så mycket mer för Jonas och teamchef Mattias Bengtsson än pokaler och 29 SM-poäng. Tråkigt nog har man utsatts för både korkade/okunniga/orättvisa påhopp efter Dennis Rådströms krasch i SSR. Påhopp som tydligt satte sina spår hos de båda och målsättningen i Hässleholm var mer ”upp i sadeln igen” än ambition att utmana PG och resten av gänget. Men Jonas gjorde det snudd på omöjliga, lyckades skaka av sig allt negativt och istället visade upp vilken skicklig rallyåkare han är. Skuggade PG fram till hans ”drivaxelknas” och därefter var det Karlskronas dag i Hässleholm. På ”power stage” backade Jonas av och lät Mattias Adielsson knipa de fem bonuspoängen men de övriga 29 behöll han. 

    I början av säsongen var det här en dröm. Att vi skulle vinna en deltävling fanns inte på kartan, konstaterade en jublande glad Jonas vid målgången.

    Jag var så besviken efter South Swedish Rally där vi nollade, så det här känns som en personlig revansch!

    Att han missade ett poäng på Hovdala var skit samma för Joans och Martin, segern överskuggade allt.

    Det gör inget att vi missade ett poäng där, för vi har visat hela helgen att vi kan köra fort. Till och med på Garnisonen, som jag hatat ända fram till nu!

    Även om Mattias Adielsson inte lyckades vinna så innebär andra platsen att han och Andreas ändå har häng på PG inför Skilling 500. Bara sex poäng skiljer men helt ärligt så luktar det ändå  guld för PG när Anders Fredriksson är tillbaka i Fiestan. En enda sak betyder något för PG i finalen, att hålla Adielsson bakom sig i resultatlistan. Medan Matthias Bengtsson plockade fram glassen och började blåsa ballonger så passade den andra R5-åkaren i Tema Nybe, Cristoffer Haglund/Niclas Edvardsson på att ta sa sista pallplatsen och därmed fullborda ledning i Teammästerskapet.

    Första pallplatsen, så jag är riktigt nöjd, menade ”Chribbe”.

    Ändå fick vi backa i två vägbyten på näst sista och träffade ett träd med fronten. Kul att det ändå gick vägen!

    Gotlänningen  Sebastian Johansson/Jesper Elfver tog första sträcksegern med nya Fiestan på SS7 och slutade fria efter Haglunds Skoda. Hemmatoner gjorde att Sebastian slog till med bästa tid.

    Det var halt och lite bökigt. Ungefär som vi har det på Gotland, så där trivdes jag bra!

    *

    Efter motorraset i SSR så tvingades Jari Liiten/Mikael Kjellgren att plocka fram den gamla Mitsubishin och med  denna visade Jari vilken talang där finns inombords. Klar klassegrare före SM-ledande Joachim Carlström/Jörgen Norrman men än mer imponerande, sjua totalt med en bil som snart känns att tillhöra de bilar som snart är skattebefriade. 

    Foto: Tommy Svensson

     Det här var bra för självförtroendet men saknar förstås Skodan men den kör vi i finalen bara vi får hem en ny motor, förklarade Liiten.

    Precis som många andra har han Hovdala som favoritsträcka och där ”Mitsan” fick lov att sträcka ut.

    Vi åkte vi 215 km/h som fortast, riktig Mitsubishiväg!

    På detta har jag en helt annan definition, 215 km betecknar  jag med ett ord som börjar med v- och slutar med  -inne…

    Carlström behåller med sin andra plats SM-ledningen och har nu 23 poäng tillgodo på helgens fyra Dan och Joakim Johannesson. Är där gulddoft någonstans så är det i Kalmar inför Skillingaryd.

    Foto: Tommy Svensson

     När jag upptäckte att Jonna Eson Brådhe slutade trea med kartisen Krister Gull var det ståpälsvarning direkt. Redan på Garnisonen kände jag att Jonna hade något stort på gång med sin svarta R5-Mirage. Känslan var rätt och trea i den här klassen, bara 16 sekunder efter SM-ledande Carlström i en likadan bil var väldigt imponerande. Jonna var lite blygsam efter pallplatsen.  

    Fantastiskt roligt och över förväntan!

    *

    I supertajta Internationella 2WD blev det småländsk dominas genom Calle och Torbjörn Carlberg. Deras Fiesta stod i en egen klass och tvåan Albin Nordh/Christoffer Bäck var 38 sekunder långsammare. 

    Foto: Tommy Svensson

    Vi tappade bara två sträckor så det har gått jättebra, säger Calle

     Pappa Torbjörn i högerstolen inflikade.

    Vi är aldrig osams i bilen och det är roligt att kunna ge honom något tillbaka, för han har gjort mycket för mig genom åren…

    Trea slutade Victor Hansen/Victor Johansson som kom till Hässleholm som SM-ledare men fick åka hem som tvåa inför Skiling 500.

    Foto: Tommy Svensson

    51 sekunder skilde mellan SMK Hörby-duon och Calle och vid målet på SS5 konstaterade kartläsande Victor lätt uppgivet.

    Vi får inte alls till det i dag och vet inte riktigt varför…

    *

    Även i Nationella 2WD blev det favoritfall när SM-serien och även Snapphanerallyts stora dominanter, Patrik Flodin/Göran Bergsten med nästan 40 sekunders ledning och sju sträcksegrar råkade ut för motoras mitt på Hovdala.

    Foto: Tommy Svensson

    Det blev ett totalt motorhaveri och jäkligt tungt att en så bra helg slutar så här men det har varit ett grymt rally med högt tempo. Jäkligt tungt att en så bra helg slutar så här, menade en besviken Flodin och kartläsare Bergsten fyller på.

    Vi höll på att göra årets tävling igen och tror faktiskt inte vi har haft det här tempot med Volvon tidigare. Patrik hade inte ett enda avsläpp, det är helt otroligt hur han hanterar bilen!

    Foto: Annemo Friberg

    Istället blev det en annan röd 940 som tog hand om segern innehållande Emil Karlsson/Jessica Larsson som till sin förvåning slutade som vinnare.

    Jag fattar ingenting, men det är tydligt att det ska vara en röd Volvo först i mål, och när vi såg Flodin bredvid vägen ökade vi lite till!

    Foto. Viktor Carlssons Rallyteam

    Den ökningen var lite turlig för i mål skild bara 0,4  sekunder till Victor Karlsson/Jonas Magner med Toyotan.

    – Surt! 

    Åkte max på sista sträckan och det hade varit kul att vinna, konstaterade smålänningen.

    Men vi har haft en fantastisk dag där vi avancerat från en  tionde plats efter Garnisonen upp till andraplatsen, lite surt att bli tvåa men vi är ändå glada!

    *

    Att helgen i Hässleholm inte var Skånes helg är enkelt att konstatera. Victor Hansens tredje plats  är en liten ljusglimt och så även Hans Johansson som sexa. Men jag känner att Joacim Kristiansson inte var nöjd med sitt rally även om sjua är klart godkänd. Elva av 20 bilar som kom  i mål kom Hampus Larsson med sin nybyggda Honda.

    Foto: Tommy Svensson

    Klart besviken torde däremot Johan Green  vara som på hemmaplan ville visa hur snabba han är. Men tekniska problem satte stopp och 130 straffsekunder hjälpte inte till att förbättra13:e placeringen. Inte ens Hovdala lyckades tända till Johan och Julia Thulin där han bara fick till en femte tid klassen. I den tunna ”Standard-klassen” kopplade Gullabos Isak Arvidsson/Victor Svensson hårt grepp om guldet  tack vare segern i helgen.

    Foto: Annemo Friberg

    Inför finalen har man också en betryggande marginal på 28 poäng före Patrik Tallåker/Emilia Sjöberg. Med totalt 30 poäng att köra om så kan man verkligen säga att Isak bara behöver sätta ut skorna för att bli svensk mästare. Snapphaneklassen vanns av  Mattias Erelt/Åke Lundberg före Jim Nilsson/Jörgen Jönsson. Som trea och bästa icke-Volvo, kom Jesper Larsson Odenmalm/Erika Ledin. Med detta sätter vi punkt för Snapphanerallyt och även dagens Motorbloggen. I morgon kommer lite om både Grekland, Eskilstuna och lite annat smått o gott…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.