Färre testdagar för WRC till nästa år, MAS Rallycup samkör med SM i Hässleholm, fem tävlingar klara för VOC/SverigeSerien, Johan och Mikaela laddar för seger i Extreme E och så Motorbloggen nummer 1!

Blogg

Det rallyvärlden väntar allra mest på förutom hur Ott Tänak tänker sig 2023, är vilka tävlingar som ska köras i WRC. Inte heller idag kom något besked och så klart då inte heller om hur ERC (Rally-EM) kommer att se ut till nästa år. En nyhet som sipprat ut är att FIA funderar på att spä på de redan hårda testreglerna för Toyota, Hyundai och M-Sport Ford.

Foto: Hyundai Motorsport

I år har varje förare fått en testdag före start i de rallyn som körts i Europa och förutom detta har det varit fritt att testa på de egna testvägarna. I Toyota och Hyundais fall rör det sig om centrala Finland medan M-Sport kör hemma i Cumbria. Med tre förare för Märkes-poäng har det varit möjligt att få totalt 30 testdagar vilket enligt franska Autohebdo ska skäras ner till 21 dagar. Skälet är att sänka kostnaderna för teamen och med nya regler blir det i fortsättningen bara en halv testdag/förare inför varje rally. Med mindre möjlighet till test ställer det högre krav på förarna vilket enligt Autohebdo skulle kunna vara en anledning till att Hyundai kickade Oliver Solberg och plockade in mer rutinerade Craig Breen och Esapekka Lappi.

    *

    Sent i går (?) nåddes även Motorbloggen av uppgiften att MAS Rallycup efter att Hässleholms MK bytt fokus till SM, ändå ska ha deltävling i Hässleholm 19-20 augusti  

    Detta blev den bästa lösningen för både Hässleholm och de aktiva för det är dom vi värnar om, förklarar Hampus Juteryd från MAS.

    MAS har aldrig varit ute efter att konkurrera med Rally SM utan velat vara ett komplement för de som vill börja träna att skriva egna noter och reka…

    Ett problem är att VOC och Grupp E ingår i MAS Rallycup men inte har någon plats i SM där ”Standard” enbart är öppet för Grupp F.

    VOC och Grupp E kommer att bjudas in i en egen klass som startar efter SM fältet och detta direkt efter Grupp F. Även R2 och grupp N kommer få en egen resultatlista i MAS tävlingen/tabellen, förklarar Juteryd som avslutar med

    Vi hoppas de flesta blir nöjda med detta och att 2023 kommer bli ett bra år för alla aktiva som väljer att åka MAS Rallycup. Arbetet med att få in ett finare prisbord än 2022 är igång samt att kunna hålla högklassiga tävlingar till en vettig startavgift. Så hoppas vi ses i skogarna 2023!

    Återstår att se om även SSRC och DM ska hänga på samma lösning…

    *

    VOC-åkare har aldrig varit välkomna i SM som istället vänder sig till SBF:s egen variant Grupp F som även är öppet för andra märken än Volvo. Nog inget som egentligen bekymrar de som kör i Carleric Johansson skötebarn sedan 33 år tillbaka då man har sin egen ”SM-serie”, SverigeSerien. En serie som har helt andra deltagarsiffror och därför också en annan status än ”SM i Standard”.  Nu har VOC Mekonomen Rally släppt fem av de åtta planerade deltävlingarna för 2023 och detta utan samma slagsida geografiskt som i SM. Traditionellt inleder man med ”dubbeltävling” i Torsby. I MK Rattens ”Finnskogsvalsen” är det en tävling i dagsljus och en i mörker. Deltävling tre saknas än så länge men den fjärde är Sydsveriges inslag i serien med Ljungby MK:s ”Midsommardansen”.

    Foto: Tommy Svensson

    Här får VOC:arna chans att möta sig med de som kör i SSRC och DM till exempel Henrik Levin för både Södra och Småland. Nästa tävling som presenteras är ”Noratrofén” den 10 juni och efter semestern drar gänget ill Laxå och ”Laxårallyt” i slutet av augusti. Någon finaltävling är ännu inte utsedd vilket ska göras så snabbt som möjligt.

    VOC Mekonomen Rally SverigeSerien.

    14 jan. Finnskogsvalsen MK Ratten

    14 jan. Finnskogsvalsen (kv.) MK Ratten

    ?????

    6 maj Midsommardansen Ljungby Mk

    ?????

    10 juni Noratrofén Nora MK

    26 aug. Laxå Rallyt Laxå MK

    ?????

    *

    För en skåning är det självklart man håller tummarna för Klara Andersson när hon kör i Uruguay och Extreme E:s sista stopp för i år. Men därifrån till att vinna är ändå steget långt och självklara favoriter är ledarna av serien Mikaela Åhlin Kottulinsky och Johan Kristoffersson, Rosberg X Racing.

    Foto. Extreme E

    Visst har vi en ledning, men vi måste ändå få jobbet gjort, menar Kristoffersson.

    Förra året tog RXR hem den historiska första titeln i det nya elbilsmästerskapet då Johan  hade australiensiskan Molly Taylor som stallkompis.

    Vi kommer nog behöva att gå till final för att säkra mästerskapet, annars lär det inte gå vägen. Det ser bra ut, men vi får inte få tekniska problem som senast i Chile, påpekar Johan.

    Ett elfel spökade och konkurenterna kunde knappa in men med två segrar och en tredjeplats är läget bra för värmlänningarna. Den blågula konstellationen har även ett mindre försprång i Förarmästerskapet men endast två poäng.

    Där får vi inte tillgodoräkna oss supersektor-poängen som vi har plockat. Det krävs att vi kommer i mål före X44, Sainz team och Chip Ganassi om vi ska kunna säkra båda mästerskapen, men vi ska som vanligt göra allting så bra som vi kan, avslutar Johan.

    *

    Framkom önskemål i samband med min 4000:e Motorbloggen att jag skulle återpublicera den allra första från 2009 12 15. Då era önskemål är min lag så kommer den här: ”Efter lite påtryckningar, både uppifrån, nerifrån och från sidan är det dags att även jag tar klivet ut i det som vissa kallar ”blogghelvetet”. Tanken är att jag ska ge mina högst personliga synpunkter på bilar, trafik och naturligtvis motorsport. Företrädesvis motorsport med fyra hjul i marken, de tvåhjuls intresserade får hitta någon annan plats i cypberspace.

    Nu när årets första snö faller borde jag kanske skriva om dubbdäck. men det tänkte jag egentligen inte göra, fast det gick sådär…

    För mig är det så självklart med dubb att jag inte kan hänga med förespråkarna för dubbfritt. I min lilla hjärna kan jag inte få in att det kan bli ”för säkert” i trafiken. Men vissa läs de som kör dubblöst, menar ju faktiskt det, att den lilla extra marginal som dubben ger är onödig.

    De senaste tjugofem åren har jag en årlig körsträcka på cirka sextusen mil, alltså fyra gånger ”normal-svenssons” körning. På sommaren har jag aldrig under fyra millimeters mönsterdjup på däcken. Jag har extraljus och har under nästan hela 00-talet kört fyrhjulsdrivet. Kör alltid bältad och försöker hålla hastighetsbegränsningarna, även om nya 80-gränsen känns mer än lovligt långsam på vissa vägsträckor. Men det tar vi en annan gång.

    Det jag menar är att varje trafikant måste göra allt för att optimera sin och framförallt sina medtrafikanters säkerhet. Dubbfritt är helt Ok, men då hoppas jag att du ställer bilen hemma i morgon. För jag är inte intresserad av att ha dig som en högst ovälkommen gäst i fronten på väg till jobbet.”.

    *

    Kan vara en ödets ironi men i morgon torsdag ska det införas en ny ”Säkerhetsvägg” med hjälp av IT-avdelningen på Kristianstadsbladet. Även om jag hitintills gjort exakt enligt anvisningarna och allt ser OK ut, är det ändå ingen garanti för att jag får det att funka i skarpt läge. Därför om det inte kommer någon Motorbloggen vet ni anledningen…  

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com