Får Suninen WRC-chans med Hyundai, Johan/Molly tog tredje segern i Extreme E, RX-Klara testar med Carlos Sainz, bortglömd Grupp B-bil säljs för fem miljoner och 12 Svenska Mästare i rally eller är det ännu fler egentligen?

Blogg

Att Oliver Solberg fick ny WRC-chans i ACI Rally Monza slog knappast ner som en bomb efter den lyckade insatsen i Spanien plus att nya WRC i20 Rally1 väntar på honom efter årsskiftet. I Spanien var det Nil Solans som körde 2C Competions andra bil då Pierre-Louis Loubet fortfarande är skadad och nu är frågan vem som får möjligheten i Monza? Hade detta vara för en månad sedan hade min gissning varit Jari Huttunen, men sedan han och Hyundai valt att gå skilda vägar är detta uteslutet.

Foto: Teemu Suninen Racing

Istället gör rykten i rallyvärlden gällande att Teemu Suninen är den som ska få möjlighet att visa att ” han har vad som krävs” för att eventuellt få köra vidare i WRC-klassen. Klart är att Andrea Adamo redan bestämt att Suninen 2022 ska få förtroende att både köra WRC2 men även vara delaktig i att utveckla nya Rally2-bilen.

    *

    Trots att där är stort svenskintresse i Extreme E har jag lite svårt att gå igång på den här typen av motorsport och det handlar inte för  att de tävlas med elbilar. Samma sak med Dakarrally och andra liknande aktiviter, antar att det är alltför exotiskt för min smak. I helgen kördes i alla fall nästsista tävlingen i Extreme E på Sardinien sedan tävligen i Argentina fått flyttas dit pågrund av Covid-19. En lyckad flytt för Rosberg X-Racing där Johan Kristoffersson och Molly Taylor tog sin tredje seger för året och nu har guldläge inför finalen.

    Foto: Extreme E

    Dock ingen ”promenad i parken” för Johan och Molly efter att hon rullat ett helt varv i första kvalet.

    Ett tekniskt problem som gjorde att ratten slogs ur händerna på Molly, berättar Johan.

    I den andra kvalomgången tog den svensk-australiensiska förarduon revansch och körde upp sig till andra plats inför söndagens finaler. Finalpasset blev dramatiskt så till vida att ett flertal bilar blev stående efter haverier, Kristoffersson och Taylor fortsatte däremot att göra sitt jobb och körde hem sin semifinal, berättar Johan.

    Den var väl minst dramatisk för min del. Jag fick en bra start och sedan kunde Molly säkert ta bilen i mål.

    Efter att Molly kört upp Rosberg-bilen till andra plats i finalen tog Johan över och när ledande duon Leduc/Price i Chip Ganassi Racing också tvingades bryta kunde Johan defilera hem segern i Enel X Island X Prix före Jutta Kleinschmidt/MattiasEkström i ABT Cupra XE. Som fyra rankades Mikaela Åhlin Kottulinsky/Kevin Hansen.

    Det gäller att alltid väga hastighet mot risk och nu blev det bara två bilar som kom i mål i finalen. Jag hade 40 sekunder upp till ledningen när jag gav mig ut, försökte bara hålla ett bra tempo och är jag fick höra att Sarah hade problem så var det bara att ta bilen i mål utan några risker, summerar Johan.

    Bröt tidigt i finalen gjorde Sebastien Loeb/Christine Gutierrez som därmed lämnar en lucka inför sista tävlingen till Johan och Molly. Denna har flyttas från Brasilien till Englands sydkust och avgörs 18-19 december under namnet Jurassic X Prix. Då leder Molly och Johan med 16 poäng före Loeb/Guiterrez och så Catie Munnings/Timmy Hansen som tre 36 poäng bak.

    *

    Helt under min radar uppenbarade sig Klara AnderssonSardinien och som när jag först fick höra det, enbart trodde som åskådare till Extreme E. Men riktigt så var det inte visade det sig utan SMK Hörbys SM-vinnande rallycrossare var på plats för ”Rookie-test” med Odyssey 21.

    Foto: Acciona

    Om jag fattar rätt är det ihop med dubble rallyvärldsmästaren Carlos Sainz team, ACCIONA | Sainz XE. Här kör förutom Carlos själv även spanska mc-åkaren Laia Sanz med många starter i Dakarrally plus 13 VM-titlar i Trial. Carlos skickade även med en hälsning.

    Hope you enjoy it Klara!! 

    *

    Såg av en slump att en av de mest bortglömda Grupp B-bilarna var till salu och då snackar jag om Citroën BX 4TC. Alla med lite rallyintresse och som är lite torra bakom öronen minns så klart de stora Audi, Lancia, Peugeot, Ford, MG, Toyota och Opel medan få tänker på Citroëns bidrag till ”The Golden Era”. Redan när Grupp B introducerades så var Citroën tidigt på banan men då med lilla Visa-modellen och så klart utan någon som helst chans på segrar i VM. Inte ens när den försågs med 4WD och fick tillnamnet ”Mille Piste” gick det så mycket bättre även om jag minns att någon bil kördes i Svenska Rallyt i början av 80-talet. Hos Citroën kunde man inte sitta still och se när konkurrenten Peugeot piskade Lancia och Audi i VM-tävlingarna så 1986 presenterades deras ”gagnant” (vinnare) och på hemmaplan med Rally Monte Carlo anmäldes två bilar med ikonen Jean-Claude Andruet och testföraren Philipe Wambergue som förare. Andruet lyckades bäst och fick till en sjunde sträcktid innan han efter sex sträckor kraschade och då hade redan Wambergue försvunnit på första sträckan sedan fjädringen säckat ihop. Nästa tävling på programmet var Svenska Rallyt där faktiskt Andruet trots en avåkning bli sexa. Faktiskt också enda gången under Grupp B-eran som jag varit med om att lyfta upp en sådan bil ur diket, de var väldigt tung vill jag minnas. Tidmsässigt var ”Cittran” långt efter och tog även stryk av Grupp A-vinnaren Kenneth Eriksson med en Golf 16V med över en och en halv minut. Knappast något att skryta med när Juha Kankkunen samtidigt körde Peugeot till seger. Grupp B-BX 4TC drogs med mycket tekniska problem plus att den upplevdes som tung och klumpig men ändå fortsatte man envist under våren att förbättra bilen men utan större lycka. När Wambergue inte lyckades komma i mål på första sträckan i Grekland samtidigt som Andruet kraschade efter tre sträckor när han bara var fem sekunder efter Kalle Grundels Ford RS200 var måttet rågat.  Någon mer VM-tävling blev det inte för bilen och efter den tragiska dödsolyckan i Portugal förbjöds också bilarna av FIA. I dag är bilen inte någon vanlig syn i historiska rallyn och senast en Citroën BX 4TC luftades var i Eifel Rallye Festival för nio år sedan. Precis som 1986 var det Philipe Wambergue som körde rariteten som var ensam bland de 33 andra Grupp B-kamraterna. Sedan dröjde det ända fram till att Sebastien Loeb visade vad ”vinkel-bilar” kunde prestera på VM-nivå. En sak är där dock inget fel på och det är prisbilden för en begagnad BX 4TC. Just nu ligger en sådan ute för nästan fem miljoner svenska kronor och som det konstaterades, ingen större risk att grannen har en likadan… 

    *

    När nu första säsongen av ”nya eran för Svenska Mästerskapet i rally” avslutats så kan det vara på sin plats att fräscha upp minnet över alla de som kan sätta ”Svensk Mästare 2021″ på sina visitkort. Först att avsluta var Asfalt SM där Joacim Kristiansson/Maya Rangtoft, SMK Hörby vann 2WD-mästerskapet medan Stefan Kristensson/Rickard Nilsson, Tomelilla MK körde hem 4WD-klassen. Skånsk seger i Teammästerskapet genom AM Elteknik Eslöv.

    I ”stora SM” eller vad det nu ska kallas var det betydligt fler som kan hämta ut en guldmedalj, hela åtta SM-vinnare redovisas.

    Int. 4 WD: PG Andersson/Anders Fredriksson, Årjängs MK

    Nat. 4WD: Joachim Carlström/Jörgen Norrman, Gullabo RC

    Int.2WD Calle Carlberg/Torbjörn Carlberg, Nässjö MK

    Nat. 2WD: Hampus Jakobsson/Pontus Jakobsson, SMK Nyköping

    Stand. : Isak Arvidsson/Victor Svensson, Gullabo RC.

    FOTO: Tommy Svensson

    JSM Int. 2WD: Calle Carlberg/Torbjörn Carlberg Nässjö MK

    JSM Nat 2WD: Hampus Jakobsson/Pontus Jakobsson SMK Nyköping

    JSM Stand.: Isak Arvidsson/Victor Svensson Gullabo RC

    Teammäst. : Team Yokohama

    Avslutningsvis blev även lite av seriens sorgebarn, Grus SM färdigt i helgen. I 2WD var det Niclas Ledin/Jonna Olsson, MK Kopparberg som tog hem SM-guldet medan Mats Jonsson/Jon Magnusson, Forshaga MC vann 4WD-klassen. Enkel seger för Drive VXO som var ensamma i Teammästerskapet. Har fått påstötningar om hur orättvist det är att Asfalt/Grus SM bara korar två vinnare vardera, 2WD och 4WD. Kritikerna menar att varje bilklass i rättvisans namn borde få köra om egna medaljer och inte slåss ihop med kanske motorstarkare konkurrenter. Om så blivit fallet (tack och lov inte i år åtminstone) hade det korats 18 SM-vinnare i ”rally” mot dagens 12. Att ha så många mästare urholkar sjävklart dramatiskt statusen för de som nu ändå lyckats kämpa sig till sina välförtjänta guld. Själv sticker jag ut hakan och tycker kanske att systemet med två mästare i varje gren ändå vore ganska bra då man kokat ner det till totalt sex (plus två i JSM) rallymästare, alltså häften mot idag. Förstår också att det blir mothugg på detta då alla i sporten kämpar för sitt eget, oavsett om det sedan gäller tekniska regler eller hur man ska räkna mästerskapspoäng…    

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.