Fantastiska sträckor väntar i WRC Repco New Zealand, Evans och Paddon mina tipsvinnare, Brink jagar Dahlgren i STCC-finalen, 25 V8:or till start och hässleholmaren Ola N.. vill absolut vinna, inte bara stå på pallen!

Blogg

Ingen tvekan utan att jag delar åsikt med alla som någon gång kört rally på Nya Zeeland, att detta är en mycket fin tävling med kanske WRC:s allra häftigaste sträckor.

Foto. Rally New Zealand

Foto. Rally New Zealand

    Missförstå mig inte, självklart har jag aldrig kört rally ”down under” men har sett många bilder och filmklipp från det som drar igång i morgon klockan 07.08 svensk tid. Tidsomställningen gör ”Repco Rally New Zealand” extremt svårt att följa, åtminstone för alla som har ett jobb att gå till då merparten av sträckorna körs när vi ligger och sover. Detta innebär också att SVT:s sändningar den här gången inte lär få lika många tittare som normalt.

    Foto: Paddon Motorsport

    Dock finns eftersändningar både lördag och söndag klockan 10.00 i SVT1…

    *

    Över till tipset.

    Foto: Toyota Gazoo racing

    WRC

    1. Elfyn Evans Toyota

    2. Thierry Neuville Hyundai

    3. Craig Breen Ford

    4. Ott Tänak Hyundai

    5. Sebastian Ogier Toyota

    Förstår att många blir upprörda över att Kalle Rovanperäs namn saknas men jag har en känsla av det gått lite grus i maskineriet hos både Toyota och Kalle. För mig finns två tänkbara scenario för Kalle och där det ena är att han kör som vanligt, ”flat out” med sikte på seger och så klart därmed även säkrar VM-guldet. Det andra och för mig det mest realistiska är att Jari-Matti Latvala och resten i Toyota-ledningen haft ett snack med Kalle och verkligen inpräntat att han bara behöver ett par futtiga poäng till för att bli världsmästare. Att i detta läge gå för full poängpott och kanske då misslyckas skulle kunna bli väldigt dyrbart både för honom och Toyota.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Att Ott Tänak ännu inte gett upp hoppet om en andra VM-titel är nog helt klart men frågan är om den mentala uppladdning han ägnat sig de senaste månaderna är rätta vägen dit? Att öppet  ifrågasätta både Hyundais ledning och förare tror jag tråkigt nog är lite av en återvändsgränd…

    Deltar även i WRT-tipset med navet i Mellansverige och där gäller det att tippa ”Topp-8”  och då följer efter Ogier:

    6. Kalle Rovanperä Toyota

    7. Hayden Paddon Hyundai

    8. Oliver Solberg Hyundai

    Foto: Hyundai Motorsport

    Har fått för mig att sträckorna i”Kiwi-land” kommer att passa Oliver och Elliot Edmondson. Samtidigt tror jag att han insett att det inte går att ta genvägar i karriärstegen och i hans läge är det bättre att skynda långsamt för att försöka leverera en helt problemfri resa. Det Oliver inte behöver bevisa är ”speed” istället är stabilitet” det han bör ha närmast under hjälmen…

    *

    WRC2.

    1. Hayden Paddon Hyundai

    2. Ben Hunt Skoda

    3. Harry Bates Skoda

    4. Kajetan KajetanowiczSkoda

    5. Armin Kremer Citroén

    Foto: Paddon Motorsport

    Här handlar allt om Hayden Paddon och de rallyn på Nya Zeeland som han inte kört under sin i år 20 år långa karriär och dessutom vunnit, är inte ens värda att nämna. Det enda som kan hindra seger i hop med John Kennard är tekniskt fel på #20 Hyundai i20 Rally2.

    Foto: Orlen

    Om ”Kajto” klarar fjärde plats innebär detta 12 VM-poäng och lägg sedan till två-tre från power stage vilket i isåfall skickar upp honom till andra plats i WRC2. En mardröm för ledande Andreas Mikkelsen som edan kört färdigt medan polacken har tre tävlingar kvar att plocka poäng i. Tre tävlingar innebär utan ”PS-poäng”,75 poäng och upp till norrmanen skiljer före helgens uppgörelse 33 poäng. Inte konstigt om ”AM” sover lite dåligt och drömmer mardrömmar om betongväggen i Grekland…

    *

    På hemmaplan är det dags för finler på Mantorp Park i helgen och då för STCC/V8 Thundercars/Porsche Carrera Cup Scandinavia.

    Foto: CUPRA Dealer Team – PWR Racing

    Inte mindre än fem förare gör upp om STCC TCR Scandinavia-titeln där regerande mästaren Robert Dahlgren är den jagade föraren som kan bli en av bara två förare i STCCs 26-åriga historia med fler än tre titlar tillsammans med Richard Göransson (5 st) och Thed Björk (4st).

    Att komma till finalen som den jagade föraren är det bästa jag vet, det är det vi kämpar för. Och det är en speciell titelkamp i år. Tidigare har man tampats med en och samma förare i stort sett hela året. Men nu har vi fyra förare i kamp om titeln. Med det sagt så kommer vi inte köra annorlunda för att det är final. Vi kör som alltid med full attack med sikte på pole och segrar, säger Dahlgren.

    Närmast efter Dahlgren följer Andreas Bäckman, 24 poäng efter och på tredje plats jagar hemmahoppet Mattias Andersson som aldrig tidigare haft ett så bra läge inför en final sedan han började tävla i mästerskapet för 22 år sedan.

    Foto: Brink Motorsport

    Tobias Brink är det skånska hoppet som fyra och som kommer med en seger senast från Anderstorp i sin Audi. 

    Vi går in i finalen med inställningen att allt kan hända. Givetvis är det tungt att vi ligger efter i poängen, vi är inte där vi ska vara och vi har inte haft ett så dåligt utgångsläge inför finalen på fyra år efter många stolpar ut, förklarar SMK Hörbys bidrag till STCC. 

    Nu kan vi bara ge vårt allt i finalen och Mantorp är den bana jag är mest segerrik på, helt klart en bra bana för oss och det gör mig oerhört taggad!

    Den femte och siste med chans på titeln om än mest teoretisk, är Oliver Söderström och där diskningen senast på Anderstorp inte alls var bra. Kampen om teamguldet är ännu jämnare där regerande mästarna CUPRA Dealer Team – PWR Racing leder med 14 poäng över Lestrup Racing Team och 47 poäng över Brink Motorsport.

    *

    V8 Thunder Cars kommer till Mantorp med ett rekordstort startfält och hela 25 bilar till start.

    Foto: Joakim Tärnström

    Vi inledde fjolårets säsong med ett tiotal bilar på startlinjen och avslutade den med femton. I år inledde vi med femton och avslutar med 25, säger Anders Conradzon som på uppdrag av V8 Thunder Cars förarförening driver serien genom Performance Racing.

    Intresset för vår serie har exploderat och det hör av sig nya intressenter varje vecka. Efter två tuffa pandemisäsonger känns det enormt kul att vi har kunnat växa så här mycket.

    Även om mästerskapet redan är avgjort, Andreas Nilsson säkrade titeln i förra tävlingen i Anderstorp, så blir det en rykande final för V8 Thunder Cars och publiken kan se fram emot kul racing.

    Det blir en final som förhoppningsvis inte bara är en avslutning på säsongen utan även början på nästa, avslutar Conradzon.

    -Om vi gör som i fjol och inleder nästa års säsong med lika många bilar som i finalen, då går vi ett fantastiskt 2023 till mötes.

    Kristianstads Tommie Eliasson inledde bra i sin comeback men hade en svacka i mitten av säsongen för att mot slutet spurta starkt. Ligger sjua på 73 poäng vilket blir svårt att förbättra då sexan, Filip Engdal är hela 21 poäng före.

    *

    I Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer finbesök i form av Marcus Ericsson och Felix Rosenquist men ändå är det guldjakten mellan Lucas Sundahl, Växjö och Ola Nilsson, Löddeköpinge som är hetast.

    Foto: Armin Hadzic

    Smålänningen har vunnit Porsche Carrera Cup de fyra senaste åren och kliver in i finalen med en ledning på 13 poäng. Han har varit i liknande läge två gånger tidigare i karriären och stått som mästare båda gångerna.

    – Jag tar det här som vilken tävlingshelg som helst,  bara ut och köra så fort man kan och så får vi se vad det leder till, säger en avslappnad Sundahl dagarna innan finalen.

    Ola Nilsson känns mer taggad inför avslutningen. I den senaste tävlingen vann den f.d hässleholmaren alla tre race och gick från halvljummen tabellfyra till het titelutmanare.

    Det finns ingen enkel väg att ta in 13 poäng på Lukas Sundahl i en Carrera Cup-helg med två race. Så är det självklart. Att vara före honom i båda finalheaten känns som ett måste, säger Nilsson som är tydlig med att det är titlarna han är ute efter, inte någon hedersam pallplats.

    Jag är för mycket tävlingsmänniska för att vara nöjd med något annat.

    Förutom de tre redan nämnda så körs även  Porsche Sprint Challenge, Ginetta GT5 Challenge, Radical och Formula Nordic.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com