Falsterbo Rallysprint ställs in, Breen måste hitta ny kartis, Kalles seger ska öka rallyintresset i Finland, Neuville tycker Oliver matchats fel, klart för el-final i Tyskland, Eslöv-Simon gör tysk debut och Cimbern Rallye lägger ner...

Blogg

I eftermiddags kom tråkigt besked från Trelleborgs MK som normalt brukar svara för säsongsavslutningen i södern med ”Falsterbo Rallysprint”. Ett besked att man tvingas ställa in tävlingen som körs ute på det militära övningsområdet men även klassats om Natura 2000-område, vilket nu verkar ställa till det för klubben.

En ”intresseförening har överklagat vårt tillstånd”, därför har vi med kort varsel fått nya tillståndskrav på oss som vi inte har behövt under de andra 33 åren vi kört tävlingen, förklarar sekreteraren Anders Anderholm. 

Positivt är att vi har fått goda omdömen från bland annat Fortifikationsverket, Polisen och Länsstyrelsens miljöenhet under alla år. 

    Tråkigt nog verkar detta inte ha spelat någon roll när överklagan mot tillståndet behandlats. Tävlingen skulle ha körts den 22 oktober så tiden är nu alltför knapp för överklagande.

    Vi bedömer att berörda myndigheter inte hinner att handlägga detta inom rimlig tid och därför finns det tyvärr ingen möjlighet att köra detta år, något som vi och många andra hade sett fram emot.

    Anderholm avslutar ändå lite förhoppningsfullt.

    – Vi ger inte upp utan ser fram emot en 34:e Falsterbo Rallysprint den 21 oktober 2023!

    *

    Både lite överraskande men samtidigt inte kom i dag besked att Craig Breens co-driver Paul Nagle avslutar sin WRC-karriär med att läsa noterna i kommande Rally Spain.  Under 18 år och 102 WRC-rallyn har den 44-årige irländaren  fått ihop fem segrar och18 pallplatser i hop med förare som då Breen men även Kris Meeke och Andreas Mikkelsen. Redan efter Sardinien förvarnade Nagle om sina planer med att sluta och beslöt i hop med Breen att före finalen Rally Japan var det lämpligt att kliva ur. Därför blir det avslut i Spanien så att Puma-föraren kan lotsa in en ny co-driver till Japan, förklarar Nagle. Att säsongen hos M-Sport Ford inte utvecklats som tänkt har ingen del i beslutet slår Nagle fast. Till DirtFish säger han.

    Foto:M-Sport Ford

    Craig går igenom en svår period, men alla förare går igenom svåra perioder och han är en av de mest seriösa förarna som lägger in enorma mängder energi i varje tävling. Vi har alla gått igenom liknande och Craig kommer att resa sig och jag kommer att vara där för att stödja honom på alla sätt!

    Vilka planer som finns för 2023 för Nagle är oklart men att ha vill stanna kvar i sporten är uppenbart. Han utesluter inte heller akuta inhopp i WRC men med två små barn hemma, väljer han att prioritera familjen före rally. Vem som blir ny notläsare till Breen är oklart.

    *

    Med finsk världsmästare i rally har så klart inte intresset för sporten blivit mindre på andra sidan Bottenhavet. Även om vi svenskar inbillar oss att rally är folksporten nummer ett i landet så är det faktiskt inte så, först på åttonde plats av de tio mest populära sporterna kommer rally.

    Foto: Toyota Gazoo racing

    Sanningen är också att sporten faktiskt backat de senaste åren där ishockey är nummer ett, men med Kalles Rovanperäs VM-guld hoppas nu rallyfolket att kunna klättra på listan. Avsaknaden av stora framgångar anges som en orsak till att rallyintresset minskat men nu ska förlorad mark återtas. När Kalle var två år gammal tog Marcus Grönholm landets senast VM-titel och vid presskonferens efter Nya Zeeland förklarade Kalle.

    Det har varit ett långt uppehåll sedan Finland hade en världsmästare och jag är verkligen stolt över teamet, mig själv och Jonne förstås.

    Stödet hemifrån berördes också.

    Det finns ett enormt stöd från alla finska fans och det har varit trevligt att se att sporten har fått mer attraktion igen speciellt bland de yngre, vilket är ganska viktigt för att få nya fans till sporten.

    Foto: Toyota Gazoo racing

    Kalle och teamchef Jari-Matti Latvala är båda medvetna om att intresset för rally minskat i landet efter de 20 årens medaljtorka.

    Jag och Mikko Hirvonen var så många gånger nära att bli världsmästare och varje gång blev det stor  besvikelse när man inte får titeln, menade Latvala.

    Men i år stod publiken upp på Rally Finland och skanderade ”Kalle, Kalle” precis som på en hockeymatch och där kände Latvala att något var på väg att hända.

    Jag tror absolut att detta kommer att stärka sporten ännu mer och måste säga att med Kalle har vi många nya åskådare eftersom han är så begåvad, han är ung, det finns allt!

    *

    Hos DirtFish konstaterar Thierry Neuville det säkerligen många hela tiden hävdat, pressen på Oliver Solberg har varit alldeles för stor som fullvärdig del av Hyundais line up. Belgaren menar att han ungefär som Toyotas Takamoto Katsuta borde kört en fjärde bil med mindre press.

    Foto: Privat

    ”Olli” borde fått samma chans som jag, Tänak och Ogier en gång fick, det är enda sättet för yngre förare att få erfarenhet och faktiskt köra utan press, menar Neuville.

    – När du är utan press kommer resultaten medan du med press, inte presterar lika bra!

    Blir oerhört intressant att se hur 2023 kommer att se ut ur värmländsk och koreansk synvinkel…

    *

    För en dryg vecka sedan förklarades det från ADAC Opel e-Rallye Cup att finalen ”3-Städte Rallye” 14-15 oktober fick ställas in för cupdeltagarna då kostnaderna för att dra fram el till serviceplatsen blev alltför stora. Nu verkar dock problemet ha lösts och efter en viss turbulens blir det nu final berättar Torbjörn Carlberg som med sonen Calle håller andra platsen så här långt.

    Foto. ADAC

    Vi kommer att köra den sista tävlingen i cupen där sträckorna går i tre länder, Tjeckien, Österrike och Tyskland. 

    Att det inte kändes bra med att bara köra sex tävlingar har nu förbytts till glädje hos ”Die Carlbergs”.

    Kul att det blir en riktig avslutning på cupen och nu ska vi ”ladda” ordentligt!

    Tyvärr har jag inte lyckas hitta någon anmälningslista då ”el-cupen” går utanför det vanliga rallyt men dit är nästan 120 ekipage anmälda.

    *

    Däremot lyckades jag att hitta en lista till Lausitz Rallye som alltid varit ett rally som lockat andra än tyskar. Till exempel har Anders Grøndal vunnit rallyt fyra gånger, Mads Østberg och Mats Jonsson vardera en gång. Till årets upplaga den 4-5 november är Grøndal anmäld med sin Skoda och med Marius Fuglerud som bisittare. I samma klass kör även Lessebos nya Skoda-åkare Arvid Johansson/Andreas Sigfridsson vilket nog är lite av internationell debut för Arvid. För övrigt blev dom tvåa i årets TV-Svängen under teamnamnet Tisse Racing.

    Foto. Tommy Svensson

    Kul är också att se Eslövs Simon Anderssons namn i listan som med Opel Adam R2 tar sig an tävligen i Boxberg ihop med Hörby-kartisen Jörgen  Jönsson. Grøndal har sällskap av norska kamraterna Bjørn Bækkevold/Helen Lund, Mitsubishi.

    *

    Avslutar som jag började och Sverige är inte unikt med att ha problem i rally  där både vägar och funktionärer numera är en bristvara. Fick idag ett tips av Kristian Lindberg som har koll på Tyskland och vidarebefordrade en tråkig nyhet. Cimbern Rallye som avslutades i helgen med Phlipe Geipel som vinnare och som var deltävling i både tyska och danska mästerskapet är nu historia.

    Foto: Ulf Malmgren

    Ytterligare upplagor av rallyt i gränstrakterna söder om Jylland är inte planerade på grund av att för få engagerar sig. Både rallybasen Rainer Haulsen och  Torsten Johne, tävlingsledare ställer inte längre upp och andra i organisationen har också  meddelat att de kommer att dra ner på sitt engagemang eller sluta helt.

    – Tyvärr finns inga ungdomar som vill eller kan ta på sig de här uppgifterna, förklarar Haulsen.

    – Inget lätt steg men det var därför ett logiskt beslut!

    Rallyt har körts i  40 år och varit en viktig del för både danska och tyska deltagare men nu tackar man för sig.

    Vi ser tillbaka med en viss grad av stolthet. Och vi tror att folk kommer att säga länge: Cimbern i Tyskland är toppen!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com