Ett kliv mot F1 för Marcus och varför åker man på vinterdäck i junimånad?
BloggDet har varit trögt i portgången för vårt ”Formel 1-hopp” 19-årige Marcus Ericsson i GP2-serien, men nu verkar det vara proppen ur. I helgens lopp i Valencia började det illa för Marcus som fick starta sist i första racet efter en incident. Trots detta körde han upp sig genom fältet och slutade sjua. På söndagen med bättre startposition eftersom man vänder startordningen på de åtta först placerade, gick det ännu bättre. Marcus gick ut som tvåa och när den svart/vit rutiga flaggan föll, så var det när Marcus passerade som segrare. Han var dock hårt pressad av holländaren Giedo van der Garde.
Nu är det bara att hoppas att trenden håller i sig för supertalangen, som har ingen mindre än Kenny Bräck som mentor.
Har gjort lite trafiknoteringar under dagen. Först började det när jag körde hemifrån i morse. Kom ikapp en polsk lastbil strax efter Hörby. Noterade att det rök kraftigt från toppen av trailern, verkade komma inifrån lasten. Efter en dryg mil, med mer eller mindre kraftig rökutveckling var jag övertygad, det brinner på flaket.
Precis före Linderöd körde lastbilen till sidan och stannade och jag gjorde samma sak. Chauffören kom ut och jag pekade och förklarade.
– It ´s a fire in your trailer!
Chauffören skrattade och på knagglig engelska förklarade han.
– It is an old truck and the smoke is from the engine…
Mycket riktigt såg jag nu hur det bolmade svart rök från de två uppåtriktade avgasrören och den såg varken hälsosam eller trevlig ut.
Är detta det som de röd/gröna önskar på våra vägar, hellre än svenska åkerier med nya miljövänliga lastbilar? Med deras lagda förslag på nya hårda skatter för godstransporter på väg, blir det väl följden att svenska åkerier går på konken. Istället tar min polske vän och hans kollegor över och frågan är om detta är rätt väg?
Nästa reflektion gäller däck. Det finns inte en enda däcktest eller däckexpert som inte dömt ut det idiotiska tilltaget, att använda odubbade vinterdäck på sommaren. Tyvärr tror många att dessa fungerar som sommardäck, där är ju inga dubbar. Ack så fel!
Vinterdäckens gummi och mönsterutformning gör dom istället mer eller mindre livsfarliga på sommarväg, däcken är helt enkelt för mjuka. När det så blir uppemot trettio grader varmt blir bilen svajig och instabil med förlängd bromssträcka och kraftigt ökad olycksrisk som resultat.
Det som gör mig mest irriterad är inte när jag ser vinterdäcken på en gammal Volvo. Då drar jag bara slutsatsen att plånboken har fått bestämma, inte mer trafiksäkert men ändå förstår jag tanken. Förbannad blir jag när jag ser det på bilar i ”premiumklassen” alltså dyrare Audi, BMW Mercedes, Volvo och stora Saabar med samma farliga däckutrustning. Idag den 28 juni och med termometern kring 26 grader strecket, såg jag en Volvo XC70 och en nästan ny läcker svart Audi A5 coupé båda med vinterdäck. Frågan jag ställer mig är, förväntar ägarna sig ett dramatiskt väderomslag eller varför väljer man att åka på vinterdäck den 28 juni? Det kan ju inte vara plånboken som bestämmer, för vi snackar bilar kring halvmiljonen ? Är det istället så enkelt att hela den ekonomiska styrkan gick till inköp av bilen, så det blev helt enkelt inte något något över till riktiga sommardäck?
Jag föredrar då helt klart en billigare bil med säkra däck. Fast när jag tänker efter resonerar dom nog så här. ”På garageuppfarten ser ju inte grannen att jag inte har råd med riktiga sulor till min ”premiumklasse” utan jag väljer den billiga snikvarianten istället”.
Tänker vinterdäcksligisterna eller jag rätt …