ERC välkomnar Tom och Andreas, tio anmälda till dansk VEC-premiär, Kragh gillade sin hyrda Hyundai, mer om "Stoppskylten", ryske kartingåkaren utan licens och skånskt i SBF!

Blogg

Efter ett 2021 med minimal framgång och lite ur strålkastarljuset, har nu Tom Kristenssons namn återigen börjat synas på internationella rallysajter. SMK Hörby-föraren fick under sina år med Opel Motorsport och därefter Junior-WRC smeknamnet ”Smiling Tom” på grund av sitt leende och ofta goda humör och nu känns det lite som att fansen saknat en glad skåning i rallycirkusen. Senast att berätta om ”omstarten” från det misslyckade WRC-2-året hos M-Sport Ford är ERC.com som belåtet noterat att Tom och Andreas Johansson kommer att ansluta till ”Rally-EM” längre fram. Vid helgens lyckade inhopp i Tjeckien satt Tom och Andreas i en äldre R5 Hyundai i20 medan resten av året innebär start i Hyundai i20 N Rally2  för Kowax 2BRally. Tre ERC-tävlingar är planerade med debut två veckor efter första starten på svensk mark som blir i South Swedish Rally 26-28 maj. ”Grusuppvärmd” ska man då anta forna WRC-tävlingen ”Rally Poland” på vrålsnabba sträckor. Den 11-12 juni sker detta innan det är dags för en tävling som Tom kört tidigare, ”Rally Liepaja” i Lettland. Inte bara kört utan även tagit två klassegrar med Opel Adam 2017 -18. Sista stopp blir återbesök i Tjeckien med deras största rally ”Barum Czech Rally Zlín”, 27 – 28 augusti. Då har man förhoppningsvis även kört WRC Secto Rally Finland i början av augusti. ERC-com noterar Toms deltagande med stor glädje även om man så klart gärna sett honom köra full EM-serie. Detta utesluter dock inte att det kan bli ytterligare starter i lillebror till WRC  avslöjar Tom.

Eftersom inga serier eller mästerskap kommer att följas fullt ut, kan kalendern ändras under säsongen…

Även om den riktiga debuten skedde hemma i Hörby med Bilmånsson Rallysprint veckan före Tjeckien så var det ändå här som första styrkebeskedet  kom från de båda. Att detta var början på ett lyckat ”äktenskap”intygar Tom.

    – Samarbetet med Andreas fungerade jättebra direkt trots första tävlingen tillsammans med noter. Nu ser vi fram emot en fortsatt bra säsong!

    *

    Fyn och i pittoreska Assens körs DM2 ”Anderup El Rally” den 30 april och bortsett från alla snabba danskar, ansluter även Ted Malms ”rallybaby” Volvo Euro Cup. För Volvo-åkarna blir det premiär för årets Volvo Euro Cup och så här långt finns tio anmälda, sju A och B-förare och tre i C. Men Malm vill se fler till den 30 april.

    – 𝗞𝗢𝗠 𝗜𝗚𝗘𝗡 𝗡𝗨 𝗗𝗨𝗕𝗕𝗟𝗔𝗥 𝗩𝗜 𝗗𝗘𝗧𝗧𝗔 och nu är det dags att anmäla sig för att köra cirka sju mil SS på fyra unika sträckor som körs två gånger, uppmanar Ted.

    Anmälda så här lång är

    𝗩𝗘𝗖𝟭: Roger Karlsson – Patrik Jonsson  – Dag Lundqvist –

    Henrik Levin – Magnus Mellquist – Magnus Ericsson – Tim Lagerstam 

    𝗩𝗘𝗖𝟮 :Ted Malm- Lennart Söderqvist- Kristoffer Bengtsson.

    *

    En som lär komma till Assens men utanför VEC och istället fokusera på ” DM2” är f.d mästaren Ib Kragh med Ditte Kammersgaard i högerstolen. Efter att ha sålt sin Skoda väntar man nu på en ny Hyundai i20 N Rally2 som dock inte lär dyka upp förrän en bit in på sommaren. I helgens premiär ”Slagelse Rally” anmälde sig Kragh med en hyrd Mitsubishi men precis före start ändrades detta till Hyundai men en äldre R5. Med denna från Italien hyrda bilen, blev det en tredje plats och från Kragh kom idel lovord.

    Foto: IK Sport

    Det er en fantastisk rallybil!

    Utan en enda kilometer i bilen tog man sig an de själländska asfaltsträckorna och fick andra tid på första sträckan. Till slut var det bara Kenneth Madsen och Marco Gersager som fick mindre tid än Kragh som sjävklart var nöjd med dagen. Nu blir det samma bil i DM2 medan shake down i Yding helgen före sker med den Mitsubishi man tänkt sig från början.

    Der kører jeg ene og alene for at få fart i kroppen, avslutar Kragh.

    *

    Mitt inlägg om bristande respekt för den röda ”Stoppskylten” efter mål på specialsträcka har föranlett en hel del kommentarer. Oavsett vad man tycker och vilken information som än getts så är det ändå så att stopp alltid betyder stopp. Efter att Resultatservice som är de som knåpat ihop det nya moderna digitala tidkort-systemet, noterat ”problemet” kommer nu ett tillägg i instruktionen.

    Stoppskylten ligger ju inte i appen som enbart rör tidtagningen utan detta är en vanlig skylt som tillhör tävlingen, förklarar Lars Green som tar till sig problemet.

    Det står ju inget i vår instruktionen om detta, då tolkas det väl av vissa som att det bara är att åka. Nu lägger jag till i instruktionen, ” Om det finns en markerad stopskylt i mål på SS så skall denna respekteras!

    Han passar även på att tacka för den fina responsen för nya systemet med digitalt tidkort.

    Väldigt roligt att responsen är så positiv, vi lär och förbättrar hela tiden. Det har ringt tävlande och sagt att detta är det bästa som hänt på länge!

    Foto: Tommy Svensson

    Låter detta illustreras av SMK Hörbys Ola Wingren/Anders Östberg som följde regelboken…

    *

    Det Italienska Bilsportförbundet (ACI) vilade inte på hanen efter att ryske kartingföraren Artem Severiukhin ”heilade” i samband med prisceremonin vid EM i Portimao. I dag togs beslut att dra in hans tävlingslicens som är utfärdad av italienarna. Utan licens och med rivet kontrakt från Ward Racing ser därmed hans karriär vara i kraftig, men desto mer välförtjänt uppförsbacke! 

    *

    Det kom till min kännedom igår att det även fanns skånska inslag vid söndagens Förbundsmöte för Svenska Bilsportförbundet.

    Foto: Tommy Svensson

    Det som missades av SBF:s informationsansvarige var att SMK Hörbys revisorsuppleant Maj-Lis Svensson fick förnyat förtroende i två år som medlem i Valberedningen.  

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.